Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Witte geit?

Charly

Recommended Posts

• 3 weeks later...

Rappaapaaaa! Daarissie!

8f5c6e6fa0dc37ed2c2650e71148ca8f.jpg

Gisteren vlak voor de middag geboren: een heel bokje. Flinke vent ook.

Maar hij lag er in een zucht en een floeps naast.

Hij zat er al een tijdje aan te komen. Ze was maandag uitgerekend officieel. Maar zondag al waren de pezen langs haar staart duidelijk aan het verdwijnen. Dat, en een snel verdikkende uier, zijn tekenen dat je geit de bevalling in aan het gaan is.

Normaal voelen die pezen als twee stevige touwtjes van potlooddikte die langs haar uiteinde ruggengraat naar haar heupen lopen. Richting de bevalling versnotten die, om tenslotte helemaal niet meer voelbaar te zijn. Als dat zo is, weet je dat je geit officieel aan het bevallen is.

Op dit filmpje (kijk alleen het einde, ik heb de link goed gezet, verder nogal wat geleuter nl ) zie je precies waar je ze kan voelen. (Of niet dus)

Vlak voor de echte persweeën geeft een geit vaak slijm af (niet aan de voorkant dus he). Toen ben ik nog even iets anders gaan doen, echt maar 20 min ofzo, en toen ik terug kwam, lag ie er al naast. Mams heeft em mooi schoongelikt (goed teken altijd, zwakke lammeren worden vaak genegeerd) Maar ze wilde em niet laten drinken. Ook niet na heeeeel veel proberen.

Dus hebben wij het maar overgenomen.

6e4a110b71acda779d3ab1a0cccb6455.jpg

Das wel heel leuk werk hoor.

Al is het wel erg arbeidsintensief. 3 tot 4 keer per etmaal melken en laten drinken. Vanochtend om 5.30 opstaan was dus ook ff een dingetje.

Meteen de varkens eten gegeven ook maar (schrokken zich de wilde konijnen toen ik ineens achter hun hokjes opdook in het donker Maar had voer bij me. Dus ze waren er snel overheen)

We hebben de eerste biest die over was zelf gebruikt. Voor een grote mok chocolademelk. En in de koffie. Heel eerlijk: ik moest het niet. Maar mijn veel dapperder lief wel. En die was er best tevreden over.

Witte geeft enorm veel melk en laat zich makkelijk melken. Wel vind ik haar uier erg warm. Straks even temperatuur opnemen hoor. Moet bij een geit tussen de 38.5 en 39.5 zijn.

———

En inmiddels zijn we ook alweer een stukje verder. 1 bokje los laten opgroeien van mams is maar net nix. Zo allenig. En dus zou ik er bij de vorige eigenaar een bokje bij gaan halen.

Tot mijn immer praktische lief zei; maar kan je kleine geit niet beter daar brengen? Die meneer moet toch voeren. En dat scheelt jou veel werk, en entingen, oormerken bestellen, en castratie regelen etc etc. Ik dacht, dat wil de vorige eigenaar nooit! Dus ging met een redelijk gerust hart akkoord om dit eens na te vragen. Enfin. Ik zat ernaast...

Morgenmiddag krijgt kleine geit 8 broertjes en zusjes om mee te spelen.

Maar zijn wij die kleine pluizenbol dus alweer kwijt. (Snik) Hoort er allemaal bij hoor jongens!

wees bevriend met kleine dingen

Mja. Was even snel schakelen zo. Maar tevreden met de oplossing. Zo’n klein hummel in zn up heeft het bar ongezellig.

Mbt mams uier. Was ook bang voor ontsteking. En ze had ook nog gevloeid vandaag zag ik. En wilde niet echt eten. Thermometer gaf 39.9 aan. Dus toch weer even gebeld met de veearts. Die zei, pas vanaf 40 graden is het echt koorts, maar ze zit er wel echt tegenaan. (Dat laatste had ik zelf overigens ook al geconstateerd ) Is ze loom? (Nee) Zondert ze zichzelf af? (Nee) Eet ze minder of niet? (Minder)

Nou dat navloeien is normaal. Maar ze mag niet erger worden.

