Jump to content

een prutser die hulp nodig heeft!

mamabeer

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben paula en na jaren ruzie gemaakt te hebben met mijn vriend over de achtertuin dacht ik slim te zijn en een volkstuin te huren om van het gezeur af te zijn. Dan kan ik mijn groente en fruit kweken en hij bezig blijven met zijn siertuin zonder dat daar eten tussen staat.

Maar ik rol van de ene tegenslag in de andere dus ben op het internet gaan zoeken naar hulp en zo op dit forum uitgekomen.

1e tegenslag is dat ik een zwaar vervuild stukje (539 m2) grond heb gekregen waar mijn voorgangers al minstens 4 jaar niks mee gedaan hebben. Ik heb nooit geweten dat er zoveel onkruid bestond en heb ook geen idee hoe ik dit tegen moet gaan. voor elk plantje wat ik eruit trek komen er 10 nieuwe terug en sneller dan ik het eruit kan halen.

2e tegenslag is dat mijn buren graag met gif spuiten en dit ook gedeeltelijk op mijn land doen. Begrijpelijk want al dat onkruid vervuild ook hun land maar ik durf niks meer te verbouwen omdat ik bang ben voor de gevolgen.

3e tegenslag is tegelijkertijd ook een hele fijne want ik ben inmiddels 5 maanden zwanger en begin daardoor lichamelijk behoorlijk beperkt te worden.

al met al niet echt de meest ideale situatie om met een moestuin te beginnen maar toch wil ik niet opgeven.

Het onkruid staat inmiddels tot mn middel op de stukken waar mijn buren niet gespoten hebben en ik krijg boze brieven van de vereniging over de vervuiling dus ik overweeg nu toch zelf ook maar een gifspuit aan te schaffen, het land is immers toch al vervuild, om dan volgend jaar op nieuw te beginnen. Maar ik vraag me af, zit het gif dan niet in de grond? krijg ik het dan niet alsnog binnen als ik nieuwe dingen ga planten? Zijn er alternatieven? Het meeste is te diepgeworteld dus schoffelen werkt niet en trekken eigenlijk ook niet. Ik heb helemaal geen ervaring met zulk grootschalig gedoe. Heb tot nu toe altijd in potten en bakken gekweekt of een klein hoekje hier of daar in de achtertuin en daar had ik dit soort problemen niet mee.

Er stonden al wat vaste struiken en bomen op het land, appel en perenbomen, notenbomen, bessenstruiken en een aspergestruik. heb er daarnaast wat aardappels en uien opgezet maar verder ben ik niet gekomen. Ik ben nu bang dat ik door het gebruik van het gif alles weg moet halen of dood moet maken. En dan nog, hoe moet het dan volgend jaar? Ik zou zo graag gewoon een beetje rommelen zonder dat een ander last van mij heeft en als er dan nog wat eetbaars uit komt zou dat helemaal super zijn! Maar nu zie ik dat niet gebeuren.....

Als er iemand is die advies heeft dan hou ik me zeer aanbevolen want zoals ik eerder al schreef, ik wil echt niet opgeven maar moet dan wel een manier zien te vinden dat dit te doen is voor mij en ik word er nu alleen maar moedeloos van. Ben echt bang dat ik het advies ga krijgen dat ik de huur van mijn landje op moet zeggen en dan valt mn droom pas echt in duigen! Al is er nu al niet veel meer van over.....

Edited by Guest

Hoi, welkom op het forum!

Er zijn er hier een heleboel die je met van alles kunnen helpen, dus je bent aan het juiste adres

Ik denk: Het hoge onkruid maaien met een bosmaaier, en er dan zeil overheen leggen de rest van de zomer, herfst en winter. Op de stukken die je niet gebruikt dan he?

En dan langzaam weer opbouwen, stukje bij beetje een stuk zeil weghalen, en daar wat planten of zaaien.

afdekken met zijl, dat is een gouden tip! dank je wel! daar had ik zelf nooit opgekomen....

