Jump to content

een prutser die hulp nodig heeft!

mamabeer

Recommended Posts

tja over dat gifvrij en mensen die nog ergens wel een middeltje hebben staan zou ik persoonlijk zeer voorzichtig mee om gaan, je moet het natuurlijk zelf weten maar nu kom ik toch weer terug op die agent orange, dit was een goedgekerud middel (herbicide), volgens de overheid destijds zou het absoluut niet schadelijk zijn voor mensen. Er staan filmpjes op youtube waarbij zonder adembescherming door soldaten agent orange gesproeid wordt. Vandaag de dag zijn de gevolgen daarvan nog steeds merkbaar in Vietnam, je mag alles geloven wat je verteld wordt, 1 week, 6 weken, niet schadelijk voor mensen, maar ik zou er iets kritischer naar kijken

Tijdje terug bij de brand in Moerdijk, vertelde een biologische boer die al jaren bezig was, dat het nu wel, ik geloof, 6 jaar zou duren voor hij pas weer biologisch kon telen, dat de grond weer zuiver was. Nu is dat misschien een heel ander verhaal, maar net zo goed iets wat niet in de grond thuishoort.

Inderdaad een mama beer in het nauw, en hulp van een bevriende boer.

Maakt nu niet meer uit, nu moet er weer opgebouwd worden!

Ik zou je nu vooral richten op de vaste planten en struiken (de aarbeien, rabarber, frambozen, bomen) en daar lekker van genieten.

In je hoofd plannen maken, die zo af en toe eens op papier zetten (en dan weer veranderen, omdat je leuke ideeen ziet hier op het forum )

En het zeil er lekker lang op laten liggen. Liefst wat hele hete weken, en wat hele koude (vorst) weken. Of misschien daartussen een keer het zeil er af en ploegen/frezen? Wat zegt de rest?

Bijna 600 m2 heb je dus? Dat is echt VEEEEL. En het was het kleinste tuintje??

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

tja en wie weet wat er daarvoor al voor middelen zijn gebruikt. Op een bepaald moment moet je dat laten rusten en zelf weer op gaan bouwen. Ik had een plek in de tuin waar dingen t niet goed deden de eerste 2 jaar.. hoorde ik later van de tuinbuuf dat daar wel eens wat gespoten was. Was meteen duidelijk waarom t daar niet wilde.

Had je bij het bestuur van de volkstuin niet kunnen vragen of ze de tuin onkruidvrij op konden leveren?

Of daarbij hulp kunnen bieden

Met natuurlijk het risico dat ze zouden spuiten, wat ook niet de bedoeling is.

Je kunt ook nog vragen of je dit jaar en volgend jaar geen huur hoeft te betalen als compensatie, omdat je eerst de zooi op moet ruimen die een ander heeft achter gelaten.

En afdekken met zwart landbouwplastic is wel handig voor de stukken waar je nu nog niet aan toekomt.

Succes

Hey,

heb besloten om gif te gebruiken omdat ik 1) bij lange na niet genoeg zijl heb en ook niet binnen een paar dagen ga krijgen 2) het voornamelijk de grond tussen mijn fruitbomen betreft en die zouden er niet door aangetast worden 3) ik het gezeur helemaal zat was....

De boer is o.a. een plantenkweker en veehouder dus dat schept wel vertrouwen, mijn vriend had zijn diensten voor 1 dag aangeboden en spuit onze tuin al jaren en elke buur die even kwam kijken zei: SPUITEN!!!!! Kortom ik was er niet tegen op gewassen....Ik hoop dat als ik het nu plat krijg, dat ik het dan zonder gif zo kan houden....ben zeker niet van plan om het zo te blijven doen maar desperate times ask for desperate messures.

