RobO Geplaatst: 25 oktober 2019 Geplaatst: 25 oktober 2019 lekker geschoffeld, tuin was eindelijk betje droog, plaatselijk1 kuubje compost uitgereden, au!knoflook geplant, zie regel 1 Quote
thøm Geplaatst: 25 oktober 2019 Geplaatst: 25 oktober 2019 moestuinbakken gewied, compost her-en-der verwerktknoflook geplant (daarmee is er ook een eerste aanzet gegeven tot het maken van een teeltplan) Quote
Oudholland Geplaatst: 25 oktober 2019 Geplaatst: 25 oktober 2019 AFgelopen week een frees gekocht via Marktplaats en vandaag even uitgeprobeerd.Had er genoeg van om in het voorjaar te spitten terwijl ik dan met m'n werk erg druk ben, en daardoor achter de feiten aan te blijven lopen. Je wilt dan wat zaaien, maar moet dat vak nog spitten, dus even snel zaaien gaat niet. En als je klaar bent met alles spitten, staat het onkruid aan de andere kant alweer hoog.Nu komend voorjaar de tuin lekker in een middagje om (en beter voor de rug). Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?
Mellie Geplaatst: 25 oktober 2019 Geplaatst: 25 oktober 2019 Lekker zonnetje vandaag, dus hoppaa! Iedereen de tuin in. Ik heb een moerbeienboom verplaatst. Leek ooit een goede plek, maar begint flink bossig en groot te worden. Uitgegraven. Lukte niet, want 1 stuk wortel was onder de stenen gaan groeien. Lang leve de recipro.... de rest maar onthoofd. 2 kastanjebomen uitgegraven. De grootste door de man overigens die ook zijn heil uiteindelijk heeft gezocht bij de recipro. De kleine kon ik er zo uittrekken. Die is 2 jaar oud, maar nog steeds mini. De moerbei zit in de grond. De kastanjes niet. Die ga ik morgen guerillagardenen. Chaos bijna op de helft van reductie 5 herfstframbozen verplaatst. Rest gesnoeid op een paar heel volle takken na. Vorig jaar had ik in december nog frambozen. Dat hoeft nou ook weer niet, want het smaakt dan toch nergens meer naar, maar nu zijn ze nog wel lekker. Dus ze mogen nog heel even, maar hoorde net dat het vanaf zondag nachtvorst wordt verwacht. Dan zal het wel prut worden. Gras gemaaid. Was al een maand toe aan een maaibeurt. Eindelijk 2 dagen droog dat het kan. Zo veel gras... heb flink gemulcht en de compostbak blij gemaakt. Kliko ook overigens. Misschien dat ik morgen nog een stukje mulch. Ook bocking 14 van RobO als mulch gebruikt bij de perzik. Klimop gesnoeid. Rotwerk. Wat groeit dat spul hard zeg. Het was in juli nog gekortwiekt. Het is alsof er niks is gebeurd. Helaas had ik alleen een gewone heggenschaar. De elektrische heb ik in de lente op zeer domme wijze het snoer van doorgezaagd -en overleefd gelukkig-. Veel geveegd. Chaos gereduceerd Gesleept met de lading aan groenafval. Heel veel afval. De buitenkeuken waterkraan afgetapt en afgedekt. Die kan de winter weer in. Ik ben nog een heel leuke dahlia tegengekomen die nu vol in bloei is. Alle knollen van vorig jaar in het schuurtje vergeten. Dus... handig. Pas in augustus geplant. Haha. Niet slim! Maar doet het dit jaar als een tierelier. Vorig jaar heb ik deze bloemen niet gezien. Is hij gemuteerd of...? Maar een plaatje is ze wel. Binnen heb ik trouwens een slak van de aubergine afgehaald... die is stiekem meegelift toen de plant naar binnen mocht. Ik dacht dat ik alle slakken had, maar zag steeds een spoortje en kon maar geen slak vinden. Heterdaadje vandaag. Rotbeest. Perfect rond gaatje in mijn aubergine uitgeknabbeld. Quote
