Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2019

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Haha, Zowie graaft wel in de kas maar heeft nog geen muis gevangen. Denk ook dat ze nu van buiten de kas komen omdat ik veel te veel rondrommel in de grond en hun nestgebied te vaak verstoor.

Geplaatst:

Vandaag begonnen met planten ruilen:

Het jonge spul naar de tuin en de koukleumen weer naar huis.

De laurier en tijm achter op de fiets retour. De eerste artisjokken plantjes naar de tuin onder glas.

De paprika verspeend, er zit niet veel groei in. Te koud gestaan.

Geoogst en watergegeven aan het zaaigoed.

Geplaatst:

Net op de tuin geweest en de aardappels water gegeven. Grond was echt kurkdroog . Aardbeien ook water en onkruid verwijderd.

En gezellig zitten babbelen met een mede tuinder.

2e paasdag weer naar de moestuin, aardbeien water geven.

Ik had vorig jaar best veel aardbeien, een aantal tuinders niet. Die hadden ook geen water gegeven.

Nu ben ik hopelijk op tijd met water geven en heb ik straks er lekker veel.

Heb er nu al zin in.

Geplaatst:

Lekker geklust vandaag. Met de ene zoon een watervoorziening voor de tuin aan gelegd. Pomp staat in het Houthok, knopje om en de sproeier start. Heerlijk, klaar met het zeulen van gieters

Met de andere zoon een nieuw rek opgebouwd voor de bramen. Vier lagen met bamboestokken op palen gemonteerd. De nieuwe bramen kunnen naar hartelust groeien. Mijn oude Himalaya staat er nog dor bij. Het lijkt of hij er geen zin meer in heeft. Nog even aankijken, en zonodig vervangen.

Alle rommel rond de composthoop opgeruimd. De tuin is klaar om ingezaaid te worden.

Geplaatst:

Uiteindelijk meer gedaan dan gedacht. Onkruid plantjes water hele rataplan. Maar dat had ik al gepost en is weg. Is al de tweede x dat dat gebeurt. Raar.

Geplaatst:

Vanaf 12/13 u 4 u de dompelpomp aangezet en de slang steeds een stuk verplaatst.

Onkruid verwijderd en wat mtfd ruilingen in de tuin gezet.

De kasdeur open gezet, wat wordt zo’n ding warm zeg! Daar moet ik wel rekening mee gaan houden. Alle bakjes zaailingen zijn bijna elke dag kurkdroog. Een automatisch raamooenzetdingetje gekocht. Dit weekend er maar in zetten. Scheelt weer.

Ik zag gisteren de pompoenen opkomen die ik samen met de kinderen in de moestuinbak had gezaaid. Veel te vroeg, dat weten we wel. Maar als je kinders zoooooo graag wat willen zaaien in hun moestuinbak, wie ben ik dan om die groeilust in de kiem te smoren?!

Dan zijn pompoen- of courgettezaden ideaal om te hanteren voor kleine kinderhandjes. Komen ze op, dan is dat een leuke bijkomstigheid. Vorig jaar ook gedaan en dat werden uiteindelijk mijn sterkste planten!

Leuk dat ze buiten op eigen kracht al opkomen. Die ik binnen heb voorgezaaid, doet nog niets.

Vandaag was ik al belachelijk vroeg bezig. Mijn laatste tomaat die nog steeds binnen stond, moest naar buiten. Hoppaa, diep verplant en dan mogen ze over een paar weken in de volle grond.

Geplaatst:

Water geven hoefde ik niet vandaag, kwam met bakken uit de hemel, heb wel gisteren wat onkruid weggehaald, en bladeren van de bloemkool omgeknakt, in elke komt nu een piepklein bloemkooltje. Zaterdag schijnt het iets beter weer te worden.

Geplaatst:

Ja, dat is een gokje, Mellie, als ze nu al buiten opkomen, maar ik denk dat dat vaker goed gaat dan mis. Zo'n zaadje kiest er ook zelf voor om te beginnen, en als het zich kan ontwikkelen op de plek waar het is gezaaid kan het ook veel beter tegen een stootje.

Zelf zag ik wat aardappeltjes opkomen waar vorig jaar de aardappels stonden, gemist bij het rooien dus. Even op de goede plek gezet, maar dat die uit zichzelf nu beginnen daar lees ik ook een teken in. Dat het wel kan dus.

