Saalk86 Geplaatst: 14 april 2020 Geplaatst: 14 april 2020 Bedankt Liekie! 😄 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
muls80 Geplaatst: 15 april 2020 Geplaatst: 15 april 2020 Sinds een week gaan mijn pepers overdag naar buiten in de zon. En ik heb ze ook een week verpot nu. Ze doen het allemaal nog goed, op één na. Een Trinidad Scorpion Peach krijgt bleke plekken. Zie de eerste foto. Vorig jaar heb ik zo ook een paar pepers uiteindelijk verloren.... Wat kan dit zijn? Te nat, te droog, te veel zon in een keer? En wat moet ik er mee doen? Quote Mijn voedselbos onder dit topic Â
simonvb Geplaatst: 15 april 2020 Geplaatst: 15 april 2020 Waarschijnlijk zonnebrand. Plantjes iets meer in de schaduw houden en steeds wat langer aan de zon laten wennen. Op zich nog niets ergs en groeit de plant er gemakkelijk door. Quote
muls80 Geplaatst: 15 april 2020 Geplaatst: 15 april 2020 Ok helder. Dankjewel! Quote Mijn voedselbos onder dit topic Â
oscardevos Geplaatst: 19 april 2020 Geplaatst: 19 april 2020 (aangepast) Op 10-2-2020 om 21:36, oscardevos zei: Het ziet ernaar uit dat ik dit jaar 2e jaars paprikaplanten ga overhouden. Ik blijf de bloemetjes maar wegplukken. De rouwvarenvliegjes zijn moeilijk tegen te houden......  Overwinteren van paprika's update: Op 10 februari had ik bovenstaande gepost. Inmiddels zijn de planten al fors gegroeid en hangen de eerste paprikaatjes er alweer aan. Ze staan nog voor het lichte zolderraam en de eerste paprikaatjes zullen vast niet heel groot worden, maar ze zien er goed uit. De Chocolate Beauty is een vrij laat ras; rijpe paprika's plukte ik vorig jaar pas in augustus. Het is dan wel leuk om te zien, dat deze 2e jaars paprika's al Chocolate Beauties aan het vormen zijn. Ik heb de potten voorzien van nieuwe potgrond (daar waar mogelijk) en voorzien van enkele nieuw paprikaplanten. Ik denk dat het wel gaat werken. Het is wel een hoop gedoe, maar toch een leuke manier om iets met je hobby te doen in de winter. Paprikarassen die zijn overwinterd: Snackpaprikaatje (oranje, uit de supermarkt), Chocolate Beauty en Kaboutermutsen. De snackpaprika heeft wat lichter groene bladeren dan de andere rassen.   19 april 2020 aangepast door oscardevos 1 Quote
Saalk86 Geplaatst: 21 april 2020 Geplaatst: 21 april 2020 Ik heb gister iets heel ‘gewaagd’ gedaan... Heb de paprika’s in de kas laten staan. Ik had ze gister verpot en ze konden nu écht niet meer binnen staan, althans geen 20 potten.  Maar ze staan er goed bij, jeuj!!  1 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
rorror Geplaatst: 21 april 2020 Geplaatst: 21 april 2020 Mooi om te zien dat het goed gegaan is. Wat voor grond gebruik je bij de paprika's, gewoon uit de tuin geschept?  Die van mij gaan elke nacht nog naar binnen.  Quote  Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers. Â
Saalk86 Geplaatst: 21 april 2020 Geplaatst: 21 april 2020 Ik gebruik hiervoor modder (compost dus) van de composthoop! Heb dit jaar net genoeg verwacht / hoop ik. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Mellie Geplaatst: 23 april 2020 Geplaatst: 23 april 2020 Haha dan vind je mij actie nog gewaagder @Saalk ik kwam tot de verrassende ontdekking dat de peper en paprikaplant die ik buiten had gezet vanwege hevig gevalletje spint (zijn van vorig jaar), dat ze nog steeds buiten staan. Al dag en nacht en dat een week lang. Vooral de voorste peperplant had het maar zwaar. Wel loeiheet pepertje al van geoogst. Was ook bijzonder omdat ze pittiger worden naarmate ze meer zo’n hebben gehad. Dat wordt dus wel een dingetje nog met de zomer die komen gaat. De planten lijken het beter te doen dan binnen, dus ik laat ze nu lekker buiten. Morgen maar in de kas planten. Vandaag geen tijd meer voor. Of zin in. Daar komen ze toch uiteindelijk te staan. Dit zou ik overigens niet willens en wetens doen! Ik herhaal: don’t try this at home! Quote
