Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2019

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

af5dffe6d64d154f3a4ad3799aa759eb.jpg

Sjalotjes geoogst en te drogen gelegd. Moet tot aan zaterdag makkelijk kunnen zo, daarna in kratten onder een afdak.

De gewone uien staan nog, of beter: liggen nog. Loof is nog zo groen! Mag nog wel zeker een weekje liggen. Misschien twee. Denk ik.

Nu in de schaduw ijs aan het eten. Want t zweet loopt me door de broek.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Onkruid... veel te veel onkruid in de tuin. Niet leuk meer. Kippenhok schoongemaakt. 9 eitjes gevonden tussen de aardbeien en de salie. De man heeft een anti slak barrière gemaakt voor boven op het dak van het kippenhok. Ik heb er de eerste 3 zaailingen in gezet. Whoop whoop! Het begin is er. Die slakkenbarriere was overigens totaal niet nodig, maar de man moest zo nodig knutselen.

Maar bovenal heel veel water gegeven. Alle potten stonden droog. Paar planten het loodje gelegd. Zo zonde altijd.

En vooral, Water water water. De man: wat een raar geluid maakt de pomp. Ik: ja klopt.

Man kijkt naar de pomp. Even uitzetten. Frunnik frunnik. Aanzetten. Weer herrie, maar het werkt. Nogmaals wat frunniken. Staat ie aan? Ja. Ik hoor niks.

En toen... was de dompelpomp stuk... dus. Morgen een nieuwe halen.

Geplaatst:

je hebt ook drukdompelpompen die je kunt aansluiten op een slang om te spuiten, misschien handig? bijvoorbeeld

hier ook iets met water gedaan...

en de aardappels eruit gehaald

en pruimen geplukt en bessen en andijvie zien bloeien en knof schoongemaakt en druiven geknipt en nz spinazie geplukt en drukdrukdruk

Geplaatst:

Yes een nieuwe pomp gekocht. Jeej! Het is een hydrofoordompelpomp geworden. Nu al blij mee.

Wat een waterdruk heeft dat ding zeg! Daar komt volgend seizoen een watergeefsysteem aan.

3,5 bar. De oude Gardena had 0,5 bar, dus dat scheelt aanzienlijk. De man heeft een ton gekocht. Gevuld met een stuk regenpijp met geboorde gaten erin en daar omheen kiezels zodat het slootwater ook enigszins gefilterd door het systeem gaat. Was wel raar om te zien dat onze dompelpomp in de sloot lag en deze pomp binnen. De slang van de pomp hangt in de sloot. Nou ja, in de ton via het stuk regenpijp.

Mijn kippenhok dak heeft zijn eerste begroeiing gekregen! Gisteren 3 stuks eustoma waarvan er 1 al is weggepikt door vogels. Vandaag aardbeien bij gekomen en 6 bloemkolen.

2 zakken aardappels geoogst. De bladeren waren helemaal geel en slap. Watergebrek. Hele mooie aardappeltjes. Minder dan ik had gehoopt, maar toch niet onaardig. Sommigen flink groot, sommigen klein, anderen weer inie minie. Van alles wat en ik ben absoluut niet ontevreden. Heb nog 2 zakken die er beduidend groener bij staan. Die laat ik nog even.

Weer eitjes geraapt. Niet in het hok, maar van Erastostones onder de salie (die ik later heb uitgegraven en heb verplaatst buiten het net. Is toch handiger bijkomen, al was ik erg onder de indruk van het doorzettingsvermogen van mijn kipje om dóór het net heen te raggen). Aristoteles heeft een eitje onder de pioen gelegd.

Geplaatst:

Gisteren had ik voor het eerst eigenlijk een super tuindagje na de hernia perikelen, maar dat is uiteindelijk flink overschaduwd door de vermissing van mijn lievelingskipje.

Veel gesnoeid in de kas, omdat ik er na de vakantie nog amper kon lopen.

Standje plof.

a5d4d22cc45882fe92ed4f49ff1823cb.jpg

De bijna 3 meter hoge pastinaakbomen geveld en savonds het zaad geoogst. Een dienblad vol. Het is dat ze zo snel hIn kiemkracht verliezen, anders had ik voor de rest van mijn leven genoeg pastinaakzaad.

Bieten geoogst voor het avondeten, rabarber geoogst, tomaten, pepers, frambozen en bramen geplukt. 2 bolcourgettes geplukt. 1 voor de salade, 1 voor het avondeten.

Ik had 2 witte bieten van vorig jaar. Die gingen zaad schieten eindelijk. Heb de zaden geoogst. Witte bietenzaad is beduidend duurder dan de andere, dus heel blij mee. Gelijk een handje zaad uitgezaaid.