Vandaag heb ik eindelijk eens wat anders kunnen doen dan het eindeloze zeulen met gieters. Wieden werd ineens een leuk karwijtje nu alles niet meer in gewapend beton stond, maar de aarde een beetje zacht was geworden van de regen.

Met dat buitje kwaakten ook de kikkers uitbundiger dan anders, die hebben er van genoten vast. Eéntje overdreef, die vond ik vanmorgen terug in een pot bij mij binnen. De hele nacht al had ik iets gehoord wat ik niet kon duiden. Kikkertje, jij kunt beter in de buurt van de sloot blijven - daar maar weer heen gebracht dus.

33821911338_39f81e0123_o.jpg

Geplaatst:

Denk ik ook wel Roeier. Mooie foto van je verstekeling. Ik ben dol op kikkers.

Vandaag alleen de was opgehangen in de tuin. Misschien dat ik straks de stokken voor de bonen in de grond zet. Het voelt alsof het tijd is daarvoor

Geplaatst:

Kas helemaal opgeruimd en ingericht.

Blij mee hoor.

Die dikke wilgentakken zijn uiteraard uet. Die moesten ingegraven worden en door het dubbeltjesgaas (gescoord van J&J) geknipt worden. Dat gaas ligt op ca 25 cm diepte. Tegen de ratten die zich graag onder de funderingsbanden van de kas ongevraagd toegang willen verschaffen tot allerlei zaken die wij juist graag uit hun klauwtjes willen houden. Enfin. Pokkenklus hoor. Maar braaf gedaan door lief. Daarna bij elke paal tomaat of paprika/pepers gezet (die laatste altijd per 3)

De berg houtsnippers achterin komt straks als bodembedekking door de hele kas, eerst wil ik echter om elke plant nog wat goede voedzame compost leggen. En daarvoor moeten de onderste blaadjes eraf. Dat doe ik over een week. Als ze weer wat groter en sterker zijn.

Ze staan in een bodem van zand, compost en door de kippen de gehele winter rondgeschoffelde snippers en blad. Met de nodige kippenmest, naar ik me zo voorstel.

Op de planken aan de zijkanten staan potten met wat redelijk laagblijvende paprika’s; een nw experiment. Ik wil wel eens proberen of ik ze goed kan laten groeien op deze manier. Dan zou ik nl paprika’s in lagen kunnen laten groeien en dus meer oogst hebben. Of meer ruimte op de grond voor ander leuks. Nou ja. We gaan het meemaken.

Verder nog veel zaaisels op de planken. Met kolen, sla, bonen, basilicum, Mexican sour gherkin en vanalles vanuit de mtfd dat nog even mag bijkomen (de zoete aardappelstekjes van Joriek, evenals haar jakon bolletje. De citroenverbena van Cup en volgens mij nog wat kolen-in-de-dop van Cis.)

f0bbe59e4e493bad3ffba884bc1fa523.jpg

46a67edcf1d73974882ee9a4e7131e44.jpg

Ah ja. De vroegste tomaat dit jaar is de Cherry cascade (@Kruidenvrouwtje, jij hebt die ook 2 van me gehad) Zij zitten al volop in de bloemetjes. De Ida gold ook, maar die was maar liefst een maand eerder gezaaid. Zal mij benieuwen welke het eerste rijpt.

Mbt de paprika’s / pepers is de Sweet heat het vroegste. Heeft al een eerste klein pielie pepertje eraan hangen. (@Jorieke, die heb jij ook. Benieuwd of ie bij jou ook zo vroeg is)

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Mooi zo'n vol geplante kas!

En ik heb er nooit aan gedacht dat de wilgentenen ook voor de tomaten te gebruiken zijn.

Ik kan het niet goed zien maar ik hoop dat je de stokken wel geschild hebt?

Anders heeft je lief volgende winter weer een klusje.

Vandaag vroeg geschoffeld, want er zou regen komen.

Geoogst ( snijbiet) En wat ramen die bij de peulen staan als windbescherming weggehaald. De eerste peulen zijn aan het rek gegroeid en de knoppen zitten er ook al in.

Geplaatst:

Vanavond met zoontje de tomatenplanten uitgezocht die hij morgen op z'n kleedje wil verkopen. Gelukkig was mams nogal uitgeschoten met het aantal planten, dus ik zag al de euro's in z'n ogen schitteren! Hopelijk blijft het een beetje droog...

