Geplaatst: 1 oktober 20187 j https://www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen/fruitteler-vogelwaarde-stopt-noodgedwongen-met-de-oogst~ae2896cb/ Henk misschien voor jou interessant? (denk ik)Als het dichterbij was dan ging ik nog wat plukken. 18 november 20196 j aangepast door Gast
Geplaatst: 12 oktober 20187 j Auteur https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/bioboer-in-biggekerke-heeft-zes-ton-prima-pompoenen-maar-de-supermarkten-willen-ze-niet~a533b58d/
Geplaatst: 22 januari 20197 j Auteur Hier weer een verhaal vandaag gezien op FB Waarom onze perenoogst dit jaar geen enkele supermarkt bereikt. Een verhaal om eens bij stil te staan. En wellicht iets om voor in actie te komen.In de krakende vorst stapten wij vanmorgen weer op onze trapjes om de perenbomen voor 2019 in vorm te snoeien. Dit doen wij vanuit passie, maar ook in de hoop dat onze peren in 2019 wél een weg naar de consument zullen vinden. Onze 45.000 kilo Doyenné du Comice peren van 2018 staan namelijk nog in de koeling te wachten op afnemers.Waar wij onze peren normaliter direct van de stam af kunnen verkopen, was er dit najaar geen enkele vraag of prijsvorming. Een landelijk overschot, deels veroorzaakt door het goede groeiseizoen voor alle telers die kunnen beregenen. Langs de Oosterschelde hebben wij daartoe geen mogelijkheid, dus onze peren zijn door de droogte aan de kleine kant gebleven en vielen daardoor als eerste buiten de boot. Een prima partij Doyennés; luxe peren met een verfijnde, zoete smaak. Dit jaar zelfs extra smaakvol door de vele zonuren.Ondanks het gebrek aan vraag hebben wij de peren dit najaar geplukt (kosten +10 cent per kilo), want je product laten wegrotten is voor ons als teler geen optie. De peren gingen in de koeling (+10 cent) en de rest is geschiedenis. De marktprijzen dekken momenteel nog steeds maar een klein deel van de reeds gemaakte en extra te maken kosten, zoals sortering (+10 cent) en vervoer. Inmiddels komt de dag dat we de Doyennés moeten laten storten (+11 cent) als minst verlieslijdende optie steeds dichterbij. Voedselverspilling anno 2019.Het overschot is vergroot door internationale ontwikkelingen, zoals de Russische boycot, maar ook de toegenomen buitenlandse concurrentie zien wij als grote aanstichter. Oost-Europese landen zijn met EU-subsidies meer fruit gaan telen en kunnen door lagere loonkosten goedkoper leveren. Een structureel probleem, dat dit jaar extra zichtbaar is geworden door de goede Nederlandse oogsten.Wil je als consument bijdragen aan een eerlijke prijs voor Nederlandse boeren en telers? Stop dan met het massaal eten van geïmporteerde fruitproducten. Koop lokaal. Je proeft en voelt het verschil. En het helpt voedselverspilling tegen te gaan.Hopelijk krijgt dit onderwerp hiermee weer een podium. Het is misschien een druppel op een gloeiende plaat, maar hoe meer we druppelen, hoe sneller de gloeiende plaat afkoelt. Wellicht komen onze Zeeuwse peren alsnog bij de consument terecht. Welke groothandel, supermarktgroep of fruitverwerker wil meedenken en komt in actie? De Doyennes staan in kisten van 400kg. Puur om uit de kosten te komen, zijn we al blij met een prijs van 30 cent per ongesorteerde kilo. Bij voorkeur per kist af te nemen. Voor gesorteerde en verpakte peren komt er 10 cent bij. Afhalen in Wemeldinge. Bezorging tegen een kleine vergoeding in overleg mogelijk. Afhankelijk van de reacties denk ik eventueel ook aan een verkoopdag voor consumenten.Bedankt voor het lezen.Namens mijn schoonfamilie, familie de SchipperIrene van LeeuwenVoor meer informatie ben ik bereikbaar op 06-28347878 of [email protected]
Geplaatst: 18 november 20196 j Auteur Vijfenveertigduizend kilo uien liggen er op het land van Henry en Inge Woltinge vlakbij Ruinen. Mensen mogen de uien gratis meenemen als ze de uien zelf met de hand rapen.