Ik neem aan dat het door het zijl dan verstikt en afsterft? Ik moet het dan alleen ff goed diep omspitten om de resten eruit te halen als ik weer wat wil planten? Of groeit het wortelstelsel wel door ondanks dat het geen licht krijgt? Ik ben echt een beginner, sorry!

En hoe zit het dan met het gif? 2/3 van mijn stuk grond voor eenjarige is nu een zandvlakte omdat mn buren er gespoten hebben. Kan ik daar ook gewoon zijl overheen leggen en planten als ik zover ben? of moet ik iets toevoegen of verwijderen voor het weer veilig is? Met een baby op komst wil ik geen risico's nemen. Heb ergens anders op dit forum al gelezen over misvormde baby's door roundup en moet daar niet aan denken!

In ieder geval al super bedankt voor deze snelle reactie en handige tip...ik ga straks gelijk zijl kopen en voel me al een stuk optimistischer!

Hoi Mammabeer,

Rare collega's op de volkstuin heb je: eerst vier jaar verwaarlozing van de tuin, en dan jou er op aankijken dat het ondkruid te hoog staat..

Op ons complex wordt dat zwarte zeil standaard gegooid over een eigenaarloze tuin... Het is echter wel dat wij dat niet zelf mogen. Als je een tuintje hebt, dien je er mee te werken, en niet braak te laten liggen, al of niet met zeil.

Zoals je het beschrijft, roept de situatie gewoon om een vlijmscherpe zeis, lijkt me.... en vervolgens een heftige fakkelbrander... maar kan me voorstellen dat beide opties voor wat praktische problemen kunnen zorgen..

Heeft het bestuur geen opties voor je? Een bevriende freezer, boer of zo die tegen een kleine vergoeding de boel machinaal omploegt?

@Jasmin: mag je ook 's winters geen zeil neerleggen? Dan zou ze nu eerst kunnen maaien, en dan straks eventueel nog een keer en dan het zeil er over. Je wilt in ieder geval nu voorkomen dat het onkruid nog een boel zaad gaat verspreiden.

De ondergrondse delen composteren als ze maar lang genoeg (een hete zomer, vrieskoude winter) geen zon zien.

Ik heb een frees van iemand kunnen lenen en ben er inmiddels al 2x mee over mijn land gegaan maar dat helpt maar voor een week of 2 dus is geen echte oplossing.

mijn land is te groot om alles in eens te doen, ik wil helemaal nog niet zoveel planten omdat ik zwanger ben en het steeds moeilijker wordt om het te onderhouden....dikke buik gaat in de weg zitten en bukken wordt ook steeds moeilijker....vorig jaar om deze tijd kon ik de wereld aan maar nu werkt mn lichaam erg tegen en dat had ik niet verwacht. Niet zo snel in ieder geval...de baby komt pas in november....maar mn rug zegt dat het nu al wel zwaar genoeg is....ik voel me een hoogbejaarde kneus die straks op de grond zit en niet meer overeind kan komen.

Ik heb het contract nagekeken en zie nergens staan dat ik geen zijl mag neerleggen dus ga zeker met dat plan aan de slag...als het niet goed is, hoor ik het vanzelf en hoop ik dat ze met alternatieven komen.

Ik zit verre weg het meeste in mijn maag met mijn buren die gif spuiten op mijn land..Ik wilde zo graag biologisch blijven...ik weet niet wat de gevolgen van dat gifspuiten zijn maar ben er erg bang voor....overigens lees ik net in het contract dat ook dat verboden is dus ik zal maar es een mailtje sturen hierover....kijken of dat het op kan laten houden. in de tussentijd.....kan iemand me daar iets over vertellen? wat moet ik doen? wat moet ik laten? moet ik de grond af laten graven? ik heb geen idee maar hoop dat iemand iets weet.

in ieder geval alvast bedankt voor de reacties zover!