Ik had de tuin kaal kunnen krijgen, maar dan had hij helemaal kaal geweest, geen fruitbomen, struiken, asperges en ook geen platte glasbak, schuren of watersysteem...geen terras of tuinpad, helemaal niks.....Nu denk ik: had ik het maar gedaan, maar toen vond ik het zonde van alles wat er al stond. Toch, vooral de bomen, ik zal es proberen een foto neer te zetten, zijn echt wel geweldig, ik denk al voorbij het 5e levensjaar en dat scheelt een hoop geduld! Daarnaast alles wat je krijgt hoef je niet te kopen dus dat scheelt ook weer. het is lood om oud ijzer denk ik...dan maar een keer vergrijpen aan het gif en hopen dat ik zo weer bovenop kan komen....

overigens vandaag een gedwongen vrije dag, t komt met bakken tegelijk uit de hemel zetten en zo fanatiek ben ik nu net ook weer niet. Gelukkig had ik de paar regels aardappels die ik had geplant al weer vrij gemaakt dus die kunnen nu lekker drinken. Al hoop ik wel dat het later nog opklaart, nu ik echt goed ben begonnen wil ik eigenlijk gewoon verder....elke dag een paar uurtjes....dan moet het goedkomen....Als het vanmiddag nog droger wordt dan ga ik met de camera ff kijken zodat jullie mee kunnen kijken...ben wel benieuwd naar de meningen ondertussen.

ghehehehe, die zijn heerlijk!

maar kool ga ik nu niet meer redden denk ik....of wel?

dan maar normaal bevallen....zit niks anders op.

Ik heb inmiddels een nieuw topic aangemaakt bij moestuin seizoen met foto's. deze foto's zijn het resultaat van 2 dagen hard werken....t meeste onkruid zijn we weer even de baas...ik ga zo nog even kijken hoe het met het afsterven gaat. vraag me af wat ik er daarna mee moet doen...kan ik dat omspitten? of moet ik het weghalen en verbranden? heb inmiddels begrepen dat ik ook mag stoken op mn land dus dat klinkt wel erg verleidelijk....

En ik heb nog een vraag, hoe zit het met paardenmest? ik kan daar massa's van krijgen maar heb ergens gelezen dat het niet zo goed is voor mijn tuintje door alle amoniak. Dat je het eerst maanden op een hoop moet laten liggen broeien zodat het gaat rotten. Zou ik daar in de herfst misschien het land mee kunnen afdekken en dan in het voorjaar diep om laten ploegen? heeft er iemand ervaring mee? Ik ben heel benieuwd!

Welkom!

Wat een gedoe allemaal, lijkt Borsalino wel, heeft ook alleen maar gedonder op de tuin

Het onkruid waar ik last van heb ..daarnaast een berg paardebloemen

Les 1 van dit forum, niet zomaar iets onkruid noemen. Zoek maar even op paardebloemen, kun je heerlijke gelei van maken

Daarnaast vandaag de eerste ruilhandel meegemaakt, ik heb 3 aalbessenstuiken geerft maar vind ze niet lekker, heb rond gevraagd maar kan ook niemand vinden met die smaak dus wilde ze eruit halen en weggooien, nu blijkt een buur ze graag te willen hebben en aardbeien-, frambozen- en bramenstekken voor mij te hebben! Wat een feest! gelukkig kan ik ze over een tijd pas krijgen, heb ik eerst nog even de tijd om verder om te bouwen.

Ook planten die je niet lekker vindt kunnen een hele praktische functie hebben. Aalbessen zitten vol pectine, zijn dus een hele natuurlijke toevoeging voor je zelfgemaakte jam! Ik zou ze niet wegdoen als ik jou was. Al helemaal niet als je er prikkende en woekerende bramen voor terug krijgt!!!! Laat de buurvrouw die alstublieft houden.

En ik heb nog een vraag, hoe zit het met paardenmest? ik kan daar massa's van krijgen maar heb ergens gelezen dat het niet zo goed is voor mijn tuintje door alle amoniak. Dat je het eerst maanden op een hoop moet laten liggen broeien zodat het gaat rotten. Zou ik daar in de herfst misschien het land mee kunnen afdekken en dan in het voorjaar diep om laten ploegen? heeft er iemand ervaring mee? Ik ben heel benieuwd!

Verse mest rechtstreeks uit het beest zou ik nooit afslaan. Maar er zijn wel verschillende manieren waarop je het kan gebruiken.

