Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Witte geit?

Charly

Recommended Posts

• 3 weeks later...

Weer even een update!

Want het gaat nu hard hoor.

Ik deed het voelen toch nog verkeerd.

En nu ik het juist doe, voel ik de baby's veel beter! (Hoewel ze niet altijd zin hebben om te bewegen natuurlijk he. Maar áls ze bewegen, voel ik ze. Yay. )

Hoe het wél moet: je voelt met je hand aan de rechterzijde van de geit, en dan vlak boven waar haar uier zit / of zich gaat vormen. Je kunt dan heel zachtjes een duwtje geven en dan maar wachten...

Haar "uierbolletje" (vrij vertaald uit het Engels, geen idee hoe dat in NL heet?) begint zich ook echt te ontwikkelen. Waar je eerst alleen twee spenen voelde, voel je nu een groeiend bolletje (met nog steeds wel de spenen ook ja hoor - gelukkig)

Als je op zoek bent naar beeld bij mijn verhaal, de mevrouw van Blue Cactus Dairy Goats doet het zo:

Ook ben ik mijn handen aan het trainen alvast. Iedere dag een beetje oefenen, dan is het over een week of vier niet zo heftig ineens. En heb ik de slag hopelijk heel snel te pakken.

Ik oefen op een oude latex handschoen. Heb em om een kraan geknoopt, en in de wijs- en ringvinger twee inimini gaatjes gemaakt.

e254e0cc6950d5a9f26ec47fc016c46e.jpg

Je zet de kraan open, en laat de handschoen opzwellen tot zover als je durft. Kraan dicht, en dan maar "melken". Belangrijkste is dat je het "tietje" bovenaan goed dichthoudt, en dan "afrolt" met je andere vingers. Dus dichtknijpen tussen duim en onderste kootje van je wijsvinger, en dan als een trappetje je andere vingers naar beneden toe sluiten. En dan het andere tietje, om en om. Als je geit (of je handschoen ) wat kleinere speentjes heeft, pak je wat hoger in de uier vast. Desondanks zul je bij de meeste geiten niet al je vingers kunnen plaatsen hoor. Het zijn nu eenmaal geen koeien.

Kijk, de mevrouw van Blue Cactus heeft ook een puik filmpje mbt het melken van je geit:

Onze melktafel werkt trouwens heel best. Alleen stak haar bolletje steeds onder de door ons gefabriceerde overkapping vandaan, en ook haar voerbakje was niet beschermd tegen de regen. Dus we hebben een los afdakje gemaakt waardoor zowel bol als bakje droog bleven. Helaas waren we even vergeten dat geiten niet van verandering houden. Het zijn echt routinedieren, die liefst op dezelfde tijd, in dezelfde volgorde, op dezelfde plek eten krijgen bijvoorbeeld. Dus Witte geit trok het nieuwe afdakje niet. Eng! Onbekend! Potentieel levensbedreigend..! En dus wilde ze de tafel niet meer op. Tsja. En als ze iets niet wil, dan wil ze niet hoor. Na behoorlijk wat gestuntel - variërend van verleiden en lokken tot duwen en trekken - uiteindelijk bedacht dat de kracht in herhaling en beloning zou zitten. Net dus 7 keer opnieuw gedaan, en iedere keer werd makkelijker. De laatste 2 keren stapte ze zelf weer haar tafeltje op. Gelukkig. Vanavond weer even een paar keer achter elkaar doen, en dan komt het vast wel goed.

Nou, ik ga de veearts bellen. Ze moet een herhalingsenting hebben tegen "het bloed" (ook wel enterotoxaemie). Als ik dat laat doen een paar weken voor het lammeren, zijn de lammetjes ook direct beschermd. Ook maar een rondje ontwormen, oude dwergjes incluis, en dan is iedereen weer good to go!

wees bevriend met kleine dingen

Haha, heel goed Charly! Een goede voorbereiding is het halve werk!

Ik heb wel eens de koeien van mijn tante gemolken. Het is zwaar werk voor je vingers, zeker als je het niet gewend bent. Geen idee of een geitenuier hetzelfde is als een koeienuier. ???

Je moet veel meer druk geven. Poeh. Het is echt een workout voor je vingers als je dit straks elke dag moet doen! Het gevoel is beduidend anders dan een gevulde handschoen, maar dat lijkt me logisch.

