Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zelf brood bakken moeilijk ?


Ludo

Aanbevolen berichten

Omdat ik geen zuurdesem meer heb en ik het op dit moment ook te lastig vind het te onderhouden bak ik brood met gist in de broodbakmachine. Dat gaat wonderwel goed. Ik  hou over het algemeen 500 gram meel aan, dit is meestal 450 gram mix van speltmeel en spelt bloem. De 50 gram extra is havermeel of havervlokken, soms boekweit- of roggemeel en vandaag bv griesmeel. Er gaat 250 gram lauw water bij en bij de tweede kneedronde meestal nog 1 à 2 eetlepels extra water. Ik doe 7 gram instantgist en doe er ook iets zoets bij, op dit moment is dat dadelpasta, iets van 20 gram. Maar het kan ook agave siroop, honing of zoiets zijn.

 

Vandaag heb ik er ook twee gekookte aardappels in, een scheut olie, een theelepel gedoogde tijm. Ik kies een programma voor 1000 gram met donkere korst en bak soms/vaak 5 minuten langer. Als ik de schoepen eruit haal vorm ik een batard van het deeg en leg het dan terug in de bakvorm, ik bestrooi het vaak met zaadjes..

 

Er gaat ook 6 gram zout in. Ik bak geen zoutloos maar wel zoutarm brood, ik bouw het langzaam af.

 

 

aangepast door appelvrouw
  • Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is het resultaat van gisteren. Het brood was vrijwel tot het deksel gerezen en daardoor misschien ook ingezakt bij het bakken. Meestal zakt het niet in, ik denk dat ik gestart ben met te warm water waardoor de rijs als een dolle ging. En als té veel combinatie een te zware laag zaden Het smaakt er niet minder om. Voor de volledigheid, het is is programma van ongeveer 3.10 uur. 
 

 

D486C6F2-D0D2-4E19-8000-A6A422ED512B.jpeg

aangepast door appelvrouw
  • Like 3

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag 2 grote broden gebakken voor het kerstdiner. 3a09ed1459a7b7aa69948446b4a052ad.jpg

2,5 kg bloem. Je kunt zien welke oven het beter doet. Ik bewaar brood trouwens nooit in de koelkast. Ik vind het taaier worden. Maar ik heb misschien makkelijk praten. Vers brood blijft eigenlijk nooit over bij ons en anders maar een mini beetje.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de kringloop in Martenshoek staan 3 broodbakmachines te koop.

'Getest' staat erop, zouden ze in elk een broodje gebakken hebben? :)

 

o1.jpg

Ik dacht dat ik het merk ook in beeld zou hebben, maar van deze weet ik het niet

 

o2.jpg

Severin

 

03.jpg

Neo?

 

Alsof iedereen stopt met broodbakken, ik hou het ook voor gezien. Ik krijg geen standaard brood voor elkaar, het is telkens anders. En ook niet echt lekker na een halve dag bewaren.

 

Het enige brood dat ik nog zelf bak, is stokbrood. Maar dan met moerdeeg en heel weinig kneedwerk én in eigen oven afbakken, dus daar heb ik de machine niet voor nodig.

 

Mag weg voor 15,00 inclusief verzending (ophalen 7,50)

o4.jpg

Is dit nou de oudste van de vier? Die andere glimmen zo mooi?!

Deze zet ik ook op MP.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jorieke123 Mijn foodprocessor maakt het ook niet zo fijn. Ik maal vaak half amandelen en half geschaafde amandelen of geschaafde amandelen en de rest amandelmeel. Met alleen amandelmeel vind ik het te fijn, dan lijkt het ook net van dat goedkope 'spijs' met een groot deel bonenmeel. Als het alsnog te fijn is doen ik grovere suiker :lol:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 12/30/2023 at 8:01 AM, Jorieke123 said:

Ja, hele amandelen. Ik heb volgens mij wel een goeie foodprocessor maar het blijft wat korrelig. 

Als ik cashew creme maak, dan laat ik de rauwe cashews een nachtje in water weken voordat ik ze vermaal. Misschien helpt dat ook bij amandelen of hazelnoten om het minder korrelig te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Ik was dit weekend bij een vriendin om te leren zuurdesembrood te bakken. Super gezellig en productief, ik ging met vier halve broden en een starter naar huis.

 

PXL_20240310_091955070.thumb.jpg.dfb9f192c9675ce71bb5921c00be5f5b.jpg

 

PXL_20240310_092032328.thumb.jpg.a69ca0643db10a92427c807731b2516b.jpg

 

PXL_20240310_0921243452.thumb.jpg.3361ce8f6f552c7e191326b6bf77388b.jpg

 

PXL_20240310_140350268.thumb.jpg.9ea4ce2c0ed08acf30cd66dda932d8c6.jpg

 

PXL_20240310_140023421.thumb.jpg.ab0c7633035c6e5afe0727acaada9e22.jpg

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, in de oven, in een gietijzeren pan en een gietijzeren broodpan. 

 

De starter is een hele oude die steeds doorgegeven wordt. Uitgangspunt is ook 100% hydratatie, heb ik geleerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja mooi is die he? Ik zit me sowieso nog helemaal te verwonderen over deze manier van bakken in de oven in een gietijzeren braadpan of in deze broodpan. Samen met mijn vriendin ging het erg goed, ik hoop dat ik er in mijn uppie ook wat van bak. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...