Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Witte geit?


Charly

Aanbevolen berichten

Mmmmja. Metworst. Zo lekker! Maar goed. Das ff niet de hoofdzaak.

Dat kaasje geeft een vertekend beeld hoor. Dat was degene waarvan we gisteren al een flink deel hadden weggegeten.

Zo zien ze eruit:

d77aeb2ca290d82571a21a7102ef253d.jpg

Dus niet te veel ingezakt.

Elk rolletje is 500 gram, aldus de weegschaal. Ik had twee volle rolletjes en 1 bijna vol. Dus zeg 1350 gram kaas totaal. Best tevreden. Meteen 1 rolletje weggegeven aan de mensen van de Olmenhorst. Benieuwd wat zij ervan vinden.

Nu weer melk sparen. Ik wil of een cheddar of een colby maken woensdag van 2 gallon. (=7,6 liter)

Vanochtend gaf ze 1,6 liter melk. Knappe meid.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met honing en spek! Waarom kom ik daar nu niet op. Goed idee

Jammer dat we nog geen sla hebben. Maar naast een gekookt piepertje zal het ook wel smaken. Dat wordt em vanaaf voor het avondeten hoor!

 

Ja ik spaar de melk op in de koelkast vooralsnog. In glazen flessen, die ik eerst snel afkoel in het door jou aanbevolen ijsbadje. Als ik echt een grote kaas ga maken (de dame van wie ik de filmpjes vaak kijk, maakt ze van 8 gallon / 15 liter) zal ik mss wat melk invriezen. En dan alles ineens opmaken.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoo zeg, deze geitenactie heb ik dus helemaal gemist Wat een leuke stap weer, Charly!

Kaasje ziet er goed uit Mocht je nog Goudse geitenkaas willen maken, daar heb ik wel een recept voor (op kaasmakerijschaal, maar dat is wel te aan te passen).

 

De Amerikaanse schrijfster (en geitenhoudster) van het kaasboek dat ik heb, heeft een paar hoofdstukken van een meer 'basic' boek op haar site staan. Daar ga je aan de hand van 'lessons' van makkelijk tot moeilijk door alle soorten kaas heen. Zie lesson 13 voor bijv. feta: https://gianacliscaldwell.com/category/basic-cheesemaking-the-book/ (staan ook nog geitenhoudblogs op die site trouwens)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Anna! Ja vet cool dat recept. Mss ook delen op het forum überhaupt?

Ik zal morgen (ofzo ) ook wat recepten gaan delen van de kaasjes die tot nu toe goed gegaan zijn.

Vandaag helaas een kleine faal. Eigen schuld. Had melk gezuurd, daarna nog verse melk toegevoegd van een andere temperatuur en daarna pas stremsel toegevoegd. Eea was keurig gestremd trouwens. Maar zuren was niet goed gegaan. ‘Iets’ heeft gereageerd. Rook erg raar. Haast vissig. Ach. Was maar n kleine twee liter en de varkens gaan er blij mee zijn.

En ik heb er weer wat van geleerd!

 

Verder is melken, bij onze geit iig, gewoon heel leuk om te doen. Ik zit naast haar op de melktafel en leun met mijn hoofd tegen haar flank. Zij staat te munchen en ik melk ondertussen kalmpjes door. Lekker zennnnmomentje aan begin en einde vd dag.

Grappig trouwens hoe accuut je meer / minder voer terugziet in de melkproductie. Ze zat op 2,5 liter per dag eind vorige week. Maar sinds een dag of twee ineens op een dikke drie, omdat ik haar iets meer gevoerd heb (we hadden wat brood extra - is ze dol op!)

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Nounou. Ik heb al weer even niets gepost over het wel en wee van de Witte, zie ik.

En dat terwijl er heus vanalles te melden is hoor.

 

Allereerst moet ik even melden dat wij toch mogelijk wel een van de liefste geiten hebben getroffen (ik ga straks nog nare dingen over haar roepen hoor, maar dan weten jullie dit alvast) Ze komt ontzettend graag knuffelen en zou het liefst de hele dag dicht in de buurt zijn. Ze is ook stervens nieuwsgierig, wat soms komisch is (zoals toen die arme sukkelaar aan het stroomdraad moest en zou likken), en soms bloed irritant (ze loopt je echt de -hele- tijd voor en op de voeten, de lomperd!) En onverwacht slim. Zo heeft ze het spelletje dat ik aan de wilgentak trek, en zij hem afknabbelt niet alleen na 1x al door, maar leidt mij er vervolgens ook naartoe en gaat verwachtingsvol van mij naar de takken en terug kijken.

 

Ook zaken (denk knabbelen aan de braamstruik, appelbomen, kamperfoelie of nou ja you name it) die ik als ongewenst zie, snapt ze in no time - dat weerhoudt haar er niet van om het te doen overigens hoor, maar ze pauzeert haar acties direct als ik aan kom stuiven of een gil geef. In het eerste geval stopt ze, tot ik weer ver genoeg uit de buurt ben waarna ze weer terugloopt naar de frambozenstruik bijv, of net waarop ze haar zinnen heeft gezet. In het tweede geval kijkt ze op of ik naast gillen ook ga stuiven, en zo niet, zet ze haar acties vrolijk voort.