rorror Geplaatst: 23 april 2020 Geplaatst: 23 april 2020 @Mellie Ben je niet bang dat de spint zich gaat verplaatsen naar andere gezonde planten?  Ik zie wel wat spint schade, maar de plant heeft ook een groot gebrek aan magnesium of stikstof.  Ik gebruik dit overzicht voor het bepalen van de gebreken.   1 1 Quote  Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers. Â
Mellie Geplaatst: 24 april 2020 Geplaatst: 24 april 2020 Thanks rorror potje is ook te klein voor die 2 planten. Heb ze wel bijgevoed maar toch te onregelmatig vermoed ik. Een verpottingsactie zal ze wel goed doen. Verder geen spint meer te zien. 1 Quote
netraam Geplaatst: 25 april 2020 Geplaatst: 25 april 2020 Op 1-2-2020 om 11:40, Vastone zei: Als jullie in vermiculiet voorzaaien, wanneer verspenen jullie deze dan? Ik lees verschillende dingen, snel na opkomst en pas als eerste twee echte blaadjes verschenen zijn. Ben benieuwd wat jullie doen! Ik vroeg me precies hetzelfde af, maar dan voor zaaien in cocos zaai&stek grond. Iemand hier een goed antwoord op? Het meeste wat ik lees is: nadat de eerste 2 echte blaadjes (na de kiembladeren) zijn verschenen, maar soms lees ik ook weer dat de plant dan voeding tekort komt wat de groei zal belemmeren. Ben heel benieuwd of iemand dit kan verduidelijken! Quote
rorror Geplaatst: 25 april 2020 Geplaatst: 25 april 2020 Zaai en stekgrond is voor mijn idee alleen handig voor het ontkiemen. Je kan ook de eerste cm, zaai&stekgrond gebruiken en daar onder gewoon potgrond.  En als je alleen z&s gebruikt, na opkomst verpotten, want dan kunnen ze meteen van de voeding genieten. Zou dat doen als ze opgekomen zijn en beginnen met hun eerste echte bladeren. want in zaai en stekgrond zit niet veel voeding. Quote  Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers. Â
Mellie Geplaatst: 25 april 2020 Geplaatst: 25 april 2020 Ik ga morgen de rest van mijn pepers en paprika’s naar de kas brengen. Of alleen de grote... ik twijfel nog een beetje. Er is ook zo’n groot verschil tussen de planten heel gek. Normaal gaat het wel een beetje gelijk op. Nu heb ik flinke planten met al bloemen er aan, iets kleinere planten met bijna bloemen (dat er zich een bubbeltje aan het vormen is) en dan formaat zaailing. Sommigen staan pal naast elkaar in exact hetzelfde zonlicht (bijna dan). Vrij divers in groei zeg maar. Ik twijfel lichtelijk, maar neig er naar op de baby’s na alles naar de kas te brengen en voor de verandering heel goed te etiketteren. Zo’n hekel aan als een stokje kwijt raakt of wordt verplaatst (door een kleuter, niet door mij)De 2 planten hebben het buiten ook prima overleefd houd ik mezelf voor. Maar zo’n knagend stemmetje zegt dan weer dat die planten in peperjaren wel 12 jaar oud waren. Iemand nog tips? Quote
rorror Geplaatst: 25 april 2020 Geplaatst: 25 april 2020 (aangepast) Pepers voor de overnachting staan weer binnen.  Zie het verschil tussen de gewone pepers en wedstijdpepers, worden het zelfde behandeld... 25 april 2020 aangepast door rorror Quote  Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers. Â
rorror Geplaatst: 3 mei 2020 Geplaatst: 3 mei 2020 Vandaag geen zin om ze netjes neer te zetten. Drie pepers hebben hun permanente huis betreden. Ze zitten nu ook in corona quarantaine. Hopenlijk ontsnappen ze niet.  Quote  Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers. Â
donaldk Geplaatst: 4 mei 2020 Geplaatst: 4 mei 2020 De mijn zijn nu verhuist naar P9 potjes. Zo diep als kon, maar helemaal tot en met de afgeknepen kiemblaadjes lukte vaak niet meer. Ruim tien doosjes vol, dus circa 120 plantjes. Ook nog wat mini'verpot naar P6 die staan weer binnen in de kweek/kiemkas. Â De doosjes staan nu in het kasje te wennen. Zo even kijken of ze het zwaar hebben en moeten drinken. Â Mooi dakterras heb je een 'penthouse';-)? 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Â