Het hangt ook nog af of je de mest van het land haalt of uit de stal. In de stallen ligt de mest namelijk voor in het stro of zaagsel (of houthaksel). Een behoorlijke hoeveelheid stro door de mest betekent een ideale koolstof/stikstofverhouding van die mest, heel goed voor je composthoop. Ook kun je mest met stro mag door de grond werken. Maar als er zaagsel of gehakseld hout door de mest zit dan is het juist weer niet goed om door de grond te werken. De vertering van het hout (ook het zaagsel) kost veel stikstof dat aan de grond wordt onttrokken.

Paardemest is ook warm - dat betekent dat het veel warmte afgeeft tijdens de vertering - en dat maakt het soms ongeschikt om vers te geven aan planten, de wortels zouden kunnen verbranden. Aan de andere kant gebruiken sommige mensen het juist omdat het zo lekker broeit, in de composthoop bijvoorbeeld zorgt het voor lekkere hoge temperaturen die nodig zijn voor een fatsoenlijke en vlotte omzetting. Of verse mest als bodemverwarming in de koude kas of platte bak om vroeg te kunnen zaaien.

Het afbranden van onkruid - zoals Appelvrouw adviseert - en eventueel later de wortels nog opgraven is volgens mij het beste voor je land. Ik heb ook zo'n gasbrander maar misschien is het een Frans iets en kent niemand het in Nederland als handig. Op jouw stuk kun je misschien zelfs nog beter het echt goed en groots aanpakken. Lange reepjes stro of hooi maken (of ander droog spul) en die dan aansteken aan de ene kant. Als het goed is smeulen ze dan langzaam weg, onderwijl het kruid eronder verbrandend en een aslaagje achterlatend wat ook weer goed voor de grond is. Mijn achter(moes)tuin is te klein voor deze methode maar op ons landje verderop ga ik zeker zo te werk.

En verder sluit ik me helemaal aan bij de rest - maak je niet druk!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Het afbranden van onkruid - zoals Appelvrouw adviseert - en eventueel later de wortels nog opgraven is volgens mij het beste voor je land. Ik heb ook zo'n gasbrander maar misschien is het een Frans iets en kent niemand het in Nederland als handig. Op jouw stuk kun je misschien zelfs nog beter het echt goed en groots aanpakken. Lange reepjes stro of hooi maken (of ander droog spul) en die dan aansteken aan de ene kant. Als het goed is smeulen ze dan langzaam weg, onderwijl het kruid eronder verbrandend en een aslaagje achterlatend wat ook weer goed voor de grond is. Mijn achter(moes)tuin is te klein voor deze methode maar op ons landje verderop ga ik zeker zo te werk.

En verder sluit ik me helemaal aan bij de rest - maak je niet druk!

Het is misschien wel een idee om je toch zo`n brander aan te schaffen voor het volgend jaar..er zal veel onkruidzaad in de grond zitten.

Ik zag ze hier met gastank en voetjes en beugel om hem om je schouder te hangen voor zo`n 95 euro, in Nl zal het niet duurder zijn!

Zoals Leslie adviseert is ook een goed idee voor een groot stuk, maar mijn ervaring is dat je er wel wat blussers bij moet hebben, met gieters in de aanslag, zeker op een tuinencomplex, en het geeft ook rook en stank ( de onkruidbrander niet hoor), dus je medetuiniers moeten er wel mee akkoord gaan.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ik vind spelen met vuur heel leuk hoor, maar ook een beetje eng....toch dat gedraaide stro/hooi in een regel en dan laten smeulen klinkt echt super en ga ik vast nog een keer proberen. Een heerlijke tip, dank je wel!

alleen ik dacht dat door het afdekken alles zou afsterven, verstikken? Geldt dat niet voor de zaadjes? Misschien moet het dan toch wel. oh jeej, spannend!

