rorror Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 Symtomen magnesium tekort is vergelen of lichtgroen blad. Extra magnesium maakt de plant groener tot donkergroen. Hoe groener het blad des te meer photosyntesys die kan doen, en dus meer energie per blad kan leveren. Hangende bladeren als grond nog vochtig is, betekend dat de wortels het blad transpiratie niet kunnen bij houden. Water geven verergert het op lange duur. Dus pas echt water geven als de plant in de schaduw niet opknapt binnen 30a60min. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
NewbieGuy Geplaatst: 5 juni 2020 Geplaatst: 5 juni 2020 Even terugkoppeling op mijn vraag een paar posts eerder: ik heb intussen de paprika’s een paar dagen geen water gegeven en de bladeren hangen al een stuk minder slap. De krul/kreukel/bubbel in de (vooral bovenste) bladeren is blijvend vermoed ik. Quote
rorror Geplaatst: 6 juni 2020 Geplaatst: 6 juni 2020 Schade herstellen van de storm vandaag. Had rekjes gemaakt in de hoop dat ze niet zo heen en weer zouden schudden, alleen zaten de rekjes niet goed vast. Na wat denken, bedacht die kan ik wel vast zetten met wat camping haringen. Even de getroffen planten binnen gezet. Aan 4 kanten verankerd. Ze zitten weer netjes opgesloten. Hopenlijk nu geen uitbraken meer. De bonsai had een gesplitse tak over de lengte heen. Dus die moeten spalken. Door de lengte heen splitsen, zou geen sapstroom belemering moeten opleveren. Dus hopenlijk groeit het weer aan elkaar. Tijdens het spalken, werd ik bekeken... Het spinnetje vroeg zich af wat ik aan het doen was. Het lieveheerstbeestje deed zijn behoefde op een blad... Ok dat zullen we voor deze keer door de vingers zien. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
donaldk Geplaatst: 6 juni 2020 Geplaatst: 6 juni 2020 Opvallende resultaten grotere planten, grotere wortelstructuur en heel veel bloemetjes die nog pepertjes hadden kunnen worden, dus als seizoen lang genoeg is, wat bij binnenteelt altijd is. Alleen zo'n kant en klaar Deep Water Culture systeempje is duur, iets wat je er alleen uithaalt als je oogst geen €100,- per vierkante meter is, maar wanneer dat €10000,- per M2 is wel natuurlijk. Vorig jaar had hij mindere resultaten, maar uiteindelijk bleek de plant alsnog tweemaal zo zwaar Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
eduro Geplaatst: 6 juni 2020 Geplaatst: 6 juni 2020 Het valt wel mee met die kosten om een deepwater cultuur op te zetten, zeker als je het gaat vergelijken met de kosten van een kas die wij hobbyisten plaatsen. Productmaximalisatie zie je overal in de professionele tuinbouw met vruchtgroenten, fruit, kruiden, sla etc, de tuinbouw verdwijnt meer en meer onder glas de vele hobbyisten in appartementen of kleine tuinen kunnen hier best wat van opsteken. Alleen jammer dat de getoonde filmpjes niet gaan over deepwater cultuur maar eerder om de juiste verhouding tussen vocht/voeding en zuurstof in diverse substraten. Deepwater cultuur is een kweekmethode op water. Quote
