Ann123 Geplaatst: 29 januari 2018 Geplaatst: 29 januari 2018 Deze zijn het geworden. Veel te veel vrees ik. De helft ging sowieso naar mijn ouders maar ik denk dat het wel meer dan de helft zal worden. 1. Paprika capsicum annuumOphelia Jimmy Nardello Lipstick Kaboutermuts Zolotoy Dozhd Tolli’s sweet Ajvarski Golden treasureFehrer Ozon Quadrato d’asti rosso Arroz con polloSweet pickle 2. Capsicum chinensePink habanero Biquinho Biquinho Iracema Numex suave orange Datil sweet Congo trinidad 3. Capsicum baccatumPeppadewPeppadew South African strainAji Brazilian starfish Aji escabeche 4. Capsicum annuum midheetPitelca Heritage 6-4 5. Capsicum annuum heetNumex twilightFishJalapeno purpleEarly jalapenoRezha Macendonian Quote
Krikke83 Geplaatst: 30 januari 2018 Geplaatst: 30 januari 2018 Stadsboerin. Je snoeit ze even terug om ze te laten overwinteren. Ze hoeven niet extreem warm te staan. Maar wel minimum 10 graden. Ze hebben wel licht nodig. Je geeft ze niet al te veel water. Maximum 1 keer per week. Geen bemesting geven in de winter. En vooral goed opletten dat er geen bladluizen in komen. Water met bruine zeep is zeer effectief tegen die rot beesten. Mooi lijstje Ann! Ik ben jaloers Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
Indy Geplaatst: 30 januari 2018 Geplaatst: 30 januari 2018 Vandaag de aarde (lag buiten ) in de potjes gedaan om alvast even op te warmen. Zaaidatum rond 1 feb. ( Imbolc )De planning:Bhut JolokiaAussie blackPepedew chocolatHabanero whitePeter peperScorpio trinidadGele en paarse punt paprikaMadamme JanetChinese 5 colourEn wat ik nog tegen kom ,zo onderweg Quote
Itoero Geplaatst: 2 februari 2018 Geplaatst: 2 februari 2018 (aangepast) Ik heb alles besteld, volgende week zaai ik normaal.-Bolivian Rainbow-Chinese 5 color-Little elf-Numex twilight-Royal Black-Thai Dragon-Thunder Mountain Longhorn (heel lange)-Paradicsom Alaku Sarga Szentes-Gurney's giant (heel grote)-Jalapeno-Big Bertha 4 februari 2018 aangepast door Gast Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
pippi Geplaatst: 2 februari 2018 Geplaatst: 2 februari 2018 Eerste paprika's zijn gezaaid (nog niet de raspaprika's maar de bio puntpaprika van de Jumbo.) Ze staan lekker warm op het computermodem, als ze gekiemd zijn gaan ze naar de vensterbank. Ik heb dit jaar verder vooral kleine snelgroeiende soorten, dus die zaai ik allemaal wat later. Quote
henkg Geplaatst: 5 februari 2018 Geplaatst: 5 februari 2018 Peper, Habanero (chinense).Hier blijven de zaadomhulsels vast aan het kiempje zitten. Dat belemmert de groei: Die midden achter heeft het net gered, degene rechts is al dood, bij de twee op de voorgrond zit het harde helmpje er nog steeds op. Ondanks het 2x daags een klein beetje sproeien om het vochtig te houden.Andere pepersoorten groeien makkelijk door, maar deze Habanero's hebben echt heel veel last van dat omhulsel. Net zoals vorig jaar trouwens.Wat zou ik daaraan kunnen doen? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Ciska Geplaatst: 5 februari 2018 Geplaatst: 5 februari 2018 Ik had er ook altijd last van, nu heb ik ze in een broeikasje op een matje waar het warm en vochtig is...ik heb ze iets dieper op hun kant in de grond geduwd en nu had maar 1 tje het zaadhulseltje nog op zijn kop....die heeft het trouwens wel gered.. volgens mij heeft het echt te maken met wat dieper de grond in en een vochtige omgeving....maar goed ik kan ook fout zitten.. Quote
Erny Geplaatst: 5 februari 2018 Auteur Geplaatst: 5 februari 2018 Heb ook het idee dat iets dieper zaaien meehelpt om het hulsje achter te laten.Maar had ook wat verloren kiempjes vorig jaar die zich niet konden bevrijden.Ik probeer dan nog in het zaadhulsje te knijpen, heel voorzichtig... in de lengte zeg maar... zodat ie een beetje verder open komt te staan... Maar dat gaat soms ook mis. Vooral bij die hardnekkige gevalletjes.Spuug ipv water zou ook eventueel misschien kunnen helpen las ik misschien wel ergens ooit... Quote
