Jump to content

Welke mediterrane vruchten in Nederland?

RockyRambo

Recommended Posts

Vijgen doen het in ons tegenwoordige klimaat wel aardig, en druiven natuurlijk. Citroen en sinaasappel zijn niet winterhard, dus die kunnen in grote potten, en dan des winters in garage of schuur. Van bananen ben ik niet zeker, ik zag laatst een bananenboom bij de plaatselijke supermarkt hier, maar die was volgens mij meer voor binnnenshuis. Verder ziin geschikt perzik, abrikoos, nectarine, kers en kiwi, al zijn dat niet echt mediterane planten natuurlijk.

Edited by Guest

Alle planten zijn hier te kweken, zelfs Lychee! Maar of je ze ook in leven kunt houden tot zij vrucht dragen is de volgende vraag. Velen zijn je al voor geweest met vijgen en soms zelfs kiwi. Wel een hele klus want vanaf zaadjes duurt het jaren voor ze vruchten gaan geven. Maar ik wil je niet ontmoedigen, in het tuincentrum verkopen ze soms perzik boompjes! Kleine die in een pot kunnen blijven. Mijn vader heeft ooit een grapefruit boompje gekweekt, binnen bij het raam, en die heeft 2 kleine vruchtjes gegeven voor deze overleed. Druiven groeien hier ook prima en tomaat ook. Zelf ben ik een experiment begonnen met drakenvruchten (pitahaya). Dat zijn cactussen die vruchten geven na ongeveer 3 jaar. Een kennis heeft deze in Engeland gekweekt en met succes. Pitahaya is een echte mediterraan! Ik zou je alleen wel aanraden om ze in een grote pot te kweken. Je kunt de pot desnoods ingraven in de tuin, in de winter zet je hem weer binnen. Veel mediterrane planten zijn niet winterhard.

Van wat ik zelf heb staan buiten in volle grond zou je o.a. Feijoa (Ananas Guave), Paw-Paw, Pakistaanse Moerbei en Chileens Guave mediteraan kunnen noemen naast Vijg en Kaki. Qua citrus kom je ook nog wel een eind ook al lever je wel in op smaak. Yuzu kan -12c hebben er is ook nog wel citrus te vinden tot -18c. Een volwassen Kumquat zou volgens sommigen ook ruim -10 kunnen trekken. Kijk eens bij http://www.kwekerijdezoetewei.be bijvoorbeeld of de http://www.demoerbeiboom.be.

Dat is idd een goede vraag, wat bedoel je met mediterraan. En wel of niet in de kas? Carob/Johannisbroodboom, druiven, olijven en vijgen zijn bekend, maar ook daar is het meeste ooit geimporteerd. Perzikken en abrikozen zijn Chinees bv. Windindewilgen.nl heeft vele verschillende soorten, op zijn site staan. Bij citrusbali.nl staat een lijstje met verschillende citrusvruchten, en daarbij de minimum temperatuur, die zij kunnen verdragen. Voedselbos/arborealis heeft een paar soorten fruit te koop, zoals een kruising tussen mispel,en meidoorn, die hier niet erg bekend zijn. Granaatappels, en kweepeer krijgen ook steeds meer koude resistente rassen. Moerbei en meidoorn worden ook steeds meer mogelijk.

Waar ik aan zat te denken zijn bijv. citrusvruchten zoals sinaasappels, mandarijnen, citroen etc. maar ook vijgen, dadels pruimen, nectarines etc. Ik wil deze het liefst gewoon in de tuin planten, dus niet in een kas, en dat ze ook vruchten kunnen geven en dat het winterbestendig is?

Is Pitahaya niet een tropische vrucht?

In potten kweken en na de ijsheiligen naar buiten, 5 graden in de winter naar binnen. Droog houden en gaat goed.

Ik heb nu zelf fingerlime de geente soorten anders moet je 10 jaar wachten op vruchten, kaviaar limoen is echt lachen, uitknijpen en op vis megalekker, de kaviaar is ook iets zuurder trouwens.

Heb ook citroengras wat redelijk winterhard is, ook die plaats ik in potten, scheur ze na de herfst en maak nieuwe potten en zo kan je jaren verder gaan.

paw paw, aardbeiboom, zweedse vijgen zijn ook winterhard en rijpen goed af, smaken ook beter dan gold turkey.

Dit is nu een beetje mijn voorraad

• 1 month later...

Wat tegenwoordig als zwarte moerbei verkocht wordt is heel vaak een zwartvruchtige vorm van de witte moerbei. Morus alba (de witte moerbei dus!) is veel winterharder dan de echte zwarte moerbei (Morus nigra). Hoe je het verschil ziet tussen Morus nigra en Morus alba? De winterknoppen van Morus nigra zijn donker van kleur (bruinzwart) en het blad van Morus nigra voelt ruwer aan. Het blad van Morus alba glimt aan de bovenzijde meer.

Ik ga er een beetje vanuit dat die "Zweedse vijg", deze moet zijn : Ficus carica 'Bornholms Diamant' ; een cultivar dus, in Zweden ontwikkeld. Vrij algemeen te koop wel.

Avocado is ook een leuke. Loquat? Iemand op het forum heeft die in de tuin staan. Ik heb loquat vorig jaar gezaaid, leeft nog buiten ook.

Avocado heb ik in de kas, staat nu bomvol knoppen. Nu nog eens echt vruchten! De avocado's uit de winkel gaan stuk bij -2 ongeveer, die van mij kan tot -8, maar de wind zal ook een rol kunnen spelen in dat getal.