Geplaatst: 20 juli20 Jul Perziken geoogst. Jammer dat ook de wespen er dol op zijn. In de 2 bakken links allemaal aangevreten exemplaren.In het gat een aziatische hoornaar. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 20 juli20 Jul En weer heel veel bonen geoogst. Samen met die van de vorige keer nu alles geblancheerd, ook alle wortelen. 20 juli20 Jul aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 21 juli21 Jul Op 19-7-2025 om 21:44, acpronk zei:augustus september rijptAfhankelijk van de soort. Als je deze zolang laat hangen dan zijn de merels je voor. Ze zijn al donker. Ze hadden misschien nog langer gekund maar dan loop je risico op verlies. Ik vond ze zo niet lekker maar geven een mooie diepere kleur aan de confituren, dus vroor ik ze altijd ik tot aan de jam maak dag We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 21 juli21 Jul Wat maak je met appelbessen? De...Wat maak je met appelbessen? De leukste appelbes (aronia)...Heeft u een appelbes (Aronia) in de tuin staan en weet u niet wat u met de bessen kunt doen? U bent niet de enige! Hoewel deze bijzondere vrucht in Ne… Ik heb hier een aantal recepten gevonden, binnenkort (vandaag of morgen) maak ik de smoothie. Voor jam is het wat weinig, dan moet er veel ander fruit bij.Likeur wil ik ook nog wel een keer proberen, eerst maar eens lezen en de ingrediënten bij elkaar zoeken. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 21 juli21 Jul Auteur @Mellie geen speciale soort ofzo, gewoon vroeg begonnen in de kas en daarna uitgeplant. Elke 2 weken ofzo, dus er komt nog lekker wat aan. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 21 juli21 Jul 2 uren geleden, acpronk zei:Voor jam is het wat weinigDat is niet helemaal zo ik deed juist grofweg max 10% bij een gemengde bessenjamMaar ik ben heel benieuwd naar je ervaringen met de andere recepten We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 21 juli21 Jul Ik heb net de smoothie op, en die is lekker! Mits de juiste hoeveelheid honing natuurlijk, al heb ik het niet zonder de honing geproefd.Ongeveer 260 gram bessen (keukenweegschaal is kapot, heb nu met de ultragevoelige weegschaal gewogen)650 gram melk250ml slagroom4 desertlepels honingEerst de bessen met 300 gram melk geblenderd, vervolgens (zonder te zeven) met de rest van de melk, slagroom en honing (3 lepels, vrouw vond het toen niet zo lekker en met 4 lepels was het mwah, ik vond het bij 3 al goed) op iets lagere stand geblenderd.Je voelt dan wel duidelijk de textuur van de pitjes. 21 juli21 Jul aangepast door acpronk Ingrediënten en recept toegevoegd. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 22 juli22 Jul Pruimen, wat aardappelen, de vijgen beginnen, broccoli een eerste vleestomaat (en een pak andere zie tomatentopic) broco
Geplaatst: 22 juli22 Jul De helft heb ik al zo opgegeten waaronder de vijgen. Altijd extra lekker de eerste van het seizoen.
Geplaatst: 22 juli22 Jul Gisteren Snijbiet Bright Lights geoogst en div. sla. Maar de snijbiet zat deze keer wel onder gaten. Er zit wat in de bak mee te eten.Net voordat de bui weer losbarstte.150 gram waterspinazie geoogst uit 2 bakken. Ik heb ook nog een 3e bak, maar daar groeit het niet goed. Jammer, maar dat weet ik gelijk voor volgend jaar. Mijn zoete aardappel doet het wel goed in die hoek. Daarnaast ook vele sjalotjes en knoflook alvast van mijn rek gehaald.En ik heb nog 2 courgettes geoogst.Ik zag vanmorgen in de gauwigheid 9 vrouwelijke pompoen bloemen open staan. Ik hoop dat mijn bak en het plastic rek het gaat houden, want er hangen er al 5 of 6 aan.Ik heb dus een luxe probleem. Gauw oogsten en geen tijd om te zaaien. Er moet morgen nog meer uit: Karillo kool groeit ook stevig aan. Broccoletti en raapstelen, beiden in bloei geschoten.
Geplaatst: 22 juli22 Jul 5 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:150 gram waterspinazie geoogstMooie oogst Petra! Zo te zien heb jij een andere soort Kangkung dan ik. Jouw blad is veel breder. Heb je de stelen laten staan? Die zijn juist superlekker!
Geplaatst: 22 juli22 Jul De dikke stelen heb ik laten staan. Ik maak even een foto van mijn keukenbak. Het regent nu. Moet ik het nog verder afknippen? Het groeit toch weer aan zo?Ik kan nog meer gebruiken voor vanavond. In jouw recept stond 270 gram voor 2 personen.De kiemblaadjes kan ik van deze nog weghalen als het nog droog wordt. In mijn speciebak gedaan, zodat ik evt slakken makkelijker zie. 22 juli22 Jul aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 23 juli23 Jul Even met de kleinzoon naar de tuin…..😊De eerste tomaatjes uit de kas thuis. De komkommer staat ook in de kas. Denk dat ik er inmiddels een stuk of twaalf al af heb. Blijvertje! 😊 Happy Jo
Geplaatst: 23 juli23 Jul Ik haalde dit vanavond uit de tuin en at ook bijna alles gelijk op op de pizza's die we maakten. Alleen de mega vleestomaat ligt er nog.En deze nog even die ook al in het tomaten topic staat:En in de ochtend oogstte ik al een augurk een hand vol kleine tomaatjes. En een komkommer vergat ik, die hangt nog. En daarvan dus allemaal geen foto. 23 juli23 Jul aangepast door hazeltje Typo A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 23 juli23 Jul Een snackkomkommer, een augurk en een spitskool geoogst. Die laatste was niet veel, was erg aangevreten, dus bladeren era gehaald, alleen het binnenste gesneden en geblancheerd.
Geplaatst: 24 juli24 Jul Wat cantharellen uit de berm (enkel de grootste geplukt zodat de rest nog wat kan doorgroeien....durfde ze niet langer te laten staan gezien ze dus letterlijk in de berm bij mn huis staan en verder alle paddestoelen, waaronder eekhoorntjesbrood, wordt opgegeten door beesten zodra t boven komt lijkt wel.Verder ook rode aalbessen (meer dan 99.9% hangt nog in de struik) en zwarte bessen uit de tuin. Direct even de zwarte bessen struik goed gesnoeid en wat lange takken met enkel leven op de laatste 20cm ingekort en in de grond gestoken in de hoop dat ze wortelen.En een bakje Zweedse bosbessen, daadwerkelijk uit t bos 😀
Geplaatst: 24 juli24 Jul Auteur Eindelijk weer eens perziken in onze (buiten)bomen. Maar alle mensen wat zijn ze lelijk en aangetast met van alles. Gelukkig hebben we varkens die al het snij-afval weg willen werken. Als dit appels of pruimen waren geweest dan was ik ze niet eens allemaal uit gaan zoeken en verwerken. Bah. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 24 juli24 Jul Zo…dus dat is een hoop werk voor die jam! Maar goed, dan hėb je wel wat! Luxe jam hoor! 😊
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.