Spitskool Geplaatst: 5 februari 2018 Geplaatst: 5 februari 2018 Als de helmpjes te lang blijven zitten naar mijn smaak, trek ik ze er altijd zelf rücksichtslos van af. Meestal gaat dat goed... Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Itoero Geplaatst: 5 februari 2018 Geplaatst: 5 februari 2018 Warmte en vocht. doen het nodige.Je kan een klein plastieken beker over het kiempje zetten, het zaadomhulsel wordt dan veel zachter en je kan het er gemakkelijk aftrekken. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Frans Geplaatst: 6 februari 2018 Geplaatst: 6 februari 2018 Je kunt dit probleem voor een groot deel voorkomen door de zaden voldoende diep te leggen en met hun platte kant in de grond te drukken. Het zaaddoosje ondervindt op die manier maximale weerstand van de grond als de groeiende kiem het achter zich aan wil trekken. Zaaddoosjes die toch nog boven de grond komen kun je vaak nog zonder schade verwijderen (niet te lang wachten) m.b.v. een plattebektangetje of punttangetje. Doosje nat maken , even wachten , en het 'brede deel' van het doosje voorzichtig samenknijpen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Mellie Geplaatst: 6 februari 2018 Geplaatst: 6 februari 2018 Hai, ik val even binnen. Ik heb weinig ervaring met pepers kweken, maar vooral met het eten ervan. Vorig jaar zelf getracht te kweken ipv mama aan te kijken voor zaailingen. Het valt bar tegen! Van de piementos de padron is helemaal niets opgekomen. Wat doe ik verkeerd? Ik heb nu een bakje met andere peperzaden in vermuciliet en 1 met potgrond. Dat gaat wel goed. Gewoon een gevalletje pech met de padron en -vorig jaar alle pepersoorten!- of moet ik het opkweken anders gaan aanpakken? Quote
speets Geplaatst: 6 februari 2018 Geplaatst: 6 februari 2018 Was dat vorig jaar allemaal van eigen zaad? Het begint met goed, droog zaad Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
koolrabi Geplaatst: 7 februari 2018 Geplaatst: 7 februari 2018 Dank voor de informatie over de zaaddoosjes die blijven zitten. Ik verwijderde ze altijd met de hand maar dat leverde wel wat beschadigingen op aan die kleine blaadjes. Je kunt het dus ook nog wat zachter doen door de zaadhulsjes vochtig te laten worden. Maar je moet het op zeker moment wel doen begrijp ik. Maar liever dus wat dieper en met de platte kant in de grond plaatsen. Ga ik doen in het vervolg. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
koolrabi Geplaatst: 7 februari 2018 Geplaatst: 7 februari 2018 Ik heb bij wijze van experiment Grandpa's home pepper begin november onder lampjes gezaaid. Hij zou wat beter tegen koelere temperaturen kunnen en ook wat minder last hebben van te weinig licht. Dus wat gemakkelijker om vroeg in huis op te kweken dacht ik. Grandpa groeide lekker en heeft inmiddels al bloemetjes. Staat nog wel onder lampjes. Ik was heel tevreden. Deze week ging hij ineens wat hangen. Ik keek naar het blad en zag aan de achterkant allemaal witte puntjes. Dit waren geen beestjes maar wat dan wel? Aan de voorkant zie je wat deukjes Ik heb de plant iets minder warm gezet en verpot. Hij leefde toen weer op. Maar de witte puntjes zitten er nog. Niet op alle blaadjes maar op een ongeveer een vijfde deel. Of het meer wordt kan ik nog niet zeggen. Mijn vragen zijn: 1. Kennen jullie dit verschijnsel en wat is het? Ik zag het niet eerder zo. 2. Wat kan ik het beste doen? De aangetaste blaadjes verwijderen of gewoon laten zitten. Kan het kwaad? 3. Zal ik de plant voor de zekerheid besproeien met een verdunde zeepoplossing of iets anders? Ik hoop dat iemand dit herkent, mij wat meer inzicht kan geven in dit verschijnsel en goede raad heeft. Het zou jammer zijn als het nu niet goed gaat, hij ging zo mooi. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Ann123 Geplaatst: 7 februari 2018 Geplaatst: 7 februari 2018 Zouten die in de meststof zitten, dacht ik. Had het vorig jaar ook op een plantje. Ging vanzelf over. De nieuwe blaadjes hadden het niet meer. Wellicht was de potgrond iets te sterk. Quote
