RobN Geplaatst: 1 februari 2019 Geplaatst: 1 februari 2019 Ik wil dus dit jaar eens met perspotjes aan de gang. Gewone goede potgrond mengen met een deel zand.Kan ik hierin ook veilig slazaad en koolplanten, bietjes (want die gele doen het lang niet altijd goed) en kruiden etc zaaien, al die enge verhalen over verbranden van zaailingen etc. Er wordt altijd gezegd gebruik goede potgrond en niet van de bouwmarkt, Maar bij de welkoop wordt je ook overspoelt door 10 merken en soorten. Is hun eigen universele geschikt of beter een DCM potgrond? dcm heeft dan ook weer enkele soorten..... Wat ik ook zie is deze set, http://www.pottenpers.be/product/starters-set-4-pots-en-20-pots-pottenpers/Daar kan je dus kleine blokjes 2x2 mee maken, en deze later in de grotere drukken. Zal dat werken of is dat meer gepruts en stilstand? Quote Onkruidmanager 1.0
weknow Geplaatst: 1 februari 2019 Geplaatst: 1 februari 2019 Die kunnen allemaal Rob. Maar bijvoorbeeld sla zou ik naar zo een potje overplanten en dan later ter plekke. Zou er voor wortelvorming en voldoende luchtigheid nog iets van kokosvezel of zo door kunnen mengen en kies voor grover soort zand. Mag best een 20 a 30 % zijn. Probeer een bak te vullen met de potjes tegen elkaar. Hoe groter de bak, hoe makkelijker. Maak ze ook niet te klein en zet de bakken niet heel warm...in een kasje oid beter op de grond dan bovenin. Klein volume is heel kwetsbaar...dus met warm weer 1 a 2 per dag controleren of ze nog goed staan. In woonkamer is voor meeste groenten niet geweldig vanwege te hoge temperatuur en weinig licht. Dan kun je beter onder een afdakje of in platte bak/kasje buiten werken. Vind zelf 2x2 cm wel erg mini...beter bijvoorbeeld 4x4 of 4x5 om die redenen. Van perspotje naar perspotje overplanten is gedoe en zou zelf niet direct weten hoe je dat dan aanpakt. Voor heel grote aantallen en voor enkele soorten die moeilijker te verspenen/over te planten zijn, zijn die perspotjes wel handig, maar als je slechts tot enkele 10-tallen per soort opkweekt, is met (eventueel eerst zaaibakje en later) 6 a 7 cm vierkante potjes en later zonodig nog 9x9 in mijn ogen handiger. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
RobN Geplaatst: 1 februari 2019 Auteur Geplaatst: 1 februari 2019 Thnx dit klinkt goed, kan ik wat mee.Ga ik zo'n ding bestellen. Quote Onkruidmanager 1.0
RobO Geplaatst: 2 februari 2019 Geplaatst: 2 februari 2019 ennuh...potgrond met wat zand is ok, modder maken, niet te nat en blokje persen en omgekeerd uit de pers halen (steeltje op tafel drukken en blokje pakken)niet uit laten drogen, telkens klein beetje water van onderaf gaat prima Quote
RobN Geplaatst: 5 februari 2019 Auteur Geplaatst: 5 februari 2019 Ik zit even te zoeken naar welke zaden je prima in perspotjes kan zaaien, er niet echt een lijst o.i.d. Ik zou wel willen weten van sommige of het juist wel of niet geschikt is. Wie kan me (en ons forummers) wat wijzer maken? Het is voor de maten 4x4 / 5x5 cm potjes, dus grote zaden als mais en bonen en courgette vallen hier buiten. Voor zover ik weet geschikt: Kool soortenSlaBietjesSnijbietAndijvieKruiden als peterselie, selderij etc Kunnen deze zaden misschien ook? Zijn er redenen waarom wel of niet? uienpreitomatenraapjes (meiraap platte witte etc)Wortelen en pastinaak (dan snel uitplanten als ze bijv 2cm hoog zijn?DoperwtenSugar Snaps Quote Onkruidmanager 1.0
RobO Geplaatst: 6 februari 2019 Geplaatst: 6 februari 2019 Kool soortenSla lichtkiemer, in blokjes kan maar in potje met losse potgrond en dan verspenen is makkelijker miBietjesgaat ok, moet je de zaailingen wel uit elkaar kunnen trekke dus blokje mag niet uitdrrogenSnijbietAndijvieKruiden als peterselie, selderij etc Kunnen deze zaden misschien ook? Zijn er redenen waarom wel of niet? uienpreibeide vind ik handiger in zaaitray omdat je er veel zaaittomatenalleen in grote blokjes kunnen wat langer staan danraapjes (meiraap platte witte etc)Wortelen en pastinaak (dan snel uitplanten als ze bijv 2cm hoog zijn?doen we hier niet, willen geen groeistoornis vanwege draaiwortelsDoperwtenmakkelijker in losse potgrond in een zaaitray/bakSugar Snapsidem Quote
