Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Roundup 360


aseel

Aanbevolen berichten

Je moet het zelf weten maar Roundup is mogelijk kankerverwekkend. Niet voor niets strijdt Velt al jaren voor een verbod van het goedje. Daarnaast is er een studie in China gedaan waar een verband is gelegd tussen Roundup en Parkinson. Kortom een product met een twijfelachtige reputatie. Is je dat de tijdwinst waard?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rdenk, met alle respect voor jouw mening over roundup, maar dit is niet wat aseel vraagt.

 

Is het schadelijk voor fruitbomen, that's the questtion.

 

Gezien alle publiciteit over roundup de laatste tijd, lijkt het me stug dat aseel de info gemist heeft over de eventuele gevaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit glyfosaat in, dat is schadelijk voor de bestuivers van fruitbomen. Op individueel nivo zul je zelf niet direct veel nadelige gevolgen merken.

Wordt er veel met chemische middelen gespoten dan worden fruitbomen niet meer bevrucht. Van de Amerikaanse staat Californië weet ik dat telers afhankelijk zijn geworden van imkers uit andere staten die met hun bijenkolonies worden ingehuurd om voor de bevruchting zorg te dragen. Voor driekwart van de bijen is dit een enkele reis; het spuiten is niet gestopt.

 

Ik vraag me af of er een mogelijkheid voor je is om een dikke laag houtsnippers of zoiets rond de fruitbomen te leggen, waardoor onkruid wordt tegengehouden en je bomen tegelijkertijd ook worden gevoed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tuinbuur spuit regelmatig van alles kapot. De appelboom en een perzikboom leven nog.

 

Ik dacht dat dit spul effect heeft op het blad van planten, maar ik heb het zelf nooit gebruikt.

 

Dit zeggen ze zelf:

 

 

De meest geavanceerde onkruidbestrijder ter wereld.

Roundup heeft een zeer doeltreffende systemische werking, die oorspronkelijk door Roundup werd ontwikkeld voor de landbouwsector. Het werkt als volgt:

Spuit Roundup op de bladeren van het onkruid

Het middel wordt door de bladeren geabsorbeerd en komt in de sapstroom van de plant terecht

Roundup wordt naar de groeipunten van de wortels en uitlopers getransporteerd

Roundup doodt de bladeren, de uitlopers en de wortels

Omdat Roundup werkt vanuit het binnenste van de plant worden vrijwel alle onkruiden effectief bestreden, ook diepgewortelde vaste planten zoals paardebloem, winde en netels.

 

 

WAAROM IS ROUNDUP ZO DOELTREFFEND?

Een van de redenen hiervoor is dat Roundup bij contact met de grond wordt gedeactiveerd en door micro-organismen wordt afgebroken.

Na een week kunt u nieuwe beplanting aanbrengen

Bovendien kunt u, na gebruik van Roundup en nadat de behandelde bladeren zijn opgedroogd:

Kinderen en huisdieren weer in het behandelde gebied toelaten

Dankzij de uitgebreide reeks gebruiksklare producten kunt u het onkruid heel gericht aanpakken, zelfs in delen van de tuin waar veel andere bloemen en planten staan.

 

 

Vanavond jaarvergadering ik ga een verbod op dit spul voor onze vereniging voorstellen, nog bedankt voor het herinneren en dan weet je gelijk hoe ik er over denk……..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is duidelijke.

Houtsnippers mogen niet in onze complex. Omdat het schimmel van de houtsnippers niet goed zou zijn voor de andere tuinen..begrijp het ook niet zo goed wat ze ermee bedoelen. Heb roundup nog niet gekocht. Maar begin nu ook te twijfelen.misschien grondbedeker

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk voortschrijdend inzicht.

 

Ik neem aan dat het gaat om laagstam bomen? Anders kan gras ook.

 

Even een stukje geleend van het www:

 

Laagstammen hebben, wegens de zwakkere groei, liefst geen sterk concurrerende onderbegroeiing. Om de grond onkruidvrij te houden, kan u boomschors of gehakseld hout aanbrengen. Een andere mogelijkheid is het inzaaien van witte klaver. Een gazon dat regelmatig gemaaid wordt, is ook goed. De laaghangende takken kunnen het maaien wel bemoeilijken. Hou in dat geval toch een cirkel van ongeveer 70 cm diameter vrij rond de boom. Gras onder laagstamfruitbomen verhoogt wel het gevaar op schade aan de bloesems door lentenachtvorst.