Een geitenuier is heel goed te vergelijken met een koeienuier. Maar dan kleiner, en maar 2 spenen

De soepelheid van de uier & spenen is per geit verschillend. De vacht en huid op de flanken is een goede indicator. Als die soepel en zacht is, is de uier dat doorgaans ook. Zelfde geldt dus ook omgekeerd bij stug en strak. Gelukkig heeft onze geit een super soepel, zacht velletje.

Wat ook heel afwijkend is per geit is de plaatsing van de spenen: wijzen ze naar voor, of naar achteren, of naar buiten. Is nog best een uitdaging om in de melkpan te richten! Grootte vd spenen wijkt dus ook af. Bij de ene geit is het melken tussen duim en wijsvinger, terwijl je bij de andere wel netjes kan afrollen. An en tot slot, de openingen in de spenen wijken af. Wat bij de ene geit een ferme straal oplevert, en bij de andere een inimini friemel straaltje... Daar ben ik nog behoorlijk benieuwd naar bij de onze.

Waar ik nog naar op zoek ben is de beste manier van het behandelen van de uier / spenen tijdens het melken.

Daarvan zie ik zoveel verschillende aanpakken voorbij komen?

De een doet nix

De ander ontsmet van te voren

Weer iemand anders wrijft te voren in met uierzalf, maar iemand anders juist weer achteraf.

En ook kun je na het melken de speen-openingen ontsmetten (dopen in een cupje) of met een spray ontsmetten zodat ze zich snel sluiten en er minder makkelijk ontstekingen kunnen ontstaan.

Te veel keuzemogelijkheden voor een beginner

Ik neig nu naar vooraf afdoen met een nat hygiënisch doekje, zowel spenen, uier als onderbuik. (In die volgorde) Dan masseer je de melk alvast los en je maakt eea schoon zodat vuiltjes niet in je pan vallen tijdens het melken.

Na het melken zou ik graag een spray hebben om de tepels even te ontsmetten. Echter de spray op de youtube films kan ik niet in NL vinden. Wel een andere spray / dip, maar die is voor als je de geit wilt laten opdrogen. Dus dat moet ik nog ff niet hebben.

Enfin. Ik zoek voort, maar mocht iemand het gouden ei weten hiero; ik houd me aanbevolen

Mijn tante melkt met de hand dagelijks minimaal 12 koeien. Zij maakt de spenen altijd schoon met een lapje met wat water en azijn. Werkt dat ook niet met geiten?

Grappig uierverhaal van je! Wat een werk straks ook. Wel heerlijk genieten van je geitenkaas.

Mijn neefje in tr heeft geiten voor de leuk. Die mogen niet geslacht worden. Ik zal vragen of hij ze melkt en zo ja hoe.

Uit mijn ervaring met het melken van geiten ( op grotere bedrijven) wordt bij geiten itt bij koeien relatief weinig schoongemaakt. Dit komt vooral door het feit dat geiten bijna altijd op stro staan en dus vaak minder vies zijn.

Als ik je op basis van mijn ervaringen een advies zou moeten geven dan zou ik zeggen: schoonvegen met een doekje voor het melken en verder niets. En er voor zorgen dat de geit na het melken schoon en droog kan gaan liggen als ze dat wil. Na het melken kan er makkelijker vuil in de speen komen, door haar dan bijv. Te voeren voorkom je dat ze dan in viezigheid zou gaan liggen.

He dank weer voor het meedenken allemaal.

Ja ik denk inderdaad dat ik het zo ga doen.

Hygiënisch doekje vooraf, zorgen dat ze niet gaat liggen achteraf, en evt insmeren met olie of uierzalf mocht de uier wat droog worden.

Ze eet al op de melktafel hoor, om haar af te leiden van het melken straks en het feit dat ze vast staat.

Maar ik kan wel hooi geven in de ruif na het melken, Dat vindt ze ook heerlijk en dan gaat ze ook niet liggen.

Het trainen op de melktafel (wat in het NL een "melkgemak" heet trouwens, kwam ik laatst achter) gaat verder heel goed. Ze staat ook steeds beter toe dat ik haar uier aanraak. Om de paar dagen check ik op leven door onder haar buik te voelen. Het beweegt nog steeds! Oh en ik knip zo es 1x per twee weken haar hoefjes bij. Gewoon, om haar ook daarmee weer tammer te maken. Vanochtend bijv de achterhoefjes gedaan. Ze was niet in een goed humeur, dus dan trapt ze. Maar als je goed vasthoudt, en niet opgeeft, dan doet zij dat wel, en is het zo gepiept.

