Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
@ helena, misschien handig om op je eerste pagina van dit topic wat diverse linkjes te zetten van de diverse kalenders !

Ja we kunnen beter besluiten welke kalender het handigst is. Voor mij is dat ttp://www.wyssgarten.ch/Resources/PDF/mondkalender.pdf

.Welke gebruik jij?

Geplaatst:

Die loopt gelijk met de mondkalender, das mooi.

Vandaag t/m maandag 17.00 uur wortel dag . Het is afnemende maan en mijn eerste aardappels zijn gepoot.

Volgende ronde 5 april vanaf 11 uur

Geplaatst:

Vadaag, morgen en maandag afnemende maan in steenbok. Tijd om te wieden.

Volgende keren komende tijd:

14 en 15 april

11 en 12 mei

7 en 8 juni

Een bijzondere dag is 18 juni tot 1 uur 's middags. Alles wat in deze uren wordt weggehaald zal niet meer terugkeren en wortels zullen vergaan.

5 en 6 juli

Na juli valt steenbok niet meer in afnemende maan

Hierna zal ik wieden op een worteldag in afnemende maan

Geplaatst:

Interessant dit topic. Ik ben ook een "splinternieuwe" zeg maar en probeer iets op te steken en te tuinieren volgens de maankalender, ben eens benieuwd.

Geplaatst:

Bij stijgende maan staat de maan in het sterrenbeeld boogschutter t/m stier:

wordt de bovengronds ontwikkeling van planten gestimuleerd

Dalende maan staat in tweeling t/m schorpioen.

worden de sappen meer naar beneden gezogen. Wordt wortelgroei gestimuleerd.

Hiermee kun je rekening houden. Zelf houd ik de bloem/blad/vrucht/worteldagen aan.

Uitzonderingen zijn sla waar je alleen iets mee doet tijdens afnemende maan en de komende bloemdagen in waterman ( = stijgend ) niet verspenen, de planten zullen geen wortel schieten. Poten en zaaien van planten die de hoogte in moeten groeien doe je beter niet op een bladdag in kreeft ( = dalend ) (maar welke bladplanten zijn dit ? ) Dit zijn de enige ongunstige handelingen die worden genoemd vwb het zaaien en verplanten, de rest is gunstig of zeer gunstig, als je maar dus de bloem/blad/vrucht/wortel dagen aanhoudt en de uitzonderingen onthoudt.

Hopelijk geef je niet gelijk op Trikke, het lijkt ingewikkeld maar valt mee als je ermee aan de slag gaat én plant in agenda ( ik kan het anders zelf niet meer volgen )

Geplaatst:

Dille vrucht Vreemd eerder blad of bloem.

Kosmos agenda heeft wel meer foutjes.

Vorig jaar viel St'Maarten op 11 oktober nou ja ik ben op de 11de van de 11de jarig en

op mijn verjaardag is het altijd St. Maarten

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Lieve mensen,

Ik lees dit topic nooit, omdat ik niks met de maankalender doe.

Echter, tot mijn verbijstering heb ik ontdekt dat sinds gisteren mijn bladgroentes zowat eenderde gegroeid zijn.

Een afgesneden rode sla in een bloempot begint ineens fors terug te groeien. Andere zaailingen krijgen ineens fors blad.

Vraag: Zitten we in een bladdag??

Laten we zeggen gisteren overdag en vannacht bij elkaar opgeteld.

Ik zie echt enorm verschil, terwijl omstandigheden zoals altijd zijn.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...