Geplaatst: 18 november 20196 j Ooo was ik maar in de buurt. Dan maakte ik lekker veel uiensoep dit jaar.Ik lees trouwens nu pas dat verhaal van de perenboeren echt schrikbarend is dat. Weet jij hoe dat verder verlopen is Angela?Enne hoe komen die uien daar met 45 duizend kilo te liggen, worden niet geoogst, onverkoopbaar, te klein? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 19 november 20196 j Op Facebook heb je zelfs een pagina / groep waarin boeren hun overschotten kunnen melden. Die kunnen dan tegen een kleine vergoeding worden opgehaald door consumenten.Het is ontzettend zonde dat goed fruit en goede groenten anders verloren gaan. Alleen omdat de mens blijkbaar alleen perfect uitziende producten wil kopen. Heb een hekel aan voedselverspilling, temeer ook omdat er ook zoveel mensen zijn die nauwelijks geld voor goed eten hebben.Als hier zoiets in de buurt zou zijn, zou ik daar ook aan meedoen. Kan ook gelijk geweckt worden of ingemaakt, zodat het lang goed blijft.
Geplaatst: 19 november 20196 j 45 ton uien lijkt natuurlijk heel veel, maar het is hoogst waarschijnlijk minder dan een hectare. ik denk dat ze de uien op een zwad hebben gelegd om te drogen, waarna ze een deel van de oogst niet voor de regen binnen hebben kunne halen, en na die regen is het niet meer droog genoeg geweest om met de trekker het land op te kunnen
Geplaatst: 19 november 20196 j Een "zwad": weer wat geleerd.Hier worden ze eerst gerooid (uit de grond getrokken), en komen dan weer precies op de rij waar ze eerst stonden.Afhankelijk van het weer laat men ze een week tot twee weken drogen. Daarna worden ze machinaal geraapt.Hier speelden wellicht twee dingen: door de nattigheid konden de raapmachines het land niet op, en daarbij zullen de uien nog of weer nat zijn geworden , dus toch al niet goed op te slaan.Voor rapers (zoals ik) maakt dat niet uit: nadrogen van enkele tientallen kilo's kan makkelijk binnen, in huis. Pas daarna opslaan in een schuurtje of zo.Zo dus (uit mijn fotoarchief, 30 sep 2017): Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 19 november 20196 j de uien kunnen overigens ook prima in de opslag gedroogd worden hoor, zeker als ze goed rijp zijn, wat in deze tijd van het jaar zeker het geval zal zijn.dit kost alleen wel een hoop energie voor ventilatie en verwarming, en dus geld.deze boer heeft gegokt op droog weer, en mis gegokt. in het artikel wat online wel te vinden is zegt hij t zelf ook al, risico van het vak
Geplaatst: 22 november 20196 j Auteur Ooo was ik maar in de buurt. Dan maakte ik lekker veel uiensoep dit jaar.Ik lees trouwens nu pas dat verhaal van de perenboeren echt schrikbarend is dat. Weet jij hoe dat verder verlopen is Angela?Enne hoe komen die uien daar met 45 duizend kilo te liggen, worden niet geoogst, onverkoopbaar, te klein? De grond was te nat om de uien met de machine te rapen.Ik zou ook zijn gaan rapen hoor. Maar te ver weg.
Geplaatst: 22 november 20196 j Auteur Geredde peren fruitteler De Schipper uit Wemeldinge verwerkt tot ‘Toffeperensap’WEMELDINGE - Na de pruimen van Kees Hamelink, zijn nu ook de te kleine peren van de familie De Schipper gered. Boerschappen uit Breda kocht 25.000 kilo van de eerst onverkoopbare voorraad Doyenné du Comice op en maakte er perensap, jam en stroop van. Boerschappen - actief in Brabant - haalt zijn producten bij lokale boeren en verkoopt die in boodschappenboxen. De boer krijgt er een eerlijke, kostendekkende prijs voor. Vorig jaar kocht Boerschappen in Zeeland al 2000 kilo pruimen van teler Kees Hamelink, die te klein waren voor de veiling. Stijn Markusse van Boerschappen pikte ook de noodkreet op van de familie De Schipper in Wemeldinge, die in zijn maag zat met 45.000 kilo (voor de veiling) te kleine peren. Terwijl de schappen van de supermarkten vol lagen met buitenlandse peren, dreigden Zeeuwse peren op de stort te belanden. Opslag in de koelcel kostte elke dag geld; ook het storten zou nog eens 11 cent per kilo kosten. Bij Agrimarkt, die lokale telers vaak te hulp schiet, kon De Schipper niet terecht: daar lagen al peren van Kloosterboer uit KapelleBoerschappen besloot in te springen en kocht 25.000 kilo om ze te verwerken tot sap, stroop en jam. Samen met influencer The Happy Activist (‘Goeie acties waar je blij van wordt) promoten ze die op social media. Sinds zaterdag is het mogelijk het Zeeuwse Peer Topeer’-appelsap en de ‘Toffe Perenstroop en -jam online te bestellen via Boerschappen.nl. Sap of stroop kunnen aan huis geleverd worden of opgehaald bij een pick-up point. In Zeeland zijn dat Wolf Rijbewijsshop in Middelburg of Vlissingen of bij de fruitteler zelf, De Schipper aan de Oude Ruisweg 4 in Wemeldinge.