donaldk Geplaatst: 8 juni 2020 Geplaatst: 8 juni 2020 (aangepast) Ja, wat mag je verwachten van diverse kweek methoden, soil, soilless en hydro. Commerciele Capsicumkweek is nog gewoon steenwol. Cocosslaps is dan het natuurlijke alternatief en daarin zitten voor en nadelen. Af en toe kom je wat tegen over leverancier ondersteunde proeven. Dan gaat het overschimmel en bacterie ontwikkeling, want die heb je ook in dode substraten. Die peperplantjes zijn een proxie voor Hennepplantjes;-). MIGRO is een maker van groeilampen en test veel concurrerende lampen op youtupe op PPFD. Op chilipeperforum had je hobbyisten die low water culture buitenkweek toepasten, de op een vlotter aangesloten 125MM pvc buis met gaten, alsook eb en vloed of DWC met ikea bakken. 8 juni 2020 aangepast door donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Gast PaprikaChilz Geplaatst: 8 juni 2020 Geplaatst: 8 juni 2020 Oooh nee, kan iemand mij alsjeblieft helpen? Ik ben sinds kort begonnen met het kweken van paprika's, maar nu is het in mijn ene potje mis gegaan... Alle zaailingen zijn naar binnen gekruld (rode paprika), terwijl het potje ernaast er nauwelijks last van heeft (gele paprika). Ze zijn net 2 a 3 dagen boven de grond. Wat heb ik fout gedaan? 🙈 Quote
rorror Geplaatst: 8 juni 2020 Geplaatst: 8 juni 2020 @PaprikaChilz Dat hebben mijn jonge zaailingen ook wel eens. Kan te maken hebben met te veel licht. Dan laten ze nog even hun bladeren wat dichter om er aan te wennen. Kan je wat vertellen van de standplaats of eventuele lampen die je gebruikt. Wel wat laat met zaaien, voordat ze groot zijn is het groei seizoen over. Maar je kan ze in september weer terug achter het raam zetten. Dan rijpen de vruchten nog wel af. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Mellie Geplaatst: 8 juni 2020 Geplaatst: 8 juni 2020 Ik heb vorig jaar 2 planten gered van de stapel om in de groenbak te gaan. Dat blijkt 1 adjuma peper en nog 1 onbekende peper (had ik niet laten afrijpen, maar was al superpittig...). Nu kom ik om in de adjuma pepers. Ze zijn bijna allemaal al rijp. Ik blader door een boek en kom toevallig dit recept tegen. Dan heb ik alleen nog wel heel veel pepers over. Wat moet ik ermee? Zal ik ze invriezen om later met de rest sambal te maken? Want dat is het grote voornemen. Ladingen sambal. Is dat nog lekker denken jullie? Quote
rorror Geplaatst: 8 juni 2020 Geplaatst: 8 juni 2020 @Mellie Lekker pepers! Heb je nog foto's van hoe de planten er uit zien? Ik vries alle pepers in om later mee te bakken in gerechten, of bij de tosti kaas. Overal waar ik vroeger sambal/chili saus enzo voor gebruikte gebruik ik nu verse of uit de vriezer vandaan. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Erny Geplaatst: 8 juni 2020 Auteur Geplaatst: 8 juni 2020 @Mellie Waarom begin je niet nu al met het maken van sambal in kleinere batches. Dan kun je lekker testen wat je het lekkerst vind en zo steeds je recept fine-tunen zodat je eindigt met de voor jou perfecte sambal. En leuk dat fermentatierecept. Andere manier dan ik nu doe voor de FunkySauce, die van jou staat vooral langer. Ga ik ook testen. Alleen niet verder verwerken met mango want daar houdt de Erny niet van. In plaats daarvan ga ik dan waarschijnlijk ananas gebruiken. Quote
Mellie Geplaatst: 8 juni 2020 Geplaatst: 8 juni 2020 @Rorror zal nog foto’s maken. Nu beetje te donker. Zijn hele kleintjes maar wel al heel aan het afrijpen. Vorig jaar waren ze wel groter. Nu meer maar kleiner. Dus kan ze wel invriezen. @Erny ik wil nu nog geen kleine hoeveelheid maken omdat ik de combinatie met lemon drop waanzinnig vond. Dat wil ik absoluut weer. Die fruitige smaak is zo waanzinnig. Ik vond laatst een potje van die eerste lichting. Vergeleken met de laatste lichting uit januari. Dat is dan zo’n smaakloos goedje. Zonder vergelijking wel lekker, maar ja. Ik weet inmiddels hoe lekker het met die fruitige pepers is. Vandaar dat ik wil mixen smulpaap hiero.... of zoals de man liefkozend foodsnob zegt tis maar net hoe je het bekijkt Quote
