rorror Geplaatst: 7 maart 2020 Geplaatst: 7 maart 2020 Jalapeno's. Moet nog wel wat uitdunnen. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe een groot groepje in een pot presteerd, vergeleken met 1 pepper in een pot. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
donaldk Geplaatst: 7 maart 2020 Geplaatst: 7 maart 2020 Heheh ik heb ook zaden in de grond. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
TomP Geplaatst: 8 maart 2020 Geplaatst: 8 maart 2020 Meerdere planten per pot gaat goed Ik plant nadien wel uit in volle grond Vorige jaren (ik denk dat dit een tip is van Diana) plaatste ik bvb lemon drop, cayenne etc per 3 in een 2 liter pot Gaat ook goed met paprika, ondersteunen elkaar Als de pot voldoende groot is (voor het gehele seizoen bvb een 4 of 5 liter pot) en je kan voor voeding en voldoende vocht zorgen dan lukt dit zeker Quote
welcometorapture Geplaatst: 8 maart 2020 Geplaatst: 8 maart 2020 Heb het gevoel dat de rechtse pepers nogal slungelig uitgroeien. De andere, linkse potjes zijn later uitgeplant en hebben geen last van ‘slungeligheid’. Kan ik dit nog rechttrekken (en gaat het überhaupt een probleem zijn?). Quote
Erny Geplaatst: 8 maart 2020 Auteur Geplaatst: 8 maart 2020 Met het houden van meerdere pepers in 1 pot heb ik zelf geen goede ervaringen. Er bleef er altijd wel 1 achter bij de rest, gewoon niet handig. Beviel dus niet. En inderdaad doet/deed Diana dat met haar pepers. Denk zelf dat een 4 á 5 liter pot ook te klein zal zijn daarvoor, beter is 10 liter pot. @MarChant Verschillende (ondersoorten: Capsicum: chinense, baccatum, frutescens, pubescens) pepers hebben verschillende groeiwijzen. Quote
Mellie Geplaatst: 10 maart 2020 Geplaatst: 10 maart 2020 Op 3-3-2020 om 19:14, rorror zei: Fijn dat er pepers beginnen te groeien. Ik weet alleen niet of ik het goed zie, maar lijkt alsof ik beestjes zie, thrips ofzo? Kan ook aan de foto liggen. Hey, dat heb ik helemaal niet gezien! Net toch maar even mijn planten bekeken en nee. Gelukkig niet. Misschien iets geks met de belichting? Ik heb geen idee, of het zijn heel fijn eitjes ofzo dat me nog iets te wachten staat. Vooralsnog niet in elk geval 🙏🏻 Quote
rorror Geplaatst: 10 maart 2020 Geplaatst: 10 maart 2020 @MellieGelukkig dat er geen beestjes in zaten. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 17 maart 2020 Geplaatst: 17 maart 2020 De wedstrijd pepers worden groot, maar ook de rest van de pepers en paprikas beginnen de ruimte nodig te hebben. Een deel is onder de groeilampen weggehaald, en mag een plaats nemen in het raam. Watergeef dag. Drink maar goed. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Dennis010 Geplaatst: 17 maart 2020 Geplaatst: 17 maart 2020 Hallo allemaal, Ik heb me hier twee jaar terug aangemeld en toen eigenlijk alleen maar zitten lezen. Tot nu toe doe ik ieder jaar wat verschillende peperzaden in een kweekbak, en zodra ze groot genoeg waren deed ik ze in 5 liter potten. Ik krijg dan niet bijster veel aan oogst. Afgelopen jaar heb ik de planten voor het eerst in de volle grond gezet maar dit was ook geen groot succes. Dit jaar wil ik mijn best gaan doen om een zo groot mogelijke oogst uit mijn peper zaaisels te halen. Ik heb vandaag mijn zaden in de grond gedaan in kweekbakken met zaai en stekgrond. Als er mensen zijn die tips voor me hebben hoor ik het graag. Quote
