Ga naar inhoud

Peper en Paprika Topic 2019

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De eerste aubergines Jewel Jet en Violetta di Firenze (black beauty) zijn aan het kiemen na 7 dagen. Ze staan al mooi boven . Ik heb het schuifje in de verwarmde propegator iets open gezet. Is dat verstandig? Dit is het eesrte jaar dat ik pepers, paprika en aubergine kweek. Ze staan in een verwarmde propegator op de vensterbank aan de zuidkant van het huis. Kan iemand mij advies geven hoe nu verder?

Geplaatst: (aangepast)

Jewel Jet? Die moet ik ook

Niks doen, wel luchten met schuifje en licht vochtig houden. Goed licht geven en als alle planten boven zijn beginnen aan wennen zonder kap..steeds de kap er een uurtje langer af.

Net zijn de eerste paprika’s boven: De gele punt van Charly hebben gewonnen!,

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

gripzak23881548777279.jpg

Exact een maand na het zaaien ben ik begonnen met het verspenen van mijn pepers en paprika's. Ik had deze eens gezaaid op een andere manier. Ze zijn gezaaid in gripzakjes die gevuld zijn met zaaigrond.

Ik heb deze methode eens vergeleken met de deno-methode en met de 'normale' manier' (weliswaar met een speciale zaaitray) van zaaien. Ik heb hierover een blog geschreven:

http://www.detuinschuur.be/Resultaten-nieuwe-zaaimethode

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Geplaatst:

Wow Krikke wat zijn de jouwe groot!!! Mijne zijn op de laatste zaaironde na, allemaal opgekomen. Maar ziet er een stuk sneuer uit!

Goeie blog trouwens. Volgende x ga ik ook alles in zakken zaaien, erg slim. De zaaizak ging het snelst uiteindelijk.

Een foto van mijn peperbaby’s (1 vermoord met het verwijderen van de deksel. Krak zei die toen mijn labelstokje er op viel )

e720c5dcddf692175012d8a467299621.jpg

Geplaatst:

Die van jou halen Die van Krikke nog wel in. Bij mij zijn de paprika’s allemaal goed opgekomen en de zoete peper ook. Helaas de Cayenne en de Jalapeno niet (of nog niet, maar de rest is al even wat dagen boven...)

Geplaatst:

He wat zijn jullie allemaal lekker bezig! Leuk idee van die gripzakjes zeg.

Ik ga ook beginnen, maar niet meer via de deno. Was prima bevallen hoor. Maar gewoon in bakjes gaat ook en is makkelijker.

De potgrondmix met 1/4 brekerszand staat al op te warmen naast de verwarming in ieder geval. Dus morgen kan ik beginnen!

En wat gaat er dan zoal gezaaid worden?

Nou, ik zet ze per 3 bij elkaar dus he. Dus het is allemaal minder ernstig dan het lijkt.

Maar hier komen ze!

Pepers:

- Jaloro 3

- Aji Blanco Chrystal 3

- Chinese 5 color 3

- Sweet heat 6

Paprika's:

- Elephant ear 3

- Golden Treasure 6

- Kapia 6

- Yellow Monster 3

- Giant Anaconda 3

- Etkezesi Pelso 6

- Morgenrot 6

- Lipstick 6

- Rooie Nas 3

En van alles een paar extra om weg te geven wss.

Morgen heel wat te doen

Wil trouwens in de kas voor het eerst 2 lagen boven elkaar doen. Dus een rij kleine pepers / paprika's in de volle grond, en dan op plankendragers in grote potten ook nog een rijtje erboven. Gewoon. Om te kijken of 't ken. Geen extra verlichting ofzo. Dus ben benieuwd.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Die van mij zijn ongeveer net zo ver als die van Mellie. Ze staan gewoon op de vensterbank zonder extra warmte, dus zullen ze lekker langzaam aan doen verwacht ik zo. Helaas blijken het wel f1-nakomelingen te zijn, dus ik heb nu alweer wat nieuwe zaden in een koffiefilter gepropt en op een warm plekje gezet. Hopelijk wordt het wat.