118ec0b442ab7e7cb8937202430c882c.jpg

 

Overigens kan ze in haar wei dus niet bij die planten. Maar een melkgeit eet voor 10 dwergjes, dat hebben we ons onvoldoende geraliseerd. En dus knip ik veel gras voor haar, of ze mag aan een touwtje de moes- / siertuin in. Waar ook veel gras staat, naast andere dingen dus.

 

 

Dat vindt ze wel 'vreemd terrein' dus ze wil me dan wel kunnen zien. Anders gaat de misthoorn aan. En dat hoor je hoor! Een geluid dat die kan produceren! Haleluja! Als ik al weg dreig te lopen begint het met een vragend klaag mekkertje. Als ik dan verder weg ga, gaat dat over in laaaange halen roeptoeter. Makkelijk een half uur lang. De tuthola.

 

Als ze trouwens níet blaat met lange uithalen, is er ook een probleem: dan heeft ze toch iets gevonden waar ze bij kan, maar niet aan mocht zitten, weet ik inmiddels. Al met al een puist werk hoor. Maar wel leuk ook. Ik kan haar echt als een hondje uitlaten. Ze is ontzettend mak en lief en aaibaar.

 

En het melken dan!

Nou. Dat gaat echt als een zonnetje. Ze heeft zo'n fijn zacht velletje. Haar spenen zijn prima grootte en flinke openingen ook. Dus goeie stralen. Het melken zelf is in een dikke 5 minuten gedaan. Mbt het schoonmaken van t zaakje; ik heb een soort desinfecterende spray in een plantenspuit, die spuit ik eerst op de spenen, en doe af met een katoenen doekje (opgeknipt oud laken) En dan de uier zelf schoonmaken. Dat is nodig, want ze sast over haar uier, de muts. En tot slot even over haar buik aaien om loszittende haartjes en strootjes te verwijderen. Doekje gaat in een leeg blik, dat ik om de paar dagen leegkieper en in de kookwas gooi.

Vervolgens pak ik een potje onder de melktafel waarin ik zowel rechts als links de eerste squirts knijp. En dan pannetje onder de buik en melken maar. Uiteraard muncht de dame ondertussen haar brok en granen. Ik leun met mijn bol tegen haar buik. Lekker warm, en een heel orkest daarbinnen trouwens. Dat schijnt goed te zijn. Een geit moet geluid maken van binnen. Teken van een gezond herkauwersgestel.

Na het melken doe ik verder nix meer mbt schoonmaken etc.

Binnen giet ik de melk door ook zo'n katoenen doekje in een zeef die op een andere pan staat. En dan giet ik het in uitgekookte flessen en koel ik de flessen direct in een emmer met ijskoudwater en koelelementen.

In de ochtend heeft ze inmiddels doorgaans 2 liter voor me (ze krijgt meer mais en eet meer vers gras en minder hooi) en in de avond doorgaans een 1,5 liter. Ik kan je vertellen: da's veul melk.

 

En toch weten we het redelijk weg te werken allemaal.

Veel verschillende kaasjes gemaakt al. Veel zachte kazen, droge en natte varianten.

Maar ook Colby's, Cheddars en Goudse kazen. Die harde kazen heb ik nog niet geproefd.

En zoetigheid, zoals vanille-yoghurt en Dulce de leche, pannenkoeken, smoothies... De mogelijkheden zijn nog lang niet uitgeput!

 

Wat nog interessant is, is dat de smaak van de melk erg samenhangt met wat ze eet.

Als ze te weinig ruwvoer heeft (hooi / gras) tov haar brok / granen, is haar ontlasting niet alleen te dik (meer als paardenpoep wordt ie dan, ipv XXL konijnenkeuteltjes) maar gaat haar melk ook raar en vervelend ruiken. Heel lastig te omschrijven. Carboleum-achtig, als ik het een naam zou moeten geven. Wel een goede graadmeter!

 

Het twee keer per dag melken is best te doen. Ik vind het een leuk, ontpannen taakje. Hoewel het natuurlijk wel een flink beslag legt op je sociale leven. Want in de avond weg, kan altijd pas na het melken. Of ervoor. Of lief moet even inspringen. Het vraagt in ieder geval geregel. Nou zijn we niet zó sociaal. Maar toch. Ik ga haar eerdaags proberen terug te zetten naar 1x per dag. Dat vind ik wel heel spannend. Want als je ziet hoe vol die uier nu soms is, dan kan het toch geen feest zijn om ineens van 12 naar 24 uur over te gaan. Toch schijnt het vrij probleemloos te moeten kunnen. Zegt het internet... Ik blijf vooralsnog het moment steeds uitstellen. Maar voor deze maand voorbij is, wil ik het toch gedaan hebben hoor. Mocht iemand er ervaring mee hebben, lees ik het graag.

