Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

020-Moesdag VERPLAATST! 19 mei 2018


Mellie

Aanbevolen berichten

@Mellie de brugmansia stek (eentje of meer?) en een zaailing van de walking stick cabbage reserveer ik voor je.

 

De zoute banaan is een plantje dat ik in de zomer altijd buiten zet in een grote pot en dan groeit hij als een dolle. Staat nu in de winter binnen, maar is als vetplantje makkelijk te stekken. Hier kan je er wat meer info over vinden: http://www.noordwijkbuiten.nl/?page=producten&product_id=169.

 

Oh, ik zie ook kardoen in je lijstje staan. Ik ben wat aan het zaaien, moet ik er daar ook een (of meer) van voor je meenemen?

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@spitskool, jaaa zoute banaan dus! Leuk ding lijkt me en kan permanent in de vensterbank naast de vetplantjes.

Als je kardoen mee wilt zaaien? Houd ik me aanbevolen! Ik wil wel 2 brugmansia’s als je het kunt missen? Mijn schoonmoeder heet Brugmans met haar achternaam en lijkt me toch wel geinig een brugmansia te geven aan haar. Alleen als je het kunt missen. De ander is lekker voor mezelf

 

Ga dit weekend nog een zaaironde doen verwacht ik en kan dan mijn lijstje updaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zoute banaan

Hé wat leuk! Die wordt (werd?) hier als sierplantje verkocht, ook in andere kleuren.

Leuk dat je die kan eten! Alternatief voor zeekraal

 

Carpobrotus-rossii72471521707372.png

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo leuke moestuinierders,

 

Ik heb deze week al zo vaak gehoord wanneer we weer een 020-moesdag doen, dus bij deze: we gaan voor een 3e editie!

Whoop Whoop!

De agenda mogelijkheden zijn in het weekend van 21 en 28 april of 12 of 19 mei.

Zaterdag of zondag maakt niet uit.

—-> het is 19 mei as geworden!

 

Ik hoop dat het bij jullie agenda technisch lukt, maar een workshop van me is verplaatst naar 12 en 13 mei... heel handig, maar wacht er wel al een half jaar op.

En schikt het niet, dan kan het altijd nog in het weekend van Bevrijdingsdag.

 

Naar verwachting is het zo tussen 12 en 17 u in Landsmeer, onder de rook van Amsterdam. Adresgegevens volgen tzt.

 

Verder nog weinig concreets, maar de formule is hetzelfde als de vorige 2 x

Veel groene vingers, erg leuke gesprekken, veel -bijzondere- stekjes/zaden en veel te veel lekker eten!

 

Lijkt me weer een heerlijk dagje! Meld je aan bij interesse en geef je voorkeursdatum aan. Ik hanteer een meeste stemmen gelden principe. Zin in!

 

Groene groetjes,

 

Mellie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lieve allemaal,

 

Sorry voor het gedoe, maar de moesdag moet ik verplaatsen naar 19 mei! Het kan ook eerder als het totaaaaaal niet uitkomt.

Ik heb een bruidstaartenworkshop die 3 weken is vervroegd... Wel leuk, maar bijzonder slecht getimed.

 

Hopelijk gooit het niet te veel agenda’s in de war.

 

Groene groetjes van Mellie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er gewoon nog steeds bij. Als het net zo gezellig wordt als de vorige twee keer, wil ik het niet missen.

 

Ik zal binnenkort mijn lijstje hier eens updaten. Er zijn wat dingen bijgekomen en andere zaken afgevallen.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een update in wat te ruilen/geven:

 

Te geef

5 x fikse pollen daslook -Even een extra aanprijzing: heerlijk door de pasta, soep, salade of pesto ervan!- 1 x voor Spitskool

 

56334007bab666dbb01f05c1f8381f6e.jpg

 

Gele herfstframboos begint weer op te komen.

 

b5708a109edfa8285decccb070cd2fc1.jpg

 

Zelf uit te graven om te stekken: alle uitlopers van de laurier. Zijn er heel veel! Ben zelf totaal geen held met stekken, maar ik weet dat het kan. Eerder is het me per ongeluk 1 x gelukt. Anderen zijn er succesvoller in dan ik. Dat geef ik grif toe.

 

7f3824f9594425adf3a127edc19331e8.jpg

 

Hondsdraf (ik vind het onkruid maar thee ervan schijnt erg lekker te zijn) 1 x voor Levenvandemoestuin

 

Witte kool

Blauwrandschokker kool

Eeuwig moes

Sla

6 x peper piementos de padron (ja nu willen ze eindelijk allemaal tegelijk opkomen)

4 x rode blokpaprika

1 x Hortensia stek wit

Olvarit potjes (vind ik zelf een zeer handig formaat voor de weggeef of voor bv kruiden/thee/kleine potjes jam enz enz)

Grote netten waar bloembollen in zaten

Zelfgemaakte pittige paprikapoeder

1 x voor Spitskool nog - 1 te geef!

