Ga naar inhoud

Tomaten teelt Topic 2018

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hier ook een topoogst. Ik had veel saustomaten dus ik heb liters saus kunnen maken.

Erg blij mee. Ik had ook heel kleine gele trostomaatjes solanum spontaneum maar dat was helemaal niets. Heel gevoelig voor schimmel, enorm warrige plant en uiteindelijk niet lekker. De kleine tomatenplantjes (zoals de tiny tom) deden het geweldig.

Er staat nog wat maar ben wel aan aan het ruimen.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Jullie hadden natuurlijk gelijk, de groene tomaten zijn alsnog rood geworden. Je zult maar voor het eerst tomaten hebben . En niet alleen dat, er blijven maar tomaten rijpen en groeien. Ik heb van mijn ene tomatenstruik inmiddels zeker zes kilo geplukt, en het einde is nog niet in zicht. Wat een feestje!

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

ook wij hebben dit jaar een super tomatenjaar gehad zonder phytoftera of neusrot. Heb heel wat kunnen uitdelen aan familie en buren,momenteel hangen er nog wat F1 soorten en kerstomaatjes.

Toch al een 10 soorten kunnen verwijderen ook uit tunnelkas,maar de voorraad is aangevuld en als we zo af en toe nog eens een tomaat kunnen plukken is voldoende, Voor het overige staan er nog heel wat in kassen om nog wat te bewaren bij kamertemperatuur.

groeten

Geplaatst:

Ik heb deze tomaatjes tussen de planten zitten, maar ik had helemaal geen gele tomaat zaad. Ze zijn wel erg lekker. Vermoedelijk uit de Cherry vd AH moestuintjes.

Weet iemand wel soort, en kan ik van 1 zaadjes bewaren voor volgend jaar? Gewoon laten opdrogen?f6c7e1a516c83d4796e58da2a2fc4da2.jpg

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Hoi Robn

Ik win zelf ook wel eens tomatenzaden. Doe het als volgt:

Knijp ze uit en vang de zaadjes op i een glas oid. Dan doe ik er wat water bij ui de kraan, 2cm ofzo dat ze lekker onder water staan. Laat ik een week in de keuken staan... begint wat te geuren enzo helemaal goed. Dan giet ik het pretje door een fijn zeefje.. laat het goed drogen en klaar zijn je zaden voor volgend jaar.

Dit weken doe ik om het vliesje wat om de zaadjes zit er af te krijgen. Succes, ik zou de rijpste, zachtste nemen.

Geplaatst:

@RobN ik heb volgens mij dezelfde tomatenplant gekregen van iemand, waarschijnlijk ook uit zo'n AH moestuin pakketje.

Volgens mij zijn het de millefleur tomaatjes. Zaden winnen kan natuurlijk altijd en zou ik zeer zeker doen volgens de manier die Mr. Bean beschrijft.

Geplaatst:

ik zal het eens proberen

Moet ik eerst de tomaten nog een paar dagen laten afrijpen binnen? Ze zijn zeker wel eetbaar nu.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Vraagje aan de ervaren tomatentelers: wanneer moet ik mijn tomatenplant rooien en de eventuele resterende groene tomaten binnen af laten rijpen? Of kan ik nog deze maand alles laten staan en kijken wat nog groeit en rijpt? Het zijn marmandes (grote vleestomaten) en er hangen er nog een heleboel half volgroeid aan de takken. Ik heb al blaadjes weggeknipt om de zon er bij te kunnen laten, maar het is wel aanhoudend betrekkelijk warm maat weinig zonnig.

Geplaatst:

Mijn buitenteeld bestaat uit de volgende phytophthora recistente rassen:

-Mounten Magic

-Jasper

-Primabella

En de niet phyto recistente:

-Jujube

Allen zonder afdak. Dit jaar met de droge zomer doen ze het super, ook Jujube.

Van jasper heb ik 2 takken op 70cm uit elkaar omhoog geleid. Alle planten heb ik een maandje geleden getopt op ca 2,2 meter. Ze staan op 70 cm aftand van elkaar wat eigenlijk onvoldoende is omdat ze enorme bladeren hebben. Voor Jujube zou 70cm voldoende zijn.

Nu het echter heeft geregend beginnen de cherrytomaten te scheuren. Jasper het ergst en dan Jujube. Mountain magic en primabella scheuren niet.

Primabella vind ik tegen vallen kwa smaak. Een beetje waterig en kan niet tippen aan mouten magic welke net iets grotere tomaten geeft.

Jujube smaakt het beste, zoet en knapperig.

Jasper is ook lekker maar smaakt totaal anders dan jujube, een lekker zuurtje maar niet zo zuur dat je gezicht vertrekt of het niet lekker is.

Wel jammer dat Jasper zo erg scheurgevoelig is.

Cherry tomaten hebben mijn voorkeur, lekker na het werk een stel smaakvolle tomaatjes uit de tuin plukken.

Primabella is geen blijver wegens de tegenvallende smaak.

Geplaatst:
wanneer moet ik mijn tomatenplant rooien en de eventuele resterende groene tomaten binnen af laten rijpen?

