Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2019

Featured Replies

Geplaatst:
In 24 uur tijd 21 mm regen! Vooral gisteravond viel er nog even aardig wat. Maar afgelopen nacht dus ook nog wel weer 4 want we zaten op de 17 toen we naar bed gingen.

En vannacht en nu regent het nog?

Ja Bonnie wij hebben dat ook, maar gisterenmiddag ff snel tussen de buien door nog enkele uurtjes buiten kunnen werken Normaal wordt de tuin geler om deze tijd maar door de regen van de afgelopen week lijkt hij juist groener te worden

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Tjsa. Ik zit meer richting RobO’s stukje Nederland. Hiero echt met bakken! Terwijl ik type hoor ik onweer losbarsten. Alweer. En veel sirenes trouwens.

De regenmeter bekijk ik niet meer. Stroomt steeds over.

Varkens staan tot de tietjes in de drek.

Ben dr wel klaar mee, met die nattigheid. Neiging om dreigend in mijn handen te klappen om eea voort te jagen, naar Zelhem. Maja. Zal wel weer geen zin hebben.

Edit. De sirenes werden wel erg gortig. Bleek vanwege grote brand. https://www.nhnieuws.nl/nieuws/253969/grote-brand-net-over-de-provinciegrens-in-lisse-sluit-ramen-en-deuren

Met asbest. En een NL-alert om 7.15 voor ons terrein ook. Op de info-site staat vanalles voor mensen en huis, maar niets over moestuin en beestjes.

Kan me echter niet voorstellen dat er met al die regen veel deeltjes verwaaid zullen zijn? En anders toch alweer weggespoeld door de regen? Nah ja. Ik zal het es gaan nabellen.

aangepast door Gast

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

In alle hens aan dek tijden hebben wij hier het Woudagemaal bij De Lemmer nog. De oude stoompompen van dat museumstuk worden dan aangezet om te helpen zorgen dat Friesland niet verzuipt. Dat was dus vandaag weer zover, en dan is er veel regen gevallen. Het betekent trouwens ook dat de wind vooral westelijk is geweest, dan is het moeilijker het gewoon in de Waddenzee te laten stromen.

Mijn tuin kan alle regen nog wel hebben; een buffer voor het volgende droogteseizoen. Veel tuintjes om me heen zien er wel onbegaanbaar uit, want verder hebben geen mensen hout onder de grond gestopt zoals ik.

Geplaatst:

Afgelopen vrijdag heb ik de regenmeter leeggegooid en toen in maandag terug kwam stond de teller op 41. Nu, na regen van gisteren en vanmorgen is de stand 65.. ik denk dat de beek weer gaat lopen

En ik denk dat het in het Noorden erg koud is..vanmorgen kwamen de eerste kraanvogels over mijn buurvrouw had ze gisteren al gezien. Dat wordt dan weer genieten van al die enorme groepen die hier overkomen...

DCDEA268-032F-4455-9B92-8F62E1F4D6CC63951570632058.jpeg

Geplaatst:
  • Auteur

Vandaag zou het de hele dag gaan regenen. Niet zo hard als in het westen, maar toch.

Nou, hier is het droog met een waterig zonnetje hoor! En dan af en toe ineens hardere wind, een langstrekkende bui, en wat spetters. En dan weer zon. En ik zie dat in Noord Holland echt alweer veel teveel is gevallen? 33 mm in 24 uur? Ik ben jaloers en heb tegelijkertijd medelijden met jullie

Geplaatst:

Ah. Ik schrijf je net dat volgens Weeronline jullie vandaag ook flink bedeeld zouden moeten zijn. Maar lees alweer het tegendeel. Sjonge toch!

En dat terwijl ik je dus idd heel graag onze regen van vandaag (en nog wel meer ook!) cadeau had gedaan.

Hier dus serieus een halve kruiwagen vol. In 1 dag. Regenmeter schiet al tijden schromelijk tekort.

We meten dus nu met kruiwagens

Volgende week hier iig wat droger, wordt nu voorspeld.

Hoop dan het Oosten eindelijk aan de beurt? (Hopen mag. Toewensen ook!)

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

100 mm regen nu hier in oktober.

Voor Alkmaar hier even verder op 125 mm.

En het regent nog steeds met aantrekkende wind en code geel vanwege windstoten.

Geplaatst:

Het is hier nat:

2019101213102019321570879367.jpg

Hier zijn de aardappels al twee weken geleden gerooid. Op andere percelen nog niet.

Geplaatst:

Vooral de afgelopen nacht weer flinke buien. De stand staat nu op 125 mm.

Naar vanmiddag naar huis gegaan vanwege de regen.

Plassen staan hier bijna nooit, omdat het afloopt naar de polder. De weilanden daar zijn wel drassig en plassig.

Op de tuin:

20191012135743-237671570884549.jpg

Misschien moet ik die kraanvogels maar volgen…….

