Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Peper en Paprika Topic 2020


Erny

Aanbevolen berichten

Neusrot... klinkt vies en bijzonder toepasselijk. Wist niet dat je dat als niet-tomaat ook kon krijgen. Wat kan ik er tegen doen?

En die woelende rakkers? Woelmuizen of mollen? Of nog een andere optie waar ik niet aan denk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mellie Exact het zelfde als wat je doet bij neusrot tomaten. Beter en concequent bewateren, zodat calcium opname het zelfde blijft. Eventueel stoppen met stikstof geven(als je dat doet), dan wordt de groei langzamer en kan calcium beter verdeelt worden door de plant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-6-2020 om 15:27, Gianni1234 zei:

@rorror ......... heb ik een drietal keren een dergelijke peper helemaal opgegeten.  Ik dacht bijna dat ik dood ging 😅.

 

Nóóóit meer doen :eek:!

Wij willen juist jou als lid niet kwijt !:classic_smile:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mellie Exact het zelfde als wat je doet bij neusrot tomaten. Beter en concequent bewateren, zodat calcium opname het zelfde blijft.

Huh! Maar nog consequenter gaat me niet lukken. Watergeefsysteem die het automatisch voor me doet. Heeeeeeel raar. Zal eens kijken hoe het snoertje daar loopt en of ie niet verstopt is. Bedankt Rorror!
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er prachtig uit @rorror Ik ben echt onder de indruk!
Overigens zijn hier de lemon drop peppers die ik heb gezaaid gedeeltelijk uitgekomen. Ook alvast wat zaden veilig gesteld voor komend jaar, want ik moet zien of ik deze overwinter. 

De stekjes die ik in het zand heb gestoken zijn ook aangeslagen (2 uit 4). De stekjes die ik in het water heb geduwd echter totaal niet: twee weken later zie ik nog steeds geen wortels. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje rorror wat ziet zo’n bonsai er prachtig uit! En daarnaast ook nog eens multifunctioneel want je kunt gewoon pepers blijven oogsten. Diep onder de indruk. Dat wil ik wel met mijn lemon drop proberen (my preciousssssss pepperrrr)

Nog tips?

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn pepers gaan wel lekker. Ik heb er zelfs de meest bizarre droom over gehad.

De peper elefant heeft zo’n raar gerimpeld vel. Blijk ik helemaal niet van te houden. Maar in mijn droom was dat vel net een berkenbast en de ribbels kon je er zo van aftrekken. Heel handig want daar werd het een heel mooi glas pepertje van.
De kas was net zo groot als nu, klein dus, maar als je naar binnen ging... nou zeg, ik had er zelfs een koelkast in en een keuken! Gigantisch... en alleen maar pepers hè.... ik leidde er ook klassen in rond. Werd wakker terwijl ik net ging mopperen op iemand omdat hij onvoorzichtig was met een peperplant waar iets mee was gebeurd.

Nu ben ik geen dromenuitlegger, maar dat waren toch wel extreem veel pepers heel rare nacht ben er nog moe van. Waar het hart vol van is of zo?!

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

d6257fbf5a6297835bfbed533be2f945.jpg

 

Bijzonder slijmerige verrassing in de kas. Had al gezocht naar slakken omdat de pepers worden aangevreten, maar deze had ik toch mooi gemist....

 

En de wiebelende planten die losgewoeld zijn. Kan dat door een mierenkolonie komen? Vandaag honderden vliegende mieren in de kas... ik dacht dat ik er een foto van had gemaakt maar niet dus. Zal wel de schrik geweest zijn. Het zag wit van de vleugels... ik heb ruim mierenpoeder gestrooid nadat ik er eerst een paar X overheen ben gelopen. Dat scheelt in elk geval al wat mieren. Bah, het zijn er zo ontzettend veel. Kan me niet voorstellen dat dit goed is voor je planten.

 

Iemand advies?

 

 

Edit: ik had ineens 3 kinderen aan mijn broek hangen en mijn laatste vraag helemaal vergeten!