Geplaatst: 30 mei 20205 j Auteur Pas geleden een aardappelboer die zijn aardappels bij de Coop voor de deur dumpte nu dit: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3211241/uitdelen-gratis-aardappelen-leidt-tot-chaos-op-weg-in-dinteloord-ruim-anderhalf-uur-aanschuiven?fbclid=IwAR3B0fHVZWwb9oI7dD00PGgJfSBD3pCBkGaQlo0_zgyJo7Hq3O7k9zdujn8
Geplaatst: 30 mei 20205 j Belachelijk eigenlijk he. Nu ik dit jaar mijn eigen moestuinbakken heb realiseer ik me pas hoeveel tijd en toewijding er gaat zitten in verbouwen van eten en vooral de verzorging van het process: zaaien naar oogsten.
Geplaatst: 31 mei 20205 j Klopt, maar supermarkten kopen het liefst goedkoop verder weg in, waardoor de tuinders hier hun waren niet kwijt kunnen. Schandalig, maar je kan er alleen wat aan doen door lokaal te kopen. Daar let ik ook echt op.
Geplaatst: 31 mei 20205 j Auteur Op 19-11-2019 om 01:56, Flup zei: Op Facebook heb je zelfs een pagina / groep waarin boeren hun overschotten kunnen melden. Die kunnen dan tegen een kleine vergoeding worden opgehaald door consumenten. Weet je toevallig hoe deze groep heeft?
Geplaatst: 5 juni 20205 j Auteur Met honderdduizenden kilo’s aardappels liggen de schuren van Nederlandse telers en verwerkers vol met frietaardappels. Dat is ontzettend zonde en laten wij niet zomaar gebeuren. Kom daarom as. zaterdag 6 juni aardappels scheppen op de NDSM-werf in Amsterdam. Registreer je van te voren via de app van @toogoodtogo.nl en vergeet niet je eigen (boodschappen)tas mee te nemen.
Geplaatst: 30 juni 20205 j Auteur Het is een groot drama in bramenland.... Ons gecertificeerd bedrijf dat voldoet aan alle eisen,...Kan het product niet meer verkopen, vanwege te lage prijs, aan de veiling! Daarom nodigen we alle consumenten van harte uit!! Wees welkom op ons bedrijf!! Aanstaande zaterdag 4 juli, tussen 9:00 uur en 16:00 uur, kom zelf en/ of met uw kinderen, bramen plukken voor 2 euro per kilo. En wat u ondertussen opsnoept, is natuurlijk gratis. Wij zien u graag!! Neemt u liever zelf een emmer of tas mee? Dat kan!! Dank namens de teler!! LOCATIE : Loenensestraat 1 te Slijk-Ewijk
Geplaatst: 3 augustus 20205 j Jammer te laat...! Ik heb geen Facebook. Soms toch wel handig. Vooral blijven posten dit soort acties. Misschien ben ik de volgende x wel op tijd [emoji51]
Geplaatst: 5 augustus 20205 j Auteur https://www.1limburg.nl/markt-voor-mirabellen-ingestort-kom-20000-kilo-plukken?context=latestarticles&fbclid=IwAR05yladsJfiFYjGVt5tDTi89r1CtxDeWfLJqMCbADBW9PeiiyBTBmtMegs
Geplaatst: 6 augustus 20205 j Wat een goede tip @angela Ik heb drie jaar geleden een mirabellen dessertwijn gemaakt van wildpluk, en die was al op voordat hij was gebotteld, dus ik wil wel naar Baarlo zaterdag. Het wordt alleen stikheet 😎
Geplaatst: 15 augustus 20205 j Vanaf vandaag te plukken/oogsten AardappelPompoenBietSperziebonenhttp://beleefheteneethet.nl/groente/aardappel/In Strijen vanaf vandaag
Geplaatst: 19 augustus 20205 j Gratis perenbomen in Heerenveen: https://www.rondomvandaag.nl/regio/heerenveen/samenleving/19791/8-000-onverkochte-perenbomen-gratis-af-te-halen. Misschien iets voor @Ciska?
Geplaatst: 19 augustus 20205 j @angela helaas was het te warm die dag. Het was een uur rijden en ik heb geen airco in de auto. Wel jammer dat ik niet had meegekregen dat ze een paar dagen later weer een plukdag hadden. Vandaag was het daar perenplukken, maar ik moest naar een begrafenis, en het was eigenlijk ook weer te warm. Ik houd hun Facebook pagina wel in de gaten.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.