Jump to content

Padron Pepers Oogsten

GlennD

Recommended Posts

Goedenavond,

Zelf ben ik sinds begin mei begonnen met een moestuintje maar dan in potten om eerst te proberen, kan dan eventueel met tijd uitbreiden naar mijn tuin.

Ik heb 5 groentes geplant: 2 soorten tomaten, paprika, courgette en Padron Pepers.

Deze Pepers zijn nu mooi groen, er hangen voor het moment 2 mooie "grote" aan de plant, deze zijn alle twee zo'n 5,5 cm lang, de een is wat dikker dan de andere, mijn vraag nu is of ik deze reeds mag oogsten? Zou deze graag groen behouden en dus niet wachten tot ze rood zijn, zie hieronder een foto:

19243813102094558248610891578182362o91161497900045.jpg

Alvast bedankt.

Ja, lekker beginnen met oogsten, heb je ook kans dat de volgenden nog wat groter uitvallen.

Eet smakelijk!! Die van mij zijn helaas nog niet zo ver.

Je zou onder aan de plant alle bladeren en takjes weg kunnen halen tot aan de splitsing. Dan gaat alle energie richting de pepers.

Ik zou eerst 1 er af halen en proeven,, anders nog een tijdje laten hangen, worden dan iets heter en voor de zaadjes kan je alleen oogsten als hij helemaal rood is.

Men noemt dit ook wel de verrassingspeper, de 1 is zoals een paprika en dan heb je er 1 daar verbrand jeje mond aan.

ZZZou er niet teveel bladen afhalen, alleen die wat gelig beginnen te worden.

HET BLAD I OM HET TRANSPORT VAN VOCHT EN VOEDING BIJ DE PEPERS TE KRIJGEN.

Als je deze pepers weg neemt dan zal de plant meteen weer gaan groeien en nieuwe bloemen maken die weer pepers worden. Momenteel stopt hij alle energie in die twee vruchten om ze rijp te laten worden en dat kan weken duren. In dit stadium is het dus misschien zelf beter om ze weg te halen. Een beetje bijmesten in de pot kan zeker geen kwaad, mocht je dat nog niet gedaan hebben. Na 6-10 weken is de meeste voeding wel op.

Groeten Sjaak

Heb nog nooit een groen blad weggehaald en heb altijd vol pepers hangen.

Kweek toch al een jaar of 8 pepers en ieder jaar toch wel een 40 potten, dit jaar zelfs 48.

Evenals het fabel dat je de eerste pepertjes moet weghalen.

Zie dat je 1x per week bemest, ligt er natuurlijk aan welke mestof je gebruikt, maar zou toch wel om de 2 dagen water geven, met de hitte van nu geef ik iedere dag volop water tot de schotel vol gelopen is.

Let wel op als de schotel overloopt zal de grond en meststof uitgewassen worden en ben je de meststof kwijt.

gr Mat

• 2 years later...

Heb de pepertjes vorige zomer ontdekt in Ibiza en was direct verkocht aan de smaak en de pittigheid😋 

Nu Heb ik al verschillende keren geprobeerd om de zaadjes te laten ontkiemen maar het lukt me niet..

Hoe doen jullie dit? Of wat is de beste manier om het te doen? Alle tips zijn welkom 😉

Als de peppers rood zijn, dan zijn de zaden goed.
Heb je de zaden uit een groene pepper, dan zijn deze nog niet levensvatbaar, zaden zijn immers nog niet volgroeid.

Als het rode pepers waren dan kan je ontkiemen boven op een router of modem. Die geeft wat extra warmte af, zodat de zaden sneller ontkiemen.

Inderdaad, zoals @rorror zegt, daarom vroeg ik ook naar de herkomst van je zaadjes. Padronpepers worden onrijp geoogst, dus groen, en gegeten. De zaadjes in die pepers zijn dus niet rijp en zullen niet kiemen. Beter is het dus om zaadjes te kopen, plantjes te kweken en daar een aantal pepers helemaal rijp (rood) te laten worden en daar het zaad van te nemen voor volgende kweekacties. :cool:

ok bedankt voor jullie reacties. Heb nog een vraagje,

waar kopen jullie  de padron zaadjes?

Best  online bestellen zeker?  want heb hier in België nog geen winkel gevonden waar ze de zaadjes verkopen.

enige tips van site's ?

mvg

• 1 year later...

Ik heb met hoge verwachtingen pimientos de padron gezaaid/gekoesterd dit jaar. Maar een paar porties verder, ben ik alleen maar teleurgesteld in hoe heet de pepers zijn.

Ongeveer de helft is heet. Denk ik, want ik ben gestopt met ze te bakken om zo te eten. Ik hak er nu af en toe één door de roerbak als een gewone peper. Maar daar heb ik ze niet voor gezaaid.

Hoe kan het dat ze allemaal zo heet zijn? Moet ik ze jonger oogsten? Ik oogst ze nu op 7 cm, als ze van donkergroen naar iets lichter gaan. Dat is ook het formaat als ik ze in de winkel koop. Die zijn trouwens wel langgerekter dan mijn exemplaren.

Edited by fre3ke

@fre3ke Wil je ze heter of flauwer?  Laatste alinia eerste twee zinnen conflicteerd met de eerste twee alinia's. In iedergeval zo lees ik het.

Ik gok dus dat je ze heter wilt. Dan zo lang mogenlijk aan de plant laten hangen, op een plek met zoveel zon mogenlijk uren zon op een dag. En het liefst de plant wat laten stressen. Maar zeker met een zomer zoals nu, hebben we niet hele weken zon waardoor ze dus ook minder heet kunnen uitpakken.

Hoe lang hangen ze aan de plant? Als ze binnen twee weken van bloem naar dat formaat groeien, dan hebben ze daarna in dat formaat nog een paar weken nodig om heter te worden.

Edited by rorror

Ok, maar wat waren je verwachtingen dan? @fre3ke ?

De helft heet en de helft niet lijkt mij een prima verhouding toch?

En de exemplaren in de winkel (iig die je bij de Lidl kunt kopen) zitten helemaal geen hete bij en die missen ook het lekkere aroma.

Edit na @rorror's bijdrage:

Ik heb juist begrepen dat je ze te heet vindt of dat er teveel te heet zijn. :wink:

Edited by Erny
  • Thanks 1

Ik wil ze inderdaad zoals bij de Lidl, of zoals ik ze in Spanje at. Niet heet dus. Even bakken en dan als tapas, uit het vuistje. 

Sorry dat dat niet duidelijk was. Voor mij is het vanzelfsprekend. Het is ook wel een vreemde eend in de peper-bijt. 

Ik laat ze nu maar hangen om te rijpen, denk ik. Ik zal nog een paar baby's oogsten, voor een laatste poging als tapas.

Edit @Erny, ze zijn zo loeiheet dat ik helemaal geen aroma proef. Die van Lidl zijn wel lekker, vind ik. Alleen hebben die bruine zaadlijsten, door de lange opslag denk ik.

Edited by fre3ke