Ga naar inhoud

Knoflook seizoen 2019-2020

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De wortels lijken nog wel goed. Vaak krijgt schimmel de hele bol al snel te pakken, zeker als de tenen bloot liggen en de wortels al weg zijn. Misschien dat met de buitenste vliezen weghalen en dan goed de wind erdoor om te drogen ze niet helemaal verloren zijn.

Ze hadden natuurlijk al voor de regen eruit gemoeten, als het loof al weinig groen meer had. De vliezen rond de bol zijn de onderkant van de bladen. Als er helemaal geen groen meer te zien is dan worden de vliezen erg kwetsbaar in vochtige grond. Dit is een goed artikel o.a. over wanneer te oogsten: https://www.nytimes.com/2020/06/24/realestate/grow-garlic-garden-organic.html.

Dan is je knoflook in deze pot dus een beetje mislukt, Saalk, maar het lijkt erop dat goede knoflook telen in jouw grond wel mogelijk is. Je had het over bollen van 6+ cm bij Purple Haze of Morada, dat is helemaal goed. Is dat gewoon de wâldgrûn daar waar die bollen uit zijn gekomen?  

Geplaatst:

Die van 6 cm eerder zijn echt heel goed gelukt roeier. Komen ook uit pot. Alle potten zitten vol met compost.

Alles wat nog in de volle grond staat, ziet er gewoon nog goed uit. Dus die staan nog. Misschien komende week ergens eruit halen.

Ik ga dus al wel nu alle potten alvast leeghalen dan. Zitten paar hele stevige stengels bij. Heb goede hoop daarvoorZ

Geplaatst:
On 6/21/2020 at 9:02 PM, Arja said:

[..]solo bolletjes vind ik veel handiger en lekkerder dan die kleine tenen met al hun velletjes. 

Wat berichten terug heb ik het over het telen van solo bolletjes gehad, ik heb trouwens zelf nooit één gegeten of gekocht, maar het kan best zijn dat je gewoon het ras lekker vindt waar die solo bolletjes van gekweekt werden.

Als je gewoon kleine teentjes onpraktisch vindt, iets wat ik volkomen met je deel, dan hier in elk geval twee tips voor de 'gewone' teelt:

1) Neem geen zachthalzen/Artisjokken; die maken teentjes in meerdere lagen, daarom heten ze ook Artisjokken, en die maken wel grote bollen en grote buitenste tenen, maar binnenin zitten veel kleintjes. Neem hardhalzen.

2) Poot laat, dan krijg je minder tenen. De tenen worden in de oksels van de bladen gemaakt, en bij later poten krijg je een kortere teelt waarin minder blad wordt aangemaakt, en daardoor verschijnen er ook minder tenen. Er is niet een 1 op 1 verhouding tussen bladen en tenen, maar gemiddeld genomen zie je minder tenen bij later poten. De bollen zullen er niet kleiner door zijn, de oudste bladen zijn al weg als de bolvorming begint, dus kunnen geen energie meer naar de bol sturen.

Zelf zie ik het duidelijk bij het ras Pskem, want dat teel ik al 3 seizoenen, pootte eerder in Oktober of November; Oktober resulteerde in 8 - 12 tenen per bol, grofweg, als ik me goed herinner, November gemiddeld 8 per bol, en dit seizoen heb ik 4 December pas gepoot, en nu hebben ze als standaard 6 tenen per bol. Bij een bol van 6 cm zijn dat grote tenen. Dit is een bol Pskem, ik heb vrijdag geoogst, je hoeft de bol niet open te breken om hier 6 tenen te tellen:

Pskem6.jpg.aafea1c6b12699e4ad9b1523fbbab579.jpg

@Saalk86, Purple Haze komt uit de Rocambole groep, die heeft maar een korte houdbaarheid, wordt na een paar maanden al minder. Morado gaat heel lang mee; zou wel een jaartje goed moeten blijven. Wonha heeft ook een goede houdbaarheid, mits er niks mis is met de bollen natuurlijk, en Pskem zit er wat tussenin, maar die haalt het volgende kalenderjaar niet. Zodat je dus weet welke je het beste eerst kunt gebruiken...

