Jump to content

Winterprojecten 19/20

Saalk86

Recommended Posts

Gaan jullie nog projecten doen deze winter? Of is de moestuin-honger gestild?

In de ene kas gaan de planten sinds deze week wel héél snel achteruit dus ik vermoed dat ik die planten deze week ga ruimen en winter klaar ga maken. Schoonmaken en rechttrekken, misschien wat sla planten denk ik, that’s it! En dan ja, voorbereiden nieuw seizoen? Nieuwe zaden uitzoeken, al wacht ik daar tot dec. Jan. mee meestal.

Ik ben benieuwd naar jullie projecten!

Hmmm, compost uitrijden. De bramen stellage verbouwen. De knoflook en de winteruien in de gaten houden. De paden voorzien van strooisel. Mijn bessenstruiken leren snoeien. Tuin opnieuw omheinen. En als dat klaar is, is het voorjaar.

Een mening is altijd vrijblijvend,

soms aantrekkelijk,

soms verwerpelijk,

verstandig of dwaas,

men aanvaardt haar, of aanvaardt haar niet.

Het plan was om de tuin anders te gaan indelen. Zoals the Market Gardener van youtube. Smalle bedden van 75 cm met paden ertussen van 40 cm.

Ook wilde ik eind augustus/begin september diverse dingen zaaien en die onder afdekking de winter over houden.

Met de nieuwe indeling was ik begonnen, toen 1. Ik te horen kreeg dat ik door omstandigheden in de winter 3 maanden rustig aan zal moeten doen en daardoor in tijdnood zou komen

2. Ik werken op die smalle perceeltjes toch niet handig vond.

Dus die nieuwe indeling die al af was, heb ik weer weggeharkt.

En toen ik toch bezig was, heb ik dat wintergedoe ook maar afgeblazen (afgezien van de knoflook).

Eigenlijk wil ik een paar maanden per jaar eens niet met de tuin bezig zijn.

Ik ga alleen binnenkort de planning voor 2020 maken, en de zaadbestelling klaar maken.

Dan stort ik me op mijn andere hobby, quilten. Lekker rustig aan.

Dus wel winterproject, maar niks met tuin.

Ik wil de ren uitbreiden (ow jee... dat betekent meer kippen!) en ik wil verhoogde bakken maken. Dat zou een weekend of 2/3 moeten kosten incl opruimen van de tuin. Ik had wat willen zaaien in de kas, maar dat weet ik nog niet. Verder wil ik zo min mogelijk doen eigenlijk. Ht wordt al snel zat januari en dan ga ik pepers en paprika’s voorzaaien.

De moestuin ruimen, het moestuinpad met houtsnippers (uit eigen tuin) bedekken en een mooie borderrand om de moestuin maken. Daarnaast wat planten weghalen uit de tuin en vervangen door planten die het wel goed doen (hoop ik dan). De wilde bramenstruiken, brandnetels en ander onkruid verwijderen, de voortuin wat opknappen en plaats maken voor veel vijgenbomen.

Heb dit jaar voor het eerst om het terras in de bakken veel bloemen geplant en gezaaid en dat smaakt naar meer! Zoek wel mooie, laagblijvende meerjarige bloemen, zodat ik niet elk jaar nieuwe bloemen moet zaaien of kopen.

Moestuin en kas opruimen, knoflook moet nog de grond in, deel van de moestuin voorzien van stenen randje zodat het gras niet steeds in de tuin groeit, hek rond werk in vervangen en dan nog wat projecten bij de beesten en de gewone tuin.

Vermoed niet dat ik alles af ga krijgen deze winter, zeker omdat ik nog steeds met de naweeën van een hernia loop. Maar goed ik heb altijd meer projecten dan tijd.