Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hoi hallo,

Onze knoflook staat al een hele tijd in de grond en doet het tot nu toe super goed. De bladeren zijn aan het verkleuren, dus bijna wat mooie bollen te oogsten dacht ik zo.

Nu ging ik gisteren eens van heel dichtbij kijken, en zag ik tot mijn schrik wat vreemde beesten zitten. Op het eerste gezicht lijkt het gewoon slijm, maar het zijn echt beestjes met hele kleine pootjes. Ik heb wat foto's gemaakt, iemand enig idee wat dit is?

En natuurlijk de vraag; word mijn blad geel omdat ik kan oogsten of komt het door deze rotbeesten ? .....

2017062720450399151498633291.jpg

Deze zijn ongeveer een halve centimeter lang, best wel groot dus. Ik heb er een gepakt en ze vallen half uit elkaar, super smerig.

2017062720465853611498633313.jpg

Dit lijken wel jonkies / baby's te zijn. Zijn hele kleine.

2017062720460538951498633328.jpg

Posted

Ulgh... wat een vieze wurmpjes. Denk dat het larven zijn van één of ander vliegje/beestje.

Zoveel mogelijk weghalen (met handschoentjes aan?) en blijven controleren of ze terugkomen.

Zijn ze ook doorgedrongen tot de bollen of eten ze alleen het loof?

(Ondertussen ben ik aan het zoeken naar deze bruine viezerikjes maar nog niets gevonden...)

Posted

Zo te zien bedekken de larven zich met hun eigen uitwerpselen zoals de larven van leliehaantjes ( een keversoort die onder de bladhaantjes valt ) dat ook doen. Daarom denk ik dat het larven zijn van een of ander bladhaantje , maar welke ? Er bestaan namelijk enorm veel soorten bladhaantjes.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Posted

Ja, ze deden mij ook al aan de munthaantjes denken... alleen dan slijmeriger.

Zoeken op Knoflookhaantje leverde alleen eten op.

Op deze pagina ook zo'n bruin monstertje op een (zo te zien) knoflook of prei blad...

http://members.home.nl/heidehipper/images/swartp01.jpg

Zijn ze misschien in de war en denken ze dat je knoflook gras is en zijn het grashaantjes?

Dat ze hun poep op hun rug dragen is dan zeker tegen vijanden? Die eten vast niet graag poepbeestjes.

Posted

Goh! Weer wat wijzer. Ik ga ze er allemaal af halen en dan ga ik eens kijken of ze terug komen of niet. Mochten ze terugkomen, haal ik de bol er uit en zal ik meteen kijken of ze ook iets met de bol zelf hebben gedaan. Hartstikke bedankt!

Posted
Zo te zien bedekken de larven zich met hun eigen uitwerpselen zoals de larven van leliehaantjes ( een keversoort die onder de bladhaantjes valt ) dat ook doen. Daarom denk ik dat het larven zijn van een of ander bladhaantje , maar welke ? Er bestaan namelijk enorm veel soorten bladhaantjes.

Ik heb nog even gegoogled en het zijn echt exact de larven van het leliehaantje! Wel heel erg vreemd, aangezien deze op lelies gaan zitten en volgens veel mensen te bestrijden zijn met knoflook...

En de foto's van de larve van het bladhaantje ziet er vergeleken met wat ik hier heb veel te "netjes" uit.... Het zijn echt ranzige slijmlarven...

Ach... Eraf halen dus! Hopen dat het bij deze 'vergissing' blijft...

Posted

Hier een foto van een larve zonder al.die vieze meuk. Reacties zijn nog altijd welkom!

Ik heb de look een stuk afgesnoeid, en alle larven er af gehaald.

2017062814575432501498655041.jpg

Deze makker had geen smerig poeplaagje over hem, dus.... op de foto ermee.

Posted

Ik ken ze idd alleen van het leliehaantje. Ontzettend vieze beesten... geen enkel beest wil ze opeten, wat ik me erg goed kan voorstellen. Echt bizar dat ze op je knoflook zitten. Niet toevallig lelies (gehad) in de buurt?

Posted

En dit beesje is familie van het leliehaantje: Lilioceris merdigera

Merdigera is latijn voor poepdragend

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Posted

Merdigera. Merde! (Scheisse, shit).

(Niet echt helemaal off topic: Met wat geluk zijn Latijnse namen te herleiden tot Franse, of zelfs Nederlandse. Mijn stokpaardje: Chenopodium bonus-henricus: Ganzevoetfamilie, Brave Hendrik )

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Posted

Zo, eventjes geleden. De knoflook groeit alweer volop aan, en tot op heden nog maar 1 haantje eraf moeten halen (wellicht gemist..)

Kan ik meteen doorvragen oer de knoflook: Moet ik de bol nu oogsten wanneer het look is afgestorven?

Posted

ja, of ietsje eerder als er veel roest op komt

wij haalden ze gister uit de tuin, ff goed wassen, allerbuitenste vliesje halen we er af en dan goed drogen uit de zon in de wind