In die hitte 3 salieplanten uit de aardbeienkooi gegraven omdat Erastostones er steeds wil broeden en dan een half uur bezig is tegen het net aan te lopen. Heel zielig. Heeft wel gewerkt, want vanochtend lag ze braaf onder de salie BUITEN het net.

Met de nieuwe tuinslang gespeeld. Erhm, ik bedoel veel water gegeven.

Onvoorstelbaar hoeveel waterdruk er op de slang zit. Prachtig! Veel geknipt, gesnoeid en de stadse jungle iets toonbaarder gemaakt. Nog steeds verschrikkelijke chaos in de tuin, maar er is een beginnetje gemaakt. Wie weet wordt het nog wat voor het einde van het jaar.

Onderwijl treurend om Kippie

99e0d3d782ddda6807e304b2d130400d.jpg

Geplaatst:

3 soorten bonen geplukt. De red swan sperzieboon vind ik heel lekker en die komt volgend jaar terug. De gele snijboon die ik heb, wordt zo taai , dat mijn kinderen die niet kunnen doorkauwen. Wat zeg ik, ik ook niet. Klopt totaal niet met de beschrijving ervan. Ik pluk ze niet als ze zo groot zijn, dus vind het maar een stomme boon. Jammer, want die kleintjes zijn heel smakelijk, maar dat is maar een halve snijboon grootte ongeveer.

Van de aspergeerwt ben ik de helft van mijn oogst verloren, omdat ik moest rennen voor de hoosbui. 4c0300cf55dcf56c0523805c6defcade.jpg Wel van genoten. De regen dan. De boon zelf vond ik ook maar matigjes.

Geplaatst:
je hebt ook drukdompelpompen die je kunt aansluiten op een slang om te spuiten, misschien handig? bijvoorbeeld

He coole pomp. Is dat gewoon kwestie van in de sloot hangen, aansluiten op elec en dat ie dan gaat? (Heb er ontzettend weinig kaas van gegeten, en eea ook niet echt uitgezocht ook zelf. Dus dit is een vrij luie actie van ondergetekende. Maar toch... We putten graag even uit de kennis van onze RobO!)

Prijs valt me erg mee trouwens

Hier gisteren massaal de uien geoogst. Prima jaar voor uien lijkt het! De gekregen pootuitjes van @Henkg hebben het heel goed gedaan bij mij trouwens. Zeker net zo goed als die van Van Der Wal. Misschien iets vaker bloemvorming. Maar kwa grootte & gewicht doen ze zeker nier onder voor de gekochte. Heel erg bedankt nog Henk! Benieuwd naar de ervaringen van anderen ook!

Verder vanochtend een paar uit de kluiten gewassen courgettes geoogst en aan de knorren gevoerd. Evenals enkele gebutste tomaten (meloenenrek was omgedonderd, maar ik vind niet langer dat mijn kas er overgroeid uit ziet, nu ik die van Mellie hier voorbij zag komen )

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:
3 soorten bonen geplukt. De red swan sperzieboon vind ik heel lekker en die komt volgend jaar terug. De gele snijboon die ik heb, wordt zo taai , dat mijn kinderen die niet kunnen doorkauwen. Wat zeg ik, ik ook niet. Klopt totaal niet met de beschrijving ervan. Ik pluk ze niet als ze zo groot zijn, dus vind het maar een stomme boon. Jammer, want die kleintjes zijn heel smakelijk, maar dat is maar een halve snijboon grootte ongeveer.

Van de aspergeerwt ben ik de helft van mijn oogst verloren, omdat ik moest rennen voor de hoosbui. Wel van genoten. De regen dan. De boon zelf vond ik ook maar matigjes.

Kan het zijn dat je gele snijboom taai is geworden van de stress na die hitte? Vorig jaar had ik groene snijbonen die niet te kauwen waren, en bij een paar rode bietjes gebeurde het ook. Ik had het idee dat het door hitte of droogte stress kwam, want las dat meer mensen dat probleem hadden met boontjes na de hitte (zelfs in de krant volgens mij. Haha)

Ik ga zo "onkruid" trekken en wat verwaarloosde tomaten proberen te fixen. Door jouw bericht ook nog even kijken of ik mijn snijbonen nog kan vinden die totaal overwoekerd zijn door andere planten. (had nog helft zaad over van die taaie van vorig jaar, en wil nu wel weten of het dit jaar weer drama of beter is..)

Geplaatst:

@Sand&oak hmmm, ja, zou best wel eens kunnen. Had dat vorig jaar met de laatste partij wortel ook. Nou. Misschien zat ik ze volgend jaar een kans geef!