Ik verwijs weer even naar Blue Cactus voor een instructiefilmpje:

Ik zou willen dat ik de dwergjes ook op het melkgemak kon zetten om hun hoefjes mooi bij te kunnen houden. Maar zij zijn echt te klein en hun bolletje past niet helaas. Dus dat gaat altijd 'the hard way': Oplsuiten in de stal. Vangen. Op hun rug leggen en pootje voor pootje bijwerken. In je eentje gaat dat niet trouwens: een houdt vast, de ander knipt en peutert. Aan t einde van het liedje heb je 2 extreem pissed off geitjes, en zit je zelf onder de keutels en hooi. Dus erg dankbaar werk is het niet

Ha Nas, ook hierover zijn de meningen weer verdeeld.

Ik ga voor de tussenweg, de eerste 2 maanden 2x per dag, en daarna - als ik 2x te veel vind, en dat kan ik me voorstellen - terug naar 1x per dag.

Theorie die ik daarvoor gevonden heb, is dat de melkproductie die eerste twee maanden echt een stuk hoger is. En dus comfortabeler voor de geit als je 2x melkt. We voeren haar ook 2x nu. Om haar goed te laten wennen steeds op de melktafel, en de gewoonte er goed in te krijgen.

Heb wel weer een ander dilemmaatje. Of nou ja: iets waar ik nog niet echt een passende oplossing voor heb gevonden.

Ik melk zometeen rechtstreeks in een pan. Denk ik. RVS ofzo. Nou ja. Metaal.

Volgende stap: Filteren door een stukje keukenpapier in een zeef tegen troepjes.

(Heb een melkteems overwogen, maar lijkt me wat te grof geschut voor de productie van 1 zo'n geitje)

Maar dan. Waarin doe ik de melk?

Zaak is deze zsm af te koelen na het melken. Liefst even in de vriezer om snel naar 5 graden te krijgen ofzo.

Dus een fles lijkt me niet praktisch, want te hoog. Dus een glazen pot ofzo? (Moet ik em niet vergeten!)

Daarna in de pot in de koelkast? Kan ik daar goed uit schenken?

Ik wil uiteraard zo min mogelijk "over schenken", want alles moet poepie-schoon en steriel, wil geen narigheid ontwikkelen in de melk.

Dus da's een waarover ik puzzel. Melk-wise.

Naar ik nu meen te denken, krijgen we straks als alles goed gaat een liter of 2 melk per dag.

Dat gaat sowieso te veel zijn. Dus ik ga ook porties invriezen.

Maar ook daar weer mijn overpeinzingen, want waarin dan?

Glas lijkt me linke soep. Plastic geeft vaak geurtjes door. Niet dat de melk straks smaakt naar paprika of prei die ook in de vriezer ligt, zeg maar.

Of zou je daar bij kaas maken geen last van krijgen; dat omdat je de melk bewerkt de smaakjes er weer uit gaan?

Of zijn er nog andere soortement van "containers" die waterdicht zijn, niet ontploffen en geen geurtjes doorlaten, waaraan ik nu nog niet gedacht heb...

Ben er nog niet uit. Mocht iemand geweldige suggesties hebben, houd me van harte aanbevolen.

Wie weet komen we samen tot een puike oplossing

Qua invriezen kan je misschien denken aan een nieuwe set bakjes van bijv. Ikea? Ik ben wel fan van de Pruta bakjes. https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60149673/ Vooral die van 1,6 en 1 liter zijn handig. Al moet je dus wel een hele set kopen steeds. Dus ook een boel kleine bakjes (waar ik room in invries trouwens.. maar dat gaat bij geitenmelk niet op want dat roomt niet goed af)

In een glazen fles koelt het denk ik erg snel af als je het in een gootsteen met ijskoud water legt? Eventueel met zo'n koelelement er bij even? Je wiegt de fles dan een paar keer heen en weer om even goed te 'roeren' en dus te koelen?

Maar goed... hier geen ervaring met zelf melken en dat opslaan/verwerken.

He ja. Altijd al PRUTA-bakjes willen hebben.

Maar serieus wel een optie als ze goed sluiten.

