Jorieke123 Geplaatst: 5 juli 2022 Geplaatst: 5 juli 2022 Ja hier ook best wat (gewone)wespen in o.a de aardbeien en frambozen. Ze waren ook al aanwezig bij onze bbq zondag. Ze lijken wel kleiner dan andere jaren. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 5 juli 2022 Geplaatst: 5 juli 2022 2 uren geleden, Karietje zei: is het bij jullie ook zo? Nee hoor, gelukkig niet. Het valt me juist op dat we hier dit jaar helemaal geen wespen- of hoornaarnesten hebben. Wel veel Franse veldwespen die water komen drinken, maar die zijn heel rustig en doen niets. Leuke beesten, met die hangende achterpoten Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Mellie Geplaatst: 5 juli 2022 Geplaatst: 5 juli 2022 https://www.nu.nl/dieren/6210400/veel-wespen-verwacht-door-aanhoudende-hoge-temperaturen-en-zon.htmlVolgens nu.nl ook hoor. Wij hebben er ook last van. Hele wijk heeft al bestrijding gehad geloof ik. Quote
woldistel Geplaatst: 5 juli 2022 Geplaatst: 5 juli 2022 @henkg Quote Nog erger is de hoornaar. Hoe kom je daarbij? Quote
henkg Geplaatst: 6 juli 2022 Geplaatst: 6 juli 2022 "Nog erger is de hoornaar". Ik moet dat corrigeren: De hoornaar blijkt een bedreiger/moordenaar te zijn voor b.v. bijen (jammer), en b.v. gewone wespen (wel prettig). Wel lastig voor mensen, maar een stuk minder lastig dan die gewone wespen. Toch heb ik veel liever die "gezellige" Franse veldwespen. Ondanks het feit dat ik -alweer een jaar of drie geleden- 3x gestoken ben, binnen een week. De steek valt erg mee: kwartiertje een licht zeurderig pijntje, daarna is het voorbij. 1e: Met blote rug leunen tegen een houten tuinbankje. Dat zat er net eentje cellulose te schrapen, voor zijn nest. Prik. 2e: Verwijderen van een gebroken dakpan. Precies daaronder zat een nestje. Prik. 3e: Plaatsen van een vervangende dakpan. Kon wel even zonder handschoenen, dacht ik. Prik. Tijdens warme perioden koelen Franse veldwespen hun nest met water. Bij mij staat er dan altijd een grote platte bak met water. Het duurt wel even voordat ze die gevonden hebben, maar daarna is het vliegplan ze bekend. Landen, water tanken, en terug naar het nest. Ook als je er vlakbij zit. Bak moet wel steeds op precies dezelfde plek blijven staan. Filmpje van 5 jaar geleden, toen heel veel bezoek gehad: 4 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Inloggevens kwijt Geplaatst: 6 juli 2022 Geplaatst: 6 juli 2022 Die angst voor de hoornaar vind ik zelf flink overdreven. Waarschijnlijk omdat ze het ideale onderwerp zijn voor het nieuws in de komkommertijd. En ja, in het verleden zijn er mensen gestoken en dat kan pijnlijk zijn. Maar om daar bang van te worden, nou nee (heb meer schrik voor de energierekening!). Ik heb hier een grote struikklimop staan die ieder jaar in september/oktober uitbundig bloeit. Hier komen ook hoornaars op af die proberen bijen, wespen en vliegen te vangen. Ik kan er uren naar kijken hoe de hoornaar tevergeefs probeert zijn prooi te pakken. Zolang je rustig blijft staan en niet gaat slaan laten de hoornaars je met rust. 1 Quote
haplo Geplaatst: 6 juli 2022 Geplaatst: 6 juli 2022 Hier plots heel veel wespen in de tuin sinds dit weekend. Op elke bijna rijpe moerbei zit er 1 en de aalbessen zijn ze ook allemaal aan het opeten (en dat zijn er wel wat). Vorige jaren heb ik niet eens opgemerkt dat ze aan het fruit zaten, toen waren het enkel vogels die iets opaten. 1 Quote