Erny Geplaatst: 9 juni 2020 Auteur Geplaatst: 9 juni 2020 Begrijp je helemaal @Mellie Ben ook gek op die fruitige gele pepers. Naast de Lemon Drop is de Oro de Equador ook een favoriet van me qua smaak en aroma. Quote
Mellie Geplaatst: 9 juni 2020 Geplaatst: 9 juni 2020 Oooo oro de equador klinkt nu al geweldig! Als je er toevallig een paar zaadjes van kunt missen? De lemon drop blijft dit jaar gigantisch achter in groei dus ik maak me een pietsie zorgen... maar de zomer is nog lang. Bij bijna alle planten -incl die weigeraar van een wedstrijdpeper- zijn er inmiddels bloemen en/of pepers. Alleen die lemon drop dus. Grrrrr. De enjoya paprika is ook lekker op dreef. Peper elefant doet zijn naam eer aan. Erg nieuwsgierig hoe die textuur in je mond aanvoelt. Het is echt een beetje ribbelig. Geinig. De vermoedelijke Adjuma De kas is minder vol dan vorig jaar maar nog steeds aardig gevuld 1 Quote
Lelumi Geplaatst: 9 juni 2020 Geplaatst: 9 juni 2020 @Mellie Die pepers en paprika's zien er goed uit! Ik kan niet wachten tot mijn planten beginnen met het maken van vruchten, de eerste bloemen zijn net uitgebloeid, nog even duimen dus Mijn planten zijn nog wel veel kleiner dan die van jullie, terwijl ze in februari al geplant zijn. Ze staan alleen niet in een kas, wellicht dat dat het verschil verklaart. 1 Quote Mijn Instagram: simply.lumi
Patrijs Geplaatst: 9 juni 2020 Geplaatst: 9 juni 2020 Hier nog geen kleur, maar ik was ook niet zo snel. Vandaag de laatste planten in de kas gezet. Quote De moestuin van Patrijs
HuubvG Geplaatst: 10 juni 2020 Geplaatst: 10 juni 2020 Al drie weken staan deze pepers en paprika's in de kas. Er gebeurt sindsdien niet veel met ze, behalve dat de bladen van de peperplanten (overgebleven mme Jeanettes × 2) paars beginnen te worden. Ze waren steeds mooi diepgroen en er zaten al pepers aan. Drie weken geleden zag de plant er beter uit dan nu Van dichtbij En de paprikazaailingen (yolo wonder ×6) van dit voorjaar doen helemaal niks sinds die drie weken, behalve geel / lichtgroen worden en ook de paarsige verkleuring krijgen. En dat keer 6 Over de grond: ik ben te laat geweest met de grond in de kas verversen. Teveel verse compost en bemeste tuinaarde en potgrond denk ik. Ook met de wedstrijdpepers gaat het niet goed, maar dat bespreek ik verder wel in dat topic. Erny adviseerde aldaar al om de planten eruit te halen en in goeie potgrond te zetten. Maar misschien kan ik iets anders doen, iets toevoegen wat aan de grond zou kunnen ontbreken? Ik heb gisteren al wat magnesium/zwavel gestrooid, dat vaak ontbreekt of weinig aanwezig is in de bodem, dus lijkt me dat niet te schaden als het niet baat. Nog meer tips? Quote
rorror Geplaatst: 10 juni 2020 Geplaatst: 10 juni 2020 @HuubvG Omdat mijn wedstrijd pepers ongeveer de zelfde symtomen hebben. (groeien nu wel weer een beetje, zeker de gene in de roestbakken) Was ik aan het lezen waardoor het zou komen. Te veel onverwerkte koemest /compost in de grond, kost enorm veel stikstof om om te zetten naar bruikbare elementen voor de plant. De compost en koemest + de peper plant zijn dan concurrenten van elkaar om stikstof op te nemen. Wellicht komt het daardoor de de planten vergelen, kunnen geen stikstof opnemen. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
HuubvG Geplaatst: 10 juni 2020 Geplaatst: 10 juni 2020 Ah @rorror, dan weet ik waar bij mij de schoen wringt; ik had niet zo lang geleden - maandje of drie - verse paardenkeutels bij het compostvat gedaan. Dat zal wel tot teveel stikstof geleid hebben. Zou strooien van kalk nog kunnen helpen? Verder maar gewoon wachten tot de meeste overtollige stikstof verdwenen is. Quote