Tanja ik zou het per dag bekijken..dat doe ik tenminste. Zodra het wat kouder wordt en je ziet de eerste tekenen van zwarte verzonken vlekken op de bladeren zet het einde zich in. Dan kan je meteen ingrijpen. Ook rijpen de tomaten beter af in je warme woonkamer dan in de kou dus blijf alert op het weer en ) meerdere) koude nachten.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Vanaf volgende week dinsdag weer droog en minimaal 25 graden... als het kan, nog even laten hangen zou ik zeggen! Maar weersvoorspelling blijft een onzeker iets natuurlijk

Geplaatst:
Tanja ik zou het per dag bekijken..dat doe ik tenminste. Zodra het wat kouder wordt en je ziet de eerste tekenen van zwarte verzonken vlekken op de bladeren zet het einde zich in. Dan kan je meteen ingrijpen. Ook rijpen de tomaten beter af in je warme woonkamer dan in de kou dus blijf alert op het weer en ) meerdere) koude nachten.

Dank je appelvrouw, lekker concrete aanwijzingen, daar houd ik van. Zo leer ik langzaam steeds bij.

Geplaatst:

Je kunt de planten vrij lang laten staan, zeker in een kas. Mits het weer goed is, dus niet te nat en koud.

Als je de overgebleven tomaten groen plukt, stop ze dan in een bak/zak met een banaan. Dan worden ze sneller rood. Pas dan wel op dat ze ook snel over kunnen gaan in rotten, dus dagelijks checken.

Geplaatst:
Mijn buitenteeld bestaat uit de volgende phytophthora recistente rassen:

-Mounten Magic

-Jasper

-Primabella

En de niet phyto recistente:

-Jujube

Allen zonder afdak. Dit jaar met de droge zomer doen ze het super, ook Jujube.

Van jasper heb ik 2 takken op 70cm uit elkaar omhoog geleid. Alle planten heb ik een maandje geleden getopt op ca 2,2 meter. Ze staan op 70 cm aftand van elkaar wat eigenlijk onvoldoende is omdat ze enorme bladeren hebben. Voor Jujube zou 70cm voldoende zijn.

Nu het echter heeft geregend beginnen de cherrytomaten te scheuren. Jasper het ergst en dan Jujube. Mountain magic en primabella scheuren niet.

Primabella vind ik tegen vallen kwa smaak. Een beetje waterig en kan niet tippen aan mouten magic welke net iets grotere tomaten geeft.

Jujube smaakt het beste, zoet en knapperig.

Jasper is ook lekker maar smaakt totaal anders dan jujube, een lekker zuurtje maar niet zo zuur dat je gezicht vertrekt of het niet lekker is.

Wel jammer dat Jasper zo erg scheurgevoelig is.

Cherry tomaten hebben mijn voorkeur, lekker na het werk een stel smaakvolle tomaatjes uit de tuin plukken.

Primabella is geen blijver wegens de tegenvallende smaak.

phytophthora heeft dit weekend bij Jujube togeslagen. Alle bladeren lijken verdroogt en zijn dor. De vruchten geplukt om ze binnen te laten rijpen. De planten gerooid.

Nu afwachten hielang de recistente planten het vol houden.

Geplaatst:

Hier zaten de 1e zwarte vlekken op het blad. Alle bladeren van de planten weggeknipt (op 1 na per plant) alles verder de kliko in.

Bijna alle tomaten geplukt op een paar die echt nog te groen waren. Als ze deze zondag niet rood zijn en de aantasting ook het laatste blad heeft gevonden gaat alles weg.

Het was in ieder geval een erg mooi tomaten jaar

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Geplaatst:

Prachtig tomatenjaar! Ik pluk elke dag nog zeker een kilo. Heb een paar planten gerooid zonder tomaten. De bloemen worden toch niks meer en zo is er meer ruimte voor de rest.

Enorm aan het genieten van de eigen oogst. De Turkse tomaat canakkale ga ik volgend jaar zeker zaaien. Die is zó heerlijk smaakvol. Echt een zonnige tomatensmaak, verrukkelijk. Heb direct een Turks gevoel als ik die eet. De gele zijn ook blijvertjes. De San Marzano vond ik minder. De speckeld roman daarentegen is ook een feestje. Mmm, eigenlijk vond ik alles op de San marzano na lekker. Ik vrees dat ik volgend jaar te weinig plek heb voor alles wat ik wil zaaien, haha!

8f62caa89dd74eb0ca5c317fdea39071.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Hmmm mellie.....mocht je nog zaden hebben van die Turkse tomaat.....dan houd ik mij zeker aanbevolen hij klinkt namelijk heerlijk....

Enne voor tomaten heb je altijd te weinig plek....

Geplaatst:

Ik had dit jaar Phantasia f1 hybride

Erg veel gehad en nog steeds gaat de plant door.

Ik had er 6 gestekt en die geven nu ook vruchten.

Zaadjes waren 1 euro per stuk maar heb er zeker geen spijt van. Totaal geen ziektes gemerkt en nu na de regen ook gaan problemen.

2e oogst is vanzelf wel kleiner.

EDFC4975-BF20-48F4-BA05-824FC686F7B535201537824191.jpeg

Geplaatst:

Ik oogst nog steeds, want ook wat later begonnen...

Bij de buitentomaten (enigszins phytophthora resistente soorten van Fruitlent) bleek het soort "Juliet" absoluut geen weerstand te kunnen bieden aan de Phyto die gellijk na de eerste regen aan kwam waaien. Nou had deze soort ook minder resistentie werd vermeld maar dit bleek wel heel erg weinig te zijn.

De rest heeft wel wat last maar groeide nog goed door. Pas de laatste tijd hebben ook meerdere soorten aantasting waardoor vooral de vleestomaten aan de buitenkant verkleuring vertonen. Denk dat de nu nog groene exemplaren ook niet meer goed gaan afrijpen.

Maar zeker een heel goed jaar en heb nog nooit zoveel saus kunnen inmaken. Dus ga er het komende jaar nog veel plezier aan beleven.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...