En dat was gelukkig ook niet zo. Vanmiddag wilde ze al wat beter eten. En ze blijft actief.

Misschien dat haar tietjes zo warm aanvoelen omdat mijn tengels zo koud zijn? Ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal qua geit. Maar in dat geval: arme meid. Moet niet erg prettig wezen, twee van die kouwe klauwe tegen je voorgevel (die in dit geval dus aan de onderkant zit. Ondergevel?)

Anywayz. Het melken gaat goed.

Ik geloof wel dat ik er soortement van aanleg voor heb. Of dat het oefenen enorm geholpen heeft. Want het zijn mooie stralen steeds en gaat rap. Mijn meneerschap zit nog wat meer in de leercurve, lijkt het. Volgens mij doet ie te voorzichtig. Lief. Dat wel, maar geit wordt er driewerf ongeduldig van.

We hebben de eerst fles voor onszelf in ieder geval vol (gehad)

564a6cfacb19018bdf4a807403e00c46.jpg

Na het wegbrengen van Kleine geit zal het helemaal een melkplas worden hiero. Dat wordt kazen volgende week!

Op dit moment melk ik 3x per dag.

Om 6.00 - 14.00 - 22.00.

Dat ga ik een uur naar achteren verschuiven. Geeft iets meer gevoel van ‘uitslapen’. Denk ik.

Morgen dus 6.30. Dag erna 7.00.

Ik zal vanaf morgen ook eens precies meten hoeveel ze geeft. Als ik het nu moet inschatten, denk ik .8 liter per melkbeurt vandaag. Dus zo’n 2,4 liter totaal. Morgen de maatbeker er eens bij pakken.

Ik denk dat ik volgende week langzaam naar 2x per dag ga. Geeft wat meer vrijheid. Zelfs 1x per dag schijnt te kunnen. Hoe minder keer je melkt, hoe meer melk je geit geeft per keer. Maar het totaal per dag ligt wel lager.

Als we de Witte vol krachtvoer stoppen, kan ze tot 3,5 liter per dag geven. Dat deed ze vorig jaar althans, aldus vorige eigenaar. Maar wij stoppen haar niet vol hoor. Gewoon normaal. En dan zien we het wel.

Ze eet weer ietsje beter. Mag nog wel wat meer worden. Morgen hopelijk weer meer trek in haar brokjes, hooi en bruin brood.

Hahaha. Jorieke schreef me ook al zoiets. Goed idee. Had er zelf nog niet aan gedacht.

Ik heb gevraagd of de eigenaar me wil bellen tegen de tijd dat hij hem anders naar de slacht zou brengen.

Sowieso houden we contact over hoe het met hem gaat.

Verder zat ik er niet ver naast mbt melk hoeveelheid per keer

5679eea3b9ac6e06dba6c5b049f9f28c.jpg

Bovenste is schuim. Dus tot het rode lijntje zeg maar. Fijn hoor!

2.4 Liter per dag das voor een geit nog behoorlijk. Zoals je zelf al zegt meer lukt ook wel maar dan moet er meer krachtvoer in. Vindt die 2.4 Liter al behoorlijk veel. Al weet ik natuurlijk niet wat er nu aan voer in gaat.

Die man van wie ik haar gekocht heb, fokt melkgeiten met een soort koeienuier. Echt! Je weet niet wat je ziet. Zoiets en nog groter

ec820c85de30b33239d46e7cc085f6d8.jpg

Die geven per dag, bij zeker een kg krachtvoer en onbeperkt hooi, wel zo’n 5 tot 6 liter.

