Jump to content
Patrijs

Aardappels seizoen 2019

Recommended Posts

Vorige week woensdag heb ik de ruggen gemaakt bij de aardappelen en vanmorgen ware ze allemaal alweer een cm of 5 boven de aarde uit , moet ik nu nog een keer aanaarden ?

Een tuinbuurman van mij zegt dat hij de aardappels er alweer heeft uitgetrokken, want het heeft weinig zin met deze droogte.

Ik ga ze er niet weer uittrekken, maar veel komt er niet boven, en wat wel boven komt hangt snel slap (foto).

Vorig jaar duurde het bij sommige aardappels tot Augustus voordat ze begonnen te groeien, al het water geven voor die tijd hielp weinig.

Het poten van de rest van de aardappelen zal ik gaan uitstellen, twee jaar terug viel er al regen in Juni, wie weet zijn de wonderen de wereld nog niet uit en krijgen we weer zoiets. Toen wel veel phytophtora.

47585866092_053e9f8569_o.jpg

Ok , bij mij staan ze allemaal alweer boven de aarde uit , stonden gisteren nog fier rechtop, ik ben benieuwd hoe of het gaat lopen , is preventief watergeven een optie?

Ik giet er in elk geval bakken met water over, tegen het advies in om niet te bewateren vanwege het gevaar van bruinrot - in haast heel Friesland geldt dat, en zeker hier zitten de walkanten vol met bitterzoet, de gastheer van de bacterie die bruinrot veroorzaakt.

Of jij ook in zo'n gebied zit zou je kunnen googlen.

Een algeheel bewateringsverbod kan ook weer worden afgekondigd, en is zelfs al van kracht in bepaalde gebieden. Dat kun je proberen voor te zijn.

Ja, preventief water geven lijkt verstandig, als je dat praktisch aankunt.

Hier staan inmiddels alle aardappels boven, behalve een paar allerlaatst gepote Texla op de plek van de witlofkuil.

Dat beetje regen van gisteren helpt ze weer een week of wat verder.

De vroege Anais heb ik vorige week nog aangeaard vanwege de te verwachten kou. Maar door de Noordenwind van zee bleef het hier aan de kust net boven nul.

Ze staan inmiddels weer boven de ruggen en groeien met de regen en zon goed.

Vandaag is alles geschoffeld.

Ik hoop dat het gedaan is met de kou en dat ik over zes weken de eerste kleine aardappels kan oogsten.

Foto links Texla rechts Triplo.

IMG2019050717414112821557407019.jpg

Net even op de tuin geweest. Even kijken. Afgelopen dinsdag terug gekomen uit Egypte dus kon niks doen toen het ging vriezen.

Alleen de aardappels staan er fantastisch bij. Het loof ziet er allemaal goed uit. Kan dit kloppen na dat het gevroren heeft?

Wel een aantal frieslanders waar niks niks boven komt maar het hoogste groen van dezelfde rij is 15 cm.

Afwachten dus maar.

Dit weekend ga ik weer lekker naar de tuin. Heb er zin in.

Vandaag de eerste planten Anais gelicht. Er zat niet veel onder omdat de groei in mei met de koude en droogte hier slecht was.

Wel gaan ze nu n de regen opnieuw aan de groei.

Helaas want deze moeten plats maken voor de pompoenen. Ook werd het blad wat gelig een teken dat de eerste) groei voorbij was.

IMG2019061313040081701560430867.jpg

IMG2019061313132023251560430868.jpg

Bij mij wat geks aan de hand, de planten rechts(achter) doen het goed, maar links(voor) doen ze het slecht of komen ze zelfs niet eens op! Het zijn 3 verschillende rassen, en ik heb de grond van te voren net zo bewerkt als rechts. Zelfde tijd gepoot, evenveel water gegeven, enz. enz. enz.

IMG805356861560491493.JPG

Woelmuizen? Dat was bij vorig jaar de reden dat er een deel niet opkwam. inmiddels heb ik hier de eerste Frieslanders en Gourmandines geoogst. De Frieslanders waren al groot zeg, maar de Gourmandines mogen nog wel even. Heerlijk zo die eerste aardappels!