Ga naar inhoud

Peper en Paprika Topic 2019

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Ja, Richard de bak moet eraf. Ik snap dat je voor de foto de bak eraf hebt gehaald. Het is duidelijk dat de plantjes daar last van hebben. De groeivorm is niet helemaal zoals het hoort. Als ze open en bloot staan zullen de turfpotjes sneller gaan uitdrogen, Je moet dat wel in de gaten houden.

Ik heb de deksel er af maar de blaadjes beginnen nu wel een beetje te verleppen terwijl de grond in de potjes toch vochtig genoeg is.

Geplaatst:

Hey Richard,

het deksel stond er iets te lang op.

Normaal laat je de plantjes wennen aan 'een leven' zonder deksel door het schuifje telkens iets meer open te zetten.

Door het ineens wegnemen zijn de plantjes geschrokken/in shock.

Komt wel goed (hoop ik)

Tomaten zijn sterk.

Als de aarde vochtig is dan is het ok, gewoon een beetje geduld oefenen.

Ideaal zou zijn, zoals Fieke aanhaalt, de plantjes te verpotten naar bvb P9, mogen een heel stuk dieper (tot aan de kiembladeren indien mogelijk) worden gezet.

Alles wat onder de grond zit maakt ook wortels aan wat later voor sterkere planten zorgt omdat ze op die manier meer voeding en vocht kunnen uit de grond halen.

Succes!

Hopelijk komt het goed, indien niet niet getreurd, je hebt nog tijd om te herzaaien.

Ik zaai volgende week mijn laatste batch tomaten.

Geplaatst:

Het valt me op dat bijna iedereen zo snel zijn tomaten- en paprikaplantjes verspeent. Ik ben daar geen voorstander van. Liever laat ik ze een tijdje groeien om een ruime wortelvorming krijgen waardoor ze nauwelijks in hun goei geremd worden als ze vanuit het kweekbakje, met een mooi kluitje aanhangende grond, over gezet worden naar P9 potjes. Het linker bakje met voor de kas bestemde kerstomaatjes is daarom pas morgen aan de beurt om verspeend te worden. Het verschil in grootte tussen de plantjes komt door verschil in ras en de ongelijke kiemkracht van hun zaden die niet allemaal van hetzelfde 'bouwjaar' waren.

In het rechter bakje staan 20 stuks later gezaaide buitentomaten van een en hetzelfde ras. Ze zullen nog even moeten doorgroeien voor ik ze verspeen.

tomaat197261555088610.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ik laat ze ook lekker zitten hoor.

d63d3d8875847c76f112f2feb779436b.jpg

Een combinatie van ikvindhetnietnodig- met tijdgebrek- vleugje laisser fair- en een scheutje kinderhandjes die losse potjes nog interessanter vinden dan 1 zaaibak.

Geplaatst:

Ik had ze ook behoorlijk groot laten worden (wel A+B voeding gegeven) en ze daarna direct in P9 gezet ipv eerst in P6. Dat scheelt toch weer een hele verpotronde. De planten hebben er niet onder geleden zo te merken.

Geplaatst:

Op aanraden van Fieke en TomP heb ik de cherry tomatenplantjes vandaag verspeend naar een grotere pot en tot aan de kiembladeren in de aarde gezet.

IMG2019041608005412421555395521.jpg

Hieronder nog foto's van de Mexicaanse peper (Jalapeno) en de paprika (Yolo Wonder) zoals ze er vandaag bij staan.

IMG2019041608052576381555395656.jpg

IMG2019041608063869651555395695.jpg

In de twee kleine turfpotjes die bij de paprika staan zijn van de Spaanse peper (Cayenne), ik denk dat ik die ook maar ga verspenen naar een grotere pot want ze blijven zo klein.

Geplaatst:

Dat ziet er alvast heel goed uit!!

Ik zie dat de potjes nog niet tot aan de rand gevuld zijn, wat de mogelijkheid heeft om nog wat aarde bij te vullen als de plantjes alweer een groeispurtje gehad hebben!

Doe ik toch altijd, krijgen ze lekker veel worteltjes.

veel succes, ziet er goed uit!!

(En nu zorgen dat ze zeker voldoende licht krijgen, anders worden het weer van die lange slungels )

Geplaatst:

Vandaag vliegen de paprika en pepers samen met de tomaten voor de eerste keer buiten om af te harden. Het is hier een bewolkte dag met temperaturen tot 16°. Geen regen voorspeld hier.

De eerste beginsels van vruchten hangen nu op de planten.

Geplaatst:

Ik heb ze vandaag naar de kas verplaatst, Door de regenvoorspeling een goede keuze. De paprika's en aubergine's zijn met zijn drietjes in een grote pot geplaatst en staan nu op schotel. Handig met bewateren en met rangschikken in de kas.

