Lsjr33 Geplaatst: 19 mei 2021 Geplaatst: 19 mei 2021 Ha dat is een mooie uitbreide lijst! Die was ik nog niet tegen gekomen. Quote
Lsjr33 Geplaatst: 19 mei 2021 Geplaatst: 19 mei 2021 (aangepast) 9 minuten geleden, Roland zei: Als ze in pot staan dan is de winterhardheid niet zo belangrijk. Dit wekt de koopwoede alleen maar verder aan 😅 maar dan blijft buiten winterhardheid, het wel of niet bevrucht kunnen raken natuurlijk wel nog een ding. Er zijn soorten die zonder wesp niet ver komen. En mocht hij aanslaan hou ik me graag aanbevolen! 19 mei 2021 aangepast door Lsjr33 Quote
Flup Geplaatst: 19 mei 2021 Geplaatst: 19 mei 2021 (aangepast) Mijn winter was hier helaas wel wat te hard voor een aantal vijgenbomen. Gota de Miel heeft het niet overleefd zo te zien en mijn Goutte d'Or ook niet. Zelfs over mijn Ronde de Bordeaux en Brown Turkey twijfel ik. Al weet ik het nog niet zeker, het is hier nog te koud, waardoor de vijgen in de volle grond nog niet echt groeien. Over 1 week zal het EINDELIJK wat warmer worden is de voorspelling. Voor die tijd zal ik de dode takken wegsnoeien, kijken of er nog leven in die vijgenbomen zit. Zou wel fijn zijn. Een van mijn Brown Turkeys in de volle grond is 2 jaar geleden ook al helemaal tot de bodem afgevroren, maar die liep weer goed uit. Ik heb mijn hoop maar gevestigd op mijn Afghanistanica en Kunduz, die zouden extremere temperaturen aan moeten kunnen. Al hoor ik dat die soorten het ook niet hebben gered (met -20 buiten). Verder de Hardy Chicago en Pfälzer Gebirgsfeige (is een Brown Turkeyvariant). Verder staat nog op mijn lijst (ik wil wel minderen, echt waar!) "Pauls Frostkönigin". Die zou heel goed winterhard moeten zijn. Komt van iemand uit de Duitstalige vijgenfacebookgroep. Voor de heb kan natuurlijk een Panachee, Ice Chrystal en de I258 niet ontbreken. En nog veel meer soorten. Succes met de vijgenverslaving! 19 mei 2021 aangepast door Flup Quote
redzebra Geplaatst: 19 mei 2021 Geplaatst: 19 mei 2021 Ik heb er hier 1 staan die ik +20 jaar geleden heb aangekocht ik weet helaas niet welke soort, Produceert breba's die geven ook de grootste vruchten vanaf eind Juli. In een goed jaar heb je een 2de oogst kleinere vruchten eind september. , Hij staat wel beschermd in vaste grond tegen zuidermuur en is eenmaal, ik denk winter 2008/2009 volledig ingevroren. Dus wintervast in beperkte mate. De vroege vruchtzetting kan wel tegen een enkel graadje vorst maar bij meer moet je ze beschermen. Dit najaar voor vrienden een aantal stekjes opgekweekt, de beste zijn weggegeven maar heb er nog eentje over, moest je interesse hebben laat maar weten. Quote
Lsjr33 Geplaatst: 20 mei 2021 Geplaatst: 20 mei 2021 @redzebra mocht het aan mij gericht zijn, ik ben altijd geïnteresseerd. Maar ik wil Flup niet voor de voeten lopen als het aan hem gericht is 😄 1 Quote
redzebra Geplaatst: 20 mei 2021 Geplaatst: 20 mei 2021 Aan jou, stuur maar een privé berichtje met adres, zal het dit of volgend weekend op de post proberen doen, ik moet wel nog even bekijken hoe ik hem best opstuur. 2 Quote
Lsjr33 Geplaatst: 20 mei 2021 Geplaatst: 20 mei 2021 Leuk! Nu gaat de koopwoede echt even de kast in. Nog een kleine bestelling in Frankrijk geplaatst, hele fijne tip hier ook! Dat maakt de lijst nu als volgt: Briogiotto Blanco Briogiotto Nero Brown Turkey Brunswick Bursa Brown Chicago Hardy Col de Dame Blanc Dalmatie Dame Blanc Dauphine Fiorone Blanc Goklop Green Goldfeige Goutte D'or Grise de St Jean Kadota Lampas Lisa Longue D'aout Nazareth Noire de Caromb Osborn Pastiliere Petrovaca Piccolo Nero Pinto de Mel Rouge de bordeaux Signora St Piere St. Piere et Paul Sultane Violet Dauphine 1 Quote
tielse flipje Geplaatst: 20 mei 2021 Geplaatst: 20 mei 2021 Rouge de Bordeaux is toch identiek aan Pastiliere? Quote
Lsjr33 Geplaatst: 20 mei 2021 Geplaatst: 20 mei 2021 Goede vraag, geen idee. De RdB heb ik gekregen, de Pastiliere had ik zelf gekocht. Grote kans dat er dubbele dubbele zijn / bijkomen 😅 Quote
acpronk Geplaatst: 20 mei 2021 Geplaatst: 20 mei 2021 Heb je die gekregen als RdB of als Rouge de Bordeaux?RdB staat normaal gesproken voor Ronde de Bordeaux. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Lsjr33 Geplaatst: 20 mei 2021 Geplaatst: 20 mei 2021 Rouge de Bordeaux, ik dacht even lui te typen. Quote
Roland Geplaatst: 20 mei 2021 Geplaatst: 20 mei 2021 De afkorting RdB wordt gebruikt voor Ronde de Bordeaux. Ras heb ik nog wel voor je. 1 Quote