Geplaatst:

Hier de groepsfoto peper/paprika 2019

190127-03019bew50057301549144886.jpg

Ik ben al even bezig. Eind oktober de eerste zaailingen, vanwege een experiment met kweken op water. De zwarte emmertjes. Op mijn website heb ik er wat over geschreven: https://zolekkergezond.nl/kweken-op-water Als alles mislukte was ik nog op tijd om opnieuw te zaaien. Er is al een pepertje te zien in de Little elf en ook Grandpa's home pepper is bijna in bloei. Ik kan een paar soorten die op water gekweekt zijn, met a+b voeding, vergelijken met dezelfde planten in goede potgrond. De op water opgekweekte planten groeien wat sneller en zijn ook wat voller. Maar ze hebben het niet allemaal overleefd.

De tweede lichting (eind december) staat er fris en fruitig bij, onder de lampjes. Een paar groeien op steenwol (met a+b voeding). Ook een experiment. De planten in steenwol lijken langzamer te groeien dan de dezelfde planten in potgrond. Ik ga nog wat door met experimenteren. Maar ik zorg dat ik van elke soort tenminste 1 plant in gewone potgrond heb. Dat bevalt me denk ik het best.

pepers:

apache

cayenne yellow

medusa

explosive ember

bolivian rainbow

purple flash

picante a mazatti

minimix

lemon

serrano

little elf

grandpa's home pepper

5-color

ring of fire

ajo blanco

paprika's:

O Hamrik (F1)

earliest red

corno di rosso

sweet banana

Alma

Kapia

Californian wonder

gele puntpaprika

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Geplaatst:

Hier de eerste lichting van pepers en paprika vandaag verspenen in P7.

@koolrabi: die van jou bloeien al en de bergbasilicum en de paarse basiel gaan ook super...

Geplaatst:
Ik ben al even bezig. Eind oktober de eerste zaailingen, vanwege een experiment met kweken op water. De zwarte emmertjes. Op mijn website heb ik er wat over geschreven: https://zolekkergezond.nl/kweken-op-water Als alles mislukte was ik nog op tijd om opnieuw te zaaien. Er is al een pepertje te zien in de Little elf en ook Grandpa's home pepper is bijna in bloei. Ik kan een paar soorten die op water gekweekt zijn, met a+b voeding, vergelijken met dezelfde planten in goede potgrond. De op water opgekweekte planten groeien wat sneller en zijn ook wat voller. Maar ze hebben het niet allemaal overleefd.

Ik vind dit een opmerkelijk project voor u omdat het toch niet biologisch is . Daarom maar even naar u site geweest ,mooie site . Wat ik me afvroeg is ,is het de bedoeling om planten in yoghurt emmers te laten staan want als je Robert zijn kweektopic leest op het chilipeperforum De liters dat zijn systeem verbruik per plant ga je heel veel keer per dag de 1kg potten moeten bijvullen (bijna een dagtaak?) . Als je de planten in zijn kweekseizoen ziet wel spectaculair .

Geplaatst:

@ Ciska:

IMG0833-40014491549192847.jpg

Jouw rode cayenne en bolivian rainbow. Heb je straks nog een plaatsje vrij? Hij groeit flink en komt straks met pepers en al naar je toe denk ik.