Onze dame heeft meer een gewoon zakje. Ook redelijk bol voor een geit. Maar toch meer ovaal dan zo rond.

Wij geven haar nu ongeveer 600 gram krachtvoer per dag. Gaan we zeker niet verhogen. Ik ga toch terug naar twee keer melken per dag. Nu we geen rekening meer hoeven te houden met een klein geitje, is dat wel zo handig. Dus om 8.00 en 20.00. Ofzo.

Las een interessant wetenschappelijk artikel over twee of zelfs maar 1x melken bij geiten.

Voor de liefhebber:

http://edepot.wur.nl/116031

Ik heb alleen de samenvatting even snel gelezen. Maar vindt 15 tot 20 % melkverlies best nog wel hoog. Maar als je maar beetje melk per dag nodig heb is het natuurlijk een stuk makkelijker.

Ga Ik het hele artikel binnenkort eens lezen.

Oh en Joriek, niet té jaloers zijn hoor. Lief heeft toch een beetje moeite met de nasmaak, zegt ie nu. Dus tenzij het nog gaat wennen, wellicht toch een kleine kink in de kabel mbt ons experiment...

Ja een beetje geitig ja. Ik heb er zelf eerlijk waar niet zo’n last van. Maar lief vindt het toch echt wennen... Laten we hopen dat het dat wel doet, dat wennen.

Want vooralsnog neemt de melkproductie hier toe. Vanochtend bijna 1,5 liter.

049c1bd12745ef058fb8fab52a998a74.jpg

(1l fles en 0.75l fles)

We gaan straks ontbijten met pannenkoeken met geitenmelk. Ben benieuwd!

En er staat ook ‘chevre’ uit te lekken. Geen idee wat dat wordt. Is Noord-Amerikaans recept.

be06955111853db1bf43f18c3a9fce8e.jpg

Wij pasteuriseren vooralsnog niet trouwens. Zou dat nog helpen tegen het ‘geitige’? Of is het gewoon wat het is. Dat kan natuurlijk ook.

Edit. Uiteraard weer aan het researchen geslagen. Tegen het geitige:

- goed filteren (doe ik eigenlijk niet. Er fliebert nooit wat in. Of zo groot dat ik het er meteen uit kan vissen - dus mss toch gaan doen)

- direct koelen en op 3.3 graden houden. (Dat eerste deden we al. Dat tweede nog niet)

- gevarieerde voeding. (Doen we: brok, hooi, gras / groen van t land, brood en mineralenblok)

- ras (Toggenburgers staan bekend om sterke geitsmaak aan hun melk bijv. Maar Saanen zou goed moeten zijn, en die ligt dicht bij onze Witte geit)

- pech. Sommige geiten, zelfs van hetzelfde ras smaken nu eenmaal sterker dan anderen.

Enfin. We gaan het meemaken!

Quesillo gegoogled. Ziet er goed uit!

Leuk om es te gaan proberen. Ga ik op mijn lijstje zetten. Heb jij toevallig een recept, Nas?

De chevre is in ieder geval goed gelukt.

d01c89c694abf02f7ef195a15421b99d.jpg

En het rare is, dat ie helemaal niet geitig is. Heel zacht. Heel mild. Zachter nog dat meikaas. Minder gel-achtig van structuur. Roomkaas-achtig. Lekker. Tikkie flauw. Maar op het versgebakken brood vanochtend alleraardigst.

Ik ga nog een beetje experimenteren. En zal dan es een topic maken met geitenkazen. Ofzo.

Lekker worstje er bij

Ja met kruiden, bijv. zo'n mix voor in kruidenboter? En ik denk dat de smaak nog wat sterker wordt de komende dagen. Net als meikaas wel. Die rijpt/zuurt ook nog wat door in de koelkast. Het is nog wel aardig ingezakt he? Hoeveel opbrengst had je nou van die gallon melk? De varkens zullen wel blij zijn met die melkwei die je nu steeds hebt!