Stan Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Hoi Mamabeer, Welkom, ik wil langs deze weg een antwoord op je oude vraag geven n.l. wanneer je grond weer gebruiken na round-up : minimaal 3 maanden. En het is niets anders dan een iets aangpaste variant van agent orange. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Nou Nou. Wat een verhaal en wat een topic is dit. Ik ben zelf dus pas een stuk later lid geworden van dit forum, dus had dit nooit langs zien komen. Heb nu wel heel het topic gelezen en wat een aaneenschakeling van gedoe zeg ( wat betreft je tuin dan in 1e instantie ) Mag ik het een en ander vragen ? Je hebt 540m2 schrijf je. Klopt die maat nog ? Of heb je inmiddels de helft bijvoorbeeld ?Dat is best veel. Denk je het te gaan redden de komende tijd ?Een idee wat ik niet langs heb zien komen, is een fors deel voorlopig te gaan maaien. Wat gras bijzaaien en maaien. Elke week. Kort houden ( geen gezeur van buren die klagen over zaad ) en je krijgt het meeste onkruid er wel mee onder de duim. Het deel wat je niet maait gaan oppakken en daar langzaam gaan opbouwen. Heb je dat goed in je vingers en lukt dat, dan neem je een stukje van je gemaaide deel er weer bij. Overigens in dat te maaien deel kan je ook heel wat productie realiseren met fruit en vruchten. Zeil mag wel op jullie complex. Dat is natuurlijk ook een optie. Ik neem eigenlijk aan dat een deel het vorige jaar onder zeil heeft gelegen ? Nog ligt ? Jammer eigenlijk dat je helemaal nergens foto's laat zienKun je aangeven wat je ongeveer aan beschikbare tijd hebt in de week ? Nogmaals: 540m2 is echt best veel. Die mede-moestuiniers. Dat is toch wel op veel complexen hoor, begrijp ik. Bij mij in ieder geval ook wel. Hét gespreksonderwerp bij velen: de tuin van die of die, wat een zooitje zou zijn, en soms ook wel is ook. Hier ook een hoog gehalte van mannetjes op klompen die mijn aanpak ook maar met een scheef bekijken. Maar toch. Bij de meesten zit de liefde voor alles wat groeit heel diep, en ergens komt een punt dat zelfs de meest norse eigenwijs toch iets van zijn schild laat zakken, als er iets op jouw tuin tot stand komt waar die liefde uit spreekt. Vrouw of man ( nooit zo van bewust geweest dat de sexe een rol zou spelen, moet ik eens op gaan letten ); wie boeit dat nou ? Ik hoop dat je weer helemaal terug bent op ons forum, we nog veel van je mogen horen ( en zien ? ). We hebben allemaal de optie voor het maken van de "moestuin-update's ' he ? Daar was je inmiddels wel achter ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mamabeer Posted June 20, 2013 Author Share Posted June 20, 2013 hieronder zou een link moeten staan naar foto's van 2011..... de-moestuin-van-mamabeer-t2313.html#p39087 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mamabeer Posted June 20, 2013 Author Share Posted June 20, 2013 Daar zijn foto's van 2011 Bit, stonden al ergens hier op het forum...zal vanavond eens kijken of ik nieuwe kan maken en erop zetten.....dan zal ik ook gelijk je vragen proberen te beantwoorden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mamabeer Posted June 21, 2013 Author Share Posted June 21, 2013 Beste Bit, Ik had je beloofd te antwoorden maar dan gebeurd er ineens weer van alles en dan zijn we zo een paar dagen verder, sorry! Ik heb nog dezelfde tuin, hetzelfde oppervlakte....alles is nog hetzelfde...behalve mn nieuwe buren dan. Mn bomen zijn nog nooit door mij gesnoeid....mn struiken ook niet....dat was 2 jaar geleden al een wild zooitje maar is nu helemaal een feest...zal wat dat betreft blij zijn als het herfst is...kan daar eindelijk eens flink het mes in. Je hebt het over het zijl idee wat eerder voorbij is gekomen...dat heb ik toen geprobeerd maar dat is op meerdere punten misgegaan. Eenerzijds omdat ik het niet goed vast gelegd kreeg (stenen erop waren nooit genoeg) waardoor de wind er een spelletje mee speelde en anderzijds omdat mijn (vervelende) buurman heel enthousiast was over dit plan terwijl ik via de tamtam hoorde dat hij alleen maar enthousiast was omdat dit een nieuwe aanleiding zou zijn voor een klacht.....volgens hem zou zo'n zijl een open uitnodiging zijn voor wolmuizen die dan nestjes onder het zijl gaan maken en vervolgens hele oogsten zouden gaan opeten.....nu is dat idee hier wel flink genuanceerd door medeforumleden maar toch om van het gezeur af te zijn heb ik het zijl er toen maar af gehaald en zijn ze er nooit meer terug op gegaan. Ik heb me toen der tijd laten ompraten en de hele boel met gif laten platspuiten..