Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

1


mathias.deneire

Aanbevolen berichten

Nee is zeker geen phyt...als je dat in je planten hebt, dan herken je het echt wel....zit namelijk niet alleen op vruchten maar overal, stengel, blad en vaak meerdere planten.....echt.....je herkent het meteen.

 

Donkere verkleuring begint vaak bovenin en later worden de tomaten rood..

Wat nog wel kan is een soort van rot....is een echte bruinverkleuring maar dat begint dan weer onderaan de tomaat...bij de neus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit hoort bij het rijpingsproces van de tomaat, is niks geks.

 

Phytophthora ziet er anders uit, kijk maar:

 

38Phytophthora28931529229658.jpg

 

10Phytophthora33761529229679.jpg

 

Dat begint meestal met vlekken op het blad en eindigt met vlekken op de stam en op de tomaten zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan indruk bevestigen dat tomaat waarschijnlijk al begint te kleuren of nu al laat zien waar later donkerder (bruin, zwart,dieprood) gaat ontstaan. Zal nog wel enkele weken duren voordat echte rijping optreedt, maar geen ziekte te zien.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niks aan het handje volgens mij. Zie dit vaker bij tomaten in de kas waar ik vaak op bezoek ben. Volgens de tuinder komt dit door (te)veel zon.

Zit altijd aan de bovenkant van de tomaat, rondom de steelaanzet (vangt ook de meeste zon)

Als de tomaat rijp (rood) wordt, zul je een gele verkleuring blijven zien, die een soort van 'verkurkt' lijkt te zijn.

Zelf heb ik bijna nooit last van, maar dat kan ook de raskeuze zijn???. De tuinder heeft meestal Pyros F1 staan waar dit dus wel bij voorkomt.

Zou me dus voorlopig maar geen zorgen maken.

Phyt komt trouwens later in het seizoen en eerder bij planten die niet onder dak staan door opspattend (regen)water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Owww das minder. Ik heb soortgelijke problemen op mijn plat dak op het zuid oosten waar het soms tegen de 50 graden is in de kas. Gelukkig nog wel tomaten maar de verdamping is te hoog dus geen goede planten. Daarom heb ik wat huiswerk gedaan over hitte bestendige rassen en wil ik volgend jaar Arkansas Traveler kweken: http://m.bonnieplants.com/varieties/tabid/61/id/37/Arkansas-Traveler.aspx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...