 

zelf heb ik goede resultaten met dennenschors.

Dat rot praktisch niet en blijft lang goed.

 

Ik koop het in zakken.

 

 

Schors op jouw tuin heeft naar mijn idee geen effect op andere tuinen, zeker als je een rand maakt om het bij elkaar te houden. Vogels willen er op zoek naar eten nog wel eens een rommeltje van maken. Je kan ook worteldoek nemen afgedekt met snippers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ouders gebruikten het voor onkruid en ik heb het jaren geleden ook gebruikt om brandnetels uit de tuin te krijgen.

Mijn ervaring is dat het tijdelijk helpt. De winde (bij mijn ouders) gaat niet kapot en ook de brandnetels komen na verloop van tijd gewoon weer terug. Het enige dat echt helpt is dan het uitgraven van de wortels van de brandnetel en winde.

RoundUp vernietigd tijdelijk (een paar maanden) het onkruid. En het duurt een paar dagen voordat je ziet dat de RoundUp werkt.

Nu moet ik zeggen dat je verschillende versies hebt. De consumentenvariant die in de tuinzaken te koop is, is niet zo sterk. De versie waar jij nu een plaatje van hebt gepost ken ik niet, ik vermoed dat die iets sterker is. Al is die ook niet voor alle typen onkruid werkzaam. Op een verkoopsite zie ik dat dit middel vooral geschikt is om onkruid tussen tegels en grind weg te krijgen.

 

Over het gezondheidsaspect ga ik het hier niet hebben. Er zijn studies die zeggen dat het slecht is, maar ook studies die zeggen dat het niet zo slecht is. Gif is gif, dat is altijd slecht. En studies naar dit middel zijn meestal door bepaalde belangengroepen gefinancierd, zodat de uitkomst nooit wetenschappelijk neutraal is in mijn ogen. De onderzoeken in Amerika gaan over vooral over de landbouwvariant RoundUp. Die is veel sterker en niet te vergelijken met de consumentenvariant van RoundUp die je hier koopt.

 

Zelf zou ik het nu niet meer gebruiken voor bijna alle soorten onkruid. De werkzaamheid vind ik matig (gezien mijn brandnetelervaring) en het is toch gif wat in de grond in je moestuin komt. Dan zou ik eerder kiezen om het een keer te schoffelen en dan een dikke laag houtsnippers om de bomen te strooien. Dat werkt veel beter en het ziet er mooier uit ook. En, het belangrijkste, het is beter voor de bodem. Edit: Ik zie net dat houtsnippers niet mogen. Jammer!

 

Daarnaast wordt het onkruid gewoon resistent tegen RoundUp als je het veel gebruikt. Dat zie je in Amerika ook, de staten met RoundUp (glyphosaat) resistente onkruidsoorten nemen toe en het aantal soorten onkruid dat resistent is, neemt ook toe. Ik denk dat dat hier niet anders is. Alleen daarom al zou ik heel terughoudend zijn met het gebruik van RoundUp. Ik ben geen tegenstander van RoundUp, want voor sommige onkruidsoorten is er geen beter, legaal alternatief mogelijk, maar die onkruidsoorten staan meestal niet in de moestuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat de mooiste en makkelijkste oplossing, houtsnippers, niet mogen op jouw moestuincomplex.

 

Een andere, makkelijke, oplossing is om er met grasmatten een mooie grasstrook omheen te leggen. Grasmatten kun je kant en klaar in het tuincentrum kopen. Ik bedoel wel echt gras, niet kunstgras, al kan dat natuurlijk ook. Moet je wel maaien, dat is in het warmere maanden dan wel meer werk.

 

Welk onkruid groeit er onder je fruitbomen? Is dat met schoffelen niet in bedwang te houden? Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar die zouden ook hierin mee kunnen helpen als ze dat leuk vinden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Witte klaver is een blijvende plant, maar in vruchtbare omstandigheden wordt het na een tijdje verdrongen door gras.

En ja, fruitbomen willen nogal graag vruchtbare bodem.

Ikzelf heb vruchtbomen gewoon in gras onderstam appel is M9 en M26. Doen het uitstekend in gras. Gooi wel ieder jaar in de lente er een mooie laag kompost op de boomspiegel.