rorror Geplaatst: 4 mei 2020 Geplaatst: 4 mei 2020 @donaldk In mijn dromen is het een penthouse haha, maar gewoon geluk gehad, al mijn buren hun terras is 3x zo klein, of hebben een balkonnetje.  Heb jij ook andere soorten paprika's of pepers? Ben op zoek naar niet hete pepers/paprika's of milde. Zodat ik volgend jaar wat variatie heb. Vanavond achter de laptop, zal ik eens het lijstje opzoeken welke ik graag wil.  Misschien dat er iemand is die ze tegen betaling wil opsturen. Quote  Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers. Â
muls80 Geplaatst: 4 mei 2020 Geplaatst: 4 mei 2020 De mijn zijn nu verhuist naar P9 potjes. Zo diep als kon, maar helemaal tot en met de afgeknepen kiemblaadjes lukte vaak niet meer. Ruim tien doosjes vol, dus circa 120 plantjes. Ook nog wat mini'verpot naar P6 die staan weer binnen in de kweek/kiemkas.  De doosjes staan nu in het kasje te wennen. Zo even kijken of ze het zwaar hebben en moeten drinken.  Mooi dakterras heb je een 'penthouse';-)?Ik heb dat nog nooit gedaan, pepers dieper verpotten. Wat is daar de reden van? Ben nog niet zo ervaren. Quote Mijn voedselbos onder dit topic Â
rorror Geplaatst: 4 mei 2020 Geplaatst: 4 mei 2020 @muls80 Wortels worden dan ook wat hoger op de stam gemaakt, en bijzaak is dat hij wat steviger komt te staan. Quote  Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers. Â
HuubvG Geplaatst: 4 mei 2020 Geplaatst: 4 mei 2020 @rorror, ik heb twee pepers overgehouden die ik begin vorig jaar gezaaid had, maar waaraan geen vruchten waren gekomen. Meerdere soorten had ik gezaaid, maar geen van alle hadden ze vruchten gegeven, groeiden ook bijna niet. Daar is uiteindelijk niets van terecht gekomen, op deze twee na. Labels waren er niet meer bij, maar ik zie nu dat het beide mme jeanette moeten zijn, aan de vorm van de eerste pepertjes te zien. Beide grote peperplanten op de foto. Vraag: kan ik deze, die ik ook al eens gesnoeid heb, ook een stuk dieper gaan planten? Ik kan bedenken dat de steel teveel verhout is en geen wortels gaat maken. Misschien verstik ik ze als ik ze te diep plant? Â De 2 grote planten zijn de overgebleven pepers van vorig jaar. De 2 kleinere zijn de wedstrijdplanten. Bovenop ligt een dun laagje fijn wit zand, zopas hier gelezen dat daar de vliegjes geen eitjes in leggen. Helpt hier heel goed, al zie ik dat gisteren bijgezette zaailingen [ tomaat, paprika ] nog zo een laagje moeten krijgen. Â Â Quote
rorror Geplaatst: 4 mei 2020 Geplaatst: 4 mei 2020 (aangepast) Voor mensen die nog belangstelling hebben, hoe het eruit ziet als je zaailingen dieper plant; De foto hieronder toont jonge zaailingen die dieper geplant zijn tijdje terug, op het groen zie je al witte puntjes, daaruit gaan wortels groeien. Wel het bovenlaagje vochtig houden een paar weken, als het elke paar dagen opdroogd gebeurd er niks.   20 minuten geleden, HuubvG zei: Vraag: kan ik deze, die ik ook al eens gesnoeid heb, ook een stuk dieper gaan planten? Ik kan bedenken dat de steel teveel verhout is en geen wortels gaat maken. Misschien verstik ik ze als ik ze te diep plant? Hoe het werkt met al reeds verhoute delen weet ik niet en of het wat uithaalt met oudere planten weet ik niet. Lijkt mij dat die al een jaar lang wortels hebben kunnen maken, en dus reeds een goed wortel gestel hebben.  Maar.. Als je om één of andere reden een kleinere plant wilt. (rood) Of toch echt dieper gepland. (blauw)   Dan kan je op een bepaald manier ook hogerop wortels laten aanmaken. Maar dan eerst een stukje over hoe de stamstromen lopen binnen de stam.   1. Binnen het "Cambium" tegen het "kernhout", wordt het water opgenomen en doorstuurt naar de bladeren. 2. Bladeren sturen dan een sapstroom terug naar beneden, via de allerbuitenste laag net onder de schors. 3. Als je bij het rode gedeelte de schors, de laag eronder (2) tot aan het Cambium weghaalt. Stopt de doorvoer van de sapstroom richting de wortels. Want je hebt die laag weggehaald rondom. Op dat moment, zal er net boven het rode nieuwe wortels worden gemaakt.  