Zal es kijken wanneer ik er weer es in de buurt ben van 1tje. (IKEA, bedoel ik)

En het koelen van een fles in koud water - al dan niet met een koelelement - vind ik ook een bijster fijne suggestie, waar ik - zorgelijk - zelf dus inderdaad nog niet opgekomen was. Tnx!

Ja ik doe dat met zo'n fles dus als ik melk heb gepasteuriseerd om daarna de hele week nog te kunnen drinken/gebruiken. Dat koelt goed snel af in zo'n badje, dus dan ga je van 73 graden naar koelkasttemp.

Tja, die Pruta bakken sluiten niet geweldig. Wel 'klik', maar ik zou de bak niet snel op zijn kant ofzo durven houden. Ik zet ze rechtop in de (lade)vriezer en dan plak ik een stickertje op het deksel met datum/soort/watdanook.

Kan me die bakjes niet helemaal voor de geest halen, Angela.

(De salade wel. Mmm)

Ben op zoek naar goed sluitende bakjes om de melk in in te vriezen van tussen de 1 / 1,5 liter. Om en nabij. Belangrijk ook dat er geen ‘geurtjes’ in zitten. Denk je dat jouw bakjes voldoen? Dan heel graag hoor!

b52d0382c84251dd2f159d0d497b5550.jpg

Prachtige zonnige dag. Hoogste tijd voor weer een update. Want we zijn nog maar een kleine 2 weken verwijderd van de "due date".

Super leuk spannend, en een tikje eng spannend vind ik het. Er zijn zo veel "wat als"-scenario's. Pffff

Nou ja.

Ze dijt nu echt wel steeds meer uit. Niet zo enorm als ik gedacht / gehoopt had trouwens.

Die dwergjes van Blue cactus zijn echt breder dan hoog, ongeveer. En dan zegt zij van BC steeds: "oh zij heeft zeker een twee- of meerling", En als een smallere geit voorbij komt, "nee daar zit er denk ik maar 1tje in" Ik weet niet of dat ook geldt voor onze langbenige dame, of dat die van nature slanker blijven / lijken door de hoogte. Maar goed. We gaan het zien.

Ook haar uiertje is een heus zakje melk geworden. Schommelt zeer oneerbiedig alle kanten op als ze rent (en dat doet ze nog graag, met name om onze hond de wei uit te butsen ) Ik zal straks es een foto maken. Dan kunnen jullie het ook ff checken.

Ik ga haar uier trouwens scheren. Zodat ie straks makkelijk schoon te maken is, en er minder frummel in blijft hangen, wat dan vervolgens in je melkpan valt. Dus mss een ervoor / erna foto.

Update: tada!

d1d076ee51793b94d56c9167dbe810b9.jpg

852272497a40df92a847e6c79a97bfb0.jpg

Maar goed. Het dilemma van vandaag heeft betrekking op een keuze die op zich al een dilemma was. Ik neem jullie even mee in het denkproces.

Wij hebben Witte Geit voor de melk. Dat betekent dat het gemolken worden haar basistaak op de homestead is. Uiteraard wel onder zo prettig mogelijke omstandigheden. Helaas is het niet allemaal rozengeur en manenschijn. Want wij gaan de lammetjes scheiden van de moeder na 2 dagen. Ze krijgen dus eerst de biest van haar, en na twee dagen komen ze apart te staan, en melk ik Witte Geit, wat ik via flessen aan de kleintjes geef. (ik gebruik steeds meervoud, omdat ik wil dat het er 2 worden ) Nogal omslachtig zou je zeggen, en natuurlijk sneu dat Witte Geit al na 2 dagen van haar kleintjes wordt gescheiden.

De gedachten daarachter:

- Hoe langer je wacht, hoe lastiger het wordt om de lammetjes en mams te scheiden. Die band bouwt zich snel en steeds hechter op.

- Je wilt ze wel scheiden, want al na een paar weken (of bij 1 lammetje al na een paar dagen!) neemt de melkproductie van moedergeit af, naar de behoefte van de lammetjes. Door steeds de uier leeg te melken, geef je het signaal aan haar lijf: "blijven produceren op volle toeren" en houd je dus veel meer en ook langer melk over.

- Hoe eerder je de mams en lammetjes scheidt, hoe makkelijker mams toe laat dat jij haar gaat melken. Kwestie van gewenning.