Karietje Geplaatst: 7 juli 2022 Geplaatst: 7 juli 2022 Ja ik moet ook echt heel goed kijken als ik rijp fruit wil plukken of ik geen wesp mee heb.. & bang ben ik er niet echt van alhoewel ik surieus allergisch reageer op wespen.. maar ik vind het gewoon niet heel aangenaam dat ik de moestuin niet in kan of ze hangen daar al rond mijn oren.. Hier zitten gewone wespen & franse veldwespen.. -> Net een nest gevonden onder de dakpannen bij de buren, meneer de buurman maar verwittigen want hij vernietigd zelf. 1 Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
Flup Geplaatst: 7 juli 2022 Geplaatst: 7 juli 2022 Tot nu toe, even afkloppen, heb ik minder last van wespen in de tuin dan voorgaande jaren. De hoornaars hebben ze vorig jaar goed opgegeten en we hebben een vorig jaar een groot nest in de rolkast van het raamkozijn (bij de terrasdeur) weg laten halen. Maar toch ben ik al gestoken door een wesp die in de auto zat. Ik vind het pokkenbeesten, maar ja, het is ook natuur. Quote
Mellie Geplaatst: 13 juli 2022 Geplaatst: 13 juli 2022 Ik heb vandaag voor de 2e x in 7 dagen tijd de plaagdierbestrijding over de vloer gehad. 2 wespennesten. Altijd fijn. Kost nog een paar duiten zeg. Sjonge jonge…:Die boven het kippenhok was met heel veel water verholpen, maar deze zaten onder het dak. Het regent voorlopig wespen vrees ik. Quote
Roland Geplaatst: 13 juli 2022 Geplaatst: 13 juli 2022 Je zult dit jaar niet veel last gehad hebben van muggen en luizen. Quote
Mellie Geplaatst: 14 juli 2022 Geplaatst: 14 juli 2022 Ik woon aan het water als ik daar geen last meer van heb, dan hebben we wel erg veel wespen vrees ik! Dus ik hoop dat het bij deze nesten blijft. Quote
Bertus Geplaatst: 19 juli 2022 Geplaatst: 19 juli 2022 In mijn Opal pruimenboom kwam vorige week een wespen invasie op gang toen de pruimen begonnen te rijpen. De 2 wespenvangers binnen no time vol met als overgrote gedeelte .. hoornaars (en evengoed heel heel veel pruimen aangetast). De gemeente is geweest en gelukkig zijn het geen aziatische hoornaars ik ken het verschil nu ook. De aziatische moordt bijenvolken uit, de (grotere!) inheemse niet. Vandaag viel me het af en aanvliegen van hoornaars in mijn vijvertje op. Op een lelieblad water tanken. Heb het wegvliegen gevolgd en ja hoor .... naar de bovenste beluchtingvoeg in de nok van mijn huis dus een nest in de spouw. Zolder gecheckt ... gelukkig niets. De ruimingsdienst gebeld, morgenvroeg gaan de hoornaars naar de eeuwige jachtvelden. Prachtig mooie beestjes maar te veel is te veel ... Quote
Lia56 Geplaatst: 19 juli 2022 Geplaatst: 19 juli 2022 Ook hier veel last van wespen... ivm allergie bijna niet naar buiten kunnen zonder bescherming.. Kleinkinderen lachen zich een kriek maar alles wat een beetje helpt is meegenomen.. was al een aantal keer gestoken en dan is t een ritje naar de EHBO... snap niet dat ze daar voor langer dan een week medicijnen voor geven Is ieder jaar t zelfde liedje..😏 Quote
tuinLB Geplaatst: 20 juli 2022 Geplaatst: 20 juli 2022 Hier ook al 2 nesten. 1 in de grond, redelijk dicht bij de moestuin. Heb weinig last van deze wespen. Is een vrij kleine soort, welke ik nog niet gedetermineerd heb. Vandaag ook een nest ontdekt nabij het terras in een vogelhuisje. Dit nest heb ik wel al verwijderd. Deze wespen waren ook een stuk aanweziger. Schoonmoeders heeft van de week al een groot nest laten verwijderen in de schuur. Dus hier in de buurt wel meer nesten dan andere jaren. Quote
mdubbelm Geplaatst: 20 juli 2022 Geplaatst: 20 juli 2022 Ik was het weekend in Frankrijk, daar ook zeer opdringerige wespen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.