• Thanks 1
Geplaatst:

Ik kan getuigen dat de Morado een jaar bewaren volhoudt. :mrgreen:

@Nasuada Je vlecht dan ook met gedróógd loof... en dan ook nog eens van de softnecks en niet van de hardnecks. ;)

En ook ik neem mij voor om de knoflook in oktober iets verder uit elkaar te zetten dan de 10 cm van nu (en voorgaande jaren).

Geplaatst:

Hoe kun je knoflook die je net geoogst hebt, het beste schoonmaken. De bollen zijn behoorlijk bedekt met zand.

Afspoelen zie ik wel eens voor bij komen, maar is dat slim?

Geplaatst:

Het kan wel. Even op en neer halen in een emmer water of wat afspoelen onder de kraan. Zolang je het maar met net geoogste knoflook doet die daarna goed wordt gedroogd. Goed drogen is wel cruciaal voor de bewaarbaarheid - niet in de zon, liefst wel op een plek waar tocht is.

Als de knoflook al mooi droog uit de aarde komt zou ik het niet zo snel doen.

Persoonlijk ga ik mijn knoflook niet schoonmaken dit jaar. Deed ik vorig jaar wel met een belangrijk deel, maar toen het eenmaal gedroogd was kon ik niet meer zien wat ik nu schoongemaakt had en wat niet. Als knoflook eenmaal droog is ziet het er toch al veel schoner uit dan als het nog nat is. 

Geplaatst: (aangepast)

Vandaag de knoflook eruit gehaald. Veel geleerd dit seizoen. Knoflook is voor mij wel echt iets van ‘erbij’. M.a.w. Ze worden geplant en ik kijk er niet teveel naar om. Ik heb alles op 10/10 geplant en sommige hadden blijkbaar (veel) eerder gemoeten. En ook het ‘toppen’ wist ik niet, dus ook daar was ik enigszins laat mee. 

Hier onder de Wohna van @roeier komen uit de volle grond. Niet super dik maar ik heb ook veel verkeerd gedaan, komen op 2e plaats qua dikte bollen.

2E64860B-56D6-43A8-A090-ABBD4CEB386D.thumb.jpeg.8d535303fc29a480a8ac5f1af72f49bb.jpeg

Purple Haze. Uit grote cementkuip met compost. Paar joekels tussen van 5-6 cm!

34523FD1-B962-4D4B-BDD4-75C8A0C54941.thumb.jpeg.554fefe8eb8d7a65c43f4b19710b84bf.jpeg

Hieronder Morado. Komen uit volle grond. Aan de kleine kant, stonden ook niet ideaal.

585C29B6-8129-4159-A6FF-03EB2FC87BDC.thumb.jpeg.1e09951f009e25956f3f2b3f47dec340.jpeg

Purple Glazer uit volle grond. Ik heb was 1/2 stuks vergeten om te toppen / bloem eruit te halen en die zijn meteen een flink stuk kleiner qua bol!

51BC697B-93BE-485E-8700-E293908F1FC1.thumb.jpeg.aff1eb70842e35813865cf8287405551.jpeg

Misschien wel de beste. De knoflook in een cementkuip met compost. Therador. Eentje had een omtrek van maar liefst 19 cm!! Leek wel een tomaat! 

C5D0F2E0-B5B9-43A5-8461-2F9727DAF29D.thumb.jpeg.2b0f9c689a60477f42969b4f8bd11061.jpeg

aangepast door Saalk86
Geplaatst:

niet verkeerd toch? ik vaag me af of ze niet nog even hadden kunnen groeien?

hier doen we ze ook 10/10 in, met wat kali en koemest, verder genoeg water geven zeker als de bollen zwellen, (hier mei, juni)

Geplaatst:

Ik vind de planttijd nogal ras-afhankelijk, en van de Wonha heb ik eens opgemerkt dat die er eind September haast wel in mag. Ik denk dat Saalk daarop reageerde, maar als 10 Oktober goed is gegaan, dan is dat dus een goede tijd.