Ondertussen heb ik (zie foto's) 2/3 van het eenjarige land afgedekt en ben ik het jacobskruid tussen de bomen(waar al volop pluisjes aanzitten, sorry buren!) met wortel en al aan het trekken en in vuilniszakken aan het verzamelen. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aanmoet. Mijn compostbak is open dus dan is het zaad alsnog airborn...en er zit volop gif op dus weet ook niet of het wel zo verstandig is om te composteren los van de vliegende zaadjes. Voor nu verzamel ik het maar in die zakken en waarschijnlijk straks toch maar een flinke bonfire aanleggen om overal vanaf te komen. Ik zag dat snoeiafval wegbrengen bij ons € 78.00 per ton kost....en dan doen ze niet eens mee aan de nationale compostdag dus ik zeg branden, volgens mijn buren een regelmatig voorkomend iets waar niet moeilijk over gedaan wordt als de wind maar niet richting dorp staat Toch moet het eerst maar ff een tijdje uitdrogen....ik heb straks een hele berg verzameld dus dat wordt vast een mooie fik.

Daarnaast door al dat zijl het idee gekregen om het helemaal anders in te gaan richten. met verhoogde bedden en tegels....ideetje wat ik hier op het forum heb gezien weet alleen haar naam even niet meer maar zag er super uit! ze doet het samen met een vriendin, moest oppassen tijdens vakantie en had het zo mooi gemaakt dat ze nu ieder de helft doen? hoe dan ook, dat ga ik ook doen dus ik ga er dan eigenlijk een beetje van uit dat het oude onkruid verleden tijd is. Flinke laag nieuwe aarde, afzettingen en tegelpaden....dat zou toch moeten werken of ben ik nu naief?

Maar stapje voor stapje...voorlopig haal ik elke dag 4 zakken jacobskruid weg en hoop in dit tempo volgende week ergens klaar te zijn. Ben druk op zoek naar grondverbeteraars die snel groeien om te zorgen dat het daarna een stuk makkelijker wordt. Ook weer zo'n gouden tip van iemand hier....Ik word echt wijs van dit forum, bedankt allemaal!

En weduwe in frankrijk met de moeilijke naam? Wat jij allemaal doet vind ik echt waanzinnig! Ik kijk mijn ogen uit bij jouw topic! Niet normaal, een fantastisch voorbeeld....bruisende ideeen krijg ik ervan, nu alleen nog de kaboutertjes die het zware werk voor me komen doen

En als laatste nog die tips over die paardemest, ik heb echt mazzel, een vriendin heeft 5 paarden op stro staan en moet behoorlijk betalen om haar mest kwijt te raken. Dan te bedenken dat het voor mij zo waardevol is kan ik haar ook helpen terwijl ik er zelf rijk van word....nou ja, mijn landje dan...binnenkort ook mijn buren maar eens vragen of ze intresse hebben. kijken of zij net zo enthousiast zijn.....ben heel benieuwd!

zodra er weer wat drastisch gebeurd plaats ik weer een foto...maar met mijn slakkegang zal dat wel ff duren....toch ben ik zo blij dat ik dit forum gevonden heb, ik ben weer enthousiast en dat is heel veel waard!

hoe dan ook, dat ga ik ook doen dus ik ga er dan eigenlijk een beetje van uit dat het oude onkruid verleden tijd is. Flinke laag nieuwe aarde, afzettingen en tegelpaden....dat zou toch moeten werken of ben ik nu naief?

Hahaha, een beetje wel maar dat geeft niet. Stel je voor zeg, zonder onkruid zou je soms dagen niets te doen hebben op je tuin. Tis er ook als excuus hoor 'Sorry lief, maar ik moet onkruid trekken op de tuin, kun jij vandaag....'. Zonder gekheid, de kiemkracht van (met name onkruid)zaden is groter dan je verwacht. Je zult van het jacobskruid voorlopig nog geen afscheid hoeven nemen. En onkruid komt niet alleen van onder maar ook van boven dus zelfs als je het oude kwijt bent staat er ongetwijfeld weer nieuw voor de deur. Beter maar niet te druk over maken, accepteren als een gegeven in je tuin en mee leren leven, of beter nog: gebruik van maken. Ook daarvoor is dit forum goed: recepten voor jam en zalfjes, voor thee en compressen, voor gier en mest. Allemaal van wat we eigenlijk onkruid noemen!

Veel plezier in ieder geval

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Nou ja zeg, ben ik vandaag lekker op mijn tuintje aan het rommelen, komt er een buurman van een paar tuinen verder voor een praatje. Vertelt hij me doodleuk dat dat zijl niet zo'n goed plan is om lang te laten liggen omdat ik dan wolmuizennesten eronder ga krijgen.

