Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Geitenwollen-sok activiteiten

Featured Replies

Geplaatst:

maar helena, je maakt me aan het blozen.

we zien het vaak zelf niet, voor onszelf is het zo speciaal niet, voor de ander wel.

wat jij daar even zomaar allemaal opsomt ......alsof het allemaal niets is!

besef je dat eigenlijk wel

• 2 weken later...
Geplaatst:

Die taarten zien er ontzettend mooi uit (en lekker).

Ik bak zelf slagroomtaarten voor de verjaardagen. Ze smaken kei-lekker (zien er niet zo geweldig uit als die marsepeintaarten)

We gaan meestal met de fiets (is dat ook geitewollensokkerig?)

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:
Die taarten zien er ontzettend mooi uit (en lekker).

Ik bak zelf slagroomtaarten voor de verjaardagen. Ze smaken kei-lekker (zien er niet zo geweldig uit als die marsepeintaarten)

We gaan meestal met de fiets (is dat ook geitewollensokkerig?)

met de fiets ? goed voor het milieu !!! en om de taarten er weer af te fietsen...

maar ja wat is nu eigenlijk ""geitenwollensokkerig"".... ben laatst op een ecologische/biologische markt geweest en daar lopen vooral veel mensen die heel bewust bezig zijn met hun omgeving en hun zelf ......alleen maar toe te juigen toch ?

en het gros van de mensen was eigenlijk ook best hip en deel ook zelfs erg netjes...! liepen natuurlijk ook echt wel wat van die grijze ""geitenwollensokken"" mensen tussen, met echte geitenwollensokken in open sandalen....

maar ach geitenwollensokkerig of niet ; we zijn wie we zijn en onze omgeving heeft het maar te accepteren toch ? !!

Geplaatst:

Ik maak me eigen chocomel, is dat geitewollen-sokkerig?

Geplaatst:

cacao met suiker mengen, ongeveer 2 delen cacao en 1 deel suiker. Melk in steelpannetje warm maken tot je au zegt als je je vinger er in steekt, in de mok met het cacao-suiker mengel doen en heel goed roeren. En dan heb je heerlijke chocomel. Is het te sterkt doe je er wat meer suiker bij, is het te zoet en smaakloos doe je er wat meer cacao bij.

Geplaatst:

Door de tip van een van jullie ( Helena, Harmony of Helly, in ieder geval iemand met een h, ik ben te lui om terug te bladeren) heb ik nu geitenwollen sokken aan..heerlijk in deze zomer/herfst..straks ga ik sushi maken met deze sokken aan, en zeer geitenwollen-sokkerig gerecyclede wespenvallen maken van petflessen...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Proest!

Dennis29--ben blij dat ik nu eindelijk weet hoe ik chocomel moet telen...ehh maken!

Appelvrouw: lekker, die sokken met dit herfstweertje! En ik kan het weten, met dit weer hier ook gebreide sokken aan, en hoe geitewollesokkerig...ik brei ze ook nog zelf!

Geplaatst:
cacao met suiker mengen, ongeveer 2 delen cacao en 1 deel suiker. Melk in steelpannetje warm maken tot je au zegt als je je vinger er in steekt, in de mok met het cacao-suiker mengel doen en heel goed roeren. En dan heb je heerlijke chocomel. Is het te sterkt doe je er wat meer suiker bij, is het te zoet en smaakloos doe je er wat meer cacao bij.

Geweldig, zo maakte mijn vader het vroeger precies zo, voor ons!

Geplaatst:
cacao met suiker mengen........

Zwijmel. Maar gelukkig, het is al herfst, dus bijna winter, dus bijna cacaotijd. .

Oh en nog een scheutje beerenburg of whiskey of zo . En fijn schaatsijs buiten!

Voor mezelf maak ik dit recept meestal zonder suiker (ik doe ook geen suiker in mijn koffie). Je krijgt dan een heel ander drankje. Ik vindt het erg lekker veel vrienden niet, einde discussie.

Geplaatst:

Ik zat nog altijd de goede mengverhouding voor cacao-suiker te zoeken. Dank je wel. Onlangs was de Droste Cacao in de aanbieding bij onze AH want ging uit Assortiment. Heb toen maar een aantal pakken meegenomen. Dochter is chocoverslaafd...

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

• 1 jaar later...
Geplaatst:

en daar gaan we weer

geitenwollensokkenachtig of niet; ik maak mijn eigen was middel van zeep, wast erg schoon en zacht, erg goedkoop en beter voor het mileu

en zit niet op facebook, twitter enz......heb wel watsapp net een weekje ...erg handig en goedkoop

Geplaatst:

Het moestuinieren opzich vind ik al geitenwollensokkerig... uren naar een bakje aarde staren om te zien of het zaadje al opkomt. Vervolgens strikt het weerbericht in de gaten houden om te zien of er vorst aankomt. Bij vorst worden de plantjes liefkozend op een beschut plekje neergezet of toegedekt met een dekentje...

En dit alles vanwege de drang om zelf tomaten op te kweken, terwijl ze bij de super om de hoek per honderden verkocht worden.

Daarnaast bak ik graag mijn eigen brood en soms cake, taart of koekjes.

Ik spaar groente en fruit restjes voor de composthoop en houd ook eierschillen en koffiedik gescheiden...

To plant a garden is to believe in tomorrow.

