WilmaXBack Posted March 12, 2018 Share Posted March 12, 2018 (edited) Beste forumleden, Thuis bezig met de agastache foeniculum (dropplanten) kweken. Alleen ik vroeg mij af of je iets kunt doen om de levensduur hiervan te verlengen. Heb deze in de moestuin van een hotel gezien en deze blijven langer mooi dan mijn projectje thuis.. Hoor graag jullie tips. Edited May 7, 2018 by Guest Quote Hallo allemaal! Samen met een team van 5 andere harde werkers houdt ik moestuinen bij van scholen, hotels en dat soort ongein.Voel je vrij om me een berichtje te sturen over alle soorten kruiden, fruit en noten die wij verbouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ciska Posted March 12, 2018 Share Posted March 12, 2018 Lees even mee, want ook bij mij houden ze het maar 1 seizoen uit. Vallen ten prooi aan meeldauw of slakken en komen niet weer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted March 12, 2018 Share Posted March 12, 2018 Bizar, ik kijk er niet echt naar om en hier komt het ieder jaar terug op. Bij mij staat het in volle zon op zandgrond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 12, 2018 Share Posted March 12, 2018 Ja. Dat laatste is een van de oorzaken. Op zand hebben ze een langer leven dan op natte veen of op klei.Ze willen vooral ‘s winters niet te nat staan. Zijn ook niet écht winterhard ( bij kale vorst die streng is met voor de vorst uit veel regen bv, vallen ze geheid weg op zwaardere gronden ) Verder; op té rijke gronden blijven agastaches te lang aan de groei en bloei ( ze kunnen zichzelf kapotbloeien ) en door te lang doorgroeien ( zeker met een nat najaar ) zijn ze onvoldoende afgehard voor onze winters Dan zijn er ook nogal wat verschillende agastaches. De ene is wat harder dan de andere.De roodbloemige, de roze en oranje bloemigen, die zijn wat zwakker. Ik zet ze in november in de koude kas.De gewone, simpele, maar ook mooie blauw- lila is de sterkste, maar óok niet betrouwbaar winterhard Héél makkelijk te stekken trouwens allemaal. Doe dat einde augustus, dan zijn het eind november al aardige planten. Kunnen gewoon vorst hebben, maar droger en zonder echt strenge vorst wegzetten.Zaaien gaat ook makkelijk. Oka. Ook belangrijk : zo zonnig mogelijk zetten in de tuin. ‘S zomers 10u + per dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ciska Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 Ik ben bang dat het toen waarschijnlijk een natte zomer is geweest....ze stonden zo zonnig mogelijk namelijk (de hele dag). Hmmm.... okay ik ga het nog een keer proberen...op een andere plaats en ik ga ze stekken voor de zekers....thanx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
koolrabi Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 Ze groeien hier overal zo maar naar hartenlust. Soms overgebleven en erg veel ook uitgezaaid. Het is de paarse variant. Ik doe er dus niks bijzonders aan. Of het dit jaar ook weer zo gaat is afwachten. Ik heb ze vorig jaar wel gezaaid, maar gewoon wachten ging minstens zo goed, zelfs beter. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
JamiePieterse Posted May 22, 2018 Share Posted May 22, 2018 Ah, die dropplanten hebben we in Haarlem ook inderdaad. Mooi! Heb je al de gouden tip gevonden?? let me know voor mijn eigen tuintje haha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
koolrabi Posted May 22, 2018 Share Posted May 22, 2018 Gewoon goed kijken waar je de zaailingen ziet verschijnen. Soms een beetje verplaatsen of verwijderen als het teveel wordt. Dit jaar weer niet te klagen over de opkomst van zaailingen, zo maar. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts