Tanja65 Posted October 16, 2019 Share Posted October 16, 2019 Ik heb een hopeloos ellendige moestuin. Klein, donker, schaduwrijk. Slechts een ienimieni stukje met redelijk wat zon. Toch heb ik er heel wat moestbakken in weten te proppen, en veel groenten en sommige kruiden doen het ook met halfschaduw. Maar enkele bakken staan vrijwel permanent in de schaduw, en daar wil het uiteraard niet zo best groeien. Suggesties wat ik daar in kan zetten wat het redelijk doet? Sla gaat tot nu toe het beste. Kan er nog meer staan? Bij voorkeur de vaste planten, dan heb ik mijn handen wat meer vrij op de betere plekken. Alle advies is welkom. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted October 16, 2019 Share Posted October 16, 2019 Siberische kiwibes. Is een klimmer die je moet leiden, dus kan je wellicht het gebruik van de tuin optimaliseren. Geeft zelfs kleine zeer smakelijke vruchtjes wanneer geplaatst op het Noorden of permanente slagschaduw. Zijn in volle grond winterhard tot ongeveer -35 a -40c, dus ik denk dat dit in een fatsoenlijke pot ook goed komt bij flinke vorst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted October 17, 2019 Share Posted October 17, 2019 ja, klimmers, hoge stokbonen geprobeerd?boerenkool, snijbiet, rabarber, lente-ui, rucola, doen het hier ook wel met wat minder zon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted October 18, 2019 Author Share Posted October 18, 2019 Nee, klimmers nog niet geprobeerd. Ik zag wel dat de hartgespan er kan staan (kan schaduwrijk) en ik ga de rabarber gewoon proberen. En stokbonen dus. Lenteuitjes staan er al en doen het inderdaad wel, de sla doet het er ook goed als het eigenlijk al te warm voor sla is. Ik heb de teelt van kolen opgegeven - kost veel ruimte (kwart bak per kool) met relatief weinig opbrengst, niet zo geschikt dus voor een kleine tuin met bakken - maar die stonden er dit jaar wel en groeiden allemaal uit tot lang en slungelig, te weinig zon denk ik. Snijbiet lukt wellicht wel, en dan kan ik ook misschien spinazie of zuring proberen. Rucola staat bij mij overal maar had ik daar nog niet geprobeerd, ook dat kan wellicht wel. De siberische kiwibes had ik nog nooit van gehoord Goldfish. Misschien kun jij me op de volgende MTFD van wat zaadjes of evt. Een zaailing voorzien? Wil het best een keer proberen. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
nick86 Posted October 28, 2019 Share Posted October 28, 2019 Ik heb zelf ook de helft van mijn moestuintje in de schaduw staan. Ik ga het volgende proberen (dus weet nog niet hoe de resultaten zijn )-Bietjes-Aardappelen-Knoflook-Ui Ik verwacht dat deze groente het redelijk goed kunnen doen in veel schaduw. Bij mij pakken ze nog wat avondzon mee in de zomer. Voorjaar en najaar geen zon ben ik bang. Er staat een schutting omheen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted November 17, 2019 Share Posted November 17, 2019 -Knoflook-UiSorry, beetje late reactie, Nick, maar alle Alliums willen volle zon, zeker als er een bol gevormd moet worden, die zijn niet geschikt voor een schaduwplek.De meeste dingen vallen bij mij tegen als er veel schaduw is. Het eerst zou ik dingen als sla, kool, bonen, rabarber en fruitstruikjes proberen, maar wat ik tot nog toe bij mij thuis in de houtwal heb geprobeerd kwijnde weg. Alleen zo'n houtwal is misschien extra lastig, dus dat kan ook meespelen.Klimmend fruit - het mag ook leifruit zijn, en veel fruit valt wel te leiden - zou ik nog de meeste hoop op hebben.Jostabes is misschien wel speciaal geschikt, vanwege een uitstekende groeisnelheid, dus die zou eerder door duistere hoekjes moeten heengroeien. Het zijn ook erg vitale struiken. Ik zou een Jostabes dan een beetje als een halve boom proberen te leiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nick86 Posted November 17, 2019 Share Posted November 17, 2019 Ja, ik weet dat ze dat zeggen. Maar ik ben soms een beetje eigenwijs aangelegd haha. Het zal inderdaad moeilijk worden. Maar ik ga toch de uien, aardappel en knoflook proberen. Elke tuin is toch net weer anders. ik heb niet opgemeten hoeveel zon er komt. Â Volgens jaar zal ik mijn bevindingen plaatsen op het forum. hopelijk is het nog wat geworden tegen die tijd. Ze zullen vooral in de avonden licht hebben en misschien wat eer hoog zomer. Mijn tuin staat op het zuiden en dit is een plekje tegen de schutting, welke zich aan de zuidkant van mijn tuin bevindt. Hopelijk komt er nog wat licht door de kieren van de schutting. We gaan het afwachten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eefjes-Moestuin Posted January 9, 2020 Share Posted January 9, 2020 dan is dit boek voor jou tuin heel bruikbaar. Een kleine eetbare tuin met vaste planten, van Madelon Oostwoud‎. kijk even naar haar intro over haar boek. Quote Eefjes Moestuin - https://www.youtube.com/channel/UCKv5j8NfhwIK0UnGV-fd9DQ Link to comment Share on other sites More sharing options...
nick86 Posted January 9, 2020 Share Posted January 9, 2020 Dankjewel! Ik ga hem even bekijken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ikbeginbijmezelf Posted January 17, 2020 Share Posted January 17, 2020 Dank voor het delen van dat filmpje, ik heb al vaak getwijfeld dat boek aan te schaffen maar het filmpje heeft me overtuigd, nu toch echt besteld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts