WilmaXBack Geplaatst: 12 maart 2018 Geplaatst: 12 maart 2018 (aangepast) Beste forumleden, Thuis bezig met de agastache foeniculum (dropplanten) kweken. Alleen ik vroeg mij af of je iets kunt doen om de levensduur hiervan te verlengen. Heb deze in de moestuin van een hotel gezien en deze blijven langer mooi dan mijn projectje thuis.. Hoor graag jullie tips. 7 mei 2018 aangepast door Gast 1 Quote Hallo allemaal! Samen met een team van 5 andere harde werkers houdt ik moestuinen bij van scholen, hotels en dat soort ongein.Voel je vrij om me een berichtje te sturen over alle soorten kruiden, fruit en noten die wij verbouwen.
Ciska Geplaatst: 12 maart 2018 Geplaatst: 12 maart 2018 Lees even mee, want ook bij mij houden ze het maar 1 seizoen uit. Vallen ten prooi aan meeldauw of slakken en komen niet weer... Quote
simonvb Geplaatst: 12 maart 2018 Geplaatst: 12 maart 2018 Bizar, ik kijk er niet echt naar om en hier komt het ieder jaar terug op. Bij mij staat het in volle zon op zandgrond. 1 Quote
Bit Geplaatst: 12 maart 2018 Geplaatst: 12 maart 2018 Ja. Dat laatste is een van de oorzaken. Op zand hebben ze een langer leven dan op natte veen of op klei.Ze willen vooral ‘s winters niet te nat staan. Zijn ook niet écht winterhard ( bij kale vorst die streng is met voor de vorst uit veel regen bv, vallen ze geheid weg op zwaardere gronden ) Verder; op té rijke gronden blijven agastaches te lang aan de groei en bloei ( ze kunnen zichzelf kapotbloeien ) en door te lang doorgroeien ( zeker met een nat najaar ) zijn ze onvoldoende afgehard voor onze winters Dan zijn er ook nogal wat verschillende agastaches. De ene is wat harder dan de andere.De roodbloemige, de roze en oranje bloemigen, die zijn wat zwakker. Ik zet ze in november in de koude kas.De gewone, simpele, maar ook mooie blauw- lila is de sterkste, maar óok niet betrouwbaar winterhard Héél makkelijk te stekken trouwens allemaal. Doe dat einde augustus, dan zijn het eind november al aardige planten. Kunnen gewoon vorst hebben, maar droger en zonder echt strenge vorst wegzetten.Zaaien gaat ook makkelijk. Oka. Ook belangrijk : zo zonnig mogelijk zetten in de tuin. ‘S zomers 10u + per dag. 1 Quote
Ciska Geplaatst: 13 maart 2018 Geplaatst: 13 maart 2018 Ik ben bang dat het toen waarschijnlijk een natte zomer is geweest....ze stonden zo zonnig mogelijk namelijk (de hele dag). Hmmm.... okay ik ga het nog een keer proberen...op een andere plaats en ik ga ze stekken voor de zekers....thanx Quote
koolrabi Geplaatst: 13 maart 2018 Geplaatst: 13 maart 2018 Ze groeien hier overal zo maar naar hartenlust. Soms overgebleven en erg veel ook uitgezaaid. Het is de paarse variant. Ik doe er dus niks bijzonders aan. Of het dit jaar ook weer zo gaat is afwachten. Ik heb ze vorig jaar wel gezaaid, maar gewoon wachten ging minstens zo goed, zelfs beter. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
JamiePieterse Geplaatst: 22 mei 2018 Geplaatst: 22 mei 2018 Ah, die dropplanten hebben we in Haarlem ook inderdaad. Mooi! Heb je al de gouden tip gevonden?? let me know voor mijn eigen tuintje haha Quote
koolrabi Geplaatst: 22 mei 2018 Geplaatst: 22 mei 2018 Gewoon goed kijken waar je de zaailingen ziet verschijnen. Soms een beetje verplaatsen of verwijderen als het teveel wordt. Dit jaar weer niet te klagen over de opkomst van zaailingen, zo maar. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Rookie Geplaatst: 21 februari Geplaatst: 21 februari (aangepast) Ik heb twee grow bags met een dropplant. Ze zien er natuurlijk niet uit, zo na de winter, ik ga ze binnen kort snoeien. Maar wat ik nu zie aan de voet van de stengels zijn kleine, paarse blaadjes. Is dat onkruid of is dat de nieuwe groei van de dropplant? Voordat ik de boel er uit ruk, wil ik het toch graag even weten. 21 februari aangepast door Rookie 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 21 februari Geplaatst: 21 februari Dat is de nieuwe groei, zie ik hier nu ook. 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Rookie Geplaatst: 21 februari Geplaatst: 21 februari Whoop whoop, dankjewel! Dan laat ik dat mooi staan en zal de rest even snoeien. Quote
Gitta Geplaatst: 21 februari Geplaatst: 21 februari 11 uren geleden, Rookie zei: nieuwe groei van de dropplant? Dat is nieuwe groei. Ik heb het ook bij mijn 3 dropplanten. 1 Quote
Rookie Geplaatst: 22 februari Geplaatst: 22 februari (aangepast) Ik ben er blij mee. Weet iemand soms ook, hoeveel jaar de plant meegaat? Is het een vaste plant? 22 februari aangepast door Rookie Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 22 februari Geplaatst: 22 februari (aangepast) Dropplant / Agastache is een kortlevende vaste plant. Gaat meestal, als je geluk hebt, maar een paar jaar mee. Handhaaft zich door uitzaaien maar dan moet je de uitgebloeide bloemstengels wel tot het voorjaar laten staan. Er zijn overigens ook vormen van Agastache foeniculum die weinig zaad aanzetten en doorgaans door stek worden vermeerderd. Agastache foeniculum kan slecht tegen nattigheid in de winter. Op natte gronden komen ze na de winter meestal matig tot niet terug. Bovendien is de jonge groei zeer geliefd bij slakken die de plant in een nacht kunnen kaalvreten. Als je veel slakken in je tuin hebt dan is de dropplant geen goede keuze. 22 februari aangepast door Brabantse Tuinprins 2 2 Quote