Turkish kil peper voor Spitskool

 

 

Gevraagd:

Thijm

Pittige en wat minder pittige peperplanten

Salie

Citroenverbena

Paddenstoelenbroed

Kardoen

Artisjok

Aardbei liefst een vroege

Tomaat

Pastinaak zaailingen, want mijn zaadjes weigeren te ontkiemen

Courgette liefst gele

Pompoen geen voorkeur maar naaktzadige vind ik wel erg leuk

Witte bietjes zaad of zaailing

 

Krijgt van Spitskool:

sweet banana pepper zaailingen, brugmansia stek, zaailing walking stick cabbage en eventueel een kardoen zaailing en een stekje van de zoute banaan

 

Ook interesse in de rosella want heeeel erg lekker! Alleen als er voldoende is, want ik ben al gulzig zat.

 

Geeft

@Nasuada evt insectenhotel. Ga er dit weekend een foto van maken als het droog is en ik niet zeiknat word om het tuinhuisje in te geraken

 

Nu met foto

fc72b71160bf941b900406fb14215792.jpg

 

 

54*34*10 (hxbxd) er staat dat hij ‘ong 4 kg’ weegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 125 weken gaan ze vol in bloei naar de winkel. Bio kreeg de orchideen opkweker waar ik dit weekend was wel als weefselkweek binnen dus dat kostte hem een half jaar extra werk, want gewone teelt kwam in plugje binnen in week 78 in plaats van week 52. Zij trokken ze niet in boei, de bakken worden zo de vrachtwagen ingeschoven als lades en gaan zo naar een naburige keker die ze in bloei trekt.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kans is groot dat ik erbij ben.

 

Wat heb ik te ruil: weinig

 

1x Vlier

?x Goji-bes

?x broed(wss Shii take, Konings Oesterzwam en bruine oesterzwam)

 

Wat zoek ik: heel veel.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha Stan, wat leuk dat je erbij gaat zijn!

 

Jaaa, paddenstoelenbroed! Leuk om weer een projectje zwam op te kunnen starten. Je wilt veel. Goed man, Thats the spirit

Kijk in mijn lijstje wat je aanspreekt. Ik heb afgelopen week een nieuwe lading gezaaid en heb inmiddels ook komkommer Johanna en komkommer Chinese slang in de aanbieding. De kolen gaan ook als een speer.

 

De zaailingen die ik nog niet kon benoemen, blijken van de helleborus te zijn. Ik vind de kleur heel mooi. Beetje groenig paars, ben wel fan van deze vale kleur. Kan ik ook nog flink van oppotten als iemand een stukje nog moet opvrolijken met een groenblijver. Heb ook een witte trouwens, die groeit wat hoger. Deze blijft in verhouding laag.

 

02EFAC3D-BE66-4876-A638-9092E8DC914469861524014081.jpeg

 

Ik kan totaal niet stekken (of te droog, of te nat, maar nooit de voldoende mate van tlc), maar laat een groot gedeelte van mijn snoeiafval nou wortel geschoten te hebben. Heb dus ook wat rode bessen en een paarse kruisbes te geef.

Vorig jaar goji bessen gekocht, maar ze schijnen helemaal niet zo lekker te zijn. Voor een leuke ruil kan ik die nog wel uitgraven. Zit in een pot ingegraven, dus moet lukken. Maar wat is mou een leuke ruil?! Goede vraag. Misschien een honingbes waar ik zo veel aardigs over lees. Ik houd me aanbevolen voor suggesties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komkommer Johanna klinkt wel leuk of een kooltje.

 

Deze https://www.dehobbytuinder.nl/zaden/komkommers-hoffmanns-johanna?

 

Geen idee waar ik de Chinese slangen zaadjes van een paar jaar terug heb gelaten (die van Jou Stan of mijn eigen oogst), ik had helaas snel meeldauw en daarvoor vond mijn moeder ze droog en hard. En niet lekker. Had waarschijnlijk voornamelijk zaadbommen.

 

Enige wat ik kan vinden over de smaak van die Johanna is 'Bitter':

 

De Hoffmanns Giganta (de oude benaming voor Hoffmanns Johanna) is een gemakkelijk groeiende en zeer productieve komkommer voor de volle grond.

De vruchten zijn groot en zwaar, 40 cm lang en 10 cm dik is geen uitzondering. Het vruchtvlees is stevig en de smaak is goed. Een nadeel is dat er soms bittere vruchten tussen kunnen zitten.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn kweek bescheiden gehouden omdat ik niet veel plek meer heb en dus weinig aanbod. Ik kan wel voor de liefhebben gele framboos uit de tuin halen, die gaat als een tierelier dus als iemand een exemplaar wil, kan dat.

 

Ik heb bedacht dat ik dit jaar wel weer een keer meloenpeer of pepino of hoe het heten mag, wil proberen. Heeft iemand toevallig een plant en kan/wil daar een stekje van nemen voor me? voor zaaien is het denk ik al een beetje aan de late kant.

 

Ik heb net te horen gekregen dat ik per juni geen baan meer heb, dus ik kan deze zomer wat meer in de tuin proberen te doen. Elk nadeel heeft zo zijn voordeel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...