mearn Geplaatst: 26 april 2019 Geplaatst: 26 april 2019 Beste RobN Heb je nog de pottenpers besteld en hoe bevalt hij.Gebruik nu zo'n geel pottenpersje en wil eigenlijk ook een viervoudige kopen. GroetjesJos Quote
Jane Doe Geplaatst: 26 april 2019 Geplaatst: 26 april 2019 Hier werken we met de soilblocks van klein naar groot, bevalt super en we zaaien veel. Voordeel is dat je alleen plant wat gekiemd is en naar plan. Alle trays en potten weg, op een paar na die voor de pottenpers te gebruiken zijn.Ik zou niet meer zonder willen! Quote
TomP Geplaatst: 27 april 2019 Geplaatst: 27 april 2019 Ook hier weer allemaal sterk persoons gebonden.Diverse persjes (zowel het gele alom gekende als de gegalvaniseerde en volledig RVS modellen) gebruikt en uiteindelijk terug overgestapt op herbruikbare trays met verschillende gatenmaten. Is niet dat het (de) persje(s) niet werk(t)(en), zelfs het goedkope gele persje beviel me maar als je veel zaait dan neemt het toch wel wat tijd in beslag. Trays vullen makkelijk en snel, zijn handelbaarder (is mijn mening) en vooral, drogen veel minder vlug uit.Het innemen van plaats is vergelijkbaar.Water geven ed is hetzelfde, van onderuit, ik gebruik wit zand op de bodem of van die wasbare en herbruikbare bevloeiingsmatten. Ik knipte een aantal trays in aparte stukken ifv soort/soort, ras/ras.Ik verpot mbv een klein vorkje naar P7, P9 of groter of gewoon rechtstreeks (diverse kolen, sla enz) in de grond.Heb trays van zelfs 16 cm diep, makkelijk voor bvb tuinbonen maar dat is off topic. Quote
mearn Geplaatst: 27 april 2019 Geplaatst: 27 april 2019 Het gaat me niet om het nut van perspotjes t.o.v. trays of potten. Gebruik nu beide systemen door elkaar.Wil alleen weten of hij de pottenpers nog heeft gekocht en of hij bevalt.http://www.pottenpers.be/product/starte ... ottenpers/ Quote
Jane Doe Geplaatst: 27 april 2019 Geplaatst: 27 april 2019 Ben nu inde war wat nu het topic is, of dat het een anderevraag in dit topic is?Persoonlijk pers ik de blocks tussendoor voor en dat scheeld dan weer met zaaien. Met het planten gast het weer sneller en beter, ook bevallen de zaailingen me beter. Het ismaar goed dat ieder zijn ding kan doen wat bevalt, de zaaitrays die over zijn staat te wachten of ze ooitnog aan hun beurt komen ... Quote
RobN Geplaatst: 28 april 2019 Auteur Geplaatst: 28 april 2019 Hoi ja ik heb deze gehaald en hij bevalt zeker, de kleine blokjes vind ik ideaal voor snel kiemend zaad als slaDe grotere heb ik met kool plantjes gedaan gaat ook best. Het was vooral zoeken naar de juiste potgrond, het beste gaat nu met DCM kwaliteits potgrond, en dan wel gezeefd zodat er geen grotere delen inzitten.Ook heb ik een ouderwetse pottenpers gescoord, die potjes zijn iets groter, het voordeel is dat ik daar met mijn hele gewicht potten kan persen. De kleine is met de hand, maar je moet wel stevig drukken. Quote Onkruidmanager 1.0
mearn Geplaatst: 28 april 2019 Geplaatst: 28 april 2019 Beste RobN Bedankt voor de info, gebruik nu het gele pottenpersje, maar als je er 40 of meer moet maken ben je wel even bezig. Twijfel alleen nog tussen de 4-voudige en de 5-voudige. Ga ook de 20-voudige bestellen, lijkt mij erg handig voor de eerste opkweek, ook met tomaten en pepers.Gebruik zelf nu de potgrond van de welkoop, waar ik de grove delen uitzeef. groetjesJos Quote
RobN Geplaatst: 28 april 2019 Auteur Geplaatst: 28 april 2019 Er zit maatverschil tussen de 4 en 5. Quote Onkruidmanager 1.0