Rookie Geplaatst: 22 februari Geplaatst: 22 februari Dankjewel @Brabantse Tuinprins. Dan heb ik waarschijnlijk heel veel geluk gehad. Het was toch echt een natte winter hier en we stikken van de slakken. Misschien klimmen die toch liever niet tegen stoffen grow bags op. Hopelijk kunnen we, samen met de bijen en vlinders, dit jaar weer genieten van deze plant! Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 22 februari Geplaatst: 22 februari Mijn plant is aangevreten door mijn hond. En de andere die ik had gezaaid groeiden niet. Ik vond hem juist zo leuk. Misschien (als ik plek heb) nog maar eens zaaien als de aangevreten plant (nu afgedekt) niet meer aangroeit. Quote
Flup Geplaatst: 22 februari Geplaatst: 22 februari Slakken vinden de dropplanten eigenlijk niet zo interessant. Tenminste, dat is mijn ervaring. Het zaait zich makkelijk uit, elk jaar is een verrassing waar er nu weer planten opduiken. Een ideale bijenplant, netzoals bijvoorbeeld Calendula. Die laat ik altijd uitzaaien, want zonder bijen geen bestuiving. 2 Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 23 februari Geplaatst: 23 februari Misschien dat de slakken in Duitsland een andere smaak hebben maar in NL staat de dropplant hoog op het menu van diverse slakken soorten. In mijn tuin zitten veel slakken en ik kan dan ook geen dropplanten in de tuin zetten want die worden na het uitlopen direct kaal gevreten, net zoals Dahlia's en Hosta's. Dat Agastache aromatisch blad heeft schijnt de slakken niet te deren. 2 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 28 februari Geplaatst: 28 februari Wat mij toch vandaag is overkomen! Ik had een bak helemaal opnieuw ingericht en ik had er radijs ingezaaid. Zie ik vandaag opeens 2 verdachte plantjes opduiken, naar mijn weten heb ik ze er niet ingezet. Want ik had er 1 die mijn hond heeft gepakt, maar laten staan en daar zag ik nieuwe groei. En ik had er 2 in een hele andere bak verderop en die heb ik beide verwijderd, omdat ze niet goed groeiden. Nu in weer een andere bak, no 3 dus zie ik 2 plantjes staan met die paarse bloemetjes, nu had ik gelezen bij Rookie dat het nieuwe groei is. Kunnen de zaden ook zo ver komen dat ze in een andere bak tevoorschijn komen door bestuiving? Ik laat ze nu maar staan, maar eigenlijk was er wat anders bedoeld. Ik vind het best wel een experiment om te zien wat er nu gebeurt. Heel mijn plan is toch al door elkaar gegooid. 4 Quote
Rookie Geplaatst: 28 februari Geplaatst: 28 februari Misschien worden de zaadjes verspreid door vogels? Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 28 februari Geplaatst: 28 februari Ja vogels genoeg. Maar ik zag later dat er al een bordje bijstaat aan de rechterkant. Volgens mij gaat het echt niet goed bij mij, dat ik niet meer weet wat ik doe. Misschien heb ik ze toch overgezet en niet gemeld. 2 Quote
CJodokus Geplaatst: 7 maart Geplaatst: 7 maart Eerste jaar dropplant laten staan, tweede jaar veel groter en overal in die bak zaailingen. Ook in een schaduwbak twee meter ervandaan. Dat laatste durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. Bij mij hadden de vogels er geen naamlabel bij gezet Geen enkele zaailing heeft het uiteindelijk overleefd. Goed dat ik nu weet dat dat waarschijnlijk door een natte winter komt en een tuintje met weinig zon in de winter. Ik ga weer opnieuw zaaien, want zelfs als ik dat steeds opnieuw moet doen dan vind ik het nog steeds de moeite waard. Er komen zoveel insecten op af, heel gezellig! 3 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 7 maart Geplaatst: 7 maart Later zag ik dat ik de 2 plantjes toch had verplaatst. De plantjes zelf deden niets, maar toen ik het ging opruimen en omscheppen, zag ik opeens nieuwe stekjes. Daarom houd ik overal verslagen van bij, het gaat weleens mis, maar ik vond deze toch. @CJodokus 3 Quote
CJodokus Geplaatst: 7 maart Geplaatst: 7 maart Tof! Dat scheelt toch voorzaaien en lang wachten. Ja, op deze manier groenten verbouwen is niet alleen goed voor de lichamelijke oefening, ook de hersens doen de nodige gymnastiek. Herkenbaar. 3 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 7 maart Geplaatst: 7 maart 😂😂 Ja en dat valt niet altijd mee. Ik ben maanden bezig geweest met allerlei plaatsingsschema's, maar ik wijk er nu al totaal van af. Wat het eerste komt, die mag het eerste de bak in niet waar? En groente die enthousiast weer opduikt. 3 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.