Geplaatst:

ik bewaar en re-cycle heel heel veel,

mijn huishoudelijke hulp die 2x p.w. komt wordt gek van mij en mijn geitenwollensokken!

mijn sprei die op de rand wat smoezelig wordt , mag pas als het echt mooi weer is gewassen worden, want binnendrogen of in de droger WIL ik absoluut niet, toetje bakken, blikken en lege afwasmiddelflessen moeten bewaard, altijd handig ook voor de kleinkinderen, knoopjes,lintjes en kleine lapjes, altijd handig ergens voor!

kadootjes en verpakkingen maak ik ook vaak zelf.

kant en klare maaltijdenl gebruik ik niet

en liep 30 jaar terug al in het bos om vlierbessen te plukken voor liters sap te maken, kinderen hebben er nog 'n trauma van

heb ook 'n hekel aan de consumeermaatschappij.......

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

Mensen noemen mij vaak een geitenwollensok... Waarom?? Geen idee...

Oké, wij bakken ons eigen brood en cake(maar kopen de ingrediënten toch gewoon?).

Oke, wij hebben een moestuin...

Oke, ik koop alleen bio vlees en vers producten...

Ik kom er openlijk voor uit dat we met zn allen voor t milieu moeten zorgen, en als iemand iets uit mijn auto raampje gooit wordt ik boos!

Wij koken zo veel mogelijk zonder e-nummers, en liefst alles vers of zelf ingemaakt.

Ik brei en haak (vooral plaids, sjaals en mutsen), scheid mijn afval en hergebruik zo veel mogelijk...

Ik vind mezelf een bewust mens, en veel zelf doen is ook een hobby!

Als ik dan een geitenwollensok ben, dan ben ik een trotse geitenwollensok! En ik hoop dat ons beebje in de maak straks net zo van de natuur mag genieten als wij nu!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Geplaatst:

Beebje in de maak of is zij/hij al gemaakt?

Geplaatst:

Ja ik maak ook mijn eigen wasmiddel al een tijdje en dat werkt prima ! ik probeer zoveel mogelijk verpakking materiaal te hergebruiken / recyclen, zoals margarine kuipjes, flessen, bakken waar vlees in heeft gezeten,ik hergebruik koffie en thee voor de tuin en andere compost uit de keuken, ook bewaar ik geopende enveloppen en brieven die aan 1kant wit zijn en knip en kleine notitie papiertjes van Verder naai ,brei en haak ik veel. Ook maak ik taart, cake , brood en groenten taarten ,heerlijk ! Van de zomer voor het eerst veel limonade gemaakt van allerlei rode vruchten en zelf geplukte vlierbessen. De kids vonden die trouwens heerlijk. Het plukken van noten en fruit in het wild vind ik ook een leuke sport. wollen sokken draag ik niet, vind ik te prikkerig !

Geplaatst:

@Annette, als je veel vlieren in de buurt hebt, moet je eens vlierbloesemsiroop maken, zááálig!!

Geplaatst:
Beebje in de maak of is zij/hij al gemaakt?

Whahaha, hij/zij is al gemaakt, moet alleen nog een week of 28 goed groeien...

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Geplaatst:

Haha het geitensokkentopic is weer boven water. Laat ik ze nu net aanhebben! Niets heerlijker in de winter dan geitenwollen sokken ( van schapenwol )

Geplaatst:

ff definitie volgens wiki........[de viking? droeg die ook die dingen ]

Geitenwollen sok -

De drager van geitenwollen sokken is volgens het cliché:

- Aanhanger van een linkse politieke partij

- Beoefenaar van alternatieve geneeswijzen

- Aanhanger van de esoterische wijsbegeerte

- Pacifist

dus geen moestuinierders???????????

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

Als overtuigd PSP stemmer kan ik me hier voor een deel in vinden...alleen dat esoterische wijsbegeerte..daar ben ik te aards voor

Geplaatst:

haha, heb net mijn geitenwollensokken van de action aan, heerlijk als pantoffels in de avond, zo op die sokken even de hond uitlaten want ze passen niet in mijn schoenen

Volgens mij ben ik ook een flinke geitenwollensok.

Ik brei, naai, klei, vlecht en weef, pruts met leem enzo meestal freubeldingetjes overigens...op de giga-leemoven na die is echt stoer geworden.

Ik priegel verder wat met scherfjes/mozaik (niet vaak, moet ik weer eens doen)

Maak zelf jam, siroop, bier en wijn brood en gebak

weck al mijn groenten of maak in op azijn

Ik koop nooit een blik of pakje van iets, gebruik alleen alles vers, het enige blik in huis is ansjovis en soms tonijn

ALLES wordt hergebruikt, vrijwel niets wordt weggegooid, dus regelmatig zit ik weer van een of andere verpakking iets anders in elkaar te vouwen/knippen/plakken

Nieuw project gaat worden: overschot van kleding in repen scheuren en daarmee weven of haken, ik moet nog iets leuks bedenken dus tips zijn welkom!

Ook pluk en droog ik kruiden en wilde paddenstoelen

Maak wasmiddel, olietjes, azijntjes, sambal

Kweek, pluk en droog kippenwintervoer (ipv graanmix kopen)

Ik denk hoe meer tijd je hebt hoe meer je geitenfreubelsok kan zijn, als je het al ligt natuurlijk, wij steken al ons tijd erin, hierdoor hoeven we ook haast niets te kopen en dus haast niet (voor geld) te werken

Geplaatst:
....dus geen moestuinierders???????????

Jawel hoor! Dat hangt af op wat voor klompen je werkt in de tuin. Gewone houten klompen van het merk VV hebben een nogal hoge kap waardoor je echte dikke sokken aan moet.

Ook beoefenaars van barokmuziek op originele instrumenten werden in de jaren '60 met geitenwollen sokken geassocieerd.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.