Het is alleen zo dat toen ik het eerste seizoen de Wonha had, ik half Oktober pootte, waarop ze pas in Maart boven kwamen en geen goed resultaat meer gaven; bolletjes van maar 3 cm. Het seizoen deed ik ze er een paar weken eerder in, toen kwamen ze in Januari boven en gaven mooie bollen. Dus ja, dan houd ik vast aan 1 Oktober of daaromtrent, maar het was wel zo dat dat eerste seizoen Wonha een erg koude maand Maart had, want Maart 2018 was nogal een barre maand, dat kan natuurlijk ook de ontwikkeling van de Wonha dat jaar hebben tegen gezeten.

Bij een normale, zachte Nederlandse winter vind ik Oktober poten te vroeg voor de meeste rassen. Dan hebben we nog temperaturen tegen de 20°C, de knoflook schiet naar boven, staat er prachtig bij in November en December, maar kan dan niet lekker doorgroeien richting volwassenheid, want dat kan in April of zo pas, dan zijn er langere dagen en betere temperaturen. Daar wachten ze dan eigenlijk op in Januari, Februari, Maart, maar die stilstand is niet echt goed; het loof wordt alleen maar ouder en kwetsbaarder in die tijd. Zeker roest krijgt meer kans.

Ik probeer te vermijden dat de knoflook meerdere groeifases heeft; eerst een herfst-groei, dan stilstand, en dan weer door in het voorjaar. Ik zie liever de knoflook opkomen na de korste dag, waardoor het meer één geleidelijke ontwikkeling kan doormaken. Onder meer daarom pootte ik rond 1 December, en dit is me goed bevallen. Ik had minder roest dit jaar dan voorgaande jaren, en grotere bollen dan vorig jaar - niet groter dan het jaar daarvoor, maar toen was de winter veel beter; knoflook houdt van winterkou.

Maar ook het aantal tenen per bol bepaalt bij mij de planttijd. De Choparsky, omdat die weinig tenen maakt, had ik er half Oktober in gedaan. Twee planten had ik maar, één daarvan produceerde een bol met maar vier tenen. Ik wil niet nog minder tenen per bol, dus dan moet ik niet later poten. Choparsky gaat er komend seizoen ook weer half Oktober bij mij in. Maar andere rassen half December of later.

@Saalk86, die Pskem van jou lijkt helemaal niet zo dikbuikig. Een stuk of wat mensen hier op de volkstuin die ik bollen had gegeven hadden ook zo'n omgekeerde trechtervorm erin, waardoor ik de bollen helemaal niet als Pskem herkende. Gek is dat.

Die Therador; de zwaarste knoflook in het record topic is ook een Therador, dus dat ras kan er wat van. Het is een Artisjok, die zijn vaak groot - teentjes in meerdere lagen, dus ook kleine teentjes binnenin.

• Like 1
Geplaatst:

beste knoflooktelers,

ik ben op zoek naar paar kilo oosterdelknoflooks te koop. voor consumptie en om te poten.

wie o wie heeft teveel over .waar ik het kan van kopen

aseel

Geplaatst:

Vandaag de laatste knoflook eruit gehaald, de Eden Rose. Hier ben ik ik dik tevreden over. Deze heeft altijd teleurgesteld wat bolgrootte betreft, komt uit dezelfde groep als de Morado en die bollen blijven bij ons wat kleiner.

Maar het late poten - half December heb ik ze erin gedaan - lijkt de Eden Rose goed te hebben gedaan; de bollen zijn toch echt een slagje groter dan voorgaande jaren. Nog altijd kleiner dan bij andere rassen, dus geen 7 cm dik of zo, maar redelijk constant op 5 cm, en de dikste is 5,7 cm. Dat vind ik een succes. De Eden Rose bewaart geweldig goed, smaakt uitstekend en is mooi om te zien, dus dat hij dan een beetje kleiner uitvalt neem ik graag op de koop toe. Deze knoflook zal in de lente van 2021 nog in perfecte staat zijn, en dat geldt zeker niet voor alle. Sorry, foto had scherper gekund.

