sidboy55555 Geplaatst: 31 augustus 2017 Geplaatst: 31 augustus 2017 (aangepast) Hoi. sinds kort is er iets mis met mijn kersen boom. ik ben niet echt een tuinders persoon. dus vraag ik hier. aangezien ik ook niks gevonden heb op internet.de boom laat hars vrij. en de halbe oom lijkt wel dood met zwarte/doode bladeren. de boom begon dit te doen in late herfst/begin zomer. Ik kon dit jaar de kersen niet uit de boom plukken door persoonlijke redenen. graag heb ik hulp en wat info wat er met me boom aan de hand is. groeten en alvast bedank! 6 mei 2019 aangepast door Gast Quote
harms1 Geplaatst: 31 augustus 2017 Geplaatst: 31 augustus 2017 Om te beginnen... betreft het een zoete kers, of een kriek? Ten tweede...ik denk zelf dat het plantgat voor de boom aan de kleine kant is! Ten derde denk ik dat de boom een keer goed gesnoeid moet worden... tot oktober kan dat nog wel...kan iemand u daar bij helpen?https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/veelgestelde_vragen/snoeien/hoe_snoei_je_een_kersenboom Quote
Frans Geplaatst: 31 augustus 2017 Geplaatst: 31 augustus 2017 De laatste 2 foto's doen me denken aan tak– en bloesemmonilia , een aantasting door een taksterfte schimmel. Kijk ook hier eens: http://www.hoogstamboomgaard.be/bloesemmonilia.html Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
sidboy55555 Geplaatst: 31 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 31 augustus 2017 ik weet niet precies wat van kersen boom het is. de kersen zijn rood/zwart en zoet. en hoe zou ik hem precies moeten snoeien? Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 31 augustus 2017 Geplaatst: 31 augustus 2017 Rijp fruit aan de boom laten hangen is nooit goed. Ik zou zelf denken dat de kersen zijn gaan rotten en dat er door de rotte kersen een schimmel zijn weg heeft gevonden in de takken Quote
windindewilgen Geplaatst: 2 september 2017 Geplaatst: 2 september 2017 Inderdaad frans doet me ook denken aan monillia.Ook de standplaats lijkt me niet erg goed voor kers. Kersen eisen zeer goede gronden. Is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van de gebruikte onderstam.Op mijn mindere grond, humusarm en niet bepaald luchtig, groeien de kersen een stuk minder vitaal dan bv de appels en peren. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
permanatuurtuin Geplaatst: 28 april 2019 Geplaatst: 28 april 2019 Hebben abrikozen, amandelen en pluots hier ook last van? In de andere prunussen heb ik geen last van taksterfte. Quote
boomknuffelaar Geplaatst: 28 april 2019 Geplaatst: 28 april 2019 Begin eens met een paar tegels eruit te halen voor meer doorlaatbaarheid van water en warmte. Quote
RockyRambo Geplaatst: 6 mei 2019 Geplaatst: 6 mei 2019 De boom heeft wat meer verzorging nodig, hoe oud is de boom? De eerste jaren zou ik de boom ook niet bemesten, dit verkleint de kans op ziektes. En dus geen vruchten meer... Quote De kracht van een druppelaar
windindewilgen Geplaatst: 6 mei 2019 Geplaatst: 6 mei 2019 Perma: Abrikozen hebben dit voorjaar veel last van monillia, tijdens bloei was het lekker vochtig. Is ook een beetje ras gebonden. Maar ik zie onder de afgestorven takjes en takken massaal nieuwe hout. Dus het komt wel weer goed. Ook perzik en amandel kan er last van hebben maar veel minder dan abrikozen.Pluots: ik zou denken ook. Morel werd bij mij zeer veel aangetast, soms wel 40% van de takken. Bij mij worden de meeste zoete kersen weinig aangetast. Overgens organiseer ik een perzik abrikoos dag op, onder voorbehoud, op 29 juni vanaf 13.00 tot 18.00 uur.Zodra het echt vast staat zal ik het melden. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
aalterse-willy Geplaatst: 17 augustus 2022 Geplaatst: 17 augustus 2022 Een van mijn kerselaars, Bigarreau Napoleon, is ook ziek. Bloesemmonillia? Op aanraden van een forumlid heb ik die tijdens de droogte wel water gegeven. Veel heeft dat niet geholpen. Een paar takken hebben nog groene bladeren. De wespen hebben al de vruchten opgevreten, heb er geen enkele kunnen van eten. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.