(maggieplant, rabarberplanten, bramenstruik ook dood)..aangezien ik toch niet meer in staat was om nog iets te laten groeien en eigenlijk ook niet capabel genoeg was om het op een andere manier onkruidvrij te krijgen/houden....hoe het het 2e jaar is gegaan heb ik geen idee van....ik weet dat er regelmatig gefreesd is en vermoed dat er ook wel gif gebruikt zal zijn maar daar wil ik niet overnadenken....ik ben heel blij en dankbaar dat het nog van mij is en ik in de tussentijd geen nieuwe klachten meer gekregen heb.....dankbaar voor de hulp kijk ik een gekregen paard niet in de bek! Maar nu is het roer weer in eigen handen en tobben we gewoon rustig verder. Je vroeg hoeveel tijd ik heb maar daar weet ik het antwoord niet op....met een klein meisje van 1,5 is het lastig tijd indelen. Ik kan haar meenemen en heb dat ook al een paar keer gedaan maar t maakt het er niet makkelijker op om wat gedaan te krijgen. Ik moet daar nog een vorm in zien te vinden die functioneel is. Ik ben echt nog maar net een week (of 2?) bezig...ik heb rap wat dingen in de grond gestopt eigenlijk alleen maar om het vol te krijgen voor het onkruid weer terug komt.....mn zaaigoed is nog niet opgekomen....mn plantjes lijken bezig te zijn met af te sterven en na al die regen van vandaag is het onkruid gruwelijk in opmars dus nu gaat het erop aan komen......de kattenstaart of ik hihi maar ik ben in de aanval....vandaag is 10 kg graszaad bezorgd....ik wil in ieder geval het achterste gedeelte (de boomgaard zmz) zaaien.....voor de rest heb ik groenbemestingszaad binnen gekregen en hoop ik daar nog wat mee te kunnen...we gaan het wel zien. Ik maak me niet zo druk...ik heb die tuin voor mn ontspanning hahahahaha (!)En dat geldt ook voor mn andere buren trouwens....ze zoeken het maar uit.....ik val niemand lastig en probeer zoveel mogelijk mn eigen ding te doen zonder me wat van de rest aan te trekken...maar als er gescholden wordt omdat we een imker op het hof hebben moet ik stiekem toch wel heel hard grinniken hoor want dan heb ik het idee dat ze er echt geen zak van snappen. Het vooruitzicht dat mn oogst straks gestolen gaat worden door medetuinierders vind ik iets minder grappig overigens maar eerst zien, dan geloven! (maar dat soort praatjes gaan onderhuids toch zitten etteren en dat is echt wel heel jammer want het drukt toch de pret) En verder, elk advies wat ik krijg check ik eerst een paar keer voor ik het geloof want ze kunnen mij alles wijsmaken en daar moet ik niet intrappen....want dan komt het zeker niet goed. Zo kreeg ik van de week de tip dat ik niet aan wisselteelt hoefde te doen omdat mijn land elk jaar diep geploegd wordt.....?Dat ik echt niet blij moet zijn met een vriendin met paarden waar ik gratis mest van kan krijgen....?Dat als ik boontjes in de grond stop, ik ze geen water mag geven omdat ze dan niet opkomen.....?Dat ik een mengsel van tabasco en water over mijn groentes, fruitstruiken & bomen moet spuiten om de vogels op afstand te houden zonder gebruik van netten....deze heb ik overigens van een hovenier gekregen dus die neem ik wel serieus maar heb het nog niet uit kunnen proberen dus zekerweten doe ik niks hihi.En er waren er nog een paar maar ze ontschieten me.... het gevolg is dat als ik overdags probeer op mijn tuin bezig te zijn, ik dan savonds met mn neus in de boeken zit om te zoeken of ze gelijk hebben of niet.....een erg intensieve hobby ineens dus, heerlijk! Ik hoop dat ik zo een beetje een duidelijk beeld geschept heb voor je en je vragen beantwoord zijn..het is in ieder geval een heel verhaal geworden....ik heb er nog wel 1 voor jou: Je had het over moestuinupdates? ik heb geen idee wat je daarmee bedoeld. wil je me die uitleggen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 Als je naar het topic "voordeur" gaat, waar we nu in zitten, dat heb je daar in die hele lijst ook jouw topic zitten : iets met prutser en hulp. Daar klik je op, dan ben je op pagina 1 van jouw topic. Daar staat bijvoorbeeld de post van Jorieke. Helemaal links in haar post staat een plaatje. Dat is haar avatar. Zo heet zo'n plaatje, haar gekozen afbeelding wat steeds weer verschijnt bij het maken en plaatsen van een post door haar. Sommigen hebben er 1, sommigen niet. Ik heb een vlinder bv. In dat vakje met die foto, zie je wat info. Een getal ( aantal posts ) en datum van toetreding tot het forum ( kan je zien hoe lang iemand lid is ) en een plaatsbepaling die iemand bekend wil geven over waar iemand vandaan komt, of niet. Nederland of België is ook goed. Altijd goed. Daaronder zie je een groene, aanklikbare, tekst. Ik kan nu niet kijken, maar er staat iets van : "moestuin update's "en een getal. 