Jump to content
Patrijs

Aardappels seizoen 2019

Recommended Posts

Goed bezig! anders gewoon aanaarden bij vorst of wat karton / fleecedoek

Onkruidmanager 1.0

Ik heb vandaag ook voor het eerst aardappels in de volle grond gepoot. En wel 33 frieslander. Zit op zandgrond dus daar zou het in principe al halverwege maart kunnen maar daar had ik geen tijd voor ik was geloof ik wel praktisch dr laatste op het moestuincomplex en dan moet ik de middenvroege en late nog poten. Daar had ik vanmiddag weer geen tijd voor

Rustig aan maar, Cupcakeje

Zo tegen de Duitse grens aan is een late nachtvorst niets ongewoons.

En ook hier moeten de late aardappels er nog in.

Die warme zandgrond is ook een risico, de aardappels staan dan snel boven zoals bij mij.

Maar vannacht heeft het hier nog goed gevroren….

Het is nog lang geen IJsheiligen.

Nee klopt.. hier gister ook nog nachtvorst gehad. Maar ik heb ze diep gepoot..dus verwacht ze niet mega snel boven

Oh hebben jullie nog nachtvorst gehad? Wij zitten denk ik een half uur of 3 kwartier van Siebengewald af (in Duitsland) maar hier geen nachtvorst. Mijn aardappels zitten al een maand in de grond, maar ik zie nog niks bovengronds verschijnen... Ik had ze niet laten voorkiemen dus dat scheelt wellicht...? Maar ik word wel een beetje ongeduldig nu...

In de ene warme week in februari heb ik ze gepoot.

Ik heb aardappels op het gras gelegd, met dikke laag compost erop:

2019022515141590691554141286.jpg

En daarna nog een laag hooi erop (bij gebrek aan stro):

2019022516223093271554141338.jpg

De andere helft van de aardappels heb ik op de normale wijze gewoon in het zand gepoot. Ik ben benieuwd of ik een verschil in opbrengst ga krijgen en of het dan ook nog per soort uitmaakt. Ik heb 5 verschillende soorten gepoot.

Spannend!

vorst-aan-de-grond-1-4-201950061554141818.png

Ik weet niet hoe accuraat bovenstaand kaartje is.

Volgens het kaartje bij ons 2-4 graden Celsius, in de praktijk lag er enkele mm ijs op het water wat op het dak van een schuurtje hier blijft staan.

Ook het gras was bevroren.

Bio fee weet niet of je naar de mtfd komt, maar misschien kunnen we carpoolen. Ik rij altijd door Duitsland naar zelhem. En als je maar een half uur a driekwartier van mij af woont is de kans dat ik vlak langs rij

Ik ben erg verbaasd over de aardappelteelt bij jullie.

Dat komt omdat ik het heel anders heb aangeleerd.

Hier bijvoorbeeld altijd ruggen, ivm dat de bladeren niet snel de grond raken en de wind er makkelijker door kan tegen de schimmel

En de aardappels allemaal uit de grond ha open, ook de kleintjes ivm coloradokever.

Hier dus compleet Anders maar zeker niet verkeerd maar ik denk dat mijn medetuinders een verzakking krijgen als ik geen ruggen maak ....

Edited by Guest

Hoezo raken Nederlanders meteen van de wap als je geen heuvels maakt.. Ik ben gewoon Nederlander hoor. Altijd geweest. Ook geen plannen om te migreren. Ik maak zelf geen heuvels. Het hele moestuin complex trouwens wel als je dan vraagt waarom ze dat doen weten ze het eigenlijk niet... Ja omdat we dat vroeger ook zo deden. Wat ik heb gelezen is het voor de afwatering. Ik zit op zandgrond. Die afwatering is dus niet zo een probleem.

Verder wordt het gedaan zodat de aardappels nier boven de grond komen. Dit schijn je ook te verhelpen door ze extra diep te poten. Dat heb ik u geprobeerd. Werkt dat niet maak ik alsnog ruggen.

Als je ze ver genoeg uit elkaar zet komt er ook genoeg wint tussen zonder ruggen.

Hier vandaag ook gezien dat de meeste poters al een paar cm boven de grond staan. En het zou ook hier gevroren moeten hebben volgens dat kaartje, maar de scheuten zagen er allemaal prima uit. We houden het wel in de gaten. Voorlopig kan ik ze nog aanaarden bij vorstdreiging, maar hier tegen de bosrand valt het altijd aardig mee. Meteen vandaag voor de derde keer asperges gestoken. Die gaan lekker door met deze temperaturen. Waren er maar vast wat aardappels klaar, dat zou een lekkere combi zijn! Overigens hier ook ruggen, maar de piepers staan er tussen in plaats van erop. over een week of vier heb ik de ruggen weggewerkt en is alles lekker vlak. Gaat al jaren prima zo. Zouden ruggen niet een overblijfsel zijn van vroeger of van kleigronden, waardoor de ruggen sneller droog waren/zijn? ik gebruik de ruggen als bescherming voor mijn prille uitlopers en iedere keer als ik schoffel, aard ik deze zo aan. Op mijn droge zandgrondje een prima methode.

Er zijn een aantal redenen om ruggen te maken.

Zoals genoemd de betere verluchtiging en droging van het blad.