Wims Geplaatst: 26 oktober 2019 Geplaatst: 26 oktober 2019 In Riga naar de pompoen/kurbis beurs geweest en daar knoflook gekocht en 's middags in de tuin geplant. Het grappige was dat ik de knoflook kocht bij een vrouw, die vertelde dat het "Hollandse" knoflook was. Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 26 oktober 2019 Geplaatst: 26 oktober 2019 Na weken van regen en twee weken griep.Was het vandaag heerlijk weer, zon, 22 graden, en geen wind de moestuin in gegaan, en o o wat stond er veel onkruid.maar alles is weg, en aardbeien plantjes in de volle grond gezet. Quote
HuubvG Geplaatst: 27 oktober 2019 Geplaatst: 27 oktober 2019 Veel compost uitgereden, verspreid.Veel schoffelwerk, om uitgezaaide goudsbloemzaailingen heen.Vastgetrapte houtsnipperpaadjes geschoffeld, pffff Overgebleven gewassen verplaatst, zoals valeriaan, venkel, bieslook, oerprei, artisjok.De rest van alles wat groen was kreeg het etiket onkruid en belandde op de composthoop.Bedden gemaakt van 120 cm breed, paadjes van 30 cm ertussen, dwars op hoofdpad van 60 cm.Paar bedden met winterspinazie ingezaaid.Knoflook gezet. Quote
Mellie Geplaatst: 27 oktober 2019 Geplaatst: 27 oktober 2019 Ik ging sambal maken, dus moest pepers plukken. En voor ik het wist, was ik bezig de kas uit te ruimen, groenafval te verwerken en komkommertjes en frambozen uit het vuistje te eten... Een paar pepertakken zijn in een vaas geëindigd. Zo kleurrijk die Chinese 5 colour, ik vond het zonde alles weg te gooien. Er zaten zo veel bloemen aan, kan het nog even vrolijk in een vaasje met gekleurde pepers. De meeste planten waren tenminste 2 m! Echt gigantisch op zon klein stukje... gewoon volgepropt en het heeft goed uitgepakt. Ik heb 3 ondergesneeuwde peperplanten eruit gehaald. Die waren heel zielig en bloemloos, maar ik mag niet klagen. Heb kilo’s peper kunnen oogsten. Weer wat frambozen verplaatst. Alleen de grootste overigens. Ik zag overal zoveel uitlopers dat het geen doen was alles te verpotten/verplanten. Of misschien wel te doen, maar er is genoeg. De kleinste uitlopers heb ik voor Turkije bewaard. Die kunnen volgend jaar mee en dan hoef ik niet een mega plant mee te sjouwen. De sambal heb ik overigens niet meer gemaakt. Quote
Plotiemoos Geplaatst: 27 oktober 2019 Geplaatst: 27 oktober 2019 Hier met beide jongens (3 en 4) naar de moestuin. Man had ochtenddienst dus kon ze niet thuis laten.Wonder boven wonder ging het 3 uur goed. Daarna was de jongste het zat en zijn we naar huis gegaan. Ik heb:- onnoemlijk veel onkruid verwijderd- boerenkool geoogst (ga ik morgen schoonmaken en in de vriezer doen), ik was al enorm laat. Vele bladeren waren al van de plant af gevallen en tot compost verwerkt.- rode kool geoogst- spruiten geoogst- pootuien gezet-knoflook gezet Maar nog erg veel werk te doen.Ik heb nu 1/3 van de tuin redelijk netjes. De rest is nog steeds ontploft. Iemand interesse in herfst frambozen struiken? En woon je in de buurt van Swifterbant, op afspraak mah je zo wat spul krijgen. Ik ga heel erg minderen met de frambozen. Quote
Dave666 Geplaatst: 28 oktober 2019 Geplaatst: 28 oktober 2019 Gisteren de laatste boerenkool geoogst en ingevroren Quote
