Makkie Geplaatst: 27 juli 2019 Geplaatst: 27 juli 2019 Ik heb een bramenstruik waarvan de bramen eerst mooi rood waren en sommige paars zwart.Nu worden ze ineens roze tot wit.Hoe kan dat Quote
rorror Geplaatst: 27 juli 2019 Geplaatst: 27 juli 2019 Allereerst, welkom op het forum. De hete zon heeft zijn tol geëist helaas. Planten die bessen of vruchten dragen zijn gevoelig voor zonnebrand: bramen, kruisbessen, rode aalbessen, witte trosbessen, etc. Bij bramen ziet zon verbranding er zo uit op de vruchten: Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
irenevb Geplaatst: 27 juli 2019 Geplaatst: 27 juli 2019 Hoi Makkie, ik denk dat je last hebt van bramengalmijt. Zoek er eens op, bijvoorbeeld in dit forum of op internet. Quote
rorror Geplaatst: 27 juli 2019 Geplaatst: 27 juli 2019 Bij bramengalmijt zullen de vruchtjes niet af rijpen, dus niet verder dan lichtrood. Wat topic starter aangaf dat ze eerst bijna rijp waren, en plots naar roze/wit gingen. Misschien een fototje toevoegen voor de zekerheid? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Makkie Geplaatst: 27 juli 2019 Auteur Geplaatst: 27 juli 2019 Eerst waren ze mooi rood en heb er ook van gegeten.Nu lijken net rozijnen drogen helemaal uit Quote
Fruitige Esther Geplaatst: 27 juli 2019 Geplaatst: 27 juli 2019 Komt door de hitte in combinatie met zon. Zonnebrand. Quote Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)
rorror Geplaatst: 27 juli 2019 Geplaatst: 27 juli 2019 Nu ik de foto's zie, is het zeker zonnebrand, je ziet zelfs op de braam dat de bovenkant meer verbrand is, en is gaan indrogen. Mocht er nog een keer een hittegolf komen zoals nu, is het misschien handig die dagen ze te beschermen met parasol of schaduwdoek. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
prettig gestoord Geplaatst: 28 juli 2019 Geplaatst: 28 juli 2019 Hier ook 90% van alle bramen verbrand en geel/roze, jammer maar te laat om er wat aan te doen. Vorig zomer geen last van gehad trouwens, zonkracht is duidelijk sterker geweest Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Sand&Oak Geplaatst: 4 augustus 2019 Geplaatst: 4 augustus 2019 Had het ook in mn japanse wijnbes. Zou je er een oud laken overheen kunnen gooien tegen de zon? Of zouden ze dan totaalniet meer rijpen. Parasol etc heb ik niet en wil niet te veel zooi aanschaffen. Quote
rorror Geplaatst: 4 augustus 2019 Geplaatst: 4 augustus 2019 Een oud wit laken kan natuurlijk ook. Maar zorg wel er voor dat je hem niet direct over de struik gooit vanwege de hitte, maar er overheen spant. Is natuurlijk alleen nodig tijdens de hittegolven. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Liageerts Geplaatst: 30 augustus 2019 Geplaatst: 30 augustus 2019 Kun je bramen met zonnebrand nog wel eten? Quote
prettig gestoord Geplaatst: 25 juni 2020 Geplaatst: 25 juni 2020 Hier begon de ellende met verbranding van de bramen al vorige week. Nu de de bramen een zonnedakje gegeven, 21 m breed 2 Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Peter0 Geplaatst: 13 juli 2022 Geplaatst: 13 juli 2022 @prettig gestoord Werkt dit ? En wat is het ? Quote
prettig gestoord Geplaatst: 30 juli 2022 Geplaatst: 30 juli 2022 @Peter0 het is steigergaas en het werkt prima. Helaas dit jaar niet gebruikt en veel verbranding en wespen ellende Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
woldistel Geplaatst: 30 juli 2022 Geplaatst: 30 juli 2022 Echt? Die van mij hangen zo vol dat we vandaag zijn gaan kijken naar eennieuwe koel/vries combi.Moest toch al, hoor 😁 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.