Ik ben niet bekend met gif, en ik heb ook geen idee wat ze er op spuiten. Maar ik neem aan dat ze zelf ook van dat land eten, en het dus niet totaal verkeerd spul is. Misschien kan je langs die randen leuke sierstruiken zetten (je hebt ruimte zat zo te horen), of een strook met sierbloemen die zorgen voor bestuiving van de groenten iets verderop.

Afgraven lijkt me wat overdreven, maar ik maak mij dan misschien te weinig zorgen over van alles

hey mamabeer,

Welkom hier.

Als dat van die misvormde baby's van roundup een post van mij was dan heb je het denk ik niet goed gelezen, het bedrijf dat roundup maakt (monsanto) was ook de maker van Agent orange, het ontbladeringsmiddel wat in de oorlog in vietnam in gebruikt. Door dit middel een de DDT die erin zitworden vandaag de dag nog misvormde baby's geboren, maar ik neem aan dat je buren geen agent orange gebruiken/kunnen kopen

Ik weet neit welk gif ze gebruiken en in welke hoeveelheden,maar roundup wordt in de landbouw ook veelvuldig gebruikt en eigenlijk alle niet biologische groenten die je tot nu toe in de supermarkt kocht zijn bespoten. Ik ben ansoluut geen promoter van gif e.d. maar ik denk als jij ervoor zorgt dat het nu in ieder geval niet meer gebruikt wordt, jou eigen geteelde voedsel al snel gezonder is dan het bespoten voedsel wat je kunt kopen.

Ik zou met een kleiner stukje beginnen en dan op de rest inderdaad zeil laten liggen. Als je dat kleine stukje dan goed onder controle hebt en kunt blijven houden dan maak je weer een nieuw stukje vrij en zo verder. De hele grond laten afgraven lijkt me overdreven, begin met je nieuwe stukje zo ver mogelijk van het vervuilde stuk vandaan, je kan er misschien heel veel water op spuiten zodat het een beetje "uitspoelt" en natuurlijk zorgen dat er niet meer gif bijkomt, zelf gaan spuiten omdat je grond toch al vervuild is, is geen oplossing. Misschien kun je er ook voor kiezen om een extra stuk wat je nog neit helemaal bij gaat houden te beplanten met een groenbemester waar je dan weinig aan hoeft te doen, je kan je grond dan alvast wat verbeteren en misschien zuiveren voor het moment dat je er iets eetbaars gaat planten

Doe maar rustig aan Mammabear. Ook na de bevalling zal je het straks ook zonder tuin druk hebben.

Reserveer in elk geval een hoekje waar je straks een box met parasol ed. gaat neerzetten... kan je lekker in je tuin, terwijl de baby in de box speelt of slaapt...

Kan je geen hulp van vrienden krijgen? Of iemand met wie je 1 seizoen de tuin deelt? Hulp in ruil voor de helft van de opbrengst?

mamabear, het komt je nu niet goed uit hé, zoveel grond erbij. Bij ons is 200 m het max. En dat moet jij nú in je eentje opknappen? Kun je niet voor een jaartje terug op de wachtlijst? Laat je even je beurt voorbij gaan. Meisje geniet nu van je zwangerschap en straks van je kindje. Volgend jaar is het een stuk makkelijker, idd lekker je kindje mee, die je in de kinderwagen of box gezelschap houdt. Mooi hoekje, stukje vitrage erover tegen evt. insecten. Denk aan jezelf. moestuinieren is leuk maar er zijn belangrijker dingen. Sterkte.

Hallo Mamabear en welkom op dit forum.

Allereerst zou ik zeggen... breathe in... breathe out. Stress is niet nodig.

Ik kan me aansluiten bij mijn voorgangers. Niets afgraven, afmaaien, bedekken en stukje voor stukje beginnen. Een tuin kan je niet in 1 dag aanleggen, dat doe je stapje voor stapje.

