bonnie f Geplaatst: 13 mei 2019 Auteur Geplaatst: 13 mei 2019 grrrr heb de hele week afgedekt, gister niet wegens voorspelling +5 blijkt het -2 geweest te zijn vannacht...durf niet naar de tuin... Ik ook niet.. Misschien morgen. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Goldfish Geplaatst: 13 mei 2019 Geplaatst: 13 mei 2019 Na nachten van -1 En-2 En waarschijnlijk nog een keer -2 komende nacht zoek ik ook wel lotgenoten contact. Maar ik heb hoop dat de onbedekte aardbeien deels hebben overleefd dankzij overhangende bomen. Quote
Grork Geplaatst: 13 mei 2019 Geplaatst: 13 mei 2019 Behoorlijk serieus allemaal! Ik weet dat mijn moestuinbalkon in deze periode van vorst geen zorgen geeft. Voor de echte moestuin-bezitters is het echter een heel ander verhaal.Ik lees- en leef mee! Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Flup Geplaatst: 14 mei 2019 Geplaatst: 14 mei 2019 Mijn aardbeienplanten zijn deels afgedekt en dat helpt wel. Hier wordt tot en met donderdagnacht nachtvorst verwacht, hopelijk blijft de schade binnen de perken. De aardbeien staan namelijk volop in bloei. Ben blij als het donderdag is. Quote
Patrijs Geplaatst: 14 mei 2019 Geplaatst: 14 mei 2019 'Tot Bonifaasdie strenge baaswees voor vruchtop vorst beducht.' Dat gaat over Bonifatius van Tarsus, de laatste van de IJsheiligen. 14 mei is geweest, dus in theorie kan alles naar buiten. Hier aan de kust zal het ook niet meer gaan vriezen, maar de nachten zijn nog zeer fris. Ik wacht nog even met het planten van de gevoelige plantjes. Bij toeval was ik dit jaar ook laat met tomaat, peper en paprika. Dat komt weer mooi uit zo. Quote De moestuin van Patrijs
Charly Geplaatst: 14 mei 2019 Geplaatst: 14 mei 2019 Joh, Patrijs, dat jij aan de kust toch ook nog veel last hebt gehad van de koude. Hier aan de kant van Noordwijk heb ik me steeds voorbereid op de vorst, maar die is - gelukkig - uitgebleven. Sterkte allemaal in ieder geval! Quote wees bevriend met kleine dingen
Vinky Geplaatst: 16 mei 2019 Geplaatst: 16 mei 2019 Hier ook hoor, in Drenthe, de koude hoek van Nederland, lichte paniek vanwege de nachtvorsten die er werkelijk waren. Bevroren autoruiten, rijp op de daken. Aardappels dagen achtereen afgedekt met vlies maar er was net niet genoeg voor alle rijtjes. Aardbeien afgedekt met vlies maar er was net niet genoeg voor alle rijtjes. Gisteren mocht het vlies er af. En de afgedekte planten stonden er net zo gezond bij als de planten die niet waren afgedekt. Ik zie geen verschil. Een beetje vorst kunnen ze dus wel hebben. Zeker nu de nachten korter worden en de momenten van vorst navenant korter zijn.Maar jemig, ik heb echt grote vrees gehad voor de oogst van aardappels en aardbeien - en nu is alles voorbij. Het komt goed. Met meer plezier dan anders heb ik in de volle grond de knolselderij uitgeplant, de courgette en de komkommer, en nog meer, en heel veel bloemen. Want wat hebben we er lang op moeten wachten. Ik leef met mee met iedereen die hier berichten heeft geplaatst, en het is tijd om te vieren dat de ijsheiligen nu echt voorbij zijn Quote
Liesje Geplaatst: 17 mei 2019 Geplaatst: 17 mei 2019 Mooi gezegd Vinky! Lekker aan de slag komend tijd Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 18 mei 2019 Geplaatst: 18 mei 2019 Aardbeien zijn goed winterhard maar als ze bloeien kan de bloem geraakt worden door nachtvorst. Is de bloemknop nog niet open dan is vorst aan de grond geen echt probleem voor aardbeien, is de bloem open dan wel. Of een open bloem geraakt is door vorst kun je tamelijk snel zien aan de kleur van de kern van de bloem (donkerder van kleur dan normaal). Aardappelen kunnen afvriezen maar komen doorgaans wel terug. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.