@ Waaslander:

Ja mijn kweken op waterproject is inderdaad bijzonder in die zin dat ik bij voorkeur voor biologisch en natuurlijk ga. Ik houd het ook zo gescheiden mogelijk. Maar ik was wel nieuwsgierig hoe het gaat op water. Het heeft nog wel wat voeten in de aarde merk ik. Toen ik begon wist ik niet dat je de planten niet zonder meer van het water (met voeding) in de aarde kunt zetten. Dat betekent dat ik alleen een paar vrij compacte planten, die passen in maximaal 2 liter emmertjes op water wil overhouden om het hele proces een keer mee te kunnen maken. De overige planten gaan op tijd over naar potgrond. Bijvullen met voeding doe ik misschien 1x per maand, afhankelijk van het verbruik. Als er iets mis is, bv. een te sterke kaamlaag zeef ik de voeding of vernieuw die. Als alles goed gaat, heb je er geen omkijken naar. En dat is in de opkweekfase wel comfortabel. Maar zover ben ik nog niet helemaal.

met groene groet,

koolrabi

Geplaatst:

Hallo allen,

Gohh wat zijn sommige al ver zeg!

Ik heb me kunnen behersen tot vorige week.

Zonder groeilampen of elektrische propegator dus dat moet ook wel.

Dit jaar paprika's:

-purple bell

-coral

-yellow sunbright

-orange horizon

-hungarian sweet wax

-soroksan

Aan pepers :

-carolina reaper

-little elf

-cayenne

-tangerine dream

-tondo rosso papheola

-serrano

-habanero chocolate

-caloro geel

Ps de eerste komen al voorzichtig kijken

Geplaatst:

Mooie lijst.

Ja en leuk he..die eerste plantjes die boven piepen..ze zullen snel veranderen en voor je het weet groeien ze al zo hard dat je zou wensen dat ze al naar buiten kunnen.

Hoe lang laten jullie het licht aan per dag?

Geplaatst:

Hier heb ik de lampen aan tussen ongeveer 14 uur. Dat gaat goed. Nog een paar weekjes en dan gaan de pepers en paprika's geleidelijk aan naar de vensterbank. Grandpa's home pepper staat er al. Die kan goed tegen minder licht.

met groene groet,

koolrabi

Geplaatst:

Is dat zo? Bij mij is Opa zijn peper net een weekje boven en nog wel onder lamp. Beter om snel naar de vensterbank te verplaatsen? Wat bedoel je met tussen de 12 en 14 uur, welke planten laat je er langer onder?

Geplaatst:

@ appelvrouw alle peper en paprika zaailingen heb ik ongeveer 14 uur per dag onder de lampjes. Soms is het iets korter, afhankelijk van wanneer ik de lampjes aan en uitzet. Behalve Grandpa's home pepper. Die staat al wekenlang gewoon voor het raam en doet het goed. Toen Grandpa ongeveer 6 weken was heb ik 'm voor het raam gezet. Vanaf half december. Hij kan met minder licht toe en kan ook beter tegen kou volgens de berichten. En dat vind ik wel aantrekkelijk.

met groene groet,

koolrabi

Geplaatst:

Ok dank je wel, die informatie had ik niet, of over het hoofd gezien. Ik laat hem nu nog ff onder de lampen en zal hem eens wat sneller dan de andere pepers aan de vensterbank wennen.

Geplaatst: (aangepast)

Vraagje voor de ervaren peper-kwekers: Is het bij jullie wel eens voorgekomen dat zelfgekweekte pepers totaal niet pittig waren? Echt nul, een mini paprikaatje dus eigenlijk.

Afgelopen zomer een vijftal nieuwe (varierend van 500SHU tot 10.000SHU) pepersoorten, waarbij aan alle planten dus alleen deze 'minipaprika's' groeiden . Een aantal jaren terug hetzelfde meegemaakt met (nieuwe) zaadjes van de Candlelight. Geen zelfgewonnen zaadjes, en ik lees hierboven ook net dat 'pit' sterker is dan 'zoet', dus zelfs als er gekruist geweest was met een paprika, zou er iets van pittigheid in moeten zitten.

Andere pepers doen het verder wel goed, zoals de cayenne, jalapeno en lemon drop.

Moestuin is zandgrond, verbeterd met compost en voldoende bemest.

Iemand enig idee hoe dit kan?

aangepast door Gast
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...