ER12Juli.jpg.a2e0cd97d0945942b3cf07bec2aa3303.jpg

Hieronder nog een foto van wat Vessalico bollen, een paar weken terug al geoogst, niet schoongemaakt, want kijk, dat is echt niet nodig als ze er mooi droog uitkomen. Dit is een zachthals ras die mooi evenwichtig groeit; geen open bollen, geen broedbollen halverwege de steel of andere groeiafwijkingen. Het ras is niet algemeen verkrijgbaar in Nederland, maar ik breng mijn oogst morgen naar een teler die er voor kan zorgen dat dit verandert - hopelijk vanaf volgend jaar is het dan voor iemand die er naar zoekt verkrijgbaar, want dit is een goed ras.

Vessrispe.jpg.63351d96a1f903d535cf09213218162a.jpg

• Like 3
Geplaatst:

Chapeau! Erg knap!

Lukt mij nog steeds niet hoor. Altijd kleine bollen. Ga ik volgend jaar anders doen. Dan krijg ik mega bollen heb ik mezelf beloofd. Dus...

Geplaatst:

Heb gisteren de olifantenknoflook van RobO geoogst. Wat een joekels! Heel blij mee. Heb wat grote bollen, een paar grote solo's en aan de bollen zaten veel kleine broedbollen. Ik wil ze dolgraag proeven, maar dat zal niet gaan gebeuren. Ze gaan begin oktober allemaal weer de grond in. De bollen hadden ongetwijfeld groter kunnen zijn als ik ze wat meer had bijgemest, maar dat komt volgend jaar.

• Like 1
Geplaatst:

De oosterdellen hier maakten vanaf 28 mei bloeistengels en die heb ik er steeds uitgehaald. Uit alle 20 planten. Op 27 juni heb ik de laatsten geoogst, omdat het blad verdorde en omdat de bollen na krabbelen in de grond er goed genoeg voor leken. In een bos zijn ze toen opgehangen aan een balk in de schuur, naast de andere rassen. Deur altijd open. Voldoende ventilatiegaten.

En vandaag zag ik dat een oosterdel aan de balken was uitgelopen, in een dorre bos. Geen ramp hoor, en ik ben erg tevreden over de oogst. Maar ik vond het wel merkwaardig.

123036352_knof13juli-a.thumb.JPG.cf86e1d7fa614588d647e51534d19cd8.JPG

Helaas @aseel, ik heb geen kilo’s over van de oosterdellen. Ik ben al blij met de paar grammen die ik heb. Een deel reserveer ik als pootgoed voor komend jaar en het grootste deel gaat in de pan. Misschien is je vraag naar een paar kilo oosterdellen iets te ambitieus voor ons amateurs?

@Moonsparkle: tof hoor, lekker dikke bollen! Go on.

Verder wil ik onze knof-prof @roeier bedanken, niet alleen voor alle kennis die hij telkens en onvermoeibaar met ons deelt, maar ook omdat hij zijn Vessalico bollen gaat delen. Waar dan – vraag ik likkebaardend? Ik hoop op het grensvlak van Friesland en Drenthe, Drentse kant, Weldadig. En ja, ik ben heel benieuwd naar die Vessalico. Dank Roeier, voor wat je ons knoffies geeft. 😍😘

Geplaatst:

@Vinky je bent een bloemstengel vergeten weg te knippen. De broedbollen in de bloemstengel zijn verder gaan groeien van het nog resterende vocht in de stengel.
Deze zou je kunnen drogen en ook in de herfst uitplanten (wellicht niet later dan oktober omdat ze kleiner zijn en daardoor kans hebben om sneller uit te drogen?), en dan heb je naar schatting over 3 jaar mooie bollen.
Ik heb de resterende bloemhoofden juist afgeknipt en in wat water gezet, om hier ook mee te experimenteren. Dan gaat het aanwezige vocht in de stengel juist naar de grote bollen.
Dit experimenteren in navolging van expert Roeier. Het schijnt wel dat je zo op langere termijn meer bollen krijgt van het initiële aantal bollen waar je mee begonnen bent. En het schijnt dat je zo minder of geen (bodem)ziektes meeneemt naar het nieuwe gewas.