Flup Geplaatst: 20 mei 2021 Geplaatst: 20 mei 2021 2 hours ago, tielse flipje said: Rouge de Bordeaux is toch identiek aan Pastiliere? Klopt helemaal. Quote
acpronk Geplaatst: 20 mei 2021 Geplaatst: 20 mei 2021 palmi.bg die heeft ook veel vijgensoorten en de prijzen zijn ook heel redelijk. Website is ook in het Duits beschikbaar.Is de Palmi website betrouwbaar? En heb je een indicatie van de grootte van de planten?Verder hebben ze een mooie collectie lagerstroemia. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Flup Geplaatst: 21 mei 2021 Geplaatst: 21 mei 2021 Ik heb al een paar keer vijgen bij Palmi gekocht en die zijn altijd redelijk vlot bezorgd. Voor dat geld kun je geen grote planten verwachten, maar wel goed bewortelde stekken en meer. Hoor verder ook geen gekke verhalen over Palmi, dus wat mij betreft is het een betrouwbare zaak. Het is dat ik nu niks nodig heb, maar ik zou er zonder aarzalen weer kopen. 1 Quote
Lsjr33 Geplaatst: 23 mei 2021 Geplaatst: 23 mei 2021 Bedankt voor de tip @Flup! Is er al eens iemand langs Bio Feigenhof gekomen online? Ik vraag me af of je vijgen van goud krijgt daar, wat een prijzen. Quote
mdubbelm Geplaatst: 23 mei 2021 Geplaatst: 23 mei 2021 Ok ik begin door jullie enthousiasme nu ook een kleine vijgenverslaving te ontwikkelen. Ik vind ze zo lekker, maar wist niet dat er zoveel soorten geschikt waren voor ons koude landje. ik heb 1 plant waarvan ik het ras niet weet, gekregen van een oude tuinbuur op het vorige volkstuincomplex. Ik vermoed gewoon Brown Turkey. Verder van de winter van @Roland hier een stek van Ronde de Bordeaux gekregen, die doet het heel goed. stel dat ik nog 1 of 2 vijgen erbij wil. Wat zijn dan must haves? Ik dacht zelf iig aan Goutte d’Or. Quote
mdubbelm Geplaatst: 23 mei 2021 Geplaatst: 23 mei 2021 En @Lsjr33, waar laat jij meer dan 30 soorten vijgenstruiken?? Quote
Lsjr33 Geplaatst: 23 mei 2021 Geplaatst: 23 mei 2021 (aangepast) Gestapeld in de schuur 😂 Nee, ze zijn allemaal nog jong en staan in pot dus ik sleep ze van kas naar buiten (in mijn pluk tuin to be, ik heb twee tuinen) en in het najaar weer terug Wat betreft je vraag durf ik nog geen advies te geven, ik moet alles nog proeven! 23 mei 2021 aangepast door Lsjr33 Quote
Mellie Geplaatst: 23 mei 2021 Geplaatst: 23 mei 2021 Zo leuk om deze info allemaal te lezen. Wist niet eens dat er zoiets als een vijgenclub bestond Ik ben vandaag bij een meneer langs geweest in een dorpje boven Groningen met heel veel vijgen in de tuin. Was zo leuk en leerzaam. Na 15/08 mag ik komen plukken. Haha, hij denkt zeker dat ik dat niet zal doen maar dat laat ik mij natuurlijk niet 2 x zeggen. 3 Quote
acpronk Geplaatst: 23 mei 2021 Geplaatst: 23 mei 2021 Haha, neem je de man en 4 boodschappen tassen mee @Mellie ? 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Mellie Geplaatst: 23 mei 2021 Geplaatst: 23 mei 2021 De kinderen zijn betere plukkers@acpronk!Alhoewel... ze eten ook een stuk beter 1 Quote
Flup Geplaatst: 23 mei 2021 Geplaatst: 23 mei 2021 11 hours ago, Lsjr33 said: Bedankt voor de tip @Flup! Is er al eens iemand langs Bio Feigenhof gekomen online? Ik vraag me af of je vijgen van goud krijgt daar, wat een prijzen. Daar zijn de prijzen inderdaad veel te duur. Dezelfde soorten kun je veel gunstiger kopen, zelf koop ik daar in ieder geval niet. @mdubbelm Goutte d'Or is een heerlijke vijg. Honingzoet en rijpt niet al te laat. Aanrader! 2 Quote
mdubbelm Geplaatst: 23 mei 2021 Geplaatst: 23 mei 2021 Iemand ook bekend met deze site: http://www.devijgentuin.nl/index.html ? Quote
Bertus Geplaatst: 24 mei 2021 Geplaatst: 24 mei 2021 Bijgevoegd een link naar een blog, hier is een download (gratis download deel 2) mogelijk naar een pdf van 69 pagina's met algemene informatie maar ook duidelijke beschrijvingen van diverse vijgenrassen. https://frankdelsaert.wordpress.com/2017/08/04/wie-goed-zorgt-voor-vijgenboom-zal-ervan-eten/ Overigens heb ik wel gemerkt dat informatie over vijgen op uiteenlopende websites nogal tegenstrijdig kan zijn. Een trage groeier kan op een andere site weer een forse groeier zijn. Hetzelfde geldt voor al dan niet goed vruchten geven bij bepaalde rassen. Maar over algemeen kun je overal wel waardevolle informatie wegplukken.... en dat geldt natuurlijk ook voor dit forum @Flup dank voor de tip ... ik heb een goutte d'or in bestelling 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.