Als je nu al 'last' krijgt van je lichaam en t af en toe niet ziet zitten moet je zeker niet gelijk een groot stuk willen omploegen. Je krijgt het idd nog druk genoeg als je baby er is. En dat kunnen alle moeders hier beamen

Lijkt mij wel lekker relaxed om met je baby straks richting de tuin te kunnen. Zet er een stoeltje en tafeltje neer, en iets waar de baby in kan rondkijken. Dan ziet de baby ook waar jij mee bezig bent (als het ouder word) en lijkt mij best wel goed voor de ontwikkeling van een baby. Wie weet gaat t z'n favoriete groenten wel aanwijzen

Alles komt ok, no stress en take it easy. Het komt echt wel goed! Als je t maar wilt.

Good things come in small packages

@ jorieneke: Sierbloemen is wel een leuk idee al ben ik bang dat ik die er gelijk met het onkruid weer uittrek...t groeit allemaal echt onvoorstelbaar hard. eerst maar eens 3 maanden afdekken zodat alles goed kapot kan gaan. Dan ga ik daarna wel stukje bij beetje mijn grond weer opnieuw toeeigenen. Tussen de fruitbomen en struiken heb ik dan toch nog werk zat want dat kan ik denk ik niet afdekken omdat ik dan het bestaande teveel water ontneem.

@ rommert: 6 weken? whoow, dat zou alles meevallen!

@ Frank vwl: Ja, misvormde babys was waarschijnlijk jouw bericht maar verder op het internet genoeg te vinden over roundup waar ik toch al de bibbers van kreeg voor ik bij jouw bericht kwam. Stoffen trekken via het blad naar de wortel en van daar in de grond maar rommert zegt dat dat met 6 weken weg is dus nu weet ik het ook niet meer...afwachten maar...ik maak me vast druk om niks. groenbemester is een goed idee, thanks!

Jasmin: 2e Box staat al klaar en de parasol ook dus dat komt goed. En hulp? nee, iedereen wil delen in de opbrengst maar niemand wil ervoor werken. hahahaha

T geeft allemaal niks, het zijl was een fantastische tip! Ik heb weer nieuwe moed hierdoor gekregen! moet er eigenlijk wel om lachen dat de oplossing zo simpel is...ben al zo lang aan het aanrommelen omdat ik geen gif wil gebruiken...ze zullen zich wel suf gelachen hebben om me. maar ik nu gelukkig ook!

bedankt allemaal, ik hou jullie op de hoogte!

groetjes

paula

Paula, de oplossingen zijn vaak te simpel voor woorden, je moet er alleen maar op komen

Ach waar heb je anders een forum voor? We zitten hier om elkaar van advies te dienen en vooral foto's van anderen te bekijken waar je genoeg van kunt leren (of kwijlen ).

Verder kan ik je Roundup niet aanraden. We hebben er hier een heel topic aan geweid en elke keer als er iets niet goed is duikt de naam Monsanto (moederbedrijf van Roundup) weer op. Ik zou bijna zeggen breek me de bek niet los...

Als jij t echt op de bio manier wilt, dan komt dat met wilskracht er ook wel van. Aanhangers genoeg hier dus adviezen zijn er te over.

Succes met je landgoed

volgensmij al je gif spuit is het na 6 weken de grond weer veilig voor planten.

De tijd die je moet wachten is afhankelijk van het gebruikte middel. Dat zou op de verpakking moeten staan. Dus navragen bij de buren. Ik heb geen praktijkervaring met bestrijdingsmiddelen en kan je daarom geen getallen geven.

Ken je overigens de truc met karton? Zie: post35418.html#p35418

Een heel veilig een redelijk effectief middel is doodgewone azijn. Je tuintje ruikt dan meteen naar een frisse salade. Doen als er een lange droge zonnige periode wordt verwacht. Het onkruid wordt dan heel snel geel en dor. Het ligt er trouwens ook een beetje aan wat voor onkruid je allemaal hebt. Zo kan je bijvoorbeeld heermoes heel goed bestrijden met .. ja heermoes. Ergens hier op het forum staat een heel topic over hoe je planten gieren maakt. Ik weet niet wat voor onkruiden je allemaal hebt.