donaldk Geplaatst: 17 maart 2020 Geplaatst: 17 maart 2020 (aangepast) 5L is eigenlijk bij de meeste soorten, 10/12 doen ze het beter in. Maar wat geef je ze te eten? Je kunt ze toppen om meer uitlopers te hebben, als je begint met drie uitlopers/takken per plant heb je alle ruimte voor bloemetjes en pepertjes. Naar dsan is 5L wel te klein, of je moet een continue drip, vloei, of andere fertigatie systeem hebben, dan kan het zelfs of steenwol, of een zakje kokosvezel, want er is constante aanvoer van voeding en water. Ik heb de eerste kopjes boven de grond. Maar nu hebben ze dus licht nodig, maar ik heb ze voor de warmte diep in de grote Action Kweekbak op pootjes voor de verwarming staan, dus licht komt er maar beperkt bij. Dus @rorror wat voor groeilamp is dat die je gebruikt? 19 maart 2020 aangepast door HuubvG onnodige quote verwijderd 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
rorror Geplaatst: 17 maart 2020 Geplaatst: 17 maart 2020 @donaldk Ik gebruik Ikea groeilampen, maar helaas zijn deze niet meer te koop. =( Had het er het liefst een paar extra gehad. @Dennis010 Waarom waren de planten in volle grond niks? Vorig jaar heb ik peper planten in 16Liter potten gehad, daar deden ze het goed in. Had 3a 4 peper planten per bak. De bel paprika's kreeg ik niet zo groot als in de winkel. Wel heb ik met elke bewatering mest stoffen toegevoegd. In begin fase een hoge N (NPK) om veel blad aan te maken. Na het overgaan van bloemen richting vruchten, dan lage N, en een meststof met een hogere K geven. Zit er dit jaar aan te denken, om ook slow-release firtilizer te gebruiken, van die ronde korreltjes die 6maanden mee gaan. Om die er extra bij te geven. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
TomP Geplaatst: 18 maart 2020 Geplaatst: 18 maart 2020 Op 17-3-2020 om 17:24, Dennis010 zei: Afgelopen jaar heb ik de planten voor het eerst in de volle grond gezet maar dit was ook geen groot succes. Mijn planten staan altijd in de volle grond, deel in de serre en ander deel in open lucht. Starten met zaaien doe ik in januari/februari in propagator tsn 25 en 30°C. Verspenen in P7 daarna verder naar grotere potten ifv groeisnelheid en weer, uiteindelijk staan ze in 2 liter potten, extra bij mesten doe ik niet, in de compost zit voldoende voeding. Vandaag verspeen ik naar P13. Plantjes staan wel met warme voeten (+/- 22 °C) en onder Led TL lampen (minimum 4 lampen 6400K, 16 uur/dag) om rustig verder te groeien. Opnieuw ifv weer en temperatuur worden ze dan uitgeplant vanaf eind april (serre) en half of eind mei (buiten). In de 2 liter potten worden ze tegen dat ik ze uitplant uiteindelijk zo'n 25 à 45 cm groot. uitplanten in volle grond = ruim plantgat, extra compost gift en handje koemestkorrels en daar moeten ze het dan mee doen. Planten worden uiteindelijk tsn 50 en 90 cm groot, alles is sterk afhankelijk van de soort. Toppen doe ik niet, eens geprobeerd maar dat was geen succes, leverde me niet meer op/plant dus ... Ik oogst altijd relatief veel pepers en paprika's, ben zeker tevreden over wat ik terug krijg. Is een leerproces, vroeger lukte het ook niet zo goed bij mij. Nieuwe start gemaakt met zaadjes van paprika van forumlid en sindsdien meer en andere. Voor mij is het vroeg starten van belang, bijlichten moet wel in januari/februari. Maart is een overgangsmaand, soms nodig om bij te lichten maar met weer zoals gisteren en vandaag ... Onder de lampen krijgen ze 9 à 11.000 lux, in de serre minimum 100.000 lux!! Is wel telkens een serieuze verhuis, heb momenteel 70 paprika planten en 22 peper planten, maar het loont 1 Quote