 

Links Chinese 5 colour. Rechts? Bij het bordje staat ook c5c en dat is het overduidelijk niet. Smaakt ook anders. Geuriger maar ook loeiheet. (Als een van de weinige bordjes overigens nog te lezen, rest is blanco alsof ze nooit beschreven zijn geweest)

 

0cc3869116d3fc54bd74277ed9b73da0.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rare pepers...

Een aantal van mijn planten, maken wat rare pepers aan, de pepers voelen wat stug en droog, zien er ook niet het beste uit. Groen zijn ze heeeeeel bitter. 

DSC_3638.thumb.JPG.1cd8821c8b3cf595d566168dc754716d.JPG

Scheuren ook heel makkelijk. 

DSC_3639.thumb.JPG.e867833e5a870f22f559bab016958b0c.JPG

 

Wat voor peper is het... Zou het een kleine puntpaprika kunnen zijn, dat is het enige wat ik gezaaid heb, wat er op lijkt. Hoe voorkom ik de droogheid/beschadigen? 

 

Verder heeft de wedstrijd peper in de roest bakken, veel kleine pepers met zwarte puntjes.. Kan dit door te nat weer komen?  Periode voor de regen hadden ze er nog geen last van. 

Schimmel of neusrot? 

DSC_3640.thumb.JPG.9bc2dc1cbd5e858ec02da0a1409849bf.JPG

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee het weer is echt bagger.... had de meloenen buiten gezet, want warm. Dus... kuch. Ahem.
De pepers in de kas doen het een stuk beter dan die 2 buiten in elk geval. Maar nog niet helemaal gekleurd zoals bij Jorieke hoor! Ik heb 3 snackpaprika’s geoogst die al mooi geel waren. Maar die zijn dan ook een stuk kleiner. Die zijn van zaad uit een paprika van de jumbo van vorig jaar. Heel pittig, dat wist ik al van de vorige oogst.

Toch gezaaid, want ze hebben zo’n heerlijke bite. Lekker knapperig, sappig én pittig. Ik was dat alleen vergeten, want op een paar na zijn de naambordjes blanco. Die grote hap was best heftig zal ik maar zeggen. Maar heel lekker. Eigenlijk de ideale peper, want ook amper zaadjes. Dat vind ik altijd zo vervelend. Zo’n kluwen met die nare zaadjes die onmogelijk te verteren zijn.
Deze naamloze paprika is dus een blijvertje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgezien ik het een belabberde zomer qua tempraturen vind, moet ik zeggen dat alles wel langzaam door groeit.

Paprika's en puntpaprikas beginnen te komen. Zitten er genoeg verstopt tussen de planten. Volgend jaar gras er uit. Is scherp en jeukt de hele dag als je het aanraakt. Kan dus ook geen goede foto's nemen, aangezien alles verstopt zit. 

DSC_3657.thumb.JPG.086ffb1cd32c9a4c3524e8ad2ff00580.JPG

DSC_3659.thumb.JPG.d899c20be9d24d96222f6c8e921ae16e.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste enjoya paprikas zijn aan het kleuren. Benieuwd of de groene plekken het streepje gaat worden of dat ik gewoon pech heb... zijn geen officiële zaadjes, maar uit een Enjoya paprika gewonnen 2 jaar geleden. 
 

de kas staat wel op ontploffen overigens. Zie laatste foto. Nog amper plek om te lopen 😬 maar dat vind ik alleen maar fijn. (De ashwaganda staat trouwens ook in de kas en die krijgt nu bloemen!)
 

C17AD4B5-1CF9-4EF9-8A48-67E846A5117B.jpeg
 

81E841F2-9391-47DC-9589-8A83B6B18DAC.jpeg

 

62D97074-3D53-47A4-B9B3-0392D8B464CC.jpeg

aangepast door Mellie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 probleempjes in de kas.
Het is de kant waar woelmuizen te werk gaan/zijn/of anderszins actief zijn.