rorror Geplaatst: 10 juni 2020 Geplaatst: 10 juni 2020 @HuubvGStrooien van klak heeft invloed op de PH. Niet op de stikstof. Hoewel een verkeerde PH waarde wel kan leiden tot het niet kunnen opnemen van voedingsstoffen. Maar je zou dan eerst een PH test moeten doen. Quote Verder maar gewoon wachten tot de meeste overtollige stikstof verdwenen is. Er is geen overtollig stikstof, juist een gebrek aan stikstof doordat de grond dat gebruikt om het om te zetten naar bruikbare elementen voor de plant, en dat process ontrekt juist stikstof uit de grond. Op het moment dat het compost / poep is omgezet, verbruikt dat geen stikstof meer, en kan de plant de stikstof weer opnemen. Dat is in iedergeval mijn theorie wat er gebeurd. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
redzebra Geplaatst: 10 juni 2020 Geplaatst: 10 juni 2020 (aangepast) De eerste keer dat ik reageer in dit forum, alhoewel ik het al lang lees. Ik kweek en zaai voornamelijk tomaten in mijn tunnelserre maar er staan ook altijd een paar peper en paprika plantjes bij. Het is niet mijn ding, ik koop meestal die plantjes gewoon aan, in verhouding met de inspanningen die jullie leveren is dat eigenlijk niks. Alleen het mauve kleuren en niet groeien van planten heb ik ook eens gehad bij zowat alle voorgezaaide planten, het lag gewoon aan de goedkope slecht verteerde potgrond. Je kan ook zien dat het wortelgestel achteruitgaat, de enige oplossing is zoals hierboven vermeld, uitgraven goede potgrond in en eventueel vermengen met gewone aarde. Extra meststof geven gaat het alleen maar erger maken. 10 juni 2020 aangepast door redzebra Quote
HuubvG Geplaatst: 10 juni 2020 Geplaatst: 10 juni 2020 @rorror, het kwartje valt nu dan toch. Ik had het wel een paar keer gelezen, bedankt dat je het nog een keer duidelijk uitgelegd hebt. De gemeentecompost met veel twijgjes en takjes ligt ónder de potgrond en bemeste tuinaarde, dus die takjes zijn daar aan het verteren met stikstof uit de bodem, die eigenlijk voor de planten bestemd is. Klopt? De onrijpe compost doet daar nog een schepje bovenop. Dan ga ik toch maar de raad van Erny en nu ook redzebra opvolgen, slechte planten eruit halen en met goeie potgrond erin weer terugplaatsen. [ off topic ] Komkommers en tomaten doen het overigens wel redelijk goed in dezelfde bodem, die laat ik mooi zitten. [ / off topic ] Quote
rorror Geplaatst: 10 juni 2020 Geplaatst: 10 juni 2020 10 minuten geleden, HuubvG zei: Klopt? Ja Klopt! 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Mellie Geplaatst: 13 juni 2020 Geplaatst: 13 juni 2020 De peper elefant was te ribbelig van structuur. Vond ik niet zo’n fijn mondgevoel. Dus die is er slechts eenmaal. Wel een mooie oogst geplukt gisteren. Kinderen vlogen af op de padrons. Ook wel 1 erny padron voor het geval ik te weinig pittige pepers zou hebben, maar die ‘normale’ blijf ik ook heerlijk vinden! Erg van genoten. Fijn dat het peprseizoen echt is gestart. Nu nog die enjoya paprika rijp kijken! Quote
Erny Geplaatst: 13 juni 2020 Auteur Geplaatst: 13 juni 2020 3 uren geleden, Mellie zei: 1 erny padron Hihi, staat dat nu synoniem voor een scherpe Padron? Zelf ook de eerste twee Padronnetjes kunnen plukken. Ze ruiken heerlijk in het zakje waar ook wat PdPdP's en Aji Blanco Cristals en kleine Almapaprikaatjes inzitten. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.