koolrabi Geplaatst: 7 februari 2018 Geplaatst: 7 februari 2018 Dank je Ann123. Dat klinkt hoopvol. Ik dacht zelf aan te warm en iets met de potgrond. Wist niet wat. Verhelderend wat je zegt. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Erny Geplaatst: 8 februari 2018 Auteur Geplaatst: 8 februari 2018 Vandaag de pepers gezaaid. In totaal 66 zaadjes in de grond gestoken. Sommigen als kiemtest.Gezeefde potgrond met een laagje vermiculiet erop.Staan op de warmtematjes met TLletjes aan zodat ik ook kan zien wat er gebeurt. - Alma paprika- Splendens paprika- Balassa F1 paprika- Aji Blanco Cristal- PdPdP (not Pimente de Padron de Pyrenee v Jet)- Padron (5 verschillende jaargangen)- Artist- Etna- Chocolate Habanero- Passilla Baijo- Chilhuaclo Negro- Chocolate Long Habanero- Pimente Moranga- Trinidad Perfume x Aribibi Gusano- Suriname 2A (onbekende zaadjes uit Suriname)- Suriname 2B (onbekende zaadjes uit Suriname)- Serrano Purple- Hot Baby - Peppadew- Suriname 1 (bleek rode hete peper dus heet nu Red Hot)- Madamme Jeannette Quote
Krikke83 Geplaatst: 8 februari 2018 Geplaatst: 8 februari 2018 Trots zoals een papa stel ik jullie voor aan de babypepers Er zijn een aantal tussen met een pittig karakter, maar we brengen ze wel groot met voldoende warmte Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
Charly Geplaatst: 8 februari 2018 Geplaatst: 8 februari 2018 Vandaag de pepers gezaaid. In totaal 66 zaadjes in de grond gestoken. Sommigen als kiemtest. Sjonge! Da's een heleboel Erny. Lekker bezig Hoop dat ze goed kiemen, ook je kiemtesters. Je hebt zoals gewoonlijk weer een mooie lijst aan rassen. Zitten er nieuwe tussen voor je dit jaar? Of allemaal oude bekenden?Ik ken alleen de Aji Blanco Crystal. Die was me vorig jaar prima bevallen en heb ik nu ook weer gezet.Dit jaar voor het eerst Mme Jeanette. Omdat Nas daarmee aan kwam, voorgezaaid en wel. (Ja, en dan zeg je geen nee natuurlijk!) Verder dit jaar: Paprika’s Etkezesi Pelso Cremewit naar oranje puntpaprika. 50 cm hoog. Aardig bevallen in 2017. Nog es proberen. Morgenrot Cremewit naar oranje blokpaprika. 55cm hoog. Lekker en dikwandig. Wel gevoeliger voor vraat dan dunwandige broertjes.Kapia Rode puntpaprika. 80 cm hoog Prima paprika. Dit jaar weerLipstick Rode puntpaprika. 60 cm hoog. Klein en veel. Dit jaar weerElephant Ear Grote rode puntpaprika 100 cm hoog. Nieuw in 2018. Lijkt enorm groot. Zag ik wel zittenGiant Aconcagua Grote rode puntpaprika 110 cm hoog idemGolden treasure Gele puntpaprika 100 cm hoog idemYellow monster Gele blokpaprika, hoogte onbekend idem. Pepers Zoals gezegd: Aji Blanco Cristal Witgeel naar fellichtrode peper. 70 cm hoog. Mild heet. Erg goed bevallenHungarian Wax Mild hete peper Nieuw in 2018. Geruild bij de MTFDNumex Suave Orange Gele blokachtige peper. Chinense 80 cm hoog, 50 cm breed. Niet heet.Chinese five color Van paars naar rood afrijpende vrij hete peper 60 hoog, 30 breed. Veel te heet voor ons. Maar zo mooiMme Jeanette Want Nas Vorige week gezet. Nu de eerste ontkiemer;Yellow Monster!Dat er maar veeeeel mogen volgen... Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 8 februari 2018 Geplaatst: 8 februari 2018 Was dat vorig jaar allemaal van eigen zaad? Het begint met goed, droog zaad Was allemaal gekocht zaad. Ik geloof dat er uiteindelijk 3 zijn opgekomen van de 5 sporten die ik had gezaaid. Denk zo’n 7/8 zaadjes per soort... Quote
Mr bean Geplaatst: 8 februari 2018 Geplaatst: 8 februari 2018 @koolrabi het lijkt inderdaad op de uittreding van voedingszouten. Waarschijnlijk uit de bemesting die naar buiten komen. Dus nu even helemaal niet meer bijbemesten dan gaat het vanzelf over. Wel water geven uiteraard. Wat heb je de afgelopen tijd gegeven of waarin geplant? Quote