Geplaatst:

Begonnen met het ruimen van de oude aardperen.

Ik heb een paar betere en mooie knollen gezet op een nieuwe plek.

De oude gaven weinig meer door uitputting van de grond.

Een klusje wat al jaren op mijn lijstje stond eindelijk aangepakt.

Ik spit ze om en haal de meeste knollen er uit. Die droog ik aan de lucht, dan zijn ze snel weg.

Daarna is het een kwestie van schoffelen en bijhouden.

De helft is nu gedaan en ik total loss. Later weer verder.

IMG2019042713090573201556369028.jpg

IMG2019042713350148801556369043.jpg

Geplaatst:

Komt nog best wat naar boven zeg, bij je aardperen-rooierij, Patrijs! Zal inderdaad een flink klusje zijn. Maar je schiet goed op!

Schillen van de wilgentenen? Ahhh. Tegen het uitlopen? Mnee, niet gedaan. Nou ja. Zo gaan ze vast erg stevig staan.

Hier een wildbloemenmengsel gestrooid en ingeharkt her en der. Als dr nu nog een klein plensbuitje overheen zou willen vallen, zou me dat erg welkom zijn! En pastinaak en nog een rijtje wortels gezaaid.

Verder wat kaas gemaakt van melk uet. Gewoon een eenvoudige Chevre hoor. Maar ik ga er denk ik een ovenschotel mee maken, zoals die van Jorieke die ik voorbij zag komen ergens.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Soort van bramenstruik, de in het kasje achter een werkbank groeide eruit gehaald

Onkruid gerooid, radijsjes geoogst, andijvie uitgeplant, bietjes gezaaid. Rommel opgeruimd, sloot schoongemaakt

"leve de Koning "

Geplaatst:

Eergisteren:

Bietjes uitgeplant, sla buiten gezet, zomer worteltjes gezaaid, nieuwe Stokslabonen gezaaid ( ontkiemen nu al ) en heel veel tomatenzaailingen ( wildgroei ) uit mn tuin getrokken. Vorig jaar zijn er heel veel tomaatjes op de grond blijven liggen en hier ontstaan nu allemaal kleine tomatenzaailingen uit :0

Follow your dreams, they know the way!

Geplaatst:

Vandaag het aardperen ruimen afgerond.

Heel veel plantjes uitgedeeld.

Gezaaid en geplant.

De laatste winterpostelein uit kas en volle grond doorgedraaid en op de composthoop gegooid met een laag paardenmest.

En het tuintje dat ik schoongemaakt had verhuurd aan een toevallige passant.

Iemand die nieuw in het dorp komt wonen en ook wel een klein tuintje wil.

Gelukkig maar, want het vuil op dat tuintje begint al weer te groeien.

Geplaatst:

Na een week afwezigheid wegens ziek en weg, vandaag naar de tuinen.

Wat een beetje regen toch doet. Alle aardappels boven de grond, de uien zichtbaar, tuinkers gekiemd, en het onkruid doet natuurlijk ook mee.

Dus: gewied, dahlias geplant, gewied, bloemkool en knolselderij geplant, gewied, afrikaantjes geplant, en toen zag het er al een stuk beter uit.

Ook ontdekt dat de vorige huurder aardperen had. Dus dat wordt nog leuk.

Geplaatst:

Tomaten en pepers in de kas gezet. Nog 1 bak met pepers die morgen aan de beurt komen. Flink begoten. Zo gigantisch veel onkruid verwijderd.... deze soort heb ik sinds vorig jaar. Daarvoor nooit gehad, ken het wel uit andere tuinen...

Een beetje gesnift om mijn perzik die zogenaamd krulziekte resistent zou zijn... nou ammehoela resistent hoor.

Om te janken zo erg dit jaar 11af7f3e63549931ede5cdbaf4a9e3ec.jpg

Geplaatst:

De laatste 2 komkommers in de kas gezet totdat de schoolvakantie voorbij is. Die stonden nog lekker buiten in dit prutweer.

Pimentos de padron in de kas en een aubergine die eindelijk is opgekomen erbij gedaan. 3 peperplantjes klaargezet voor mijn broer en 3 tomaten voor een vriendin.

Lekker gesproeid en toen snel naar binnen gerend. Koude dag vandaag en ben de hele dag toetsen aan het nakijken geweest. Brrrrr. Ik krijg het nu pas warm.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...