Dennis010 Geplaatst: 18 maart 2020 Geplaatst: 18 maart 2020 @donaldk: Dank voor je reactie. Ik geef ze eigenlijk alleen water want ik ging er vanuit dat er wel genoeg voeding in de stekgrond zit en als ze in de volle grond gingen dat er genoeg in de potgrond die ik er bij deed. Wat zou ik kunnen gebruiken als voeding volgens jou? Ik heb besloten om dit jaar de pepers en paprika's in potten (12 liter zoals jij aangeeft) te houden i.v.m. ruimtegebrek in de border. In de border wil ik de sla, prei, peterselie en bonen zetten die ik nu in de kweekbak heb staan. @rorror: Zoals ik nu lees denk ik een combinatie van te weinig voeding en waarschijnlijk te arme grond. Ik woon op een grote kleiplaat van blauwe rivierklei dus ik heb al een gedeelte van de border uitgegraven en deze gevuld met potgrond voor dit jaar. Heb jij nog tips wat ik het beste kan doen voor sla, prei, peterselie en bonen in de volle grond? @TomP: dank voor je reactie. Wauw wat een hoop info, hier kan ik gelijk 3 jaar mee vooruit denk ik. Wat bedoel je met "extra compost gift"? Ik zal gelijk nog wat foto's bijvoegen die ik gemaakt heb en het vervolg hier ook bijhouden. Leuk dat er zo enthousiast gereageerd word hier. Mochten jullie nog meer tips hebben voor deze beginner, GRAAG! 😃 Quote
TomP Geplaatst: 18 maart 2020 Geplaatst: 18 maart 2020 (aangepast) Extra ... simpel hoor niet te veel bij voorstellen Ik zaai in compost (gezeefd van zeker 1 jaar uit oud gemengd met zand 0/7) Ik verspeen in compost (gezeefd) Ik plant uit in compost Tegen dat ik uitplant zitten ze in potten van 2 liter Ik maak een ruim plantgat dat pakweg 2x groter is dan de potten en vul bij met compost en een handje vol koemestkorrels. Voor het bijvoeden hoor en lees ik hier dat men oa bvb koffie gebruikt, chili focus ea Ik teel ook op klei/leem maar dan wel de rijk aan voeding soort Succes alvast!!! 18 maart 2020 aangepast door TomP 1 Quote
rorror Geplaatst: 18 maart 2020 Geplaatst: 18 maart 2020 @Dennis010 Quote Heb jij nog tips wat ik het beste kan doen voor sla, prei, peterselie en bonen in de volle grond? Ben nog een beginner met die groentes, en vragen daar over kun je beter in de juiste topics bespreken inplaats van het peper / paprika topic. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
timvk2000 Geplaatst: 18 maart 2020 Geplaatst: 18 maart 2020 Hier komt het seizoen ook eindelijk op gang. Nadat ik afgelopen jaar naar Ierland verhuisde was mijn plan om het pepers (en andere groenten) kweken een paar jaar stil te leggen, maar kan het toch echt niet laten. IVM vakantie wel pas begin Februari kunnen zaaien, maar planten gaan uiteindelijk in pot naar buiten met het idee ze later binnen te halen (in kweektent met lampen). Voor nu de volgende soorten staan (en hoop nog wat zaailingen/plantjes bij te kopen. Al is dat in Ierland nog niet zo makkelijk) Heb nu staan: Brazilian starfish Lemon drop Nepalese crown Bahamian goat Carolina Reaper Gochugaru Tabasco short yellow Chiltepin Habanada Jimmy nardello Groetjes Tim Quote
simonvb Geplaatst: 21 maart 2020 Geplaatst: 21 maart 2020 (aangepast) Kun je vandaag al planten afharden overdag of is het weer te koud daarvoor? Ik heb geen plaats genoeg meer onder mijn verlichting nu de tomaten opgekomen zijn. Zou ze deze zonnige dagen buiten zetten in de schaduw en rond 18u binnen halen. De groei zal misschien stoppen maar dat is niet erg, ze worden toch al te groot. Volgend jaar zaai ik de paprika's 2 weken later, vanaf midden februari pas in plaats van begin februari. De led verlichting werkt me iets te goed. 21 maart 2020 aangepast door simonvb Quote