69 bij mij geloof ik. Dat kan je aanklikken.Dan kom je bij ieders update's. Jij hebt nooit zoiets aangemaakt op het forum. Het is een soort van Blog. Sommigen maken daar elke keer een update; laten zien waar ze mee bezig zijn; laten zien hoe de tuin er bij staat, een oogst, een karwei, een sfeerfoto etc. Je kan er ook een dagboek van maken: een blog. Je kan daar ook gelijk in komen door in het forumoverzicht ( 1e pagina ) naar moestuin seizoen te gaan ( 3e van boven ). Daar staat : " Hier kun je een eigen topic aanmaken waarin je met foto's en informatie andere leden op de hoogte kunt houden van jouw vorderingen tijdens het moestuin seizoen! " Je kan daar ook zien hoe dat moet / kan.Ga anders eerst es neuzen wat anderen allemaal in de tuin doen. Je kunt óók daar dingen vragen en reacties plaatsen. Veel te zien ! Je bent dan wel ff bezig hoor !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heleen1963 Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 Ik las jouw titel en dacht: "och meid , iedereen die met een tuin begint is eerst een prutser. sommigen( zoals ik dus ) blijven prutser geeft niks toch ?? Plezier aan tuinieren is het belangrijkst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mamabeer Posted June 22, 2013 Author Share Posted June 22, 2013 hahahahahaha, helemaal gelijk heleen....niks tegen in te brengen...ik zal ook nooit verder komen ben ik bang....hahahahaha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ramirits Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 toch goed om te lezen dat jullie ruzie toch nog geleid heeft tot een zwangerschap... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 (edited) @ Mamabeer. Je relaas en de reacties heb ik gevolgd. Het eerste wat ik dacht was: een kleine 600 m2 is erg veel. Ik heb mijn handen vol, op een prettige manier, met een 180 m2. Maar het geeft ook veel mogelijkheden, natuurlijk. Misschien kun je proberen om niet alles in een keer onder controle te krijgen. Stel dat je een lap van 100 a 150 m2 alvast in cultuur en "schoon" kunt krijgen en houden, dan heb je een begin en opbrengst. Dat motiveert en dan kun je de rest stukje bij beetje erbij betrekken en in orde brengen. Zo is het ook doenbaar. Alles, tegelijk, helemaal onkruidvrij en onder controle...dat is zelfs voor een monnik onbegonnen werk.... En de rest......?4 tips: - Inzaaien met een groenbemester die onkruid onderdrukt (nadat je het gemaaid of gefreesd hebt.)- Zet er nog aardappels. Niet voor de opbrengst zozeer, maar als een bewerking van de grond en om die beter bewerkbaar te maken. Koop een paar zakken "oude aardappelen", die al wat beginnen te schieten en poot die. Die groeien snel en maken de grond rul. Dat onderdrukt het onkruid wat en ziet er al meteen verzorgder uit. Aan het einde van het jaar heb je er wat (kleine) aardappeltjes aan over.- Dit is een link naar een heel goede en niet zo arbeidsintensieve methode om onkruidland in cultuur te brengen. http://www.charlesdowding.co.uk/node/67 Kortweg: Je dekt de grond af met stukken karton en daarover compost en maakt daarin plantgaten voor gewassen. Na een jaar - voor jou eind volgend seizoen - heb je een min of meer klare bodem. Het lijkt wat op dat zwarte zeil, maar het grote verschil is dat je wel al kunt tuinieren en de grond voorbereidt voor de lange termijn, terwijl met dat zwarte zeil je alleen het probleem uitstelt. Misschien kun je via andere tuiniers aan een hoeveelheid compost of ander mulchspul komen om het af te dekken? Want ik kan me voorstellen dat de vereniging misschien niet blij is met een lap nat karton.... - Als je een paar flinke verplaatsbare kooien kunt maken/gebruiken, zou je ook wat kippen misschien als hulpje kunnen inschakelen. Een stuk of 4 van die beestjes hebben 10 m2 in enkele dagen nagenoeg kaalgepikt en gescharreld. Ze eten bijna alle onkruid en wroeten de grond om opzoek naar wormen, kiemen en zaden...... Nog een opmerking: Je noemt je stuk grond "vervuild" omdat er onkruid op groeit. Vervuilde grond is besmet met gif. Onkruid is geen vervuiling, maar natuur. Je kunt het beter "ongecultiveerd" noemen in mijn ogen. Edit: Wat ik even niet in de gaten had is dat er een "gat" van enkele jaren in dit draadje is. Enfin.....misschien heb je toch nog iets aan mijn gedachten. Je noemde jezelf een "prutser"... maar je kunt het ook een "niet zo maar opgever" noemen....toch? Edited July 1, 2013 by Guest Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Dag Mamabeer, welkom terug..en gefeliciteerd met je kindje!Je ziet, je krijgt hier weer alle hulp van behulpzame heren en dames. Kalm aan met het lijf, er komt een dag het je weer de oude bent. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts