Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Voorstellen


freggel

Aanbevolen berichten

Van de week ontdekte ik dit leuke forum. Helaas is het najaar begonnen en zal ik nu zelf niet (zo) actief zijn in de tuin, maar ik ga dit forum zeker volgen!

 

 

Eind juni zijn we verhuisd naar een huis met een hele grote tuin. Een gedeelte van de tuin wilde ik meteen al gebruiken als moestuin, maar er viel/valt nog een hele hoop te gebeuren! Het stuk grond dat als moestuin gebruikt gaat worden is ongeveer 8 bij 13 meter en begroeid met onkruid toen we hier kwamen wonen. Ik ben meteen begonnen om in de verloren uurtjes de boel om te spitten en het onkruid eruit te halen. Helemaal achterdoor had ik wat aardbeienplantjes gezet (geen oogst) en de drie peperplanten die ik in potten afgelopen winter gezaaid had. Van de peperplant heb ik een zeer rijke oogst gehad die ik aan een touwtje geregen heb en nu te drogen hangt.

 

Ongeduldig als ik was heb ik afgelopen seizoen toch gezaaid. Prei en ui zijn niks geworden, zoals verwacht. De wortels deden het zeer goed, de radijs was matig, de sla overvloedig maar de tomaat helaas verrot. Toch was alles veel meer dan verwacht!

 

Nu staat er nog winterprei. De tuin ben ik nu aan het opdelen in grote vakken die gescheiden worden door paadjes (houten vlonders). Volgend jaar hoop ik een echte mooie moestuin te hebben! Hieronder wat plaatjes.

 

img0452hs.jpg

 

img3341w.jpg

 

img3389y.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wordt zo te zien steeds drukker op het forum dus hopelijk kunnen we volgend seizoen nog meer leren.

 

Die aarbeienplantjes geven waarschijnlijk volgend jaar wel aardbeien

 

Naast een mooie indeling met vlonder, wat ben je nog meer van plan, Welke groenten staan op je lijstje?

 

De handschoenen liggen er in ieder geval al klaar voor (foto 1)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgende maand wil ik knoflookteentjes planten in een hoekje van de tuin. Verder de tuin onkruidvrij houden, de indeling met de vlonders afmaken en de boel winterklaar maken. Ik heb dan 14 grote bedden die ik eventueel in het voorjaar nog in tweeen ga delen, afhankelijk van de planten die er komen.

 

Wat wil ik gaan zetten:

Aardappels

Augurken

Komkommer

Diverse soorten bonen

Broccoli

Prei (plantjes)

Ui (bollen)

Paprika

Radijs

Wortel

Rode biet

Diverse soorten sla

Tomaat

 

Ik heb ook nog pompoen en (water)meloen, maar ik heb gezien dat 1 plant zeer veel ruimte in beslag neemt. Deze ga ik in het begin dus niet in de grond zetten, maar misschien wel in potten.

 

Inmiddels heb ik een plattegrond gemaakt met de indeling van hoe ik het volgend jaar wil hebben. Waarschijnlijk wijzig ik dat nog ik keer of 10 voor het lente is.

Handschoenen heb ik trouwens al in veelvoud gekocht. Heb gemerkt dat ook die er heel snel doorheen gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op het forum Freggel.

Ik zie dat je een mooie tuin hebt lekker in de zon en aan huis.

Geniet ervan en gooi vooral je vragen en opmerkingen op het forum.

Er zijn mensen met ervaring die je graag advies geven.

Steeds meer mensen voelen zich op een of andere manier weer aangetrokken tot het kweken van eigen groenten en fruit.

Het gevoel iets gezonds op tafel te zetten is heerlijk.

Want zo'n dikke prei of uien als in de winkel kun je glad vergeten, maar die uit de tuin zijn wel smakelijk en gezond. Mijn Stutgarter riesen (uien)

zijn dit jaar redelijk gelukt, in omvang niet te vergelijken maar keihard, niet van die zachte, door allerlei kunstmest gedreven dingen.

gr Jos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...