Dat mijn directe buren hier zo lekker om gelachen hebben omdat ze dan weer een klacht over me in kunnen dienen...terwijl ze in mijn gezicht allemaal zeiden dat het een goed idee was...ze stonden wel te lachen maar nu begrijp ik pas waarom......In wat voor toestand ben ik terecht gekomen? Gatverdamme!

T blijkt een hekelpunt te zijn dat ik een vrouw ben, schijn de eerste te zijn binnen de vereniging en daar hebben ze een beetje moeite mee. Moet maar vooral vaak mijn vriend meenemen dan draaien ze wel bij was het advies wat ik kreeg....dat dacht ik dus niet!

maar ik laat me niet kennen...de plannen liggen klaar dus de verbouwing zal niet lang op zich laten wachten en dan zal ik ze eens een poepie laten ruiken!

toch, leuk is anders....

Met hulp hier van t forum kan je een heel eind komen en ze laten zien dat jij het prima (als vrouw) kunt.

Daar heb je je nare buren niet voor nodig. Laat ze maar lekker kletsen en lachen.

Good things come in small packages

Geen idee of daar woelmuizen op af/onder komen. Die vind je vooral daar waar ook wat te eten is (aardperen bijv.). Ik heb ze hier nu ook amper, in de herfst stikt het er van.

Wel een raar sfeertje hoor, daar op jullie tuin.

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

tjonge , is het bij dat tuincomplex ook wel 2011 ??

Wat een sukkels..

Ben je echt de eerste vrouw ?! Doen die mannen de tuin ook allemaal zonder de bij behoordende echtgenotes?

In ieder geval succes met je tuin gewenst. Ben benieuwd

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Inderdaad, een rare situatie daar. Word je toch zo 50 jaar terug in de tijd gegooid. Nou, ik zou me inderdaad niet op de kop laten zitten, en er voor gaan! Dat achterbakse gedrag zou voor mij in elk geval een reden zijn om juist door te gaan! Heel veel succes, het gaat je wel lukken!

dat gevoel had ik dus ook....50 jaar terug in de tijd geslingerd te worden...dolle mina's hebben hier nog een hoop te doen....nooit gedacht dat ik daar nog een bijdrage aan zou leveren.

Maar het is inderdaad wel een extra motivatie om nog beter mijn best te doen en ze te laten zien dat ik niet voor hun onder doe.

Aan de andere kant moet ik nu ook extra allert zijn om niet in hun valkuilen te stappen....Ze zeiden bijvoorbeeld ook dat ik gewoon een vuurtje moest stoken om van mijn snoeihout en onkruid af te komen, dat daar niet moeilijk over gedaan zou worden....maar ik heb vandaag toch voor de zekerheid maar een stookvergunning aangevraagd....zekere voor het onzekere....en vooral geen risico's nemen. Wil niet nog meer klachten aan mijn broek hebben...kom daar voor mijn rust en plezier, al zit er nu een beetje venijn bij maar dat is goed voor de motivatie en werkkracht

Nu alleen die zwangerschap nog ff uit zien te zitten want dat blijft een behoorlijke handicap....gister 6 zakken onkruid eraf gehaald, vandaag is "kleintje" weer volop in opstand dus verplicht rust houden....dan morgen maar weer eens gaan kijken...dat slakken tempo vind ik echt wel vervelend...ben normaal een behoorlijke doorduwer dus dit is een hele omslag....maar hoe leuk of fijn ik het ook vind, "kleintje" gaat voor alles! Ik wou alleen dat het iets minder moeilijk deed voor dat beetje lichamelijke aktie zodat ik een klein beetje harder kon opschieten....t voelt nu alsof ik ze gelijk geef en dat is ook niet leuk.

Bedankt voor alle harten onder de riem....ben blij dat het niet overal zo is!

Laat je niet gekmaken door een stel norse morsige minne mannetjes. Die krijg je vast wel klein door plezier en veel lachen. Voor je het weet brengen ze je plantjes.....(de eerste keer wel nakijken op besmettelijke ziektes)

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”