Goldfish Geplaatst: 28 oktober 2019 Geplaatst: 28 oktober 2019 Tomaten verwijderd uit de kas (op 2 nog productieve struiken na) om plek te maken voor de kumquats en calamondins. Verder tijdelijk onderdak in de kas voor 3 enorm grote maar teleurstellend onproductieve/ te laat productieve Pepino's (zaailing dit jaar). Ik ga proberen 2 v.d.3 over te houden op zolder (groot raam op t Noorden) maar moet me nog verdiepen hoe e.e.a. goed teruggesnoeid moet worden (plant nu nog volop actief, tientallen bloemen). Ga naar binnen bij de eerste echt serieuze vorst. Voor woensdagnacht gok ik dat de kas het zal houden zonder bijverwarming (door uitstraling van de nog warme bodem). Verder straks (aan huis) de Bergpapaya/Babaco voor 3 nachten binnen halen. Kan daarna nog wel een paar weken naar buiten zo te zien qua verwachting (erg beschut, tegen verwarmde gevel, ondergrens is +2) Quote
Mellie Geplaatst: 29 oktober 2019 Geplaatst: 29 oktober 2019 @goldfish ik heb frambozen fallgold voor je uitgestoken. En wat paardenmest verplaatst. 11 broedknolletjes ok gepoot in pot. Genoten van de zon. Wat een heerlijke dag vandaag. Quote
Mellie Geplaatst: 30 oktober 2019 Geplaatst: 30 oktober 2019 Niet in de tuin. Wél zeer belangrijk voor de tuin! Gisteren was de man laat thuis, dus ik dacht, laat ik nou eens mijn zadenexplosie opruimen. Ik heb uiteindelijk dik 2,5 u lang zaden uitgezocht van, let wel, alleen de tomaten. Ik blijk 80 verschillende soorten te hebben en een stuk of 15 minimaal 2 x.Toch grappig dat er een aantal steeds dezelfde aantrekkingskracht op me hebben. En ik heb 12 zakjes ongedefinieerde maar overduidelijk tomatenzaadjes uit China Alle soorten staan nu in mijn moesschrift. Op een donker winters avondje zet ik het digitaal in drive zodat ik het altijd kan raadplegen als ik zaadjes wil aanschaffen. Maar eigenlijk weet ik dat ik niks meer moet kopen. Dus... Vandaag heb ik weer zaden uitgezocht. Ook alweer 2 u bezig. De kolen en de sla apart. Bloemenzaden half uitgezocht. Sjonge jonge zeg, ik ben een belachelijke hoarder. Godzijdank is het een collectie van soms wel 10 jaar oud. Sommige dingen blijven eeuwig kiemkrachtig lijkt het wel. Dus tomaten en peperzaden maak ik me geen zorgen om. En de rest zaai ik komend jaar rijkelijk overal waar ik kom. Ha! De bloemenzaden moeten met de helft verminderd worden. De eigen oogst zaden die ik droog in een blikje had gedaan onder het mom van opruimen, waren allemaal beschimmeld.... hmm... de vochthuishouding binnen het blik is kennelijk minder goed dan ik had verwacht, want die zaden waren kurkdroog toen ze er in gingen. Of het blik was vochtig. Kan ook natuurlijk. En nu ga ik winterandijvie en een winterslamix van de nieuwe tuin zaaien. De middelste wil broccoli en aangezien ik ook 5 verschillende broccoli soorten heb, mag hij lekker broccoli zaaien. Had ik blijkbaar ook. Herinner me nu ook dat ik het vorig jaar had besteld. Opgeruimd staat netjes! Het past weer in 1 doos i.p.v. 4! Heerlijk al die ruimte. Kan ik weer zaadjes kopen Quote
appelvrouw Geplaatst: 31 oktober 2019 Geplaatst: 31 oktober 2019 Goed najaarwerk!Ik heb eindelijk het net van de preien afgehaald, het insectennet dat we over de preien hebben gespannen na het planten in het voorjaar. Enkele preien zijn opgevreten door de woelmuizen en van de eerste preien zijn er behoorlijk veel doorgeschoten. Maar omdat ik honderd preien heb gezet blijven er toch wel 50 goede over, misschien nog teveel kleine ertussen maar die gaan nog wel wat groeien nu het net eraf is en het hogere onkruid eruit.Enkele preitjes geoogst ook, mooie dikkerds in heb behoorlijk zin in een preischotel! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 1 november 2019 Geplaatst: 1 november 2019 kruiden geplukt, netten opgeruimd, gras gemaaid, aardappels gepland (gooien we vast wat smeerwortelmulch op)handjes op de rug gehouden bij de pruim die wel wat dunning kan gebruiken Quote
