Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Nachtvorst


Bertus

Aanbevolen berichten

Ik lees weinig over schade door de nachtvorst van een week geleden.

Bij mij een drama, weekje op vakantie in Portugal dus niet kunnen sproeien en afdekken. In mijn tuin heeft het 13 april 3 gr gevroren.

Alles zat vol in de knop, Soreli-kiwi en Ken'sRed-kiwibes voor het eerst veel knoppen.

Kiwi en kiwibessen vrijwel volledig zwart, abrikoos en perzik 100% weg. Appels ... nog moeilijk te zien maar waarschijnlijk geen appels dit jaar.

Ik krijg waarschijnlijk wel pruimen, peren en nashipeer en diverse bessensoorten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klote!!

 

Hier ook - 3°C gehad doch fruitbomen (laagstam) staan aan de noord- en oostkant beschermd tegen de scherpe wind.

Lijkt erop dat ze het hier overleefden.

 

Hopelijk valt het mee zodat je op zijn minst toch appelen ed kan oogsten ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was trots op de vroege bloesem van mijn aardbeien. Helaas alles dood. Gewoon niet aan gedacht. Dit is het eerste jaar dat ik aardbeien heb. Niet mijn eerste, niet mijn laatste foutje.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat worden waarschijnlijk vreemd gevormde aardbeitjes, nog goed eetbaar, soms wat al te klein. Ik laat zoiets zitten.

 

In dit topic kan ik niet meedoen, alles komt later op gang bij mij, er was nog nauwelijks bloesem ergens. Wat dwergkweetjes waren te vroeg, maar die waren de hele winter al bezig.

Peren bloeien nu, appels zitten er aan te komen, aardbeien zijn nog ver weg. Het lijkt standaard te zijn dat het zuiden veel meer last heeft van dit soort nachtvorsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is ook bijna alles later, maar soms ben ik vroeger.

Ik kwam er gisteren achter dat de aangeaarde aardappels toch vorstschade hebben.

De topjes van de uitlopers zijn verdwenen.

 

Ik had meer grond moeten verzetten.

 

Ook is er lichte schade bij de tuinbonen, blad is uitgedroogd en bruin.

 

Niets ernstigs, alleen de abrikozen......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook de amandel bijna of helemaal bevroren( afwachten wat er echt aan gaat komen)

Nashi ongeschonden, sommige nectarines redelijk goed. Maar ook een hartnoot en olijfwilg die een goede tik gehad hebben.

Maar de Honingbes is niets aan te zien evenals de gele kornoelje rassen (:

Honingbes blijft hier een echte favoriet door de ongevoeligheid

Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alleen in mijn kleinblijvende walnoot behoorlijke schade, ongeveer de helft van de bloemen zwart, andere helft trouwens helemaal niet. Geen drama. Voor de rest, wat er allemaal stond te bloeien is prima gegaan, blauwe bessen stonden de meeste soorten vol in bloei; geen schade. Druiven helemaal geen schade, maar die zijn laat omdat ik ze dit jaar laat gesnoeid heb. Buurman had in december gesnoeid, die heeft forse schade.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn enkel de kiwibessen goed getroffen. Ze groeien er wel door want enkel de toppen zijn zwart, paar jaar geleden was het veel erger. Zie ook nog vele groene bloemknopjes dus komt wel goed.

Bij de appelboom enkele bloesems maar niet veel.

Blauwe bessen stonden ook al volop in bloei maar daar niets van schade aan. Kunnen er blijkbaar veel beter tegen.

De hortensia's van de buurman hebben ook afgestorven toppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...