Overigens is freezen niet zo'n goed plan. De planten (vooral wortel onkruiden) worden stuk gemaakt om zich vervolgens te vermenigvuldigen. Je zou een stukje schoon kunnen maken en meteen inzaaien met goudsbloem of phacelia. Die groeien sneller dan het onkruid en dat kan wellicht helpen de onkruid druk te verlagen.

Verder zou je wellicht wat hulp van de vereniging mogen verwachten. Erkennen naar de vereniging toe dat je een probleem hebt en daar advies in winnen van nu verder is wellicht handig. Wie weet kunnen ze een algemene tuinwerkdag besteden je een beetje op weg te helpen.

Afdekken en stukje voor stukje doen is een heel goed advies. En vooral.. laat je niet gek maken.... hadden ze die tuin maar zwart moeten opleveren

Hoi Mamabeer, ik ben het met iedereen eens, rustig aan doen...

Als je besluit je tuin te houden, lekker afdekken met zeil, en plannen gaan maken voor hoe je het volgend jaar gaat doen.

Wat misschien ook nog een oplossing zou kunnen zijn voor je onkruid( en alle zaden die er nu misschien al weer inzitten!!) is het stukje bij beetje af te branden met een onkruidbrander. Dus als het zeil niet mag is dat misschien ook nog een oplossing. Zelf doe ik het ook af en toe, mijn lief heeft een brander om bitumen dakbedekking mee te plakken, en als ik een stuk heb waar het onkruid teveel uit de hand gelopen is, dan zet ik de gastank op een rollend vloertje en trek dat ding door mijn tuin, alsmaar onkruid brandend. Zo`n ding kan je vast ook huren, maar een bekend bedrijf dat gas aan kampeerders verkoopt verkoopt ook onkruidbranders...ik geloof zelfs met beugel om aan je schouder te hangen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ik kan me het enthousiasme van mamabeer wel voorstellen. Vorig jaar kreeg ik ook onverwacht een lap grond bij ons nieuwe huis en daar moest en zou direct al een moestuintje komen. Verstandiger was natuurlijk om daarmee te wachten... Uiteraard kun je zo'n groot stuk niet in 1 keer doen en ik raad je dan ook aan om de boel te overdekken met zeil, zoals hierboven al aangegeven wordt. Eventueel kun je dan al een stukje onkruidvrij maken als je, net als ik toen, direct wilt beginnen. De beste manier is gewoon met een spitvork, maar dat is natuurlijk wel zwaar. Je kunt nu nog sla e.d. zaaien. Dat is hoe ik het heb aangepakt vorig jaar: een klein stukje vrijmaken en inzaaien. Als ik tijd had weer een klein stukje en weer wat zaaien. Tussen de vakjes door groeide het onkruid flink, maar het gaf wel voldoening te zien dat je stukje bij beetje toch opschiet.

Wat gif betreft kan ik je niet verder helpen. Het loont in ieder geval om je buren te vragen wat voor spul ze gebruiken, en als je echt geen gif op je veldje wil en het is volgens de regels verboden, dan zou ik ze hierop aanspreken.

Ik denk: Het hoge onkruid maaien met een bosmaaier, en er dan zeil overheen leggen de rest van de zomer, herfst en winter. Op de stukken die je niet gebruikt dan he?

En dan langzaam weer opbouwen, stukje bij beetje een stuk zeil weghalen, en daar wat planten of zaaien.

tip van de week?