Waaslander Geplaatst: 21 maart 2020 Geplaatst: 21 maart 2020 4 uren geleden, simonvb zei: Kun je vandaag al planten afharden overdag of is het weer te koud daarvoor? Ik heb geen plaats genoeg meer onder mijn verlichting nu de tomaten opgekomen zijn Oei dat probleem kenen we hier ook tomaten (grote soorten) zijn opgekomen en plaats in de vensterbank beperkt . Ik zou proberen dit nog een week uit te stellen met de weervoorspellingen . Tot vrijdag negatieve minimum temperaturen en maximum van 10 graden . Volgens Frank zelf koudste nacht van deze winter dinsdag op woensdag en komende dagen redelijk wat wind. tegen een muur in de zon en uit de wind zal het misschien aangenaam zijn maar in schaduw al dan niet in de wind lijkt het me een stuk frisser (gevoelstemperatuur volgens buienradar max 7°c tot/met donderdag) . Maandag pot tomaten (die ik gezaaid had met pepers voor vroege tomaten te hebben ) in serre gezet en gisteren avond deze terug binnen gehaald tot vrijdag hoe weervoorspelling er uitziet nu . En was ook nog van plan van alles komende week te zaaien nu dat een mens tijd heeft , het zonnige weer van laatste dagen en dat je eigenlijk de dagen kunt tellen op u handen van nachtvorst over gans de winter . Even met voeten terug op de grond geplaatst. Quote
rorror Geplaatst: 21 maart 2020 Geplaatst: 21 maart 2020 (aangepast) Mijn pepers staan vandaag overdag buiten. Heerlijk zonnetje en bijna wolken vrij. Als de zo straks weg is staan ze weer binnen. 26 maart 2020 aangepast door HuubvG onnodige quote verwijderd Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Mellie Geplaatst: 22 maart 2020 Geplaatst: 22 maart 2020 Brrr stond echt een heel harde wind. Alleen in de volle zon als de wind ging liggen, wat maar een sec of 15 gebeurde steeds, was het aangenaam. Ik ben benieuwd hoe het je pepers is afgegaan! Quote
rorror Geplaatst: 22 maart 2020 Geplaatst: 22 maart 2020 (aangepast) Heel goed eigenlijk. Op het terras had ik geen geen enkel zuchtje wind. Pas toen ik het meer ging rondlopen, en bij een stuk open weiland en water liep, voelde ik pas hou koud de wind was. Brrr. Pepers staan nu weer buiten op terras, weer geen wind hier, maar wel heerlijk lente weer, het zonnetje brand gewoon. 26 maart 2020 aangepast door HuubvG onnodige quote verwijderd Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
jootje Geplaatst: 24 maart 2020 Geplaatst: 24 maart 2020 (aangepast) Gewoon een fotootje. ik zag wel eens van die filmpjes voorbij komen, waar mensen gewoon een stuk van de zaadlijsten van een al dan niet gekochte paprika in een potje deden met aarde...en hup...bergen paprika planten. Effe getest.... yep.....alle zaadjes komen op....heb nu een bos paprika zaailingen. 😄 24 maart 2020 aangepast door jootje 1 Quote
rorror Geplaatst: 24 maart 2020 Geplaatst: 24 maart 2020 (aangepast) Great minds think alike; Mijn bosjes paprika's, ook gewoon de zaadlijsten in de aarde gedaan. 26 maart 2020 aangepast door HuubvG onnodige quote verwijderd Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
jootje Geplaatst: 24 maart 2020 Geplaatst: 24 maart 2020 Rorror, heb nu ook plakjes tomaat in een potje met aarde gestopt? 😂 1 Quote
Liekie Geplaatst: 24 maart 2020 Geplaatst: 24 maart 2020 Zoveel plantjes!!!! Leuk zeg, maar ga je ze nog uit elkaar trekken of wordt er geknipt? Hier heb ik nogal problemen. Ik dacht (heel hip!) laat ik de boel eens in vermiculiet zaaien. Dat blijft lang vochtig, warmt lekker op, theoretisch dus prima spul voor pepers en paprika's. Maar nu heb ik daarnet maar weer 6 soorten opnieuw gezaaid, want ze laten bijna allemaal hun 'helmpje' op staan als ze bovenkomen. En niet dat ik dat er nog zonder kleer- (blad/steel)scheuren eraf krijg. Ik had al vanalles geprobeerd, nat houden, een keertje dieper in de aarde zetten, heel voorzichtig trekken, maar niks hielp. Dus ik heb nogal wat onthoofdingen meegemaakt afgelopen week en dat is echt zo balen!! Dan trek je dat steeltje uit de grond, supermooie wortels maar de kop eraf. Wie heeft de magische tip zodat dit zaaien beter gaat? Ik heb nu trouwens de nieuwe lading maar weer gewoon old-school in zaaigrond gedaan. Ik wil toch wel wat meer paprikaplantjes dan wat ik nu heb staan... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.