Jump to content

Smaak aardbeien 'vroeger'/nu. Verwijderen kroontje.

Erasmusje

Recommended Posts

Ik ben nu de 50 al flink voorbij, maar slechts zelden zal ik zeggen dat het vroeger beter was dan nu.

De smaak van aardbeien is een uitzondering. Toen ik nog kind/puber was (zo'n 50 à 35 jaar geleden) aten we vaak aardbeien tijdens het seizoen. Mijn vader kocht die dan per kratje van zo'n zes kilo of soms gingen we er zelf plukken bij vrienden.

Ik herinner me duidelijk dat je van die aardbeien dan gemakkelijk het kroontje kon los trekken en dat de kern van de aardbei dan bijna altijd aan het kroontje vast bleef zitten en dan bleef er een mooi uitgeholde aardbei over. Die smaakte dan ook overheerlijk.

Als ik tegenwoordig aardbeien koop en het kroontje er van af probeer te trekken komt de aardbeikern er nooit vanzelf mee uit. Op Youtube vind je nu zelfs

hoe je zoiets best met een rietje doet.

De 'moderne' aardbei lijkt me ook 'compacter' (meer gewicht per volume) dan de 'ouderwetse' aardbeien. De smaak vind ik nog altijd lekker, maar toch heb ik de indruk dat mijn 'jeugdaardbeien' nog lekkerder waren.

Mijn vragen:

Hebben (de iets ouderen onder) jullie dezelfde indruk over die smaak, kroontjes verwijdering en compactheid van de aardbeien? Zo ja, waar kan dat aan liggen? (Aardbei variëteiten (nieuwe rassen die een hogere opbrengst geven)? Teelmethodes?

Heeft er iemand een verklaring?

Wat het eerste verschil is wat mij opvalt, is dat je over nu gekochte aardbeien praat, waar je ze vroeger zelf ging plukken.

Hier dus andersom. Mijn huidige zelf geteelde aardbeien zijn echt veel lekkerder dan die, die je kan kopen. Ook alleen al omdat ik ze rijp pluk.

Er is trouwens een uitgebreid topic met vele te verkrijgen rassen, de verschillen en de smaakervaring, teeltverschillen etc. Zie zoekfunctie.

Idem hier, zoals Bit zei.

Gekochte aardbeien zijn echt niet te vergelijken met zelf geteelde...

Vorig voorjaar 60 planten (diepvries stekken) in volle grond gezet.

Opbrengst dat eerste jaar was mager (+/- 13 kg), aardbeien kleiner dan gekochte MAAR de smaak was gewoon vééél beter, zoeter en vooral ook sappiger. Vergelijken was makkelijk want het 'tekort' aan oogst werd aangevuld met gekochte, je wist onmiddellijk na het in de mond steken wat je had genomen.

Dit jaar zal de opbrengst, zit nu al aan 9 kg, stukken beter zijn, volgens de gegevens zou ik per plant toch zo tsn de 700 à 1300 gr moeten kunnen halen, benieuwd, eerste honger nog niet gestild dus lust er nog wel een paar.

De aardbeien zijn groot maar ook nog steeds sappig en heel zoet al zal dat wel te maken hebben met de warme dagen en de vele zonuren.

Wat je zegt over het steeltje.

Is niet zo bij alle aardbeien maar toch bij veel, vooral de allergrootste, dat het steeltje gewoon aan de plant achterblijft als ik pluk.

Nadeel is dan wel, maar da's hier niet zo'n probleem, dat de aardbei niet lang bewaard.

Pluk ze nu door het kroontje vast te pakken zodat het er niet meer afkan.

Gekochte aardbeien worden geoogst als ze nog niet volledig rijp zijn.

Zit daar het verschil?

Soms, maar mijn inschatting is aan de beterhand, pluk ik ze ook net iets te vroeg ook al lijken ze dan rijp.

De smaak is dan minder maar wel nog altijd veel beter dan bij gekochte.

• 2 weeks later...

Aardbeien werden tot in de jaren 60 veel gekweekt voor de conserven industrie (o.a. naar Engeland) Met name het ras Jacunda en Amazone. Kenmerk was dat het kroontje makkelijk los liet wat handig was in de verwerking.

Op zich staat het los van de kwaliteit. Oude rassen zijn inderdaad smaakvoller, maar minder productief en houdbaar. Dat laatste eigenschappen moesten de nieuwe rassen wel hebben. ze waren bestemd voor de supermarkt en moesten bestand zijn tegen transport.

dus rassen van voor 1970 zijn doorgaans smaakvoller.

Meer info www.degoedeaarde.weebly.com

Ligt eraan lokale groentewinkel, met ook kraam koopt zijn duurdere aardbeien bij een teler bij mij in de straat, die kan dus de volgende dag in de winkel een paar dorpen verderop of in de rondreizende kraam worden gekocht. Dus ook rijp geplukt. Wel in pot geteeld, dus niet op steenwol/kokosslurven, maar ook weer niet volle grond. Zelf vind ik aardbei zeer moeilijke teelt. Luis gevoelig en als je al vrucht hebt, dan worden ze weggevreten door door pissebedden, naaktslakken, huisjesslakken, vliegjes, rupsjes en weet ik wat niet meer. Allemaal voordat ze rijp zijn.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Rijpe aardbeien zijn slecht te bewaren zeker, tot de volgende dag. Die eet je ter plekke terwijl je op je rug ligt en naar de wolken kijkt. Het kroontje laat dan bij veel soorten ook makkelijk los.

Ook is het zo dat aardbeien op zwaar bewolkte dagen veel minder zoet worden dan op zonnige dagen. Je proeft echt het verschil als je ze rijp eet.

Aardbeien telen is niet zo moeilijk maar ze vragen wel wat aandacht en eenmaal zelf geteeld koop je ze nooit meer.

( Al moet ik wel toegeven dat de gekochte met de jaren wel smaakvoller worden )

IMG2019061013220244451560178235.jpg

In Californië werden vooral aardbeien geteeld met een zeer harde vrucht, vergelijkbaar met een appel. De in Europa geteelde vruchten waren daarentegen zacht. Kruisingen tussen deze twee typen aardbeirassen hebben de tegenwoordige, stevige rassen opgeleverd, die hierdoor goed verhandeld en over grote afstanden getransporteerd kunnen worden. (Wikipedia)

Zelf zet ik al decennia korona aardbeien die zijn erg zoet en hebben een mooie kleur en geur. Zijn wel erg zacht rijp en slecht te bewaren ooor de suikers.

Enkele bekende in Nederland gekweekte rassen met het jaar van introductie:

• G o r e l l a 1960

• O s t a r a 1969

• T a g o 1972

• T e n i r a 1973

• I n d u k a 1973

• E l v i r a 1977

• K o r o n a 1978

• E l s a n t a 1981

• P o l k a 1987

Bij rassen van vroeger ken ik het verschil niet. Ook weet ik niet meer wat wij toen aten en de telers van toen zijn er ook niet meer.

Er zijn heel veel ( oude) aardbeirassen en juist nu kan je via het WWW veel info en planten krijgen.

Voor een idee kijk even hier: https://sites.google.com/site/tuinvantoen/groenterassen/doorlevende-soorten/aardbeien-1

Hier een site met veel info over de geschiedenis van de aardbei: https://degoedeaarde.weebly.com/uploads/1/0/6/2/10628356/de_aardbei_gecomprimeerd_2019.pdf