Geplaatst: 6 augustus6 Aug 1 uur terug, MSDG zei:Heeft iemand eigenlijk nog aanraders voor hoge dahlia's?In ieder geval de Penhill Watermelon en de Belle van Barmera. Erg mooi vind ik (foto’s staan hierboven ergens). Dinnerplates van zeker 1,5 meter hoog. Thomas Edison (zie hieronder) wordt ook zo hoog ongeveer.1 uur terug, MSDG zei:splitsenHoe splits je dahlia’s? Is het zo dat in principe iedere tuber een nieuwe plant wordt of moet je nog op ogen letten ofzo? Ik heb er een paar die ik ga uitgraven in het najaar en die ik wil verdelen, maar ik heb geen idee hoe ik dat moet doen 😊.
Geplaatst: 6 augustus6 Aug Ik ben vooral van de enkelvoudige dahlias ivm de bestuivers die dan niet tevergeefs op de bloem aan komen vliegen. Maar het oog wil ook wat natuurlijk. Hier in het bos komen de dahlias laat op gang.,er bloeien er nu pas 2 van de 5/6 soorten. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 6 augustus6 Aug Ik ben wel enthousiast, in het jajaar hebben wij een nieuwe schutting en dus plaats.Alleen kijken hoe ze dan hier kunnen komen. @MSDG
Geplaatst: 6 augustus6 Aug @Dahli in woorden uitschrijven en uitleggen is vrij lastig en heb ook geen fotoverslag. Er staan gigantisch veel filmpjes op Youtube die kunnen helpen, maar het ligt heel erg aan hoe de knollen uit de grond komen! Ik heb soms knollen die zichzelf netjes splitsen, dan wurm je ze voorizchtig uit elkaar en heb je meteen twee knollen. Soms knip ik ze in tweeën bij een dikke stengel zodat er aan twee kanten knollen zitten met ogen. De ogen zijn niet altijd even duidelijk zichtbaar, dus je kan het splitsen ook uitstellen tot ze gaan uitlopen in het vroege voorjaar zodat je zeker weet dat je geen fouten maakt en een gesplitst deel zonder ogen hebt. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 6 augustus6 Aug 2 uren geleden, Dahli zei:Hoe splits je dahlia’s?In principe kan elke tak (die uit de grond komt) gesplitst worden, je moet er wel op letten dat die tak dan ook tubers (verdikte wortels) heeft. Daar zit de voeding in.De ogen zitten ongeveer op de grens van de tubers met de tak.Zelf heb ik evenwel nooit dahlia's gesplitst, maar bij Yakon werkt het net zo. Alleen zijn de ogen daar wel duidelijk zichtbaar. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 6 augustus6 Aug Dank jullie wel voor de tips @MSDG en @acpronk ! De te splitsen dahliastruiken hebben vrij veel aparte stengels die uit de grond komen. Dus na uitgraven kan ik waarschijnlijk wel wat zien na uitspoelen van de kluit. Ook ga ik tegen die tijd YouTube even raadplegen.
Geplaatst: 8 augustus8 Aug Dit is dahlia fireball. Vorig jaar helemaal rood met 1 wit puntje en dit jaar gelukkig weer ook met rood witte bloemen! Gebroederlijk naast elkaar. 🧡
Geplaatst: 9 augustus9 Aug Ik bracht een bezoekje aan Jootje haar tuin ( leuke plek en mooi tuintje!) en heb ook haar dahlias bewonderd.Onder andere een die ik in mijn vorige tuin heb achtergelatenNuit d’été ( zoek het spinnetje)En ik vroeg me af of dit de dahlia Natal isIk vind vooral de knoppen zo prachtig, een kunstwerkDeze kreeg ik er niet goed op of ik moest in de bosjes gaan liggenEn mijn favoriet van de dag, net een schilderwerk. Die ga ik nog wel vinden. 9 augustus9 Aug aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 13 augustus13 Aug Ik beloof dat dit de allerlaatste keer is dat ik jullie spam met de Belle of Barmera, maar ze zijn nu op hun mooist. Sorry.
Geplaatst: 13 augustus13 Aug Absoluut geen probleem @Dahli 😍 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 13 augustus13 Aug Zeker niet als je ze ook met ons wilt delen😆 Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 14 augustus14 Aug Deze vind ik echt ook het einde! Weet je toevallig welke het is, @jootje ? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 28 augustus28 Aug Gekocht bij de Kas van Kaat bij een bio kweker de dahlia Bright eyes voortdurend bezocht door bijtjes en hommels. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 28 augustus28 Aug Zo heee, wat een kleuren! Mooi hoor. Die is echt prachtig. Ik hoop at je mooie knollen hebt, zodat je volgend jaar ook weer kunt genieten. A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 6 september6 Sep Het grote voordeel van dahlia's waarvan de knollen nooit boven de grond gehaald worden. Ze worden ieder jaar imposanter en mooier.En altijd een vers bloemetje ter beschikking. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 6 september6 Sep Nog niet alle dahlia's bloeien al, want ze waren wat laat gekocht.2 van de 5 dahlia's op de moestuin bloeien ook, en eentje is er uitgebloeid maar wegens wat gebrek aan water zijn er momenteel geen ontwikkelende knoppen. Iets met vakantie in een droge periode (al is er onlangs wel phyto in de tomaten geconstateerd, dus zo droog was het blijkbaar toch niet, dauw want geen regen).En die 2 andere niet-bloeiende hebben ook gebrek aan water gehad. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 6 september6 Sep Gaat hier ook niet zo hard met de laat gekochte knollen, hoor @acpronk Sommige hebben zelfs moeite met bloeien. Deze doet er al een week over om de bloemblaadjes te ontvouwen.Maar ach, als ze maar wel loof maken enzo, dan zijn de knollen in ieder geval goed. Ik ga volgend jaar eens kijken waar ik eventueel wat knollen in de grond kan laten zitten. Gezien die mooie rij die @Frans daar laat zien. Wil ik toch ook wel eens proberen. Nu zit alles in potten. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 13 september13 Sep Nog een nieuwe bloeier. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 15 september15 Sep Een van de dahlia's is met de storm afgebroken, nota bene nog wel op de basis, waar de ogen voor volgend jaar gevormd worden. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.