Ga naar inhoud

Tomaten teelt Topic 2018

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

In m'n plastiek serre staan 30-tal tomaten (15 rassen).

In de grond is heel wat runder stalmest ingewerkt.

De planten zien er niet goed uit, zie foto's.

Het ene ras heeft het symptoon meer dan het andere.

Wat is het ? Oorzaak ? Wat te doen ?

Dank,

Eddy

IMG061698141527226459.JPGIMG061748081527226460.JPGIMG193829821527226461.JPG

Geplaatst:
Hallo,

In m'n plastiek serre staan 30-tal tomaten (15 rassen).

In de grond is heel wat runder stalmest ingewerkt.

De planten zien er niet goed uit, zie foto's.

Het ene ras heeft het symptoon meer dan het andere.

Wat is het ? Oorzaak ? Wat te doen ?

]

Ik denk dat dat een vorm van overbemesting is door de stalmest. Toen ik verse paardenmest had aangebracht zagen de tomaten er ook zo uit.

Als je er iets aan wil doen, moet je de npk van die stalmest kennen.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

hartelijk dank voor de antwoorden !

Is er een verschil (voor wat de tomaten betreft) tussen paardenmest en

rundermest ? Welk is beter ?

Nog beter om eerst de stalmest te laten 'rusten'/'rijpen' gedurende enkele maanden ?

Geplaatst:

Ik gebruik het mest van mijn kippen. Maar dit gaat steeds via de compost eerst. Ik geloof meer in het principe: je moet de bodem voeden ipv de planten. Ik gebruik ook wel sporadisch liquide voeding

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Geplaatst:

mijn tomatenplantjes die ik eind april gezaaid heb beginnen mooi groot te worden. hoe groot moeten ze zijn voor ik ze uit kan planten? en zou ik ze met dit weer nog moeten afharden?

2018060314285196181528029123.jpg

links de balkonstar en rechts de tiny tim

Geplaatst:

Maar ook zeker aan de zon! Planten kunnen óók verbranden

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik was zo trots op mijn tomatenplant, hij deed het zo goed. Tot ik hem dinsdag heb overgepot.. Zie foto's. Komt het nog goed, denken jullie? Veel bladeren zijn al mooi bijgekomen, maar de andere vertakkingen blijven zo slap hangen. Wat kan ik hier het beste mee doen? In een van de slappe takken groeit al wel een bloemetje, dat dan weer wel

if9hzsmwtw.jpg

ljxroa36mgh.jpg

9x4ahj8dj9htu.jpg

Geplaatst:

Welk soort tomaat is het?

Als het een stamtomaat is moet je de diefjes verwijderen, dan krijgen de wortels meer kracht en zal je plant denk ik herstellen.

Stamtomaten groeien vooral in de hoogte dus je ondersteunt ze best met een lange stok, touw of tomatenspiraal.

De diefjes zijn de opwaartse zijscheuten die groeien tussen de hoofdstam en bladstengels.

tomaten-dieven_met-cirkel.jpg

Zo'n diefje groeit vrij snel en gaat snel een dikkere stengel hebben.

Tomaat_Dief_3.jpg

Geplaatst:

Van niet dieven gaan je planten er niet zo triest bij staan, ik denk dat er iets anders aan de hand is.

Wat zijn dat voor plankjes waar hij aan vast staat? Heb je die er wellicht later in gezet en wat wortels beschadigd, of is het misschien geen blank hout?

(Gewoon een wat langere bamboestok werkt denk ik ook prettiger)

Geplaatst:

Ik had zo gauw niks voor handen, dit weekend of anders vandaag ga ik inderdaad bamboe halen. Dit was even een snelle oplossing, aangezien de plant wel heel erg ging hangen. Ik heb net gekeken en hij staat er al mooier bij, hopelijk trekt het netjes bij

Geplaatst:

Het is toch een pot met gaten in zodat het overtollige water weg kan?

Na verplanten geef ik altijd eens extra water dan zijn ze vlugger de schok over.

Geplaatst:
Van niet dieven gaan je planten er niet zo triest bij staan,

Klopt maar het is imo een combinatie van niet dieven en overpotten. Als je planten overpot zien ze er vaak niet goed uit.

Geplaatst:

Met mijn tomatenplant is alles goedgekomen! Er zijn een paar blaadjes die het niet meer gaan doen, maar die verwijder ik zodat alle energie naar de gezonde delen van de plant gaat. Er zijn nu al meerdere gele bloemetjes te zien, dus als het zo door gaat kan ik straks eten van mijn verse cherry tomaatjes!

Ook ga ik vandaag wat spulletjes halen voor in mijn kasje, waaronder bamboe stokken om de tomatenplant te ondersteunen op een juiste manier.

Geplaatst:

Kan het zijn dat je een meststof gebruikt met een hoog natrium gehalte en een lager kalium gehalte? In dat geval krijg je mooie grote groene planten maar met minder opbrengst.

Geplaatst:
Kan het zijn dat je een meststof gebruikt met een hoog natrium gehalte en een lager kalium gehalte? In dat geval krijg je mooie grote groene planten maar met minder opbrengst.
Ik denk dat je 'een hoog stikstof gehalte' bedoelt.

Te veel stikstof en te weinig zon kunnen voor iele planten zorgen.

Bedankt voor het meedenken! Ik gebruik geen meststof, ik heb dit jaar niet eens nieuwe compost ingegraven in de kas waar ze staan. Vorige jaren wel, en de groei is elke keer hetzelfde. Geen grote bladeren trouwens, wel mooi groen en gezond.
Ik zou bemesten met een meststof rijk aan kalium zoals meststoffen met als basis melasse of vinasse, die hebben een donkere kleur en reuken zoet...

Geplaatst:

Heb je misschien een andere soort tomaten dit jaar? Ik weet het niet, heb het ook eens gehad. Iets met opgroeien en licht..en hoe diep heb je ze gezet? Bij mij juist andersom dit jaar maar wel een duidelijk verschil tussen de soorten.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...