Even ter visualisatie hoe dat er uit ziet.  Vocht toevoer van beneden naar boven blijft functioneren, bladeren zullen niet verleppen. Energy van de bladeren wordt naar beneden gestuurd en komt bij de gele lijn. En daar komen de nieuwe wortels te groeien.  Dan wat nat moss eromheen, en een zwarte plastic zak eromheen binden (zwart moet geen licht bij wortels komen) Als voorbeeld doorzichtig plastic, ter visualisatie.   Als je het er te vroeg af haalt, zie je dit. En bij het geel gemarkeerde nieuwe wortel puntjes.  En zo ziet het er uit als het geworteld is, en dan kan je hem onder de wortels afknippen en oppotten:       Maar goed, het is maar hoe ver je er mee wilt gaan. Ik vind experimenten leuk, en gebruik die technieken voor wat bonsai projectjes.  4 mei 2020 aangepast door rorror 1 Quote  Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers. Â
donaldk Geplaatst: 4 mei 2020 Geplaatst: 4 mei 2020 (aangepast) Beter oude planten niet dieper planten. Naar grotere pot verpotten kan een optie zijn. Houdt dan een aantal centimeters over tot de rand, kun je altijd nog experimenteren door er wat extra grond op te leggen. Mme. Jeanette Zou je moeten ruiken of het haar is. Edit: ik zie nu extra plaatjes wat een experimenten met die verwijderde bast. Misschien daar beter sterke planten voor te gebruiken.  Ik had een soort waar wat droog/brandschade in zat. Misschien moet ik die over tijdje maar gaan toppen. Deze week is net te heftig voor afharden. @Saalk86 Ik vond het vanavond toch te koud om ze te laten staan, dus ze staan nu weer in de bijkeuken, die staat dus helemaal vol.  @rorrorIk gebruik universele potgrond met daar extra Action coco peat doorheen gemengd. De nieuwe is moeilijker in te wateren. Het blijft een opgezwollen blok. Zelfs als je alles los wrijft kom je uit op 7 liter in plaatst van tien. De oude blokken waren met dezelfde moeite tot 9L op te werken. Er zit wel meer langere vezels in fourelementsgroup blokken waren puur kleine stukjes.  Wat versta je onder milde pepers? Ik heb ooit gele en rode sweet palermo puntpaprika zaadjes weten te scoren bij een kookdemo op een beurs. Geen idee wat of waar ik nog hiervan. Dus ik heb nog wat zaadjes uit een gekochte gewonnen deze winter. In de supermarkt/AH verkopen ze enkel de rode. De gele zal wel enkel naar horeca gaan?  Die wedstrijdpepers zijn de volle op de voorgrond? 4 mei 2020 aangepast door donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Â
rorror Geplaatst: 4 mei 2020 Geplaatst: 4 mei 2020 @donaldk Quote Die wedstrijdpepers zijn de volle op de voorgrond? Helaas niet, de gene met grote bladeren zijn de jalapeno's en paprika's. De wedstijd pepers zijn de gene met de kleine bladeren. Geen idee waarom die klein blijven..  Quote Wat versta je onder milde pepers? tot 10.000 SHU  Zou het leuk vinden om volgend jaar in elke pot een andere variatie te hebben. Maar wel dat ze allemaal voor ons eetbaar zijn. Mijn vriendin eet b.v. alleen pepers/paprika's zonder hitte.  Gister avond een beetje zitten kijken, naar pepers zonder hitte en de milde. Sommige gekozen vanwege het uitterlijk.  Dus dit is het begin van een lijstje van wat ik wil gaan kweken. Naast de jalapeno en gewone bell paprika's       Medusa ~0 niet heet Midas ~0 niet heet Hungarian Hot Wax 5000 ~ 10.000 mild Aleppo pepper ~ 10000 mild Inferno 2500 ~ 4000 mild Jalapeno Brown ~ 8000 mild Jalapeno Mammoth 2500 ~ 5000 mild Chinese 5 Color heet Serrano 12.000 - 22.000 heet   Quote  Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers. Â
Moonsparkle Geplaatst: 5 mei 2020 Geplaatst: 5 mei 2020 Ik zit er aan te denken de paprika's aankomend weekend buiten in de grond te zetten(omdat het goed uit zo komen) , het word daarna wel weer wat kouder a 5 graden in de nacht en 12 overdag, zouden ze dat dan overleven? Ik zet ze nu elke morgen buiten en haal ze in de avond binnen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.