appelvrouw Geplaatst: 1 november 2019 Geplaatst: 1 november 2019 Aardappels geplant Rob? Sta je daarom zo vroeg op? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 1 november 2019 Geplaatst: 1 november 2019 gepland, met d, niet geplant met t (vroeg op is gewoonte sinds wedstrijdzwemmer van 14 jaar oud, moest trainen om 06.00 uur ivm dobberende dames om 7.30.... ) Quote
appelvrouw Geplaatst: 1 november 2019 Geplaatst: 1 november 2019 Oohhh beter lezen Jetje Deze dame dobberde ook zo vroeg vroeger, maar ik bleef wel netjes achter het lijntje.Vandaag de tuin niet ingeweest. Ik mis de kipjes al, daarom moest ik iedere dag wel naar buiten. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 2 november 2019 Auteur Geplaatst: 2 november 2019 Van de week lekker in de zon bezig geweest (vorige week ziek dus kon ik niets doen.... grrr ).Plannen zijn er om veranderd te worden dus opeens besloten de knoflook op het stuk van de tomaten te zetten.Dus het omgewaaide tomatengebeuren verwijderd, onkruid verwijderd.As, vinassekali en kalk gestrooid. Voorgeperforeerde worteldoek van Borsalino opgezocht en op maat geknipt en klaargelegd. Volgende week kan er gepoot worden. Tomatillo's, ananaskers en aubergines opgeruimd en dat stuk ook schoongemaakt. Bij de ananaskers bleek de oogst vooral op de grond te liggen. Moet ik toch volgend jaar iets op verzinnen want dat werkt zo niet echt handig. Pompoenen geraapt (na de nachtvorst) en veilig in het huisje gelegd.In de kas toch nog een lading tomaten kunnen oogsten.En de laatste pepers geplukt. In het laatste zonnetje zitten kijken hoe de buurman een nieuw schuurtje aan het bouwen was. Twee van de mega grote Pink Bananapompoenen mee naar huis weten te krijgen. Zwaar!! Quote
appelvrouw Geplaatst: 2 november 2019 Geplaatst: 2 november 2019 Ik heb ook tomatillos en physalis geoogst. Erny mijn physalis planten leken wel vlinderstruiken, groot en vol. En de meeste physalis nog groen wat daar mee te doen.Tomatillos had ik nog wel enige oogst van en ik heb dus drie -zei het kleine- potjes salsa verde..mmmm wel zonder koriander, daar ben ik nIet dol op maar ik heb peterselie gebruikt, ook ok. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
angela († maart 2025) Geplaatst: 2 november 2019 Geplaatst: 2 november 2019 In een gedeelte van de tuin alle aardappels eruit gehaald. En enkele kruiwagens mest gereden. Quote
Mellie Geplaatst: 2 november 2019 Geplaatst: 2 november 2019 De kas kipklaar gemaakt samen met 2 kinderen. Was heel gezellig Quote
Erny Geplaatst: 3 november 2019 Auteur Geplaatst: 3 november 2019 Ja Jet, bij mij ook, grote planten met veel vruchten eraan. Zelfs twee nachten vorst leek de planten niet echt te deren. Volgend jaar toch wat eerder zaaien/uitplanten en betere ondersteuning want nu was het heel vervelend plukken. Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 november 2019 Geplaatst: 3 november 2019 Yep.En pluk jij nu groene om na te rijpen of heeft dat geen zin? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 3 november 2019 Auteur Geplaatst: 3 november 2019 Ja, ik pluk de groene ook. En niet persé om na te rijpen, je kunt deze nu ook al gebruiken. Bij Tomatillo's hoef je niet te wachten tot ze rijp zijn, je kunt de rijpe en onrijpe exemplaren gebruiken voor je salsa's e.d. (Anders is het ook lastig om Salsa Verde te maken ervan... )De onrijpe gebruik ik ook in mn noedelsoepjes bijvoorbeeld. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.