mearn Geplaatst: 29 april 2019 Geplaatst: 29 april 2019 Ja dat weet ik, De 4-v zijn 4,5x4,5x5 en de 5-v zijn 3,8x3,8x3,8. De 5-v is ook de maat van het gele perspotje, dus die zullen het wel worden denk ik.Nu alleen nog even kijken waar ik ze ga kopen.De pond is goedkoop dus misschien wel in Engeland.https://soilblockers.co.uk/ Quote
Rookie Geplaatst: 19 februari Geplaatst: 19 februari Dat lijkt mij gewoon erg leuk, maar is het zinvol? Ik zou dan een pers willen, die "potjes" van 5x5 maakt. Het scheelt gewoon al die plastic potjes, hoewel ik die heel vaak opnieuw gebruik. Wat zijn de nadelen van die perspotjes? 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 19 februari Geplaatst: 19 februari Ik moet nog ergens zo'n ijzeren ding hebben, zal eens zoeken 1 Quote
Rookie Geplaatst: 22 februari Geplaatst: 22 februari Is er niemand, die zelf die perspotjes maakt? Ik zou het wel eens willen proberen eigenlijk, maar gebruikerservaringen zijn altijd goed om te horen. Quote
Lia56 Geplaatst: 22 februari Geplaatst: 22 februari Oeps... vergeten te kijken. Volgend weekend gaan we weer ( als t weer goed is) zal t even in de agenda zetten 1 Quote
woldistel Geplaatst: 22 februari Geplaatst: 22 februari Ik heb het wel eens overwogen, maar zag er ook wel wat nadelen in. Toendertijd waren er niet zoveel aanbieders en ze waren nogal prijzig. Maar ik dacht, ach nooit meer kleine potjes kopen of kranten vouwen of eierdozen of turfpotjes, dus misschien is het de moeite waard. Echter ( na online onderzoek) is het vooral de moeite waard als je a: een heleboel potjes nodig hebt, omdat je kweker bent b: het goede substraatmengsel hebt uitgevogeld, want de verkeerde samenstelling resulteerd in uit elkaar vallend spul en dus dode zaailingen Dus ik heb geïnvesteerd in degelijke plastic 28 cel trays (5x5x6,5 cm) die vermoedelijk de rest van mijn leven wel meegaan 😀 Ze passen net niet/ enigzins in mijn propagatorbakken. Dat is afhankelijk of je een half glas vol of leeg mens bent. Bij mij passen ze dus net wel. 5 Quote
Mellie Geplaatst: 23 februari Geplaatst: 23 februari Is er niemand, die zelf die perspotjes maakt? Ik zou het wel eens willen proberen eigenlijk, maar gebruikerservaringen zijn altijd goed om te horen.Ik heb nu 2 x zo’n ding gekocht. Het werkt voor geen meter… of ik kan het niet. Er staat ook wel een mega summiere handleiding bij. Aarde stuitert alle kanten op. Toen vloog ook nog eens de veer uit dat ding… kortom: totaal geen fan. 2 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 23 februari Geplaatst: 23 februari Ik zag het in het begin gelijk dat het niets voor mij is. Ik doe het gewoon met alle potten die ik heb. 1 Quote
RobN Geplaatst: 24 februari Auteur Geplaatst: 24 februari Ik heb een heel tijdje met die pers potjes gedaan, een jaar of 2-3, heb de persen nog en heel soms maak ik die kleine blokjes, die ik later uitplant....in een tray! Sinds ik fatsoenlijke trays bij The Farm Dream heb gekocht, die passen net wel/niet in de groene zaai kasjes die ik ooit van de action had (die groene die ze nu niet meer verkopen??? ik moet nieuwe!!) ben ik helemaal om in de trays. Ik heb daar ook van die onderbakken bij gekocht maar ik vind die van de action praktischer omdat ze er dieper in staan en dus meer water kunnen opnemen. enfin, de trays zijn niet goedkoop maar die gaat idd een leven lang mee. Allerlei maten voor allerlei toepassingen. 2 Quote Onkruidmanager 1.0
woldistel Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari 50 minuten geleden, RobN zei: Sinds ik fatsoenlijke trays bij The Farm Dream heb gekocht, die passen net wel/niet in de groene zaai kasjes daar heb ik ze dus ook vandaan, bedankt, ik kon er niet meer opkomen 😀 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.