 

Tot zover weer mijn omvangrijke relaas.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Het is idd een ondeugd. Maar wel lief.

 

Vandaag even wat foto’s.

 

Volle bol:

1d0bf1c5be82b8e430d6ee2095bb3b45.jpg35853ec1a36b6499b44d846fde704034.jpg

 

Naar een leeg zakje.

Waar een dikke 3 liter melk uitgekomen is.

8a36e5e37e273248d91a367d72a96a09.jpg

 

Na het melken krijgt ze altijd een stukje brood als beloning (Of ik ff op wil schieten, ja!)

f9f2cc7183149d6c087b71f96db04cb7.jpg

 

We melken dus 1x per dag nu.

De overgang vond ik lastig, omdat ik het vervelend vond voor haar.

Officieel is het: minder krachtvoer en dan gewoon over gaan van 2x naar 1x.

Waarbij je de tietjes en uier goed in de gaten houdt. Ze mogen niet heet aanvoelen of hard worden. En de melk mag niet glazig of roze worden.

 

Wij hebben steeds een paar uur later gemolken. Dus normaal bij 2x melken was het 8.00 en 20.00.

In de transitieperiode eerst een ochtend heel vroeg gemolken: 6.00.

Dan later in de avond. Zeg 22.00

Dag erna ergens rond 16.00 en dan de dag daarna ergens late ochtend. En dan hele vroege ochtend en dan ben je er wel. Dit heeft voor ons goed gewerkt.

Wel is het zo dat de rechterkamer van de uier wat meer melk maakt dan de linker. Dat was altijd al zo, maar merk je bij 1x melken dus wel echt heftiger.

Is verder geen ramp. Ze zal een beetje schevig worden misschien, uier-wise. Maar wat geeft dat.

 

Kwa opbrengst krijgen we een halve liter minder ongeveer. We zaten op dik 3.5. En nu terug naar 3. Maar geven ook minder krachtvoer. Al met al werkt dit prima voor ons. Zalig die vrije avonden

aangepast door Gast

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het een soepele overgang was! En je hebt maar een halve liter minder, ook heel netjes.

 

Dat 1 uier minder melk geeft, is standaard. Zelfs bij mensenkinderen zo. Noemen kraamhulpen altijd liefkozend de stiefborst.

 

Die witte doet het netjes en jou gaat dat boeren ook heel goed af. Masallah Charly!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weeks later...

Paar weken geleden ijs geproefd van geiten melk. Heel lekker zacht ijs en geen geitensmaak te bekennen. Dus vorige week aan de slag gegaan met geiten yoghurt van de geitenboer hier on de hoek. Bananen ijs van gemaakt was heerlijk ! En geen geitensmaak te bekennen. Er moest wel een banaan meer in dan normaal door de sterkere smaak van de yoghurt maar toen was het ook gewoon goed en lekker. Dus zeker een aanrader om eens te proberen Charly. Binnenkort ga ik proberen om ijs op custard basis te maken met geiten melk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha Cupje, Dat klinkt als een leuk experiment. Vooral omdat je niets terugproefde van het geitige.

 

Echterrrr. Helaas een vervelende nieuwe ontwikkeling hier. Al een hele tijd hoor, maar ik was een beetje ‘in denial’. Nou goed. Komt ie.

Ik verdraag melkproducten steeds slechter helaas. Dus melk ik nu al een maand terwijl ik er zelf niet meer van gebruik. (Steeds naar de wc spurten, word je snel zat hoor!)

Ik was altijd al een beetje gevoelig voor melk, maar het is de laatste maanden gelijkelijk aan steeds erger geworden helaas.

Tsja en wat doe je dan. Na lang wikken en wegen, hebben we Onze Witte toch maar te koop gezet - met pijn in het hart hoor.

 

http://link.marktplaats.nl/m1426267366?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

 

Het was altijd al bedoeld als experiment natuurlijk. Dus het mocht ook niet goed gaan (zeg ik tegen mezelf) Ik had er alleen niet echt op gerekend dat ik het zo leuk zou vinden, dat melken en gerommel met kaas, én dat we zo’n lieve knuffelaar zouden vinden.

Maar goed. Van de andere kant is het natuurlijk ook lichtelijk waanzin om iedere ochtend te gaan melken en zelf niet de melk te kunnen gebruiken. Mijn lief doet erg zijn best, maar de geitenkaas komt hem inmiddels ook de oren wat uit...

 

Dus, dus, dus. Dat.

 

Mocht iemand nog iemand weten: we houden ons aanbevolen. Goed adresje is veel belangrijker dan geld.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo. Dat ging ineens heel snel! Geitje staat al bij haar nieuwe eigenaren.

Beetje met pijn in mijn hart, eerlijk gezegd. Maar ze waren er zo blij mee

Hoop dat ze daar nog heeel veel melk mag geven en een lekker leventje kan leiden. Haar twee ‘vriendinnetjes’, de dwergjes, zijn ook met haar meegegaan. Wij zijn dus in ene geit-loos. Raar hoor!

(Maar het uitslapen was wel erg lekker vanochtend )

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...