Geplaatst:
  • Auteur

Wat een natte trieste bende jongens, daar bij jullie Ik kan me helemaal voorstellen dat jullie de regen zat zijn! Ik doe echt mijn best om het deze kant op te lokken maar dat wil nog niet lukken. 38 mm is hier gevallen in de afgelopen 12 dagen. En onder ons in het Zuiden is het vast nog minder! Wat een scheven verdeling he. Net als aan het begin van de zomer, toen er ook al zoveel viel bij jullie (niet in Zeeland toen trouwens...)!

Geplaatst:

Het is een natuurlijk fenomeen, die regen aan de kust in oktober.

Door het relatief warme zeewater komt er veel vochtige lucht binnen wat aan de kust voor regen zorgt.

We zijn wat verwend door de mooie nazomers van de afgelopen jaren.

Hier is het ook nog relatief droog, ondanks de buien van de laatste tijd. Duinmeertjes drogen uit, dat gebeurt nu al zeker 15 jaar achtereen.

Die 38 mm daar is ook niet veel, zeker met die harde wind die weer veel vocht afvoert.

Ik heb vandaag een hoop regenbuien over zien trekken, er komt vast nog wel wat bij jullie terecht.

Geplaatst:

Proficiat

Foto van een paar dagen geleden, de teller staat nu op ruim 100 liter/mD44930A5-B5D8-4696-B0A2-259F914D0A1414011571145057.jpeg

Geplaatst:

Ehh aldus de radar moet het hier regenen..

Noppes dus en ik heb nog wel mijn was buiten gehangen om het te promoten

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Hier vol op herfst Code geel met harde windstoten die de bladeren van de bomen laten waaien en felle buien met af en toe een klap onweer.

Alles zeer lokaal en kort op elkaar. Ook afgewisseld met een paar minuten zon om snel even wat te kunnen plukken.

De regenmeter staat op 180 mm voor oktober met iedere dag regen, we gaan zo af op een nieuw record.

Geplaatst:

en de tuin water geven, in 9 van de 10 keer gaat het regenen

(doen we nu even niet want het grondwater staat op +5 cm)

Geplaatst:

Het is en wordt wat droger. Nu zitten de loonwerkers nog binnen bij de kachel, een beetje te niksen.

Want de grond is nog nat. Te nat om aardappelen te rooien.

Zonet boodschappen gedaan, en onderweg even de percelen geteld waar nog aardappels staan. Vijf stuks op mijn eilandje, nog eens zes "over de brug" (West-Brabant). Gemiddelde grootte per perceel: 5 a 10 hectare. En dan heb ik alleen gekeken vanaf de provinciale weg, zonder om te rijden.

Mijn inschatting als burger (misschien ben ik een heel klein beetje buitenlui, maar zeker geen boer):

Vanaf a.s. donderdag gaat het los. Herrie van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat, sukkelen achter traag landbouwverkeer, slik op de weg.

(dit is géén klacht!)

Dat rooien vanaf natte grond heeft voor rapers zoals ik voordelen: meer kans op een goede oogst, want de rooier wil nog wel eens uit het spoor lopen. Ik kan nog wel een 30 kilo Agria's gebruiken.

Geplaatst:

We zitten nu boven de 200 mm voor oktober. En eind september heeft het ook iedere dag geregend.

Lees hier het verhaal met een overzichtskaartje van de totale regensom in oktober.

Geplaatst:

@Henk G. : Het woord "niksen "komt niet voo r in het woordenboek van een goede loonwerker :Ze zijn ofwel druk met bieten /winterpenen /witloof rooien, sloten en bermen maaien of machines schoon spuiten , smeren en binnen zetten , of allerlei klussen met kraan of shovel .

En de baas van zo'n tent is bere druk met afhandeling van de oogst, verkoop van mais en de rekeningen maken .

Geplaatst:

Hier in het niet zo verre oosten komen we nog steeds ruim 200mm neerslag tekort om op een normale hoeveelheid uit te komen. Wel iets kwa neerslag gehad, maar het is bij lange na niet genoeg

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

• 4 weken later...
Geplaatst:

We waren een weekend weg en bij terugkomst lagen de laatste pluk walnotenbladeren op de grond, die zaten er vrijdag allemaal nog aan; het heeft hier eergisterenavond behoorlijk gevroren geloof ik. Straks in de kas eens kijken wat de min/ max meter zegt.

Geplaatst:
  • Auteur

Zo zeg, 29 mm in 24 uur! Zoveel water heeft er in maaaaanden niet in onze regenmeter gezeten hoor. En dat is ook zo'n beetje wat er in heel de maand juni viel Onze nieuwe oprit en terras zijn in ieder geval goedgekeurd, daar blijft geen water staan (op het omgewoelde en aangereden zand daarnaast wel... maar daar zijn onze eenden heel erg blij mee )

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.