Ga naar inhoud

Wat heb je net gegeten, of ga je zo eten (uit eigen tuin) 2018

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Aardperen..ik krijg al wind als ik er aan denk...

Broodje gegeten met een eigen kaasje gerookt in de rookkast van de buren. Plus een beetje sla uit de kas.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Net een pompoen in de oven gelegd... begon net een rot plekje te ontwikkelen dus het was tijd.

Gare pompoen staat nu buiten af te koelen. Toch wel handig die kou.

Denk dat ik er weer pompoenpasta van maak. Weinig toevoegen en tot een smurrie vermalen en in potjes inmaken. Is dan multi inzetbaar. Is me vorig x goed bevallen.

Ook de hete versie van de pompoenpasta vond ik erg geslaagd.

Geplaatst:

Vissoep, voor straks, morgen, en om in te vriezen. De vis is niet uit eigen tuin, maar de uien, tijm, knoflook, beetje rozemarijn, pepperflakes wel.

Fileerafval (fileren doe ik altijd zelf) van verse makreel (voor mezelf) en wijting (voor mezelf en voor de kat).

"Twee reebruine ogen, die keken de jager an":

2018022316043095811519399177.jpg

Nou ja, reebruin, en het zijn wat meer dan twee ogen. En het liedje van de Selvera's was zelfs van voor mijn tijd, en zeker niet mijn smaak. Vissoep wel.

De verse makreel gaat in de oven, met wat olijfolie, sambal en kokos.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Eet smakelijk!

Wij hebben enig maaggerommel dus het wordt vandaag fluweelzachte pompoensoep met wortelen..tijm en verse gember en salie erbij. Ik hoop dat het helpt.

Geplaatst:

Hier noodles met gebakken sliertjes wortel en biet (geweldig die nieuwe keukenmachine... ) voor nu nog even met gekochte sojasaus Met daarbij samen (het vlees van-)1 kippenpoot, zo groot was ie

En wat plakjes zoetzure komkommer er bij.

Morgen hutspot want ik heb lekker wat wortels tot sliertjes gedraaid

Geplaatst:

Rijst met wok; taugé van eigen oogst, sperziebonen uit de vriezer, restjes Chinese kool en bleekselderij met saus uit een pakje met tht 4 jaar geleden. Ik leef nog Oh en we aten er ook nog wat ingemaakte komkommers bij

Geplaatst:

O daar kan ik overheen: pompoensoep met gemalen kokos uit een zakje waar "tht 2004" op stond.

Niks mis mee

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

"Twee reebruine ogen, die keken de jager an"

“... zijn oogjes zeiden ik heb jou toch niks gedaan.

Ik wil graag léééven, doe me geen verdriet

De jager legde aan, maar schieten kon hij niet.”

En bedankt Henkg, de smartlappen waarnaar mijn oma-zaliger altijd luisterde, gaan de hele dag weer door mijn hoofd balken vandaag.

On topic:

Gisteren nasi gemaakt. Niet de Indonesische maar meer de Chinese. Dus met wat kipblokjes, casseleribblokjes, preistukjes, wortel en wat broccoli (niet eigen tuin. Rest wel) allemaal heel fijn gehakt. Lekker fruiten en dan een bups gekookte rijst erbij. Roerbakken. Inimini beetje sesamolie en ketjap erbij. Gebakken eitje erop. Mmmmmmm!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Goed idee nasi! Ik maak altijd nasi à la Jet..nooit hetzelfde haha.

Hier eten we de rest van de heerlijke zoete butternut pompoensoep van gisteren. Het is zaterdag en dan doe ik het graag rustig aan in de keuken, ik maak er denk ik boterhammenpizza`s bij.

Geplaatst:

Deze week ziek thuis geen puf voor boodschappen doen en zo, is het maar goed dat er van alles uit de tuin in de vriezer zit.

Kom je ook nog eens wat tegen ik vond onder andere nog een worstje van Jorieke waarvan ik dacht dat die al op waren.

Maar goed vandaag dacht ik die vriezer daar moet toch vast het een en ander uit.

En aangezien ik altijd soep maak voor mijn moeder, de buurman van mijn moeder en voor een kennis (alle 3 al wat ouder) meteen een grote pan groente soep gemaakt die kan in porties in de vriezer alleen ontdooien en opwarmen.