Meer opbrengst.

Bij besmetting met phytophthora of andere plagen spoelt het water van het blad in de geulen.

Minder kans op rot in natte tijden.

Maar het belangrijkste reden is dat mechanisch rooien makkelijker is bij ruggen.

En wat betreft de combi aadappels asperges, hier eten we nog dagelijks aardappels ut eigen tuin, nu de Texla.

Het is hier alleen nog wachten op de eerste asperges.........

Cupcakeje ik had eigenlijk geen plannen om naar de MTFD te gaan... Was anders wel gezellig geweest.

Ik begreep ook dat het maken van ruggen vooral voor de afwatering is en hier op m'n zandgrondje is dat niet zo'n probleem. Van de andere kant heb ik tot nu toe ook nog geen geweldige aardappeloogsten gehad dus misschien doe ik toch iets verkeerd.

Ik ben wel benieuwd hoe het met m'n aardappels-op-gras experiment gaat. Wie weet geeft dat wel een super-opbrengst.

hmm ik zat me zo eens te bedenken dat mijn pootaardappels wel mooi uitgelopen waren, met ongeveer een cm kiem, en deze heb ik heel blij in de grond gestopt. Ook wel kortere kiemen.

Ik ben eigenlijk helemaal vergeten ze af te harden, kan dat nog voor enige problemen zorgen?

Ze zijn overigens in een niet verwarmde kamer op het noordoosten gekiemd.

Inmiddels heb ik nu rozeval, tiamo en vitabella erin zitten.

Ik moet nog een rij sevilla, maar ik heb eigenlijk plek voor anderhalve rij, kan ik aardappels ook in een soort dubbele rij leggen, dus iets meer rijafstand van de andere, maar kruislings poten in een iets bredere rij?

Onkruidmanager 1.0

Ik denk niet dat dat problemen geeft Rob, ik hard aardappels ook nooit af en doe ze onmiddellijk vanuit de koude lichte ruimte in de grond. De aardappel neemt daar de tijd als het errug koud is in de grond, maar dat doet hij ook als hij wel meer aan de kou gewend is.

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

Eens met wat Appelvrouw schrijft. Ik doe dat ook nooit en heb geen problemen (of iig niet met mijn piepers. )

wees bevriend met kleine dingen

Gelukkig, dat geeft iets rust haha.

Iemand ervaring met een soort dubbel rij, poters geschrankt?

Onkruidmanager 1.0

Ik had aardappels gepoot, en er zwart worteldoek overheen gedaan , nu keek ik vanmiddag onder het doek en toen zag ik dat ze al boven de grond uitkomen, ik heb ruggen gemaakt , en toch ook weer het doek erover heen gedaan ,

Is dit goed of kan ik het doek er beter afhalen?

Geschrankt plaatsen?

Ik zet de rijen altijd versprongen als dat gaat. Bij aardappels is het belangrijk dat ze op kunnen drogen. Zet ze dichter op elkaar dan wordt dat lastiger. Bij minder dan de optimale afstand zal ook de totaalopbrengst terug lopen.

Worteldoek zal de aarde opwarmen en de aardappels vervroegen. Als je dat wil dan kan dat. Alleen zal er een punt komen waarop de aardappels te hoog staan om nog aan te aarden. Dat heb je liever niet voor de IJsheiligen half mei. Er is dan nog kans op vorstschade, tenzij je de aardappels dan tijdelijk afdekt.

Het wordt hier wel gedaan met een of twee rijtjes aardappels om extra vroeg te kunnen oogsten.

Geschrankt plaatsen?

Ik zet de rijen altijd versprongen als dat gaat. Bij aardappels is het belangrijk dat ze op kunnen drogen. Zet ze dichter op elkaar dan wordt dat lastiger. Bij minder dan de optimale afstand zal ook de totaalopbrengst terug lopen.

Ja met geschrankt bedoel ik versprongen, ik kon even niet op het woord komen. Maar dat dus. Het zijn maar rijtjes van 3 meter lang, en redelijk open vlakte, deze waaien zeker wel droog doorgaans.

Begin deze week hebben tuinburen de grond laten frezen, door de wind en zon is dat nu een droog grijs maanlandschap met veel harde klei bonkjes. Daaronder is het nog wel vochtig maar dat geeft aan dat er met een paar dagen flink gedroogt kan worden.

Onkruidmanager 1.0

Als test een aantal aardappels van de AH rond de jaarwisseling in de koude kas geplant. Vandaag een struik gerooid en de vermeerdering valt mij niet tegen.

186711555173317.jpeg

243331555173338.jpeg

Echte mannen komen thuis met honger ipv bloemen

Lekker, nieuwe aardappeltjes met koriander.

Dit heb ik wel eens gedaan maar dan wat later en onder plat glas.

Ik denk dat het met een late winter ook in jouw kas wel kan vriezen?

Je hebt er nu een mooie winter voor uitgezocht.

Inderdaad veel geluk gehad met de zachte winter want ook hier langs de kust kan het behoorlijk vriezen in de kas. Die koriander had daar eigenlijk niet tussen mogen staan maar is net onkruid zo makkelijk groeit het . Wel goed gezien van je dat het koriander is.

Echte mannen komen thuis met honger ipv bloemen