Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Foto's van: je oogst

Featured Replies

Geplaatst:

Jaaaaa, het eerste eitje van het jaar!
IMG_4761.jpeg

image.jpg

Tussen die witte eitjes valt een stuk beter op hoe mosgroen het ei eigenlijk is. Dank je wel Kiki 🫶🏻

Geplaatst:

Ohhhh en nog een hele mooie ook!

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Kruidjes uit eigen tuin..salie, selderijblad, bonenkruid, laurierblad, rozemarijn en tijm.

IMG_7122.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

De laatste wortelen van vorig seizoen geoogst.

20260116_114750.jpg

Geplaatst:

De laatste winterwortelen eruit gehaald. Morgen soep van maken.

20260116_171323.jpg

• 3 weken later...
Geplaatst:

Nog een laatste aanvulling op de gemengde salade winterpostelein kunnen oogsten vandaag. Wat een fijne groente is dat. Doorstaat zonder moeite sneeuw en best strenge vorst van de afgelopen weken. Morgen gaan de restanten eruit en komt er een dezer dagen in ieder geval Amsterdams reuzenblad in de kweekbak. Nog even denken wat er naast komt.

IMG_9227.jpeg

aangepast door Dahli
Typo

Geplaatst:

Ik heb nog nooit winterpostelein kunnen oogsten. Eerste jaar wist ik niet hoe te oogsten, en plots stond het in bloei.

De jaren erna, tot nu toe, komt het spontaan op maar het wordt afgegraasd door eenden..

Hierbij mijn oogst. De vorige keer was ik vergeten enthout van de pruimen te knippen. Dat, plus stekhout van de kruisbes Captivator (doornloos, dus makkelijk), en nog een eerder niet geziene tak van de druif Reliance voor @Bartoh . Plus veel stekhout van 21 rassen vijgen, deels ook voor Bartoh, maar ook voor mijn ouders, en er zal vast wel wat overblijven voor @Lsjr33 en @Goldfish , en anders nieuwe knippen.

20260204_230820.jpg

Geplaatst:

Wow wat een buit @acpronk 😍

• 2 weken later...
Geplaatst:

Vandaag een emmer aardappels geoogst zodat ik weer even vooruit kan. Het betreft het ras Nicola dat door zijn lange kiemrust zeer geschikt is om in de grond te laten zitten al speelt de losse structuur van mijn grond hierbij ook een rol. Na de oogst alles weer netjes afgedekt met bladeren en het dekzeil. Naar schatting zitten er nu nog 2 emmers aardappels onder de grond.

Aardappel26_1.JPG

Aardappel26_2.JPG

Aardappel26_3.JPG

Op een ander plekje zitten ook nog wat Nicola's met een geschatte hoeveelheid van eveneens 2 emmers.

Aardappel26_4.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Echt zeg dat je je aardappeloogst zo mooi kan spreiden zonder ze aan de lucht en het licht te hebben. En een geweldige grond heb je.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Oh wauw wat tof om nu verse aardappels te oogsten. Geniet ervan!

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Geweldig @Frans

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ik heb mijn aardappelen op dezelfde manier bewaard als @Frans .

Meer als experiment om te zien hoe dat ging.

Nu is het bij Frans de hele winter aanzienlijk beter weer geweest dan hier in het hoge noorden.

Veel nachtvorst, vaak weken achtereen.

Vandaag ben ik wat bakken gaan opruimen om die klaar te maken voor het nieuwe seizoen en ik heb (meer voor de lol als iets anders) even gekeken of er nog een aardappel te vinden was.

De grond is drijfnat, maar de piepers hebben de winter prima doorstaan!

Ook vond ik nog wat verstopte gele bietjes, die er eigenlijk ook nog wel goed uitzien.

Ik ga wel eens kijken, hoe ze er van binnen uitzien en of ze nog smaken.

Maar toch leuk, om nu al een oogst te hebben!

Er staat ook nog een soort radijs op de foto, maar die was van binnen niet goed meer, dus die zijn weg...

De aardappelenbak.

P1060600.JPG

O ja, ook nog twee knolselderijen. -)

P1060599.JPG

aangepast door Rookie

Geplaatst:

Broccoli voor winterteelt uit tunnel. Ik dacht gezaaid ergens september, de hoofdbloemaanzet was helaas verloren na de eerste strenge vorst. De planten hebben het wel goed overleeft en de zijtakken geven nu mooie roosjes.

20260227_160112.jpg

20260227_160736.jpg

Geplaatst:

Lekker! 😋

Geplaatst:

Ik heb nog heel wat kunnen oogsten.

Alles stond nog buiten of zat nog in de grond en heeft de winter met de vriesdagen aardig overleefd.

Ik laat het even buiten liggen om wat te drogen en dan gaat het de buitenkist in.

Er zitten nog een paar mooie kooltjes bij zelfs!

P1060606.JPG

Geplaatst:

Wat een grote pastinaken. @Rookie

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

@Rookie wat een mooie oogst nog, na zo'n lastige wintertijd. 😀

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Ja toch?

Het viel mij echt reuze mee.

En het scheelt een heleboel opbergruimte. -)

Geplaatst:
Op 30-12-2025 om 13:33, redzebra zei:

grootbladige basilicum […] geurt heel sterk in tegenstelling tot winkelplantjes, die heel kort opeen gezaaid zijn

Doe je 1 plantje per potje? Ze zien er geweldig uit!

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

1 tot 3 plantjes per potje

Geplaatst:

Eigenlijk had ik deze planten een paar weken geleden eruit willen trekken omdat hier de Choy sum komt te staan. Ik had de winterpostelein bij die laatste oogst echt helemaal tot de grond afgeknipt in de veronderstelling dat het na 4 of 5 x wel klaar zou zijn.

De Choy was nog niet zover, dus uit luiheid de kale planten toch nog laten staan. Door het mooie weer zijn ze onder de kap toch weer helemaal uitgelopen. Deze gaat door de salade vanavond. Extra niet verwachte oogst.

IMG_9310.jpeg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.