Nagenoeg alles aan de rechterkant ziet gelig. Links is alles fris groen en rechts veel blaadjes met gele stipjes. Te veel of te weinig mest?
Foto’s plaatsen is al tig x mislukt. Als het niet duidelijk is, waag ik morgen nog wel een poging.

Ik zag vandaag 1 peper, hungarian wax, ook aan de slechte kant, met op de stam rare plekken alsof het aan het rotten is. Of misschien niet rotten, maar het ziet er uit alsof het houten kringen heeft. De rest van de stam is groen zoals het hoort en heeft ook verder normale pepers. ik weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven. Een plaatje zegt meer dan... ik weet het. Ik ga het nog 1 x proberen. Plaats de foto. Nu. Blijf niet hangen. Komopnouuuu

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De foto’s dan eindelijk. ik weet het wel spannend te maken... gisteren bleef het maar laden tot 95%
de verhoute plekken van de hungarian wax 

 

8465F287-209A-4F9D-8A1C-064DED0E21D5.jpeg
 

de vergeelde blaadjes 

aan de andere kant van de kas helemaal niets van dit alles overigens. Alle planten zijn zuiver groen. 
 

5B8E9066-CD90-4BBD-89AF-07F9F3766479.jpeg

 

3B9F7AEC-9A3F-44B9-B7A0-1BA3288C74E1.jpeg

aangepast door Mellie
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de eerste foto, staan ze daar niet te nat? of is dat van de regen van vandaag?

 

Die kringen op de peper lijken op een infectie.

Ik zou bijna zeggen begin stadium van pepper blight... Maar heb dit nog nooit eerder gehad of voorbij zien komen op internet.

http://blogs.cornell.edu/livegpath/gallery/peppers/phytophthora-blight-on-peppers/

 

Edit: 'zuiver' groen? Zijn die bladeren niet gevlekt? Want zo zien ze er voor mij uit?

 

Edit2: Heb jouw foto doorgezet op reddit: 

 

 

aangepast door rorror
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow wat aardig Rorror! Karma en nog meer karma jouw kant op

Ik kan alleen het commentaar niet lezen, omdat je dan reddit lid moet worden... gromgrommmm... zou je nog de reactie(s) willen kijken als je tijd hebt?

 

Ik had ze net water gegeven toen ik de foto’s nam, vandaag was de kasgrond weer droog dus kan me niet voorstellen dat ze het te nat hadden. Edit: ik heb de pepers nog nagelopen, maar heb bij geen enkel andere deze kringen gezien. Zal ik die peper er maar uit halen?

 

Met zuiver groen bedoelde ik dat de andere kant van de kas helemaal nergens last van heeft en egaal groen blad heeft. De foto’s zijn misschien niet duidelij, maar het blad van die kant neigt naar gespikkeld geel ipv mooi groen. En dat is bij vrijwel alle capsicum die aan die kant groeien. Ik dacht, misschien te weinig van zus of juist te veel van zo. Wat zus of zo dan moge zijn, want dat weet ik niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier gaan de paprika’s als een speer, planten zijn ondertussen hoger dan @Mellie hehehe, maar helaas, door “hulp” van Koe, lees de buurtkat, vallen ze nu om. Bamboestokken zijn niet stevig genoeg gebleken. 
Ook dit jaar weer alles afgeladen vol en erg groot. Ik ben benieuwd of ik mijn vorige moestuinforum record ga verbreken dit jaar.44132B73-B8DE-41C2-AFDB-3E3258C6D43F.thumb.jpeg.6724f7942a48237d8e40ccbc50773398.jpeg4AF67020-EA31-4DC9-8384-ACB13DE22BFE.thumb.jpeg.50fc1ffc667b1341bb9c1cb8b651c967.jpeg813CD3A2-0A19-4261-827E-DF15E029A30A.thumb.jpeg.d294c3b09ddf66e58fd4014b94201fe0.jpeg

  • Like 2

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...