Alle prei, wortelen en knolserderij erin gedaan bijna alle courgette dat was nou net iets te veel.

Stuk pompoen erin die liggen er nog meerdere, pasta erbij en spek en witte bonen in tomaten saus en als laatste een klein pepertje.

Mooie dikke gevulde soep geworden.

Misschien dat ik er nog mais bij doe maar die staat bij moeders in de kelder.

Geplaatst:

Mmmm. Voor een zieke heb je het nog druk gehad, Angela! Maar het klinkt als een zeer lekker soepje dat vast erg gewaardeerd gaat worden! Hoop dat je er zelf ook snel van opknapt!

Hier gerookt borg-spek uitgebakken. Piepertjes in stukjes erbij, uitje erbij, gele bietjes in stukjes erbij. Allemaal met tussenpozen en dan op t allerlaatst wat erwtjes uit de vriezer. Mmmmm. Lekker warm, stevig en voedzaam.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Ik heb naanbroodjes gebakken, met een ander soort deeg deze keer. Namelijk: https://www.biggerbolderbaking.com/crazy-dough/ En van de helft van dat deeg maak ik vandaag pretzels denk ik... Het ligt nog in de koelkast en het rijst nog aardig!

Haar manier van naan bakken is trouwens leuk bedacht maar ik vond het te lastig na 2 stuks dus ik heb ze verder op mijn normale manier gebakken. Dus zonder zo'n 'deksel' er op. En lekker met 3 tegelijk op de kookplaat van de kachel.

Ook leg ik de bolletjes deeg normaal nog even op een bakplaat met heel iets olie er op, zodat het niet zo uitdroogt ook al doe je die theedoek er op (want Gemma: daar komt gewoon lucht doorheen hoor...) Maar ik heb nu braaf haar werkwijze gevolgd en dat dus met licht uitgedroogde 'korsten' op de deegbolletjes. Nou dat rolt daarna niet meer lekker uit en bakt daarna te krokant. Al met al waren ze TOCH goed te eten hoor

Geplaatst:

Gebakken roseval met vv-rookworst en ingemaakte appelmoes.

En gister prei-aardappelsoep uet met mosterd en oude kaas. En een wrap met hangop-knoflook-peperolie.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Zo, ik heb alvast 2 pretzels gemaakt als test, volgens dit recept: https://www.biggerbolderbaking.com/crazy-dough-pretzels/ En dat zijn mijn beste pretzels ooit geworden . Nou is dat niet heel moeilijk, want mijn pretzels eten 'normaal' (die 3 a 4 keer dat ik ze gebakken heb...) echt niet lekker weg. Totaal niet luchtig, te harde korst, en zo nog wat van die zaken

Deze moesten eerst nog in een pan met kokend water met wat baking soda. En daarna dus gebakken in de oven. Zo gepiept ook, ondanks die extra stap van dat water.

Ik had er alleen wel wat teveel zout op gedaan... dus daar hebben we tijdens het eten nog wat van afgepulkt

IMG348038091519991680.JPG

Geplaatst:

Soep met daslook! Nu al zin in.

Wat uitgegraven voor Spitskool, maar de grond bleek toch wat meer bevroren dan ik had gehoopt. Alles wat onthoofd is, gaat zo de soep in samen met de groentebouillon van Charly. Mmmm! Zin!

57d7c5fb0e97586ac9cfae0a4c05945a.jpg

Geplaatst:

Oei, die zien er erg lekker uit! Dat ga ik ook eens proberen. Voor vandaag wordt het rosti kwakjes (rondjes worden het nooit ) ,met spekjes,ui,en sperziebonen (nog uit eigen tuin)

Geplaatst:
rosti kwakjes (rondjes worden het nooit )

Heerlijk iemand met zelfkennis

En daslook met courgette is een supercombi. Eigenlijk alles wat lekker is met prei kun je nemen. Bv mosterdsoep of aardappelsoep. Ik heb aardappelpreidaslook gemaakt met een restje broccoli. De broccoli had niet erbij gehoeven proefde ik net.

Geplaatst:

Gisteren een centenaar geslacht, een derde in de soep, een derde in de vriezer en de rest weggegeven.

Voor de komende dagen is er weer soep.

Vandaag chili sin/con carne erbij met kruiden, knoflook, prei, droogbonen en mais van de tuin er door.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...