 

En dat van de houtsnippers die niet mogen: snap ik absoluut niet, zo van afstond bekeken onzin.Ben wel benieuwd naar argumentatie.

 

En de californische bijen van roeier valt ook wel mee.

Californië is nu eenmaal de fruitschuur van amerika en er zijn in het voorjaar enorm veel bijenvoken nodig voor de bestuiving.

Hetzelfde gebeurd al 100 jaar in nederland waar imkers hun volken verhuren aan fruit telers.

Wilde bijen en hommels zijn op de momenten dat het nodig is vaak onvoldoende aanwezig. Of ze vinden andere dingen lekkerder.

Vorig jaar stonden bij mij de wilgen,kersen en abrikozen gelijk in bloei. En wilgen en kersen zijn veel lekkerder dan abrikozen. De 5 volken die op mijn terrein stonden vlogen vrijwel allemaal op de wilgen . Enkel bij een over kill denk ik dat ze ook op de abri zouden zijn gaan vliegen.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met schoffelen kan je het natuurlijke wel bij houden. Het is 6 bij 6 ongeveer.. maar ben beetje lui..wil de buren ook niet op stang jagen als onkruid zaadjes krijgen. Heb met sommige geen goede verstandhouding. Ik denk nu aan witte klaver.

 

Hoe staan de buren dan tegenover het gebruik van Roundup?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier komt die troep niet en geloof die sprookjes niet, zou er niet aan moeten denken voor ons zoontje, ons zelf, dieren, bijen en tuin en co.

Moet heel veel met de hand doen om de tuin weer na de zwangerschap, geboorte en de tijd die ons zoontje nodig had terug te winnen. En de nieuwe tuin aan te leggen, maar liever zo dan alles kapot maken voor generaties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houtsnippers mogen niet en RoundUp wel. Klinkt als een volkstuinvereniging van de ouderwetse stempel.

Maakt niet uit, maar het is jammer dat die niet met nieuwe ontwikkelingen meegaan.

 

Ik snap dat je wat wilt gebruiken om ruzie met de tuinburen te voorkomen, al zou ik het zelf anders doen. Laag compost en gras eroverheen en je ziet er ook niks van. En je fruitboom neemt dan ook geen RoundUp op, dus het is sowieso gezonder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet voor niets strijdt Velt al jaren voor een verbod van het goedje.?

Volgens mij is het niet meer nodig in België of toch zeker voor particulieren is dit een verboden product.

Witte klaver lijk me een goed alternatief. Id dat een blijvende plant?
Witte klaver worden redelijk hoog als deze niet geregeld afgemaaid worden . En verspreid zich via een wortelstok dus toch wat werk om deze binnen de perken te houden .Mochelijks altervatief https://www.online-tuincentrum.be/barenbrug-turf-clover-microclover-klaverzaad-5kg-p-20014.html maar dan zoder te mengen met graszaden .
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel een goed idee. Masr je moet meyeen 5 kilo van afnemen. Is er geen klein verpakking.

 

Ik heb zelf zonder graszaden deze nog maar op 2 plaatsen gevonden .

https://www.vreeken.nl/391900-microklaver-aberace En eerder geciteerde firma . Die een verdeelnet hebben over België en vermoed ook Nederland . Zelf deze zaden hier in buurt gekocht winkel die hun gamma verkopen, hadden klavers niet maar had bestelling lopen en heeft deze bijbesteld . Ze zagen er blijkbaar potentieel in want hadden meerdere besteld en vroegen ervaring te laten weten.

 

Prijsverschil vind ik wel opmerkelijk 12.8 euro/kg bij 5 kg tegen 29.9 euro/kg bij aankoop van 10 kg .

 

Te veel zaad kan ook gebruikt worden voor tussen gazon te zaden de klavers voeden het gazon en word gazon minder droogte gevoelig . Waarvoor ik deze ook ga gebruiken .

 

Zal dit ook een goed idee zijn om , als we een gedeelte van de tuin een jaar niet gebruiken , mee in te zaaien?

Klavers gebruikt men ook als groenbemester omdat deze stikstof uit lucht nemen en in grond op te slaan . Mij lijkt ook een groot voordeel dat deze niet woekerend is.

 

Zelf nog niet echt ervaring mee , vorig najaar eerst klein deel gezaaid . Dus tegen eind dit jaar normaal meer ervaring mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...