- Hoe ouder de lammetjes worden, hoe lomper ze zijn met de tietjes. Dit geeft met regelmaat beschadiging van het melkklierweefsel, wat onprettig is voo de mamageit (hoewel het zich wel weer in meer of mindere mate herstelt hoor)

- Bijkomend voordeel is dat de lammetjes heel erg aan mensen gewend raken, en je later geen centje pijn met ze gaat hebben.

De vorige eigenaar van Witte Geit liet de lammetjes überhaupt niet drinken, maar begon meteen met melken.

Ik volg de Blue Cactus-dame maar. Zij zegt dat 2 dagen ideaal is, dan gaat er geen biest verloren, kan mams nog een beetje bijkomen van de bevalling, zonder nieuwe stress en is 1 dag na de scheiding alle leed geleden en gaan zowel mams als kinders hun eigen gang.

Er zijn echter ook massa's mensen die de kleintjes er wel bij laten lopen, of alleen in de nacht scheiden of of of. Maar wij gaan het dit eerste jaar zo doen. Es ff kijken hoe dat bevalt. Dan kunnen we altijd weer aanpassen.

Het is wel even een investering dat ik de eerste weken vooral voor de lammetjes melk. Voelt vast heel stom en tegenstrijdig. Vroeg opstaan. Melken. Dat in een fles doen. En geven.

Maar goed. Geen ervaring mee. Dus dan volg je maar wat je het meest logisch voorkomt, opdat je een volgende keer wellicht kan bijsturen.

Pfffffff. Nou. Dat was dus het dilemma voorafgaand aan het dilemma wat ik feitelijk wilde voorleggen. Hahahaha. Zijn jullie er nog?

Want hier dus het ding. Ik heb twee stallen die geschikt zijn om te werpen.

1 is het huidige tuinhuisje, waar ze met Plien en Bianca staat (de dwergjes)

De andere is de paardenstal waar Dikkie ook altijd wierp. Die is wel meer chique.

Voordeel van bevallen in tuinhuisje:

- Geen verandering van omgeving in haar laatste dagen voor de bevalling

- Andere geiten om zich heen (is misschien fijn voor haar? Beetje steun ofzo? Toch meer kuddedieren, denk ik)

Nadeel:

- Is een donker hok, zonder schoon water in de buurt of elek (bij nachtelijke bevalling bijv)

- Als ze daar bevalt, moeten zij en de kinders 2 dagen binnen blijven, voor ik ze weghaal, want het tuinhuisje staat op een landje begrenst door slootjes, en daar mag niemand inkukelen. Dat zou betekenen dat de dwergjes dan buiten moeten blijven. Denk ik. Anders wel erg druk en weet niet of Witte Geit ze bij de kleintjes accepteert...

Paardenstal voordeel

- Is ruim, licht, goed geisoleerd, en met verlichting

- De kleintjes blijven achter in een vertrouwde omgeving, als mams weer naar de dwergjes gaat

Nadeel:

- Is dus weg van de dwergjes, dus Witte Geit staat een tijdje helemaal alleen. Best een flinke verandering zo vlak voor haar bevalling. Geiten houden niet zo van verandering.

Mjamjamja, nou dat dus.

Ik merk dat ik toch meer naar de paardenstal neig. Wat denken jullie?

En wanneer zou ik haar dan daar heen doen? Ze is de 25ste officieel uitgerekend, maar haar vorige eigenaar zegt, dat ze dan wss een paar dagen later pas bevalt.

De 23e ofzo?

Hahahah. Wat een gesukkel he. Uiteindelijk maakt het misschien niet eens zo veel uit allemaal.

Want komen gaan ze er toch!

5adf80fd8d4ced23bedc05b0009b2c20.jpg

Edited by Guest

Ah. Goeie. Ja. Ik had dat warmteplaatje dat oorspronkelijk voor kuikens is, maar ook prima voor biggen functioneert, willen gebruiken. In elk geval de eerste dagen. Dus dat zou ook pleiten voor in de paardenstal, want (makkelijker) stroom. En er kan geen andere geit aan kauwen.

Ik heb trouwens ook ‘truitjes’ gezien tegen de koude. Men neme een mouw van een oude trui. Daarin knip je twee voorpootgaatjes. Et voilà.

2c6d65cf8303572fa24bf412c243d982.jpg