Geplaatst:
Op 13-7-2020 om 21:08, Vinky zei:
En vandaag zag ik dat een oosterdel aan de balken was uitgelopen, in een dorre bos. Geen ramp hoor, en ik ben erg tevreden over de oogst. Maar ik vond het wel merkwaardig.

Heee dit heb ik ook met 1 soort! Het is maar bij 1 soort -weet zo even niet welke- die welk 5 of 6 van zulke uitlopers hebben. Zo’n raar gezicht ook tussen al dat verdorde loof ineens knalgroen levend stuk wat verder bloeit.

Geplaatst:

Het kan best zijn dat de originele bloemstengels er wel waren uitgehaald, maar dat er nog één kwam, of zelfs meerdere. Ik denk dat dat allemaal valt onder het kopje 'heksembezem'; door een onregelmatig temperatuur verloop tussen koud en warm weten de planten niet meer in welke groeifase ze zitten en gaan dingen dubbel doen.

Ik zag het niet veel, maar een paar planten Pskem hadden het. Op deze foto zie je dat er een bloemstengel is weggeknipt (links), maar daaronder komt een tweede bloemstengel aan. Deze plant had de grootste bol van de Pskems, want er waren ook wat extra teentjes. Het is dus niet heel erg om dit een beetje te hebben.

Broom.jpg.a201cd20153f6e3d86724419ab76370a.jpg

Ja, mijn Vessalico is nu inderdaad in Veenhuizen, bij De Tuinen van Weldadigheid. Ze blijken wel 50 bollen te moeten kunnen poten om te kunnen verkopen, en ze hebben van mij maar 25 gekregen. Vermenigvuldig je 25 met een factor 5 - 6, dan zou je volgend jaar iets van 125 - 150 bollen hebben. Als ze daar 50 van willen overhouden om opnieuw te poten dan kunnen ze nog wel een aantal verkopen volgend jaar. Bij hun zelf zou je dan nog wel wat Vessalico moeten kunnen krijgen, maar er is dan nog te weinig om te kunnen aanbieden aan externe verkopers. Dus de Vreekens en zo zullen het zeker nog niet hebben.  

Geplaatst:

@jootje ik had van jou twee bollen knoflook gehad, twee verschillende soorten, ik weet niet meer welke. Ze hebben het prima gedaan beter dan de rose de l’autre die ik hier van de markt had meegenomen. ( mijn vaste knoflookleverancier was niet gekomen in het najaar vanwege regen) dus dat is de enige knoflook die ik heb, iets van tien teentjes wat ik ook helemaal goed vind want op de biomarkt koop ik dan vanaf het voorjaar weer lekkere “strakke” knoflook. Dank voor de bollen Jo!

Mijn olifanten bollen zijn mammoet bollen geworden, ik zal eens foto’s nemen en in dat topic laten zien

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst: (aangepast)

De oosterdel die al drogend toch nog een bloeistengel maakte vind ik eerder interessant dan lastig. De ene helft van die bol ligt in de keuken en de andere helft is al verteerd. Het gemier met broedbollen sla ik over omdat ik goede tenen heb om mee door te kweken.

Nee sorry @acpronk, ik ben niet vergeten iets af te knippen. De knoffen stonden hier keurig in blokjes van 4 x 5 = 20 en ik heb keer op keer gecontroleerd en geteld of de 20 bloeistengels er uit waren. Het is eerder zoals @roeier bedoelt, dat er door stress, door onregelmatig verlopend weer, toch nog een groeistengel komt. Goed om te weten dat aan de andere kant van het land bij @Melliel hetzelfde gebeurt. 🤩

Super Roeier, dat je de Vessalico met iedereen wilt delen! 😊

aangepast door Vinky

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...