Geplaatst: 5 april5 Apr Op 3-4-2026 om 14:55, Arja zei:reuzenblad 🤪Ook net winterreuzen geknipt voor paasgerechtje.En gisteren de kool eruit gehaald. Schoot in bloei. 5 april5 Apr aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 6 april6 Apr Geforceerde rabarber en de roosjes uit de paarse brocolli en de nine star perennial. De laatste zit echt heel vol met nu nog minieme roosjes.Ik ben altijd onder de indruk van de kleur van die rabarber als je de emmer eraf haalt. Lijkt wel neon 🤩 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 6 april6 Apr Ik heb blad van de maai boerenkool geoogst… ze gaat een bloemknop vormen….dus laatste bladoifst denk ik.Wat reuze spinazieblad geoogst en diverse soorten tuinkruiden voor in de frittata 😋🌱👩🍳🌱🐣🌱🌷🌱
Geplaatst: 6 april6 Apr Vandaag de laatste winterprei geoogst. Dit was nodig omdat in de planten rond deze tijd de bloemstengels tot ontwikkeling komen die de prei snel minder lekker en uiteindelijk geheel waardeloos zullen maken.Twee planten blijven echter staan omdat ze nodig zijn om de voor 2027 benodigde zaden te produceren.Voor in de diepvries had ik geen prei meer nodig maar gelukkig is er een 'trucje' waardoor je er, ondanks de komende groei van de zaadstengels , toch nog wat langer van kunt genieten. Maak ergens in de schaduw, bijvoorbeeld langs een heg, een ondiepe sleuf waar de prei weer in gelegd wordt. Onderkanten afdekken met een paar scheppen aarde. Deze handeling vertraagd de ontwikkeling van de bloemstengel aanzienlijk. Omdat de wortels best nog in staat zijn vocht op te nemen zorgt dat er voor, samen met het plekje in de schaduw, dat de prei niet slap wordt en vers blijft. 4 -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 8 april8 Apr Gister weer 1 vak andijvie geoogst .. nu de temp oplooot moeten ze er allemaal uit want ze gaan doorschieten zie ik…😬Sharon de kok bij tv programma binneste buiten deed zongedroogde tomaatjes en walnoten door de stamp andijvie dat ga ik vandaag ook eens proberen 😋Ik ging om portie sla te oogsten en viel mijn oog op nog potje zelf ingemaakte o.i. kers kappertje die erdoor gedaan met hongmosterd dressing snel klaar en heerlijk 😋🌱👩🍳🌱🐣🌱🌷🌱
Geplaatst: 9 april9 Apr Vandaag de choy sum en viroflay wat uitgedund en heerlijk van gegeten. Voor de foto-verhoudingen, dit is een groot dinerbord. Vanavond kan de kap er weer voor eventjes op.
Geplaatst: 11 april11 Apr Hier word ik nou oprecht blij van! Het begin van een paar weken asperges kunnen oogsten! 😊🥳
Geplaatst: 11 april11 Apr 1 vak veldsla van najaarszaai geoogst met bloemknopjes…dat wordt pan veldsla soep met ui, knof, kerrie, aardappel…en blenden en met dot yoghurt 😋🌱👩🍳🌱🐣🌱🌷🌱
Geplaatst: 14 april14 Apr Nog weer wat groen uit de kweektafel geoogst vandaag. Rechts de viroflay, wat ik lekker vind is dat deze spinazie mooie stengels heeft wat erg lekker is.
Geplaatst: Woensdag om 06:105 d Wederom een portie sla blad van alle verschillende soorten…najaarszaai😋Een soort heet “ tijgertjes sla” en heeft allemaal op zadenzakje roodachtige vlekjes op haar blad.In het echt zijn die vlekjes meer bruinachtig en eenmaal geplukt en tussen de andere blaadjes lijkt het net of die sla een ziekte heeft…😅 Dus die zaai ik niet meer opnieuw….En wederom 1 vak andijvie van de najaarszaai die nu wel een pijp gevormd heeft maar desondanks nog steeds lekker..😋Was zelfs teveel voor de stamp voor 2 pers Nog 1 vak andijvie te gaan…🌱👩🍳🌱🐣🌱🌷🌱
Geplaatst: Woensdag om 14:325 d Die van mij komen nu pas een beetje op. Het duurde erg lang dit jaar. Was wel wat ouder zaad, dus daar zal het aan gelegen hebben. Ei waar ben je? Of heb ik je al gevonden?