Geplaatst:

De tuinman belde vandaag (van het werk) of ik de pruimen wou onze koks vinden het allemaal een beetje te veel moeite dus met de lader de boom in. De Reine claude waren nog niet helemaal rijp de andere soort (weet niet welke) blauwe eivormige pruimen wel.

Ontzettend veel wespen momenteel in de pruimen op het werk maar thuis ook.

Toch nog een bak geplukt, thuis ook nog maar enkele Victoria's geplukt.

Ben druk bezig met een nieuwe cavia flat maar moet nodig ook op de tuin gaan kijken hoe het daar met de pruimen is?

Geplaatst:
De gekregen pootuitjes van @Henkg hebben het heel goed gedaan bij mij trouwens. Zeker net zo goed als die van Van Der Wal. Misschien iets vaker bloemvorming. Maar kwa grootte & gewicht doen ze zeker nier onder voor de gekochte. Heel erg bedankt nog Henk! Benieuwd naar de ervaringen van anderen ook!

Bij mij massaal doorgeschoten, zal zeker door het weer komen, ook veel prei schiet in de bloei bv..te droog, te heet, te weinig water

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Gisterenavond nadat de kinderen op bed lagen, de boel de boel gelaten en de kas in. Ik begon eerst met beleid te snoeien, maar na een half uur heb ik dat opgegeven. Gewoon maar gaan knippen. Het was te veel werk.

Uiteindelijk 1,5 kliko vol tomatenplanten. Een stuk of 15 dieven in de grond gezet in de hoop dat ze aanslaan. Nog zo’n 40 minuten gesproeid. Kippenhok ook maar schoongespoeld. Het was inmiddels wel donker, dus geen idee hoe schoon het echt is

Het was een van de weinige keren dat ik enorm gefrustreerd was i.p.v. blij na tuinieren.

Geplaatst:

Kippenren gemaakt. De man dan. Niet ik. Ik heb wél een fruitboom uitgegraven en verplaatst naar een grote pot waar die oud mag worden en veel vrucht mag dragen.

Pepers geplukt. 3 cherrys gegeten. De enige 3 rijpe tomaten in de hele tuin... Bramen geplukt en 2 vergeten frambozen.

Geplaatst:

2 veldjes met Korona aardbeiden geschoond. Alle uitlopers die nog geen mooie F1 generatie hebben opgeleverd verwijderd. Oude bladeren verwijderd, gewied en planten met gedroogde mestkorrels (koe/paard/kip) verwend. Laat de aanleg van boemen voor het volgende jaar nu maar aanvangen.

Geplaatst:
Alle uitlopers die nog geen mooie F1 generatie hebben opgeleverd verwijderd.

Huh? Ik ken het begrip F1 alleen bij kruisen, maar je bent hier gewoon vegetatief aan het vermeerderen.

De tuin lag hier na de storm van gisteren bezaaid met fruit; appels, peren, pruimen... Hier word ik niet echt blij van. Was het vorig jaar niet zo dat we een Septemberstorm hadden, en dat erbij werd gezegd dat dit ongebruikelijk vroeg was; dat die normaal pas in Oktober plaatsvinden?

Nu hebben we er eentje nog een maand eerder, en niemand heeft het er over. Zijn we het al normaal gaan vinden? Tot voor kort hadden we die zomerstormen toch niet? Het is wel een strop als je fruit hebt wat nu veel te vroeg van de boom wordt gerukt. Dit is helemaal geen goede zaak.

Stoarm10Aug48731565527295.jpg

Ik heb dus net maar wat appelmoes gemaakt, maar dat doe ik toch liever in November...

Geplaatst:

Nee Roeier het is niet fijn. Daar gaat je perenvoorraadje. Bij ons ook veel mirabellen op de grond na de storm van gisteren ( zagen jullie de tornado in Luxemburg op tv? Die heeft ons net gemist gelukkig) we zeggen maar dat dat de pruimen zijn met wormpjes..die zijn er heel wat dit jaar...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Alle uitlopers die nog geen mooie F1 generatie hebben opgeleverd verwijderd.

Huh? Ik ken het begrip F1 alleen bij kruisen, maar je bent hier gewoon vegetatief aan het vermeerderen.

Je hebt helemaal gelijk, Roeier! Het is vegetatieve vermeerdering en de termen P, F1, Fx komen uit de genetica. De "F2 generatie" noem ik (slechte gewoonte) het 2e plantje dat gevormd wordt uit de 1e uitloper.

Maar wat een pech met jouw fruit

Geplaatst:

Ja, ik denk dat iedereen met fruitbomen dit heeft. Voor mij persoonlijk is het niet erg, maar als trend vind ik het wel zorgelijk. Het klimaat lijkt zich steeds meer te roeren op een manier waarop het voor allerhande problemen zorgt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...