Het licht in de kas wordt nog even getemperd m.b.v. wat schaduwdoek aan de buitenzijde (alleen dak) en vliesdoek - met knijpers bevestigd aan de aluminium lijsten - aan de binnenzijde (alleen wanden). Maar vandaag nog niet echt nodig

Vliesdoek is ook handig om te voorkomen dat voorbijgangers zien wat er aan moois in de kas staan. Zinnia's zijn natuurlijk altijd leuk om mee te nemen. Een aantal jaar geleden zijn bij mij basilicumplanten uit de kas geroofd in het bijzijn van moestuinburen nota bene Er hangt sindsdien ook een slot in de rail van de kasdeur, net voldoende om te ventileren, maar te smal om te passeren.

Geplaatst:

Hoi ik had een aantal vraagjes ivm met mijn peperplantjes. Ik heb er 3 gezaaid en 1tje gekocht(snackpaprika , 3de foto)

IMG-20190427-112046.jpg

IMG-20190427-112147.jpg

IMG-20190427-112247.jpg

MVIMG-20190427-112332.jpg

(Klik op de fotos voor hogere resolutie.)

Staan nu toch al een goede week buiten in een klein hobbykastje. Heb ook wel een beetje last gehad van zonnebrand veronderstel ik, mag ik deze eraf doen? Maar de nieuwe groei ziet er toch mooi uit. Maar de vraag is nu moet ik deze nu prunen,toppen? Kan iemand mss zeggen waar dan? En is er iets dat ik kan doen aan de algen op de potgrond?

Zou ik eventueel op de potgrond wat kleikorrels mogen doen? Ziet er toch leuker uit dan

Alle tips welkom!

Alvast bedankt,

een beginneling.

Geplaatst: (aangepast)

Gele, verdroogde bladeren mag je idd wegnemen.

Toppen kan en mag maar het merendeel (denk ik toch) van de mensen op dit forum toppen niet.

Ikzelf bvb ook (edit:) NIET en de resultaten zijn meer dan ook.

Toppen zou de aanmaak van zijscheuten bevorderen en zorgen voor meer oogst maar daar zijn de meningen en de resultaten ook enorm verschillend over.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Ik snap ook niet waar men het idee vandaan krijgt om te moeten toppen... Hoe kom jij op dat idee?

Ik doe het in ieder geval ook niet.

Wat ik wel doe is aan de onderkant van de stam de blaadjes en uitlopers verwijderen.

In ieder geval de eerste 10/15 cm of tot de splitsing (als die er is).

Stokjes zou ik ook weghalen, als het goed is hebben de plantjes die steun niet nodig.

Geplaatst: (aangepast)
Ik snap ook niet waar men het idee vandaan krijgt om te moeten toppen... Hoe kom jij op dat idee?

Ik doe het in ieder geval ook niet.

Ik heb het nooit gedaan, maar las dat in dit boek (blz 35 van de foto) dat dat heel verstandig is zodat ze zich beter vertakken.

Er staat dat ze op hun plantage sinds de jaren 90 pepers kweken en hebben inmiddels meer dan 300 soorten. Ik mag hopen dat ze er nu verstand van hebben!

f24711355f500330e455958aa3c17aef.jpg

Hij (zij?) zegt ook dat je de eerste pepers vóór rijping moet plukken (blz 46) om zo de plant te stimuleren om meer vrucht te zetten.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Wat ik wel doe is aan de onderkant van de stam de blaadjes en uitlopers verwijderen.

In ieder geval de eerste 10/15 cm of tot de splitsing (als die er is).

Stokjes zou ik ook weghalen, als het goed is hebben de plantjes die steun niet nodig.

Kan je mss beter uitleggen? Want op mijn eerste foto heb ik al wel veel splitsingen zoals je kan zien welke blaadjes (uitlopers??) moet ik dan wegdoen? Bij veel plantjes die ik op het internet kan vinden enzo zijn er superveel die een mooie Y krijgen maar bij mij zijn er percies zoveel dat ik helemaal niet welke nu een goede is

Is er iets dat ik kan doen aan die algen? Eventueel wat hydrokorrels(kleikorrels) aan de bovenkant van de potgrond doen?

Geplaatst:

60ec0bf8f275702ec2d0ab73dd60d5d5.jpg

Sorry. Even schaamteloze doorbreking van de discussie. Maar hier mijn eerste pepertje in wording dit jaar: Sweet heat.

Zou een soort puntpaprika moeten zijn, met een vleugje pit. Benieuwd!

@mitah, Als je kijkt bij de site van Diana (http://www.mooiemoestuin.nl) vind je met plaatjes tot waar je blaadjes en diefjes weg kunt halen. En nog veel meer info over pepers / paprika’s.

@Mel: klinkt niet eens onlogisch. Dat toppen en dat wegknippen. Van de andere kant: zo gaat t eigenlijk ook best en als ik zo’n eerste vruchtje zie, kan ik het ook moeilijk over mn hart verkrijgen dat weg te breken

wees bevriend met kleine dingen

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...