Geplaatst: Vrijdag om 21:273 d Winterpostelein, een kwart van wat er staat Ei waar ben je? Of heb ik je al gevonden?
Geplaatst: Gisteren om 10:521 d Wauw!! Ik snap dat jij happy bent😍 ik zou die zoooo graag ook zelf willen…😍😋Wat denk jij @jootje is het de moeite waard ze in een pot te proberen? 🤔Of zou ik van rabarber meer plezier hebben….🤔Ik heb namelijk 1 grote pot waar een hop instaat die niet zo happy is…. Dus wil ik er iets anders in🤔🌱👩🍳🌱🐣🌱🌷🌱
Geplaatst: Gisteren om 11:001 d Winter reus spinazie, roomse kervel en bronze venkel geoogst voor in de frittata😋Gister 1 vak snijbiet geoogst voor snijbiet soep..😋En bos platte peterselie voordat het blad lelijk word… die vries ik dan toch maar in…🤔Ik had de laatste 2 gestreepte bieten van voorjaar zaai 2025 laten zitten en geduld word beloond… toch 2 aardige bieten geworden!! 😋🌱👩🍳🌱🐣🌱🌷🌱
Geplaatst: Gisteren om 13:541 d Vrouwholle,Ik denk dat het lastig word in pot. Kunnen flinke wortels worden. Maar misschien denkt iemand anders er wel anders over.
Geplaatst: Gisteren om 17:131 d Een laatste bos Choy sum uit de ene helft van de kweektafel en de laatste Viroflay spinazie. Uit de andere helft van de bak.Nu is hij leeg geoogst, maar inmiddels alweer ingezaaid met amsoi, de Surinaamse reuzenraapstelen. Dat groeit snel zodat met een beetje geluk de bak in juni vrij is voor de wedstrijdbonen.
Geplaatst: Gisteren om 20:081 d 9 uren geleden, Vrouwholle zei:is het de moeite waardIk zou ze ook graag willen, maar ik begrijp dat je 2 jaar moet wachten voordat je oogst krijgt. Dat weerhoudt mij vaak en het is best bewerkelijk.
Geplaatst: Gisteren om 20:221 d Petra, ik moet vreselijk zoeken om te zien waar je nu op reageert. Blijkbaar gaat het over asperges. Daar zijn best wat topics over, mocht je meer willen lezen. Deze is bijvoorbeeld wel handig, vind ik.
Geplaatst: Gisteren om 20:481 d 23 minuten geleden, Arja zei:ik moet vreselijk zoeken om te zien waar je nu op reageert.Arja, ik denk dat je wat over het hoofd hebt gezien, ik heb Vrouwholle gequote, zie boven Vrouwholle zei: is het de moeite waard en daar heb ik op gereageerd. Ik wou niet diverse zinnen quoten.Hierop dus: Wauw!! Ik snap dat jij happy bent😍 ik zou die zoooo graag ook zelf willen…😍😋En ja het ging over asperges.Maar dat heb ik ook vaak hoor, dat iemand wat zegt over iets en dat ik moet zoeken.Zal proberen er weer meer tekst bij te zetten.
Geplaatst: 14 uren geleden14 u Dit wordt erg off-topic, maar ik heb zojuist iets super handigs geleerd, met dank aan @rorror ! Als je bij een quote klikt op het pijltje rechts van de tekst in de quote, dan spring je terug naar het bericht waar die quote uit komt. Kijk:20 uren geleden, Vrouwholle zei:rabarberGoed he? Ik vond het in ieder geval een eye opener. We kunnen dus kort en to the point blijven quoten, en als de lezer het niet snapt kan die even terug springen.
Geplaatst: 14 uren geleden14 u Kijk, als zelfs de moderatoren off-topic berichten gaan plaatsen is hier natuurlijk het hek van de dam 😝🤡Thanks @Arja, goede tip! Misschien ergens een topic openen met dit soort handige tips, zodat dat bij elkaar komt te staan? Er zijn vast meer mensen die dit willen weten! * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.