bassie76 Geplaatst: 8 februari 2018 Geplaatst: 8 februari 2018 Hai, ik val even binnen. Ik heb weinig ervaring met pepers kweken, maar vooral met het eten ervan. Vorig jaar zelf getracht te kweken ipv mama aan te kijken voor zaailingen. Het valt bar tegen! Van de piementos de padron is helemaal niets opgekomen. Wat doe ik verkeerd? Ik heb nu een bakje met andere peperzaden in vermuciliet en 1 met potgrond. Dat gaat wel goed. Gewoon een gevalletje pech met de padron en -vorig jaar alle pepersoorten!- of moet ik het opkweken anders gaan aanpakken? Ik 'zaai' mijn peper en paprikazaden tussen vochtig keukenpapier/koffiefilter in een gripzakje dat op een warme plek gelegd wordt. Dit gaat mij veel beter af dan het direct zaaien in potjes op de vensterbank. Ik zou dat nog eens proberen als ik jou was. Quote
Erny Geplaatst: 8 februari 2018 Auteur Geplaatst: 8 februari 2018 Tja... Charly, het zijn maar 10 zaadjes meer als vorig jaar. Bedoeling was dit jaar weer wat minder te zaaien maar dát is dus mislukt. Ik heb gekozen voor wat oude vertrouwden.Zoals de Aji Blanco Cristal (ABC), deze is namelijk redelijk vroeg rijp en is ook lekker als ie nog niet rood is en is dan ook nog wat milder, gaande weg wordt ie pittiger. Voor direct gebruik in de keuken dus.Hetzelfde met de PdPdP, soort Hungarian Wax achtige peper, iets later als de ABC maar geeft wel meer pepers, ook voor direct gebruik bedoelt. Uit Hongarije 2014 had ik ook zaad mee. Dat waren de Alma paprika, Splendens, Balassa, Artist en Etna.Van de Alma paprika heb ik gelukkig vorig jaar zaad kunnen winnen, nu kijken of het goed zaad is. Alma paprika heel leuk voor de inmaak, Balassa zijn dunwandige kleine paprika's, Splendens kleine blokpaprika's, Artist zijn soort Turkse pepers, Etna zijn kleine hete rode pepers die leuk omhoog groeien en bedoeld voor de hete accentjes in het eten en eventueel voor te drogen.Voor allemaal geldt dat het afwachten is of het zaad nog wat doet. Verdere favoriet is natuurlijk de Padron, had vorig jaar 6 planten en dus eigenlijk een paar x per week een schaaltje met tapas te snacken. Zoooo lekker.Dus daar weer genoeg van gezet en tevens kiemtest. Op herhaling zijn: De Mdmme Jeannette, kijken of het zaad goed is en dan pogen er meer van te winnen want er zat erg weinig zaad in de pepers. Pepers hadden echt wel een heerlijke smaak en aroma en echt lekker heet.Suriname 1 "Red Hot" want die was wel érg lekker en ook heet gebleken. En dan de nieuwe:Suriname 2 A en B... door mn broer meegenomen uit Suriname dus wordt ook een verrassing.Chocolate Habanero, zakje meegenomen uit t buitenland door mn nichtje dus die moest ook.Chocolate Long Habanero, omdat we toch bezig zijn en ik 'm had.Pasilla Baijo https://www.myseedneeds.com/products/pasilla-baijo-pepper , specifiek gekozen voor de Mole toepassing.Chilhuacle Negro http://www.thechileman.org/results.php?chile=1&find=Chilhuacle+Negro&heat=Any&origin=Any&genus=Any Ook voor de Mole.Pimente Moranga, zou heet en zoet moeten zijn.Trinidad Perfume x Aribibi Gusano, toevallige kruising van DianaSerrano Purple http://www.mooiemoestuin.nl/Peper/serrano-purple/Hot Baby Peppadew, voor de inmaak of als peppadew. Dat waren ze dan dus.Dit jaar niet gekozen voor de gele pepers voor mn gele Hotsauce maar ruimte gemaakt voor wat nieuwelingen. En vermoedt dat het volgend jaar misschien wel een Habanero jaar gaat worden. Die Chinese Five Color is inderdaad een erg mooie peper. Had 'm ook al eens.En die Etkezesi Pelso van jou klinkt ook erg Hongaars... (begon het Cremewit ook al als een hongaars woord te lezen... ). En zocht even na en Diana had m ooit ook, klinkt als een leuk paprikaatje. Quote
Ann123 Geplaatst: 8 februari 2018 Geplaatst: 8 februari 2018 Ivm de deno methode. Ik zaai ze op een stukje keukenpapier of wc papier maar vouw dat niet dubbel. Ik leg de zakjes plat met het papier naar boven. Zo groeit het worteltje tegen het plastic aan en zit het niet vergroeid tussen het papier. Bovendien kan je ze makkelijker checken: door het plastic zie je wat er gekiemd is; je hoeft geen koffiefilters open te vouwen. En zelfs geen koffiefilters te kopen. Ooit zo gezien op YouTube. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.