P.S. Dat gif na 6 weken opeens verdwenen is als sneeuw voor de zon geloof ik niet

Bedankt allemaal!

een groot stuk ligt inmiddels onder zijl en de rest is plat gespoten met een of ander gruwelijk goedje....Blijkt ver weg een boer in de vriendenkring te zitten die nog wel wat had staan wat wel zou helpen zonder dat mijn fruitbomen er onder te lijden zouden hebben. Hopen dat het goed gaat dan maar want er zitten flink wat appels en peren aan de bomen. Zelfs de notenbomen zitten vol vruchten....dat had ik nooit verwacht....niks planten en toch opbrengst...dat zou wel helemaal te gek zijn! Ik heb de aalbessen dit jaar aan de vogels gegeven maar wel al wat rabarber geoogst al was het voor iemand anders.

Over een tijdje krijg ik nog meer zijl en hoop dan ook de rest af te kunnen dekken...tot die tijd het gedeelte wat vrij ligt maar proberen bij te houden...t is al minder dan de helft dus een stuk overzichtelijker! Ben benieuwd naar de gevolgen van dat gif, zou morgen alles al dood zijn?

Ik heb de vereniging aangeschreven over het zijl en ze zeiden dat ik dat maar gauw moest regelen dus blijkbaar geen bezwaren. Over het gif zeiden ze op de hoogte te zijn en toestemming gegeven te hebben. Dat je een week na gebruik van roundup alweer kunt zaaien dus dat het alleen maar vriendelijk was van mijn buren.....en noodzaak om hun eigen schade te beperken. Hun vrijliggende landen planten ze massaal kalabassen op voor de verkoop, opbrengst voor de vereniging en ze hebben geen wachtlijst...eerder andersom. Ik had keuze uit 3 landen en dit was de kleinste geloof ik, in ieder geval het dichtst bij huis met een schuur en alles er al op....t moet zo lowbuget mogelijk dus hebben is hebben....de ellende op de koop toe maar nu met de zijltip valt zelfs die te overzien.

Het onkruid waar ik last van heb is jacobskruid en duizendblad...daarnaast een berg paardebloemen en distels en ander voor mij nog ondefineerbaar spul....maar die eerste 2 daar is alle paniek bij iedereen door onstaan...stonden op het punt van zaaien? Vast die pluisjes die ik heb gezien, maar die liggen nu onder zwart zijl naar adem te happen dus prima!

Daarnaast vandaag de eerste ruilhandel meegemaakt, ik heb 3 aalbessenstuiken geerft maar vind ze niet lekker, heb rond gevraagd maar kan ook niemand vinden met die smaak dus wilde ze eruit halen en weggooien, nu blijkt een buur ze graag te willen hebben en aardbeien-, frambozen- en bramenstekken voor mij te hebben! Wat een feest! gelukkig kan ik ze over een tijd pas krijgen, heb ik eerst nog even de tijd om verder om te bouwen. Voordeel van dat zijlplan is dat ik nu de tuin wel wat meer naar mn hand kan zetten. Dingen verplaatsen en anders indelen....

Nadeel is dat ik nu niet kan slapen omdat ik a) teveel gedaan heb vandaag en b) teveel plannen in mijn hoofd heb....ik kan het zus doen, of zo, waar haal ik alles vandaan wat ik nodig heb, hoe en wat ga ik waar neerzetten...enz enz enz. Kortom, een mooi moment om maar weer eens op het forum te neuzen naar goeie ideeen en mooie plaatjes. Morgen weer een paar uurtjes buffelen, ik heb er zin in! Jullie zijn echt mijn redding geweest, dank je wel!!!!

gr paula

Er zijn legio artikelen om het te vervangen, en omdat ze er eerder al niet aan wou denken vroeg ik me af waarom ze het nu wel heeft gebruikt. Gewoon nieuwsgierigheid.

Er zijn legio artikelen om het te vervangen, en omdat ze er eerder al niet aan wou denken vroeg ik me af waarom ze het nu wel heeft gebruikt. Gewoon nieuwsgierigheid.

Vraag ik me ook af, misschien ook de genoemde 6 wkn. dat het gifvrij ZOU zijn